Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Engelsk som skriftspråk i Norge?

NYTT TEMA
Spm
SpmInnlegg: 1
10.01.17 16:58

Hei!

Jeg skal ha en debatt om engelsk som skriftspråk i Norge, og fikk utdelt å være imot dette, derfor trenger jeg grunner til at vi i Norge skal beholde norsken.

Jeg har med at mye av kulturarven vår kommer fra språket, og at alt må skiftes til engelsk, f. eks. Grunnloven må sannsynlig vis skrives om, alle skolebøker må kjøpes inn på engelsk, alt av skilting må skiftes etc.

Ut over det har jeg ikke så mye, derfor lurer jeg på om du som leser kan hjelpe meg?

PS: det haster litt

malvolio
malvolioInnlegg: 25251
10.01.17 17:01

Jeg vil legge til: kvalitet og presisjon. De aller færreste nordmenn uttrykker seg like godt på engelsk som på norsk (selv om en del flere kanskje forestiller seg at de gjør det).

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1744
10.01.17 21:06
Spm: grunner til at vi i Norge skal beholde norsken

Noen norske ord som mangler på engelsk:
Pålegg, hete, døgn, dere, jo, julebord, skiføre, kose, hals, musikkorps og matpakke.

(Innlegget ble redigert 10.01.17 21:11)

ruffem
ruffemInnlegg: 1112
11.01.17 14:44
Grammofon: Noen norske ord som mangler på engelsk:
Pålegg, hete, døgn, dere, jo, julebord, skiføre, kose, hals, musikkorps og matpakke.

Jeg har, ikke bare en gang, hørt folk si i fullt alvor, at engelsk er et så mye rikere språk enn norsk, derfor foretrekker de det!

Jeg pleier å svare spydig med at derfor brukes f.eks. karakter istedet for rollemodell, sale istedet for salg.

Problemet er heller at folk flest er for dårlige i norsk, ikke bare i å skrive, men for lite vokabular- og når du mangler ordene, så er det å ty til engelsk. Eller i verste fall, bruke ordet "greie" som tilleggsord.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg