Vold for å gripe makta, ja. Det er slik du definerer "hersketeknikker og personangrep".
La oss starte i den ene enden:
Det er en kjennsgjerning at vold ofte må til for å styrte en del udemokratiske regimer.
Saddams Irak for eks. Hvem står bak der? Ikke "venstrekreftene".
Poenget blir da helt tydelig at det som ikke er legitimt er å bruke vold for å komme til makta mot etablerte demokratier, altså styresett hvor minoritetetene og enkeltindividene er sikra visse rettigheter, samtidig som om parlamentsmedlemene representerer folket, da de er innsatt som et resultat av valgresultater som på en eller annen måte sånn ca speiler støtten i befolkninga for de forskjellige politiske linjene.
Den russiske revolusjonen var i utgangspunktet ikke tufta på et slikt opprør. Det var rett at det gamle regimet blei avsatt. Det illegitime der var hvordan det nye regimet fungerte, og sjølsagt også at de ikke blei innsatt fordi folk ønska dem, men fordi bolsjevikene var relativt godt forberedt på, og hadde samla resurser til, å utfordre det gamle diktaturet.
Den kubanske revolusjonen var også i utgangspunktet legitim, dvs våpenkampen for å styrte diktatoren Batista. Problemet var det som skjedde siden, som jeg sølsagt tar avstand fra.
Poenget her er å vise hvor unyansert det er å hevde at det er "typisk venstre" å "bruke vold for å gripe makten".
Vold for å styrte dårlige regimer er vel noe de fleste på høyresida tilsynelatende synes om. Spørsmålet blir da hva det nye regimet baserer sin makt på, og hva den makta består i.
Uansett er ikke det med militærkupp noe som kun kan kobles til "venstre. Franco i Italia og Pinochet i Chile kom jo til makta ved å styrte folkevalgte sosialistiske regimer, når sosialister faktisk hadde kommet til makta på en helt legitim måte, og militærkupp skjer jo det jo en del av, uten at jeg har fått noe inntrykk av at venstresida er spesielt godt representert oppi dette.
Mye kan (og bør) sies om Hugo Chavez i Venezuela, men det er ikke måten han kom seg til makta på som bør være det store ankerpunktet.
Den volden som utgikk fra regimene du nevner har du helt rett i at er reell, og det er forferdelig.
Disse har lite med mine politiske synspunkt å gjøre, heldigvis, og jeg ser heller ikke hvordan noen med sitt fulle alvor klarer å koble Nord-Korea og Kambodsjas Røde Kmer opp mot SVere i dagens Norge. Jeg sliter til og med med å se linken mellom dem og ideer om sosialisme. Vet sjølsagt at AKP-ere støtta sistnevnte, men det sier jo mer om dem enn om Røde Kmer.