Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Plukke opp telefonen

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 36953
02.10.16 19:55

Er dette uttrykket et vi brukte i gamle dager?

Jeg kan huske å ha tatt telefonen. Er det fra engelsk pick up the phone?

Langveg
LangvegInnlegg: 10065
02.10.16 20:51

Svara er nei og ja. Engelskmenn seier mykje dumt. A propos, er ein pick-up gått ut av språkbruken? Kan ikkje minnast å ha høyrt det på ei stund.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
02.10.16 21:54
Langveg: Engelskmenn seier mykje dumt

Synes du¨,,

sanila
02.10.16 21:55
susilu: Er dette uttrykket et vi brukte i gamle dager?

Jeg kan huske å ha tatt telefonen. Er det fra engelsk pick up the phone

Jeg tror det kommer litt av  den mobile verden, man må plukke telefonen opp ,  av vesken sofaen og doen

for at ta den.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6195
02.10.16 22:44
Langveg: A propos, er ein pick-up gått ut av språkbruken? Kan ikkje minnast å ha høyrt det på ei stund.

Jeg så en pick-up i dag. 
Den var mer moderne (strømlinjeformet, som er et morsomt begrep), men jeg tenkte at hvis jeg skulle bli spurt om det, ville jeg kalt den en pick-up. 
Litt mer integrert var den nok. Men planet var der.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6195
02.10.16 22:46
susilu: Er det fra engelsk pick up the phone?

Ja, direkte oversatt. Det er en del av anglifiseringen som Sylfest har spådd vil overta på litt lengre sikt. 

sanila
03.10.16 09:38
Strandereng: har spådd

Man skal passe seg litt/for og med spådomme. Sådan generelt. Ikke minst de der inneholder  katastrofer, negative ønsker og viljer.

Jeg skal for din skyld,unnlate at utpensle , presis hva jeg tenker på i den henseende..

JudasT
JudasTInnlegg: 4961
04.10.16 01:55
Langveg: A propos, er ein pick-up gått ut av språkbruken?

Grammofonplatene forsvann mykje godt på 90-talet, og med dei platespelaren og pick-upen, men dei har alle fått ein oppsving i det siste, og det er nå fleire pickupar på marknaden enn på mange år.

ruffem
ruffemInnlegg: 1112
28.10.16 11:40
Strandereng: Det er en del av anglifiseringen som Sylfest har spådd vil overta på litt lengre sikt.

Ja, vi har jo forlengst sluttet å ha meninger om saker & ting, for på engelsk heter det jo ikke det, det heter  "what I think of". Så nå tenker vi i stedet for å mene: Flott, anglifiseringen sniker seg umerkelig inn, og blir omfavnet av folk flest; bare se på ordet "wow", det har blitt mektig populært!

sanila
28.10.16 20:33
ruffem: Så nå tenker vi i stedet for å mene:

Det kan tenkes det avspeiler et fremskritt, man er begynt at tenke over det man egentlig mener.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1742
29.10.16 21:29
ruffem: Ja, vi har jo forlengst sluttet å ha meninger om saker & ting, for på engelsk heter det jo ikke det, det heter "what I think of". Så nå tenker vi i stedet for å mene: Flott, anglifiseringen sniker seg umerkelig inn, og blir omfavnet av folk flest; bare se på ordet "wow", det har blitt mektig populært!

Hvis det bare var mener som ble utrydningstruet av den omseggripende tenker-diaréen, ville jeg ikke vært bekymret. Det høres ut som om mange er helt uvitende om at synes, tror, føler, ønsker, håper, spår, forventer og mistenker er utmerkede norske ord, og det har øyensynlig gått sport i å unngå disse ordene til fordel for moteordet tenker. Egentlig er jeg ikke så veldig bekymret. I forhold til-epidemien ser ut til å være på kraftig retur, og den vil formodentlig være en saga blott om få år. Jeg tror det samme vil skje med tenker-syken. Ikke minst fordi verken tenker eller i forhold til har festet seg i skriftspråket i nevneverdig grad.

ruffem
01.11.16 20:09
Grammofon: vis det bare var mener som ble utrydningstruet av den omseggripende tenker-diaréen, ville jeg ikke vært bekymret.

Vi har enda en faktor i fattiggjøringen av språket vårt, bortsett fre "billige priser" og "varme temperaturer", og det er at det overhodet ikke skjelnes mellom positive og negative adjektiver i beskrivelser av f. eks.  i værmeldingen

Her snakkes det om at det er "sjanse" for at det blir ekstremvær, og ikke det naturlige som ville være å bruke ord som "risiko" eller "fare for".

Eller er det bare meg som er blitt en gammel, sur pedant?

(Innlegget ble redigert 01.11.16 20:10)

ruffem
01.11.16 20:11
sanila: Det kan tenkes det avspeiler et fremskritt, man er begynt at tenke over det man egentlig mener.

Ja - en kan jo saktens håpe ---.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg