Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mest ulogiske dialekter

NYTT TEMA
Wavy
WavyInnlegg: 11382
05.09.05 15:45
Hvilke dialekter i Norge høres annerledes ut enn stedet de er lokalisert?

Den eneste jeg kommer på i farta er Bardu-dialekta som høres sør-trøndersk ut selv om Bardu ligger i Troms.

Jeg er sikker på at det finnes flere sånne ulogiske dialekter.
notlob
notlobInnlegg: 33981
05.09.05 15:50
Synes alltid det høres snodig ut når Morten Gamst Pedersen og Sigurd Rushfeldt har noe å meddele.

Erkehertug
ErkehertugInnlegg: 1446
05.09.05 18:33
Vet ikke om du kan så mye om dialekter Wavy, høres ikke ut som du kjenner igjen en slik.

I 1789 ble de indre delene av Østlandet, Romsdalen og Orkdal og Sundal i Trøndelag rammet av en stor flom. Denne flommen har senere fot navnet Stor-Ofsen og er den største kjente flommen i Norge.
I Østerdalen, Solør og Odal ble nærmere 6000 husdyr (både hester, storfe og småfe) drept av vannmassene. Bare i Storelvdal, Rendalen og Tynset gikk det med omkring 180 hester. I Oppland gikk det med ca 1000 husdyr. Mens ikke et eneste menneskeliv gikk tapt langs Glomma gikk minst 78 mennesker med under flommen i Oppdal.

Utvandring til Bardu og Målselv

Mange mistet både gård og grunn under de få dagene Stor-Ofsen stod på. Sult og nød kunne bli resultatet av at hele gården og jordveien gikk tapt.
For mange ble utvandring til Bardu og Målselv en løsning hvor Staten ga fri dyrkingsjord. Der var det god plass for nyrydding og for oppbygging av nye gårder.

Innvandringen fra Østerdalen gjorde at dialekten i Bardu den dag i dag er en østerdalsdialekt som hører hjemme på Østlandet.
Zakari
ZakariInnlegg: 8489
05.09.05 20:39
Stjørdalsdialekt og "Arne Brimi dialekt" finner jeg svært ulogiske. Det høres ikke akkurat smart ut. Slapp sørlandsdialekt à la Kåre Valebrokk og "send mæ reeegan" er jo heller ikke det aller smarteste.
Wavy
06.09.05 09:16
Les innlegget mitt litt nøyere Erkehertug.

Poenget er ikke hvorvidt Bardu-dialekten er en østlandsdialekt eller nordlandsdialekt, men det faktum at du har en dialekt som er fullstendig adskilt fra resten av området den befinner seg i.

Jeg vil jo anta at de fleste slike dialekter oppstår på grunn av tilflytting fra andre steder i landet (evt utlandet). Egentlig litt av poenget med tråden å høre grunnen også.
Erkehertug
ErkehertugInnlegg: 1446
06.09.05 10:06
Du skrev "ulogisk" Wavy, finnes ikke noe ulogisk i at folk flytter.
Selv ikke i store grupper.
VESTMAN
VESTMANInnlegg: 2101
06.09.05 10:30
De fleste industribygdene på vestlandet har en dialekt som skiller seg sterkt ut i fra lokale dialekter. Eksempler på dette er Sauda, Odda, Høyanger, Sogndal osv.....
Wavy
06.09.05 10:31
Jeg mente ulogisk, som i at den ikke følger en logikk/tradsjon knyttet til stedet/området, som at man har områder med skarre-r, palatalisering og andre dialektfenomener.
Skarrer man når man kommer fra Hedmark er det ulogisk. Har man bløte konsonanter når man kommer fra Molde er det ulogisk.

Når en dialekt i Nord-Norge ikke har nord-norsk tonefall er det ganske ulogisk eller overraskende.
Men dette skulle strengt tatt ikke handle om ordet logikk. Hvis jeg har uttrykt meg uklart eller brukt et upresist ord beklager jeg det.
Jeg lover å skjerpe meg til neste gang.

Jeg er for øvrig fortsatt interessert i å høre om dialekter som er løsrevet fra området de "bor" i...

annelita
annelitaInnlegg: 140
06.09.05 15:26
Kristin Krohn Devold-dialekten er jo både løsrevet og ulogisk.
Men hun er forhåpentligvis like alene om sin dialekt som Frode Grodås. :-)
Wavy
06.09.05 15:47
Hvor kommer forresten Sponheim fra?

Skal ikke han liksom være en slags vestlending?

Det lukter innlandet lang vei av det taleføret der.
Ciliatus
CiliatusInnlegg: 192
06.09.05 16:12
Sponheim er fra Halden, uten at hans snodige dialekt dermed blir mer logisk.
Cassius
CassiusInnlegg: 8495
06.09.05 16:13
Sponheim fra Halden?

Dialekta hans er iallefall ikke fra Halden.
Ciliatus
CiliatusInnlegg: 192
06.09.05 16:18
Han er i hvert fall født og oppvokst i Halden, men gjorde vel vestlending av seg på 80-tallet en gang.
Mjann
MjannInnlegg: 69
07.09.05 18:58
Pen stavangerdialekt er ulogisk! Plutselig, inne i et område som er tjukt av folk som sier eg, kommer de og sier je, akkurat som om de var fra Hedmark...
puma1
puma1Innlegg: 17677
07.09.05 20:43
Cassius skrev:
Sponheim fra Halden?

Dialekta hans er iallefall ikke fra Halden.

Han er frå Halden. Gamle Johannes Sponheim hadde ikkje odel på Sponheim og utdanna deg difor til tannlege og fekk praksis i Halden. Der unge Lars vart fødd og vaks opp. Men i vaksen alder fekk Lars høve til å overta garden på Sponheim i Ulvik. Der han bur saman med kona Mette. Frå Ørsta, såvidt eg veit.
justanothername
justanothernameInnlegg: 11506
07.09.05 21:18
Wavy skrev:
Jeg er for øvrig fortsatt interessert i å høre om dialekter som er løsrevet fra området de "bor" i...
"

En digresjon kanskje, men endel (gamle?) samer og kvæner (finskettede) i Finnmark snakker et slags bokmål, men med helt eget tonefall. Det er vel fordi de først lærte norsk på skolen.

Wavy
08.09.05 09:22
På ingen måte en digresjon. Akkurat sånne eksempler som dette jeg var på utkikk etter.
Blazer
BlazerInnlegg: 16402
08.09.05 09:32
Bergensk er jo litt spesielt, bla. med manglende hunkjønn. (Også dette har jo sin logiske forklaring i hanseatene osv.) En øy av dialekt som nesten ligger nærmere konservativt riksmål enn nynorsk skriftspråk, som vel dominerer nord, syd og øst for Bergen.
niconi
niconiInnlegg: 15789
08.09.05 09:42
Tyssedal.

Tidligere var det et tydelig dialekt-skille ved Tyssedalstunnelen i Hardanger. Skillet er der ennå, men er ikke like markert. På den ene siden var Odda, på den andre siden var Tyssedal. Ca 5 km mellom de to industristedene.

Odda fikk industri først, men var allerede et etablert tettsted da industrien kom. De fleste arbeiderne kom fra Hardanger. Barna til innflytterne lærte seg å snakke hardanger-dialekt, blant annet med rulle-r.

Tyssedal fikk industri noe senere, og var så å si ubebodd før industrien kom. Tyssedal rekrutterte arbeidskraft fra hele Vestlandet, spesielt fra Sunnhordland og Haugesundsområdet. I tiullegg kom mange fra Østfold. Resultatet ble en spesiell Tyssedalsdialekt med skarre-r, som skilte seg klart både fra Odda og bygdene omkring. Den lignet mer på bergensk og sunnhordlandsk, med innslag fra østfold-dialekt.Barn som vokste opp i Tyssedal, lærte å snakke denne nye Tyssedalsdialekten.
Wavy
08.09.05 10:20
Den har jeg hørt om. Har du noe eksempel på noen som snakker denne dialekten?
Sjakkulf
SjakkulfInnlegg: 3064
08.02.16 19:01

Florø.

sTIMEN87
sTIMEN87Innlegg: 6040
08.02.16 19:04
Sjakkulf: Florø.

Jeg regner med at du skreiv denne for å fyre ting opp litt..?:). For Florødialekten er nemlig ikke ulogisk:).

Sjakkulf
08.02.16 19:10
sTIMEN87: Jeg regner med at du skreiv denne for å fyre ting opp litt..?:). For Florødialekten er nemlig ikke ulogisk:).

Slik som "ulogisk" er definert i denne diskusjonen, må vel Florødialekten vere temmeleg ulogisk :)

sTIMEN87
08.02.16 19:11
Sjakkulf: Slik som "ulogisk" er definert i denne diskusjonen, må vel Florødialekten vere temmeleg ulogisk :)

Høh hva mener du her egentlig? Haha reagerte du på en skriveleif? Virkelig?:). Haha. Men uansett Florø dialekten er ikke ulogisk.

(Innlegget ble redigert 08.02.16 19:13)

Sjakkulf
08.02.16 19:12
sTIMEN87: Høh hva mener du her egentlig?

Les gjennom tråden :)

sTIMEN87
08.02.16 19:14
Sjakkulf: Les gjennom tråden :)

Oops les lengre oppe..:).

Sjakkulf
08.02.16 19:16
sTIMEN87: Oops les lengre oppe..:).

Du må framdeles lese gjennom denne tråden :) Har ikkje reagert på nokon skriveleif.

sTIMEN87
08.02.16 19:23
Sjakkulf: Du må framdeles lese gjennom denne tråden :) Har ikkje reagert på nokon skriveleif.

Florø har ingen identitetskrise om du skulle lure på det..:). Florø har jo innflyttere akkurat som andre plasser. Men vil på ingen måte si at ekte Florøværinger har et *sprik* dialektmessig.

Nå snakker jeg om byen Florø,ikke om kommunen i sin helhet.

Jeg har lest igjennom det som er blitt skrevet her. Men du må nesten si hva du vil fram til,for jeg har vel egentlig sagt hva jeg trenger å si om dette?:).

(Innlegget ble redigert 08.02.16 19:31)

puma1
puma1Innlegg: 17677
08.02.16 19:34
sTIMEN87: Florø har ingen identitetskrise om du skulle lure på det..:)

Poenget er vel at det er stor forskjell på Florø-dialekt og omlandets dialekt. En må kjøre i ca 4 timer for å finne Florø-dialektens nærmeste slektning (Bergensdialekten). Mange, østlendinger spesielt, vil tenke at f eks Øyvind Alsaker snakker bergensk. 

sTIMEN87
08.02.16 19:43
puma1: Poenget er vel at det er stor forskjell på Florø-dialekt og omlandets dialekt. En må kjøre i ca 4 timer for å finne Florø-dialektens nærmeste slektning (Bergensdialekten). Mange, østlendinger spesielt, vil tenke at f eks Øyvind Alsaker snakker bergensk.

Det kan godt være mulig det,men så er det nå sånn en gang at dialekten har eksistert i alle år dvs generasjoner på generasjoner.

Østlendinger er jo østlendinger:). Men at dialektene er like,kan ikke brukes mot Florø fordi om. Det skjønner du vel?.

Det er uansett dette som er mye av grunnen til at Florø har blitt sett ned på i Sogn og Fjordane. Skulle liksom ikke ha en storby i dette fylket med skarre-r og valgte heller å bli et stagnasjonsfylke.

De fleste i Florø kommer til å stemme for at om fylkestinget blir lagt ned,at all styring havner i Bergen. For fylket her har alltid vært i mot Florø uansett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg