Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ord utgått på dato

NYTT TEMA
Umulius
UmuliusInnlegg: 3411
13.06.14 21:42

Jeg er så heldig at jeg har blitt så gammel at ungene mine rett som det er sier "Hæ?" nå jeg legger inn et ord som de aldri har hørt om før.

Jeg tenkte det kunne være gøy å høre om dere har noen flere på lager, og liste dem opp her. 

Fra toppen av hodet slenger jeg ut: (Det er ikke i kronologisk rekkefølge)

Bil:

- Sitte i midten (i mellom forsetene fra baksete)

- Autoreverse (at kassettspilleren snudde kassetten automatisk)

- Sveive ned vinduet

- Radialdekk

-   Forgasser (man refererte til om de var doble eller hvor mange porter)

- Choke (For damer; til å henge håndvesken på, ref; Knutsen & Ludvigsen)

Musikk:

- Kassettspiller og det som hører med; Dolby, spoling, record, mono/stereo, VU-meter

- Plater; diamantstift, pick-up, riller, 12", 33 1/3

- Radiorør, billedrør vedr. TV

Mat:

- Plukkfisk

- Seipanetter

- Rømmegrøt/slottagraut/ljomagraut

- Kling (lefse med sukker/kanel/brunost)

- Agurksalat

Hjem:

- Speilflis (firkantede små speil fra IKEA til å henge på veggen)

- Strie

- Vinylgulv som ser ut som fliser eller parkett

- Skyggepanel

- Dørtapet (gjerne av toppløse damer i motsol)

Elektronikk:

- Telex

- Sykkeldynamo

- EDB

- Ps2 (har ikke noe med Playstation å gjøre)

- PacMan (Det var VM i Oslo i 1982, og jeg var med!!)

- Laserdisc; Akers Mic hadde utvalget, nesten ingen hadde spillerne, og kvaliteten var superb!

susilu
susiluInnlegg: 36942
23.06.14 17:18
Umulius: - Plukkfisk
- Seipanetter
- Rømmegrøt/slottagraut/ljomagraut
- Kling (lefse med sukker/kanel/brunost)
- Agurksalat

Dette spiser folk ennå, både hjemmelaget, fra Fjordland og ute..f eks på Obs Kafeteria :-)

Hva med sviskegrøt?  Det var en vanlig dessert i mange hjem på 50-tallet.

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31557
25.06.14 14:24

Søndagsklær er vel et ord som ikke brukes lengre i særlig grad.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15499
25.06.14 14:26

Stereobenk; det var det møbelet stereoanlegget sto oppå ;-)

fisto
fistoInnlegg: 28816
25.06.14 14:29

Hofteholder 
Undertrøye - underbukse
Golfjakke

ynnory
ynnoryInnlegg: 45190
25.06.14 14:30

Helsetrøyer

Bruker noen disse i dag?

fisto
25.06.14 14:35

Rumpetaske 

Knickers

justanothername
justanothernameInnlegg: 11506
25.06.14 14:51
Umulius: Jeg er så heldig at jeg har blitt så gammel at ungene mine rett som det er sier "Hæ?" nå jeg legger inn et ord som de aldri har hørt om før.

Du kan jo teste disse på dem:

* Floppydisk

* telefonkiosk

Så har du den klassiske historien om bestefaren som tar småen på fanget, peker på taklampen og sier:

- Da vi var barn hadde vi ikke strøm.

- Åh, måtte dere sitte i mørket og se på TV da?

fisto
25.06.14 15:04

Walkman :-)

professordrøvel
professordrøvelInnlegg: 45392
25.06.14 20:05

Gymsokker
Østerdalslue
Busserull

Ashtead
AshteadInnlegg: 7296
25.06.14 21:07
Umulius: - Plukkfisk - Seipanetter - Rømmegrøt/slottagraut/ljomagraut - Kling (lefse med sukker/kanel/brunost) - Agurksalat

Disse her har vel ikke utgåt på dato. Heller ikke Radialdekk og Speilfliser.

Kan det være ungene sa hæ fordi de ikke visste om dem?  Radialdekk finner man jo på så å si alle biler som er i bruk. Speilfliser ble handlet og satt opp for en 15-årng her for ikke mange måneder siden. Agurksalat laget jeg egenhendig her i forrige uke. Plukkfisk, kling og rømmegrøt er det heller ikke lenge siden ble servert.

Derimot, ting som engang var dagligdagse, men som har gått ut av bruk; betegnelsene deres blir jo gradvis glemt. Som terminologien rundt kasettspillere og utdatert datautstyr, der ordene forsvinner ut av bruk fordi det begynner å bli lenge siden apparaturen fantes alment tilgjengelig.

Andre gjenstander som disse blir for eksempel, «klesrulle», eller det vidunderlige navnsatte «mangletre» -- bonusspm. her er jo seff «Hva er det som det mangler?»

Noe kan være fra variasjon i dialekt: et ord som «kønn» måtte beskrives og forklares -- oversettes så å si --  på en fest her for noen år siden. .

Ashtead

professordrøvel
professordrøvelInnlegg: 45392
26.06.14 13:56

Kombicamp

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60238
29.06.14 16:22
Ashtead: Som terminologien rundt kasettspillere og utdatert datautstyr, der ordene forsvinner ut av bruk fordi det begynner å bli lenge siden apparaturen fantes alment tilgjengelig.

Men fremdeles påstår en del folk at de "legger på" hvis de avslutter en telefonsamtale.

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 21987
29.06.14 21:01
Ashtead: Radialdekk finner man jo på så å si alle biler som er i bruk.

Saken er vel at de ikke vet det finnes noe annet?
Jeg har i alle fall sett store spørsmålstegn i øynene på en og annen da jeg spurte om de visste hva et diagonaldekk var.

susilu
30.06.14 10:22

Røkejakke

susilu
30.06.14 10:24

Smalfilm

susilu
30.06.14 10:25

Skyggelue

Langveg
LangvegInnlegg: 9941
30.06.14 10:47

Denne tråden burde vel heller heita ting mv. som vert borte. Ei greie går snøggare or bruk enn ordet, det lever vidare i ordbøker og litteratur, jfr ein bonjour (uttalt bångsjur) . Ein slik frakk er det vel knappast nokon i dag som brukar, men ordet lever.

Verre er det med abstrakt som går ut av bruk. Det kan gjelda så vel norske som danske ord: fortersket, beskjemmet, beskyte (no heiter det alltid berre skyte, som opphavleg tydde drepa) og på nyno. høve, røynleg, orskurd osb. Der ein før ymsa (varierte) talemåten, får ein no sekkeomgrep: Det handler om, jeg tenker at, jeg opplever at mv.                                                                                                        

(Innlegget ble redigert 30.06.14 10:49)

Marco88
Marco88Innlegg: 789
02.07.14 14:39
professordrøvel: Gymsokker

Ahh de husker jeg. Veldig ubehagelige. 

susilu
02.07.14 17:32
Marco88: Ahh de husker jeg. Veldig ubehagelige.

De hvite sokkene med en "påmalt" ballerina sko i gummi utenpå?  Det var det beste jeg visste å gå på om sommeren.  Men så har jeg alltid hatet sko.

Marco88
Marco88Innlegg: 789
02.07.14 17:46

Nei. De vi hadde på barneskolen (midt/sent 90-tall) var mørke sokker med "knotter" under, slik at man ikke skulle skli på glatt parkett. Vet ikke nøyaktig hvorfor de vekker vonde minner, men jeg vil aldri gå med slike igjen.

susilu
02.07.14 17:50
Marco88: Vet ikke nøyaktig hvorfor de vekker vonde minner, men jeg vil aldri gå med slike igjen.

Huff...jeg likte sokkene men ikke gymlærerinnen..

Noen som bruker ordet grorudpalme mer??

ynnory
02.07.14 18:01
Langveg: Denne tråden burde vel heller heita ting mv. som vert borte.

Har noen sett solbrillene mine? ;)

susilu
02.07.14 18:36

Sjekkhefte?

Reisesjekker?

Umulius
05.07.14 16:53
susilu: Hva med sviskegrøt?  Det var en vanlig dessert i mange hjem på 50-tallet.

Jeg er ikke gammel nok til å huske 50-tallet, men sviskekompott husker jeg godt fra 70-tallet - bra! Hva med russedessert - var det kanskje bare på vestlandet? (Rød saft rørt rundt til det ble en slags mousse - noe for Helstrøm?)

Umulius
05.07.14 16:55
trondergutt: Søndagsklær er vel et ord som ikke brukes lengre i særlig grad.

Søndagsklær, så absolutt! Det hadde jeg, og slipset var ferdig knytt og hang i en strikk, så det alltid så ny-knytt ut :-)

Umulius
05.07.14 16:58
Nødutgang: Stereobenk; det var det møbelet stereoanlegget sto oppå ;-)

Jepp, gjerne plate-, kassett og radiospiller under et lokk i sotet gjennomsiktig plast. 

Forøvrig har jeg fortsatt stereobenk til å ha anlegget på, men det er nok mer fordi jeg har et gammelt annlegg :-)

Umulius
05.07.14 16:59
ynnory: Helsetrøyer Bruker noen disse i dag?

Nja, er ikke det kun i Pondus?

Umulius
05.07.14 17:01
fisto: Rumpetaske  Knickers

Haha, ja - eller magetaske som det egentlig burde hete. Så en slik senest i dag på flyet fra Spania, men han var spanjol, og har nok ikke fulgt så godt med de siste 30+ årene. Han hadde også en slik vanntett sylinder til å henge rundt halsen på seg, slik man kunne ha pengesedler i når man badet. 

ynnory
05.07.14 17:03
Umulius: Søndagsklær, så absolutt! Det hadde jeg, og slipset var ferdig knytt og hang i en strikk, så det alltid så ny-knytt ut :-)

Hadde fin, hvit nylonskjorte og mørk blå strikksløyfe. Kun til helt spesielle dager.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg