Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Fred ut"....

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41572
22.10.16 15:59

Merkelig, jeg så "Fred ut" før signatur først i forrige uke. Nå ser jeg det samme et annet sted. Aldri sett før.

Hva betyr "Fred ut" (kanskje opplagt?) og hvor kommer det fra. Selv bruker jeg Vennlig hilsen eller Med vennlig hilsen eller evt mvh. Av og til, mer muntlig, Beste helsing, som jo ikke passer seg, fordi jeg normalt skriver bokmål.. Men synes Beste helsing er litt fint.

missChance
missChanceInnlegg: 44001
22.10.16 16:50
DrSchwei: Merkelig, jeg så "Fred ut" før signatur først i forrige uke. Nå ser jeg det samme et annet sted. Aldri sett før. Hva betyr "Fred ut" (kanskje opplagt?) og hvor kommer det fra.

Direkte oversatt fra Peace out.  Slang for ha det. Eventuelt også 'gå i fred'.

(Innlegget ble redigert 22.10.16 16:51)

DrSchwei
22.10.16 17:10

Ok, thank you, makes sense.

DrSchwei
23.10.16 03:10

Fred ut...

Ja, som en fyr som er skeptisk til alt det amerikavennlige i norsk klultur, så er jeg skeptisk.

... en hilsen som jeg ble litt beørt av var da vi var noen søskennarn og onkler som skulle hente kisten til vår morfar og han som var kirkens mann hilste oss og sa til hver enkelt "guds fred" - det betydde ganske mye og var veldig viktig - for meg

JudasT
JudasTInnlegg: 5003
23.10.16 18:01

Ifølge Hamsuns Nordlandsromaner, med handling fra slutten av 1800-tallet, var "Freden" den vanlige hilsen når en kom, og "Bli i freden" når en gikk. 

Noen som har hørt det?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg