Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Breiviks egen forklaring

NYTT TEMA
Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 8666
17.04.12 11:58
Knaxern: Kan hvem som heslt være inne i salen egentlig? Jeg tenker på der hvor vanlige tilskuere sitter. Vurderer å ta turen ned om det er tilfelle.

Jada, det kan du. Du får vel ikke tilgang til selve salen, men det finnes i hvert fall en sal til hvor man kan følge med som om man var til stede.

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22033
17.04.12 11:58
fabulator: Jeg vet fra tidligere at du og din venstrekstreme våpenbror NR-1 ikke er særlig oppvakte.
Sånn sett er det avklarende at dere fjerner er enhver tvil om dette - ved idiotkommentarer.

Hva var egentlig poenget ditt med å klage over at det ble referert til "hans verden"?

At du deler særdeles mye av tankene som ABB fikk nærmere en time på å fortelle i dag, trenger man ikke være "venstreekstrem våpenbror" for å se.

At du i det hele tatt omtaler Høyre- og AP folk for venstreekstreme våpenbrødre, setter egentlig ikke annet enn to streker under den konklusjonen.

liftmann
liftmannInnlegg: 17298
17.04.12 11:59
kannibalen: de nye kulturene som eks. tvangsgifte, omskjæring, sharia osv. Og det vil neppe Jens.

Det er vi vel alle imot.At det vil ta tid må vi forstå.Vi snakker om folk fra kulturer som ofte er fattige og dominert og hjernevasket av folk som vil utnytte dem.Dette er ikke lett,men jeg har ingen frykt for at ekstreme vil overta landet.

Zen0n
Zen0nInnlegg: 37955
VivaLV: Fortjener vel en egen tråd....
Starter nå.

Ut av det jeg leser er dette et sammensurium av tomme påstander som at på til er motsigende.

Ett eksempel er at han mener ikke handlingene hans er onde fordi det er "forskjell på ondskap og brutalitet". På den måten rettferdiggjør det handlingene hans der målet helliger midlet.

Men så senere i talen sin bruker han som argument for islams ondskap at "25 - 40 % av muslimene støtter jihaddistisk voldshandlinger". Da er plutselig volden blitt et bevis på ondskap igjen.
Det er et eksempel på at virkelighetsoppfatningen hans er fullstendig tilpasset et forutinntatt verdensbilde. Hans vold er rettferdig, men alle andres vold er et bevis på deres ondskap. Logikken?

Han kommer også med rene faktafeil - som for eksempel at Norge gir bistand til Saudi Arabia.

(Innlegget ble redigert 17.04.12 11:59)

JRza
JRzaInnlegg: 12710
Consiglieres: desperate utagernede hylene og voldelige venstreorienterte

"Ifølge Europol er det vanligere at de begår overfall og ildspåsettelser."

Du mener at høyreekstreme er sindige og rolige? Dere er kjent for å stå bak flere drap i året i Russland, Tyskland og andre europeiske land. Jeg er enig med deg at det finnes like syke mennesker i andre grupper, men det er ikke disse som diskuteres her.

Så lenge du ikke erkjenner at høyreekstreme kan være voldelige jævler de også, har du null troverdighet.

Holloway_road
Holloway_roadInnlegg: 10871
Knaxern: Også det som sensureres på tv? Eller er det samme feed?

Nei det er direkte feed fra rettsaken i Oslo uten noen form for sensur. Men du slipper ikke inn i retten uten adgangstegn fra bistandsadvokatene som vurderer om du har noe der å gjøre. Inn kommer du ikke nå. Link

Laststand
LaststandInnlegg: 5701
17.04.12 12:01
arveka: Det er alltid mulig å finne løsrevne sitater i sin jakt på bekreftelse av egne meninger. De blir ikke riktigere av den grunn.
Det som karakteriserer ABBs forsvarstale er imidlertid en ideologi fra kontra-jihadistiske skribenter som er gjennomsyret av faktafeil. Hele hans argumentasjon for sin påståtte nødrett er direkte hentet fra disse kontra-jihadistiske ideene. I særdeleshet er Fjordmans fascisme framtredende i terroristens argumentasjon.
At du ikke klarer å skille mellom slike retoriske knep som å hente løsrevne sitater er og et forkvaklet ideologisk verdensbilde er ditt problem.

Så når jeg viser til et utsagn av John F. Kennedy så er det "løsrevne sitater".

Da vil jeg spørre deg følgende: Hva tror du Breivik driver med andre mennesker? Breivik har sitert mennesker. Men ulike personer, deriblant du og slike ekstremister som Gule og Strømmen, skjønner ikke/ ikke ønsker å forstå at Breivik driver med klipp og lim av sitater, så velger han å tolke disse etterpå. Som han f.eks har uttalt til Sørheim/Husby om Fjordman at "han skriver mellom linjene"

fabulator
fabulatorInnlegg: 12260
17.04.12 12:01
vaffanculo: Hva var egentlig poenget ditt med å klage over at det ble referert til "hans verden"?

For normalt utrustede personer, gikk mitt poeng klart og tydelig fram.

Det utelukker dessverre mange her inne.

Consiglieres
ConsiglieresInnlegg: 3237
17.04.12 12:02
JRza: "Ifølge Europol er det vanligere at de begår overfall og ildspåsettelser."

det er jo bare en opplysning fra et venstreorientert medium som håper å dra inn noe goodwill...forstår ikke hva du vil med denne settningen?

blandt de få som måtte gjøre ting så er dette vanligst,men de angrep ingen...javel liksom?hehe..MEEEN ikke GLEM blandt de få som måtte gjøre ting så er dette vanligst!!! 

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:03)

Zen0n
17.04.12 12:03
vaffanculo: For oss som har lest innlegg på VGD noen år, så er det overhodet intet sjokkerende i monologen til ABB.

Nei, foruten selve terroren så er det det klart verste med hele saken...

Mye av det han sier leser jeg her på VGD hver bidige dag.

Holloway_road
17.04.12 12:03

Det absurde er at Gule sitter i tv2 studio og fordømmer ABB og hans politiske oppfatning. Lars Gule er selv en terroist som ville smugle eksplosiver inn i Israel som skulle brukes til å sprenge jøder i luften.

Så det viser at det ikke bare er ABB som er sykt.

Consiglieres
17.04.12 12:04
Zen0n: Nei, foruten selve terroren så er det det klart verste med hele saken... Mye av det han sier leser jeg her på VGD hver bidige dag.

ja det understreker vell hva "eksperten på høyreejstremisme"sa i tv2 isted..det som skiller han ut er jo seff at han valgt å bruke vold og terror..det er jo der grensen går seff

det er ikke lov for pst å kun registrere holdninger feks

Rulletrappa
RulletrappaInnlegg: 1219
17.04.12 12:04
Holloway_road: Så det viser at det ikke bare er ABB som er sykt.

Nettopp!

Jeg sier det igjen,

Dette er en straffesak som berører offentligheten til det fulle.

Vi vet godt at ABB ikke er noe unik i forhold til sitt politiske standpunkt. Jeg vet om flere høyreekstreme som formidler liknende budskap som vi leser av Breivik. Jeg er selv enig med Breivik på enkelte punkter.

Jeg mener det er ekstremt viktig at vi får SE og HØRE Breivik prate for å forstå hva slags person og hva slags mentalitet som er i stand til å gjøre det han gjorde. Det er av preventive årsaker at jeg mener det er viktig.

Det er direkte anvennelig til våre liv. Vi må forstå han, for å forstå dem rundt oss, og være forberedt på hva folk kan være i stand til å gjøre slik av vi kan opptre preventivt, enten ved å konfrontere liknende mentaliteter, eller forberede oss slik av vi selv kan unngå å bli utsatt for liknende handlinger.

Vi har mye viktig å lære av å se og høre på breivik.

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22033
17.04.12 12:06
fabulator: For normalt utrustede personer, gikk mitt poeng klart og tydelig fram.

Du får bruke litt tid på å forklare dette til mindre utrustede folk.

Eller foretrekker du kun å snakke til egen menighet?

Elstree
ElstreeInnlegg: 1051
17.04.12 12:06
Holloway_road: Det absurde er at Gule sitter i tv2 studio og fordømmer ABB og hans politiske oppfatning. Lars Gule er selv en terroist som ville smugle eksplosiver inn i Israel som skulle brukes til å sprenge jøder i luften.

Fælt som du dømte her da?

Lars Gule har gjentatte ganger gjort opp for sine meninger ang det der. Han har angret oppriktig, sitti sin tid og gjort opp for seg, og forklart seg. Han vet selvfølgelig hva han snakker om, og bør høres uten den der Holloway!

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:06)

Elstree
17.04.12 12:07
Rulletrappa: Jeg er selv enig med Breivik på enkelte punkter.

"Enig med / uenig med Breivik".

Bare ordene skurrer noe helt jævlig for meg. Etter det han gjorde bør ikke han eller hans ideologier få fungere som referansepunkt for noe som helst av politisk art, hverken den ene eller den andre veien. 

Men det får det, dessverre. Det er ikke lenger mulig å ha et eneste standpunkt hva gjelder innvandringspolitikk uten at han trekkes inn i det:

På den ene siden står de som bruker hans ideologier som utgangspunkt for å definere holdninger som "forgifter vårt samfunn". De lar, i bunn og grunn, hans ideologier fungere som en rettledning for hva det er akseptert å mene, og hva som ikke er aksepter å mene. Meninger som tidligere ble sett på som kontroversielle, er med ett blitt samfunnsfiendtlige og "breivik-sympatiserende".

På den endre siden står den motsatte siden. Heller ikke disse definerer lenger sine egne ideologier - nå heter det "å være enig med Breivik i sak, men ikke handling" etc.

Når denne mannens gjerninger får lov til å definere våre politiske blider og ideologier, har fått en slags "opphøyd stilling" i vårt samfunn - enten vi liker lyden av disse ordene eller ikke. 

Gitt de grusomme handlingene han har begått, er dette en stilling han ikke fortjener. Men hans handlinger er samtidig en "politisk vare" av dimensjoner. Enten man står på den ene eller den andre siden, berører de den enkelte av oss så sterkt at makten som ligger i å bruke dem utgjør en fristelse som kanskje blir for sterk til å motstå.

Spørsmålet er om de politiske kreftene, på noen av sidene, har etikk nok til å gå i bresjen for å slutte å slå mynt på den makten bare det å nevne hans navn foreløpig utgjør.

Eller: Har vi, og de politiske kreftene, integritet nok til å stille denne mannens ideologi og handlinger i skyggen - der de forjener å stå? Ser vi ikke at det er flaut å gi dem en makten de har i dag?

JRza
JRzaInnlegg: 12710
17.04.12 12:09
Consiglieres: blandt de få som måtte gjøre ting så er dette vanligst!!!

De få?

Holloway_road
17.04.12 12:09
Elstree: Fælt som du dømte her da? Lars Gule har gjentatte ganger gjort opp for sine meninger ang det der. Han har angret oppriktig, sitti sin tid og gjort opp for seg, og forklart seg. Han vet selvfølgelig hva han snakker om, og bør høres uten den der Holloway!

Han må slutte å hykle da,hadde han lykkes kunne like mange sivile vært drept som det ABB klaret å drepe. Gule er selv en ekstremist.

Rulletrappa
RulletrappaInnlegg: 1219
17.04.12 12:10
Elstree: "Enig med / uenig med Breivik". Bare ordene skurrer noe helt jævlig for meg. Etter det han gjorde bør ikke han eller hans ideologier få fungere som referansepunkt for noe som helst av politisk art, hverken den ene eller den andre veien.

Nå som denne saken diskuteres er det helt naturlig at han blir referansepunktet i denne perioden, spesielt når man snakker OM denne saken.

butler93
butler93Innlegg: 4055
17.04.12 12:10
Wiggum: Synes det hadde vært bedre om de sendte den med delay enn at to reportere står og leser av en chat. Ser ut som de leser det meste uansett.

Enig med deg her, om en hverken hører eller ser hvordan dette blir fremlagt mister det en del av helhetsbildet.

mvh

butler

Zen0n
17.04.12 12:12

Målet hans var å få en talerstol for sine politiske meninger.

Bare synd for han at han er så ukarismatisk og upedagogisk at han ikke klarer å formidle det...

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:13)

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 9454
Holloway_road: Det absurde er at Gule sitter i tv2 studio og fordømmer ABB og hans politiske oppfatning. Lars Gule er selv en terroist som ville smugle eksplosiver inn i Israel som skulle brukes til å sprenge jøder i luften.

Det er 35 år siden Lars Gule ble arresterert og dømt til seks måneders fengsel for besittelse av våpen. Wikipedia omtaler dette slik: "Gule ble dømt til et halvt års fengsel i Libanon og en bot for "ulovlig besittelse av våpen" (sprengstoff). Han ble frifunnet for forsøk på å gjennomføre terrorhandlinger ved hjelp av sprengstoffet."

Gule har altså sonet sin straff, og har siden tatt doktorgrad i filosofi og blitt en respektert akademiker. Han har tatt avstand fra sine handlinger, og undertegnede kan ikke se noe absurd i at han med sin store teoretiske og praktiske innsikt i ekstremistisk tankegang blir engasjert som "ekspertkommentator" i ABB-saken.

"

Consiglieres
JRza: De få?

har du problemer med virkeligheten?les artikkelen fra europol..

-"Det har ikke vært mange høyreekstremistiske angrep de siste åra...."(Dvs ingen) spedd inn litt godskrivning i HÅP om at de KUNNE vinne noe på tvilen..

I 2010 ble det ikke notert ett eneste høyreekstremistisk angrep, mens det ble registrert 45 angrep fra venstreekstremister.

venstreorienterte er overrep 100% mao

men jo..noe skjedde for 20 år sia med en brann..ikke glem at det er vanligst da!!!!

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:14)

VivaLV
VivaLVInnlegg: 22912
17.04.12 12:13
Holloway_road: Han må slutte å hykle da,hadde han lykkes kunne like mange sivile vært drept som det ABB klaret å drepe. Gule er selv en ekstremist.

Var jo en lengre diskusjon her på forumet det var litt vanskelig å gripe fatt i. Litt uklart for meg hva han innrømmer/unnskylder.

Uansett så synes jeg også det blir VELDIG merkelig. Blir som om ABB om 30 år etter medisiner evnt. har merket skal være ekspertkommentar for NRK i studio.

Zen0n
Consiglieres: ja det understreker vell hva "eksperten på høyreejstremisme"sa i tv2 isted..det som skiller han ut er jo seff at han valgt å bruke vold og terror..det er jo der grensen går seff

Ja seff.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 22912

Hva skjer forøvrig etter pausen....

Elstree
17.04.12 12:15
Holloway_road: Gule er selv en ekstremist.

Var, ekstremistisk!

og Gule er ikke en som lider av Narsissistisk personlighetsforstyrrelse, men en som evner se hva han var i ferd med å gjøre den gangen og angre og forklare seg og veilede til nytenking deretter.

Da er det urimelig med dine påstander. 

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:15)

dainbramage
dainbramageInnlegg: 1507
17.04.12 12:17

Synes det er en smule paradoksalt at vi her sitter og leser og kommenterer en direktesendt (sitert) høyreekstrem begrunnelse på hvorfor vi ikke har ytringsfrihet i Norge.

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:17)

Elstree
17.04.12 12:18
VivaLV: Uansett så synes jeg også det blir VELDIG merkelig. Blir som om ABB om 30 år etter medisiner evnt. har merket skal være ekspertkommentar for NRK i studio.

Huff!

Ekkel tanke, men om mulighetene ligger til rette og mannen skulle vise seg å ha feks sykdommen han ble diagnostert med, og kan kureres, vise betydelige evner til anger, og har gjort opp for seg, så hadde det vert opp til han å ta i mot tilbudet om kommentator, og refere deretter. Hvor lenge skal man dømme noen på det grunnlaget?

Men, særlig at vi får se han du hehe ;)

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:18)

arveka
arvekaInnlegg: 7960
17.04.12 12:20
Laststand: Da vil jeg spørre deg følgende: Hva tror du Breivik driver med andre mennesker? Breivik har sitert mennesker. Men ulike personer, deriblant du og slike ekstremister som Gule og Strømmen, skjønner ikke/ ikke ønsker å forstå at Breivik driver med klipp og lim av sitater, så velger han å tolke disse etterpå. Som han f.eks har uttalt til Sørheim/Husby om Fjordman at "han skriver mellom linjene"

Breivik forfekter ideologien til fascisten Fjordman og de andre kontra-jihadistiske skribentene. Og Fjordman blir mer enn sitert i terroristens manifest. Fjordmans fascistiske skriblerier utgjør flere hundre sider av terroristens manifest.

Man må være passelig skrudd for ikke å se denne sammenhengen. Videre må man være passelig skrudd for ikke å se Fjordmans utilslørte oppfordringer om å væpne seg og om å fjerne det han kaller forræderne og landssvikerne, som utgjør et hinder for å gjennomføre en etnisk rensing av hele den vestlige verden.

Terroristen Breivik gjør ikke annet enn å utføre det fascisten Fjordman hevder må gjøres.

(Innlegget ble redigert 17.04.12 12:21)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg