Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

"Gapestokk" mot sin hensikt.

NYTT TEMA
Trogdor
TrogdorInnlegg: 2679
25.04.12 23:23

YES!

RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12422
26.04.12 07:15
Mors_hjemmelagede: Vold for å gripe makta, ja. Det er slik du definerer "hersketeknikker og personangrep".

Hva er poenget med denne sammenstillingen? Det er helt på jordet.

RattusNorvegicus
26.04.12 07:18
Mors_hjemmelagede: Poenget her er å vise hvor unyansert det er å hevde at det er "typisk venstre" å "bruke vold for å gripe makten".

Noe jeg ikke har hevdet i det du siterer. Du dikter. Men jeg er glad for at DU tror at jeg hevder det over, for det betyr at du føler at det er slik, men må projisere innsikten du selv ikke liker over på andre.

RattusNorvegicus
26.04.12 07:22
Mors_hjemmelagede: Mye kan (og bør) sies om Hugo Chavez i Venezuela, men det er ikke måten han kom seg til makta på som bør være det store ankerpunktet.

Jeg har ikke nevnt Hugo Chavez med et ord. Hvorfor trekker du inn ham i en tilbakevisning av det jeg skriver - nei rettelse, dine fantasier om hva jeg skriver. Det er ikke et en-til-en forhold mellom det jeg skriver og det du argumenterer mot.

Du bør lese nøye det jeg skriver, det er sjeldent langt, men ganske subtilt. Legg for eksempel merke til ordbruken "...der venstresiden MÅTTE bruke vold for å gripe makten..." Det inkluderer alle de gode argumentene, og noen av de dårlige, du lister opp i ditt milelange innlegg.

7seven
7sevenInnlegg: 446
26.04.12 10:09
Oxymoron123: Poenget er at gjengivelsene fra rettsalen som kommer frem i mediene er iblandet journalistenes subjektive ønske om å drite ut fyren fremfor å rapportere det som faktisk skjer i rettsalen.

En meget god, korrekt og presis observasjon, Oxymoron123.

7s.

All-Equal
All-EqualInnlegg: 3640
26.04.12 10:23
CasusBelli: Det gjør de rett i.
Gjennom 77 kaldblodige drap har han ikke gjort seg fortjent til noen som helst form for aktelse.
Må resten av hans miserable liv bli fylt av ydmykelser, nedverdigelser og isolasjon fra menneskeheten.

Det er handlingene som skal straffes, ikke personen. Jeg er til dels enig med trådstarter, for jeg ser et behov blant aktørene som dekker saken for nedverdige personlige egenskaper hos den tiltalte. For eksempel at hans lyse stemme er en del av bildet som skal fremelskes om at han egentlig er en puslete taper av person. Det mener jeg ikke er en rettsstat verdig.

Jeg ser rett og slett ikke dette behovet for å stemple han som taper, sett bort i fra handlingene den 22. juli og hans ideologiske tankegods.

Bemerker at jeg ofte har et behov for å "forsvare" den/de som blir satt under press, generelt, men jeg trodde aldri ar jeg skullle kunne føle litt på dette i fm denne saken.

Den 23. juli jogget jeg meg en tur for å sortere tanker, og da konkluderte jeg med at jeg ikke ville ha problemer med at terroristen ble klippet i stykker med en sløv saks. Jeg har alltid vært en sterk motstander av dødsstraff.      

(Innlegget ble redigert 26.04.12 10:26)

All-Equal
26.04.12 11:12
Centauro: Jeg tror at de eneste som vil begynne å føle sympati for Breivik grunnet 'den urettferdige behandlingen' av han, er de som i utgangspunktet deler noen av hans meninger. Som da også føler at deres meninger blir angrepet. At det er deres meninger som settes i gapestokken. Jeg kan jo forstå en slik reaksjon, men dette er stort sett en kobling som gjøres av de selv.

Feil, men jeg vil ikke kalle mine egne følelser rundt dette sympati med ABB. Jeg vil heller kalle det en form for provokasjon av at det har oppstått et behov for å nedverdige ABB på et personlig plan som ikke er relatert til handlingene den 22. Da oppstår det en form for "sympati" fra min side.

Jeg er ikke helt komfortabel med at jeg kjenner på dette, men det er interessant å prøve å forklare det, noe som ikke er enkelt.

Nevner for øvrig at jeg er medlem av Ap.

(Innlegget ble redigert 26.04.12 11:13)

pfrog567
pfrog567Innlegg: 6427
26.04.12 11:17
Antiraddis: Husk at mange setter SIAN i samme bås som ABB. Ja, tilogmed FRP blir plassert tett opp imot ABB. Jeg husker med gru "ytringsansvaret" til Eskil Pedersen og Raymond Johansen.

Ja, jeg vet det. Og det er det som er så synd. For når folk kommer trekkende med at Frp og SIAN støtter ABB, så blir det bare lavmål. Det er ødeleggende for den naive asyl- og integreringspolitikken vi har her i Norge. Det må gå an å se på de negative sidene også, i stedet for å lukke øya og late som de ikke eksisterer. Det er det som er frusterende og da blir man oppgitt over politikerne våre.

Forresten, selv om jeg ikke stemmer Frp eller er medlem av SIAN, så respekterer jeg dem. De bruker demokratiske midler, og det burde EP og RJ respektere også. Folk må få ytre seg så mye de vil for meg, så lenge de ikke tyr til vold som dette terrorsvinet gjorde.

(Innlegget ble redigert 26.04.12 11:18)

pfrog567
pfrog567Innlegg: 6427
26.04.12 11:24
All-Equal: Det er handlingene som skal straffes, ikke personen

Feil, personen er ansvarlig for sine handlinger og straffes deretter. For min del kunne Delta bare skutt han på Utøya. Jeg har overhodet ingen sympati med dette vesenet.

GrillSpyd
GrillSpydInnlegg: 6776
26.04.12 11:29
7seven: Likevel provoseres jeg av den måten venstrevridde og andre — både i retten, ikke minst representanter for media, samt diverse andre «synsere» — med alle midler og ved enhver anledning — forsøker å «håne» Breivik, latterliggjøre ham og nedverdige ham.

Huffda. Det må være grusomt for deg å være vitne til.

All-Equal
26.04.12 12:04
pfrog567: Feil, personen er ansvarlig for sine handlinger og straffes deretter. For min del kunne Delta bare skutt han på Utøya. Jeg har overhodet ingen sympati med dette vesenet.

Teksnisk sett er det handlingen som skal straffes, ikke personen. Personen i seg selv er ikke det man skal straffe.

(Innlegget ble redigert 26.04.12 12:09)

El-Capitan
El-CapitanInnlegg: 223
26.04.12 14:49
vaffanculo: Så hva mener du egentlig om Behring Breivik? Hva er ditt personlige syn på ham? Får han  en uverdig behandling? I såfall, på hvilken måte?

Jeg orker ikke å gå i en detaljert utgreining om hva jeg synes om ABB, men jeg kan henvise til denne artikkelen og si at jeg støtter synspunktene her: http://www.vg.no/vgpluss/article/1LbJmAoZ

Han får ikke uverdig behandling, men jeg mener at media fremstiller  hans meninger på en uklok måte.

Jeg vet dette er å banne i kirka, men jeg mener også at han holder seg konsekvent til manifestet og fremstår ikke som en  "lallende tulling" som andre her på forumet har påpekt.

Det som irriterer meg er ikke følelsene til Breivik, men heller det at media behandler oss som noen idioter som om de tror at vi ikke klarer å gjennomskue løgner og overdrivelser.

De gangene jeg har prøvd å påpeke dette er det alltid noen som "misforstår" og uttrykker at jeg støtter Breivik eller liknende.
I den sammenheng kan jeg si at jeg faktisk tror kan forstå hvordan han tenker, men jeg kan ikke si meg enig i alt han tenker.
Å forstå noe og være enig i noe er to forskjellige ting.

Nå venter jeg bare på at noen forumtroll skal svare på denne posten og påstå at jeg er som Breivik pga jeg kan forstå tankegangen. Bring it on!

Var det greit forklart eller er det noe mer jeg kan bidra med?
Det tar litt tid å svare siden jeg ikke kan sitte på VGD i arbeidstiden! :D 

finanskisen
finanskisenInnlegg: 3799
26.04.12 15:01
7seven: Likevel provoseres jeg av den måten venstrevridde og andre — både i retten, ikke minst representanter for media, samt diverse andre «synsere» — med alle midler og ved enhver anledning — forsøker å «håne» Breivik, latterliggjøre ham og nedverdige ham.

Det du nevner her er i realiteten dårlig skjult hat mot A.B.B. Berettiget selvfølgelig, men jeg har mer respekt for at folk sier rett ut at de hater fyren, istedenfor å fremstille seg selv som ekstremt edle. Men nå får de få fyren dømt og innesperret, slik det er nå, styrer han hele landets dagsorden til langt ut på sommeren.

"Er det ikke deilig å ha noen å hate"

(Innlegget ble redigert 26.04.12 15:02)

El-Capitan
7seven
7sevenInnlegg: 446
26.04.12 15:07
GrillSpyd: Huffda. Det må være grusomt for deg å være vitne til.

7seven:

"Likevel provoseres jeg av den måten venstrevridde og andre — både i retten, ikke minst representanter for media, samt diverse andre «synsere» — med alle midler og ved enhver anledning — forsøker å «håne» Breivik, latterliggjøre ham og nedverdige ham."

GrillSpyd:

"Huffda. Det må være grusomt for deg å være vitne til."

--    --    --

Hei GrillSpyd!

Å "provoseres" er ikke det samme som å ha det "grusomt".

Skaff deg et leksikon (en ordbok med definisjoner), GrillSpyd -- og bruk det!

Da kan du kanskje med tid og stunder kommentere det du tror du kommenterer her i VGD . . . og til og med kommentere det slik du tror du kommenterer det!

Ord er en artig oppfinnelse, skjønner du. Og forskjellige ord har ofte forskjellige meninger.

7seven 

northside
northsideInnlegg: 20740
26.04.12 15:19

Det er en tendenser i den retninga, men retten skal skiple ham og bringe ham ut av fatning. Det er rettens jobb det.

Media er et kapittel for seg. Den beste skribenten synes jeg er Kristoffer Schau i Morgenbladet.

northside
26.04.12 15:20
7seven: I et demokrati — og la oss holde fast ved at vi fortsatt skal opptre som et demokrati — i et demokrati og en rettsstat har enhver tiltalt krav på den samme respekt og rettsbeskyttelse — uansett lovbruddet vedkommende er tiltalt for . . . til og med om vedkommende har tilstått forbrytelsen, og/eller skulle bli funnet strafferettslig utilregnelig.

Denne saken er så spesiell at disse prinisppene ikke kan forventes å gjelde i like stor grad.

northside
26.04.12 15:21
7seven: Stadig fler som gjennom medias omtale av saken presses eller overtales til å sette seg inn i Breiviks manifest, blir skremt — ikke av Breivik, men av de harde, kalde fakta om Islam og islamister som Breivik der dokumenterer.

Dokumenterer og dokumenterer fru Blom....

northside
26.04.12 15:24
7seven: Det går an å ha 2 tanker i hodet på samme tid — forhåpentligvis! - Man kan la seg skremme og ryste av Breiviks drap på 77 uskyldige mennesker. - Men man kan samtidig la seg skremme og ryste av militante islamisters hatefulle ytringer, ekspansjonistiske idéer, menneskefiendtlige voldsreligion og av deres tusentalls terrorhandlinger over alt der de får, eller forsøker å få, fotfeste.

Absolutt.

Denne distinksjonen er ufattelig viktig, både for de som er negative til islamisme, og for de som ønsker den velkommen.

Å være negativ til islamisme blir altfor ofte kalt "islamofobi" eller noe annet rart.

El-Capitan
26.04.12 15:26
northside: Denne saken er så spesiell at disse prinisppene ikke kan forventes å gjelde i like stor grad.

Jeg vil vel påstå at i betraktning av Stoltenbergs kommentar om "mer demokrati" så bør prinsippene være spesiellt gjeldende i denne saken.

Jeg stiller meg ikke bak utsagnet om at vi har fått mer demokrati og mer åpenhet, men det er en annen sak. 

northside
26.04.12 15:27
7seven: I sin jakt etter å legge under seg stadig flere mennesker og større områder, myrder således militante islamister — hver eneste uke — fra Amerika i vest, til Indonesia i Øst — flere uskyldige mennesker enn Breivik gjorde. Betyr ikke disse menneskene noe — fordi de er asiater, afrikanere eller rett og slett «utlendinger», eller fordi de ikke er norske? Et slikt menneskesyn har ikke jeg mye til overs for. Et menneskesyn som totalt overser daglige terrorhandlinger og drap på dusinvis av uskyldige, bare fordi ofrene ikke er norske — er ikke mye å skryte av? Hvor mange av dem som i dag latterliggjør, håner og nedverdiger Breivik — og forsvarer Islam — har i løpet av den siste uken sendt en vemodig tanke til den siste ukens ofre for islamsk ideologi og religion i Irak? Hva med i Afghanistan? Hva med i Somalia? Hva med i Nigeria? Hva med i Jemen, Egypt, Sør-Sudan . . . Saudi-Arabia . . . osv., osv.?

Her ramser du opp konflikter der både regionale motsetninger og islamisme spiller en rolle. Men radikal islamisme er kanskje ovebygningen, det som samler folk.

Jeg tror  mange folk i Norge ikke helt forstår dette. De tror at det stort sett er jødedom(Israel) og kristendom(USA) som blir brukt i ondskapens navn i dag.

northside
26.04.12 15:29
7seven: eg var lærer den 11. september det året. Jeg husker tragedien. Den rystet meg. Men det er faktisk et annet bilde som enda sterkere har brent seg fast på netthinnen. Det var synet av ca. 70-80 muslimske innvandrerbarn som jublet, danset og omfavnet hverandre i skolegården — like glade og henrykte som norske skolebarn på 17. mai!

Dette var det flere som så. Men det snakkes lite om slikt.

Hvordan vil det norske folk stille seg til en islamskinspirert terrorhandling i Norge? Vil de fordømme "tankegodset" og "ideene" bak?

Jeg håper vi aldri får svaret.

(Innlegget ble redigert 26.04.12 15:37)

northside
26.04.12 15:31
7seven: Hvor mange av de som i dag latterliggjør, håner og nedverdiger Breivik — og forsvarer Islam — har det siste året reflektert over hvordan det måtte føles for 2500 uskyldige ofre for Islams voldsreligion — i 15 fryktelige minutter å være innesperret og se døden i øynene i flammehavet i World Trade Center . . . og til slutt ikke å ha noe annen utvei enn å kaste seg i døden fra 400 meters høyde?

Var de ofte for islamsk voldsreligion, eller var de ofre for USA sin aggressive utenrikspolitikk fra 1955 og fram til i dag?

Men du er inne på noe. USA har en lav standing i deler av den norske opinionen, uten at jeg kan huske at noen har forsvart disse terrorhandlingene her til lands.

northside
26.04.12 15:33
7seven: Breiviks tankegods — ikke hans handlinger, men hans tanker og idéer — har utvilsomt fått titusen nye tilhengere den siste uken. Kanskje oppnår dere derfor det motsatte av hva dere ønsker. Kanskje får dere bare flere og flere til å lese, se og høre hva det virkelig er Breivik er så opprørt over.

Breivik beskriver noen trekk ved samfunnsutviklingen i Norge som mange kan kjenne seg igjen i. Men å gå derfra til å bli enig i raseteoriene hans m.m, det er et langt steg som en ikke bør være villig til å gå sånn uten videre.

Selv om noen eventuelt påstår at en har gjort det, hvis en er skeptisk til islam og dagens innvandrings-og integreringspolitikk.

northside
26.04.12 15:37
7seven: Vær imidlertid fornuftige i behandlingen av Breivik. Spott, hån, ydmykelse og nedverdigelse hører ikke hjemme i vår demokratiske rettsstat — uansett hvor sterkt dere hater ham. Det skaper bare Breivik-tilhengere.

Jeg tror fordømmelsen dels er et resultat av den milde kriminalpolitikken vi har i Norge. Folk "straffer" ABB med en ekstra sterk fordømmelse, fordi de vet at den straffen han vil få ikke gjenspeiler det han har gjort.

Han kan se fram til et liv i fengsel med gode fasiliteter og et "virke som skribent". Han kan være en politisk aktør i egne (og andres) øyne, og spre ideene sine resten av livet.

Mors_hjemmelagede
Mors_hjemmelagedeInnlegg: 1506
26.04.12 17:42
RattusNorvegicus: Hva er poenget med denne sammenstillingen? Det er helt på jordet.

Da jeg skreiv det innlegget du her siter fra, huska jeg ikke helt hva slags innlegg det svaret du siterte var et svar på.

Jeg gikk derfor tilbake og så hva du svarte meg på, og hva det svaret igjen var basert på.

Da jeg gjorde det så jeg på helt feil innlegg, noe som blei litt rart, men hjernen min var tydeligvis ikke helt med på daværende tidspunkt, så jeg skjønte ikke at det var jeg sjøl som blingsa på svarene.

Derfor denne sammenstillinga. Beklager feilen.

Mors_hjemmelagede
Mors_hjemmelagedeInnlegg: 1506
26.04.12 18:15

Jeg skreiv ikke at du hadde skrevet noe om Chavez, Rattus. Det er en av de feila jeg ikke gjorde.

Jeg nevnte han som en del av et resonnement knytta til en påstand jeg fikk det for meg at du hadde fremma; at det var typisk sosialisme å ta makt ved vold, mens jeg altså mener at volden i stor grad har handla om hva slags regimer man har styrta.

Derimot er jeg enig i at regimene siden har vært grusomme. Men så er det heller ikke jeg men du som ser ut til å tro at en sosialist er en sosialist er en sosialist, for hvordan kan du ellers snakke om at grunnen til at sosialister tar avstand fra vold i dag, er fordi de vinner på det.

Som om sosialdemokrater og andre sosialister i Norge har noe som helst med Nord-Korea å gjøre. 

Jeg blinksa på hva du skreiv, og trodde at du kobla sosialisme opp mot å ta makta med vold, og at det derfor var rimelig å anta at sosialister ønsker å bruke vold for å komme til makta så lenge de tror de tjener på det. 

Jeg har sovet veldig dårlig de siste dagene. Tror jeg gjør noe med det nå i kveld. Som regel er jeg i langt bedre stand til å få med meg hva de andre sier og ikke.

Sorry for mine unøyaktigheter, og periodisk nedsatte refleksjonsevne.

Jeg dikta ikke, men misforsto fordi jeg var sliten og sløv. 

Motstrøms
MotstrømsInnlegg: 10041
26.04.12 19:01
RattusNorvegicus: http://www.dagbladet.no/2012/04/26/kultur/debatt/debattinnlegg/rettssaken/breivik/21318599/

Selv Anders Gjæver, som overværer rettssaken, får små tilløp til empati når han ser og hører ABB, men det fordamper bare til han vrir hodet og ser på tilhørerne som er tilstede i salen.

Mancuso
MancusoInnlegg: 431
27.04.12 09:30
7seven: Her går du rett i den samme "fella" som media og andre jeg kritiserer i TS-innlegget mitt, går i -- nemlig å håne, spotte, ydmyke eller latterliggjøre en pr. i dag "kneblet" ABB, som ikke kan ta til motmæle mot media eller individer som deg. Og således, dessverre, skaffer også du ABB stadig nye sympatisører eller tilhengere. Først proklamerer du deg selv som hevet over kritikk:   "Jeg har fulgt prosessen tett fra dag 1." [Er du kanskje den eneste?] Når du således har utnevnt deg  selv til "ekspert" mht dine kommentarer, så serveres du oss andre "Mancusos Guddommelige Sannhet": "Jeg kan ikke se at aktoratet eller andre i rettsalen har behandlet ham respektløst på noen som helst måte." [Dermed tar altså alle vi som er uenige med deg, feil. Er det slik, Mancuso? At du, Mancuso, ikke kan se noe -- betyr det automatisk at heller ingen andre "burde" ha sett noe?] Således er også du klar for din lille personlige "latterliggjøring", håning og/eller ydmykelse av ABB: "Det er vel heller slik at det er den tiltalte som latterliggjør seg selv" . . . [he-he-he]. Eier du ikke selvkritikk, Mancuso? Og fatter du ikke at også du således er med på å bygge opp "sympatien" for ABB -- kanskje fordi du er så forbannet på ham at du helt har sluttet å reflektere over hvordan du ordlegger deg, og hvordan det påvirker opinionen?

1. Håner, spotter, ydmyker eller latterliggjør jeg tiltalte i mitt innlegg? Nei, det gjør jeg virkelig ikke. Du virker overdrevent hårsår på tiltaltes vegne. At pressen til tider har gjort det, kan jeg si meg enig i, men at aktoratet har gitt massemorderen dårlig behandling bør du komme med konkrete eksempler på.

2. At jeg med mitt nøkterne innlegg også bidrar til å skaffe drapsmannen nye sympatisører eller tilhengere er en drøy påstand du vil ha seriøse problemer med å finne noe belegg for.

3. Jeg understreket at jeg har fulgt prosessen tett kun for å forsikre deg om at mitt inntrykk ikke er filtrert gjennom akersgata. Intet annet. Nei, jeg er selvfølgelig ikke den eneste. Langt ifra. Det har jeg heller aldri trodd eller påstått.

4. At jeg ikke kan se at aktoratet har behandlet ham respektløst er ingen guddommelig sannhet, men min oppfattelse av rettsaken. Derav formuleringen "jeg kan ikke se...". Og jeg har inntrykk av at denne oppfattelsen ligger nærmere folkemeningen enn din påstand om at rettsaken er uverdig på noen måte. Andre igjen har motsatt oppfatning av deg, og mener at morderen blir tatt på med silkehansker, og blir provosert av at aktoratet og de sakkyndige håndilser og smiler til tiltalte, og at han for for mye rom til å uttrykke sine avvikende meninger. Jeg er uenige med de som mener det også. Men du må gjerne utdype hva som gjør rettsprosessen uverdig, og da tenker jeg ikke på pressens tolkning av den.

5. At den tiltalte latterliggjør seg selv er ikke noe jeg skriver for å være morsom eller latterliggjøre. Det mener jeg i fullt alvor. Når aktoratet borrer i konspirasjonteorien hans, eller ridderestetikken, eller de pompøse tituleringene som kommer frem i det såkalte manifestet, finner jeg det vanskelig å ta forklaringene på alvor, og latterlig er et dekkende ord. Massemorderens forklaring på hvorfor attentatet var tvingende nødvendig finner jeg også latterlig. Og meningsløs.

6. Jeg har ingen interesse av å uttrykke forbannelser over tiltalte. Jeg finner ham på en måte interessant, ikke ideologisk, men psykologisk. Skal jeg ta selvkritikk på noe som er en løs og ubegrunnet påstand fra 7seven? At jeg og aktoratet og mange andre bygger opp sympati for sosiopaten er fortsatt bare din personlige antydning, og langt fra noen sannhet. Bevisbyrden ligger på nok deg min gode mann.

(Innlegget ble redigert 27.04.12 09:38)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg