Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jeg vil lære norsk

NYTT TEMA
EndlessWombat
EndlessWombatInnlegg: 6
14.10.12 10:04

Hei hei. Jeg skal prøve til skrive på norsk og engelsk alltid så vis jeg si noe galt man kan se hva jeg ønsket å si.
Hello. I'm going to try to write in norwegian and english all the time so if I say anything wrong you can see what I wanted to say.

Kan noen forklare ordene "å" og "til" fordi både er "to" på engelsk så jeg er alltid forvirret om hvilken å bruke.
Can anyone explain the words "å" and "til" because both are "to" in English so I'm always confused about which to use.

Tusen takk for hjelp og alle er velkommen til spør meg noe.
Thanks for any help and everyone is welcome to ask me anything.

valoto
valotoInnlegg: 7919
14.10.12 11:31

"Å" er det vi før kalla infinitivsmerket og står altså framføre verb i infinitiv: Å skriva, å rekna, å tenkja. Det kan aldri stå framføre eit substantiv.

Til er ein preposisjon og står helst framføre eit substantiv/pronomen og fortel noko om retning eller eigedomstilhøve: Han tek med seg bøkene til barna sine og går til biblioteket. Der leverer han dei bøkene han har lånt, til bibliotekaren. Ho seier til han at det er bra å koma med lånte bøker i tide. (Som ein ser, kan til også brukast der andre språk har dativ; Å gje ei fin gåve til nokon)

Nordmenn har  ikkje problem når det gjeld til og å, men derimot med og og å, tilsvarande and og infinitivsmerket to på engelsk. Det problemet slepp du å baskast med. 

Fredrik_Vadder
Fredrik_VadderInnlegg: 417
14.10.12 13:41

Dette var lett forståelig norsk, slettes ikke verst!
Et par steder bommer du på infinitiv og presens. "Say" er på norsk "å si" i infinitiv og "jeg sier" i presens. Setter du om til 3. person, får du fram forskjellen på engelsk også: "...so if she says anything wrong...". Altså må det bli "...så hvis jeg sier noe galt..."

Grammofon
GrammofonInnlegg: 999
14.10.12 14:14

Jeg liker å skrive = I like to write

Jeg liker å skrive til deg = I like to write to you

«Å» is the infinitive meaning of «to», and «til» is the preposition meaning of «to».

(Innlegget ble redigert 14.10.12 14:24)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg