SmaukjærringInnlegg: 14741
U-gurt: Det er ikke snakk om å forvente noe av personer som ikke er direkte innvolvert i hendelser.
Men vi må vel i aller høyeste grad annse Eskil Pedersen som innvolvert i noe som rammer ham selv og hans medlemmer og ansatte.
Så Ep - som sivil - og de andre på fergen - som sivile - de mener du bør risikere eget liv for å redde de andre. Helt i mot hva alle andre innen brann, politi, luftambulanse o.l. gjør (foruten de som er trent og satt til å gjøre denne type oppdrag). (når du svarer her, ha da i bakhodet at de på båten opplevde å være i livsfare...)
?
(Innlegget ble redigert 09.05.12 19:52)
U-gurt: Siden du krever svar av meg - vil jeg gjerne ha svar på den problemstillingen jeg stillte deg i mitt innlegg før dette du nå svarte på.
På forhånd takk :-)
Ja, når du har svart meg på mitt opprinnelige spørsmål :)
Forventer du dette av de sivile på fergen?
Enkelt spørsmål. Krever kun et Ja eller Nei.
(Innlegget ble redigert 09.05.12 19:57)
U-gurt: Du skal fortelle meg hva du synes om en mann som bruker som et argument noe han fikk vite i ettertid, på en situasjon som er fortid..?
Det der du stiller spørsmål om hvem det ville vert verst å miste?
Ja, på dette også.
Spørsmål 1:
Det var et issue på fergen også. Vitne har fortalt at de trodde EP var målet, og derfor veldig viktig å komme seg unna.
(I tillegg vil jeg tro det er en naturlig tanke at når det skjer en eller anen form for angrep, er det lederen som er mest attraktiv å få fatt på).
Spørsmål 2:
Alle er like verdifulle, og alle burde fått hatt et langt liv foran seg!
(Innlegget ble redigert 09.05.12 20:31)
U-gurt: Dette kunne ingen vite, dette er etterpåklokskap av disse ombord på ferga.
Nok en unnskyldning for Eskil Pedersen.
Det vet du ingenting om.
Det du vet er hva vitnene har forklart.
Det er KUN det vi kan forholde oss til per i dag.
Du også!
Selvsagt kunne de tenke på den problemstillingen. Regjeringskvartalet bombet, og nå skyting på Utøya.. statskupp... han leder for ungdomspartiet....
Ingen urimelig tankerekke.
Uansett var det disse tankene som dukket opp på fergen i følge vitne, og det er det vi må forholde oss til.
(Innlegget ble redigert 09.05.12 20:51)
U-gurt: Jeg kan synke enda dypere enn dette :-)
Ja, da hopper jeg av diskusjonen med deg om dette. Synk du.
(Innlegget ble redigert 09.05.12 21:02)
U-gurt: men kapteinen har mer enn antydet at det var Eskil og hans rådgivere som bestemte.
tull
Du mindregjør kapteinen som faktisk viste at han hadde både ryggrad og handlekraftighet. Ei heller vet du hvem som var med på diskusjonen, og hvordan den gikk for seg.
(Innlegget ble redigert 09.05.12 21:10)
kjempekanin: Når det gjelder fergeflukten, mener jeg at kapteinen er personen med ansvar og beslutningsmyndighet ombord, i kraft av sin stilling, erfaring og kjennskap til fergen.
Jeg har aldri sagt at jeg mener at fergen skulle ha lagt seg rett utenfor Utøya for å redde folk.
Jeg mener at her bør kapteinen ombord på fergen vurdere hva som er forsvarlig å gjøre eller ikke.
Om han vurderer at fergen kan ligge midtfjords og plukke opp svømmende der, så er dette min mening om hva som burde ha vært gjort.
Det er snakk om å holde hodet kaldt. Også for dem som har klart å flykte ifra en farlig situasjon.
Jeg er helt enig med deg i dette :)
Jeg har også forståelse for at de valgte en annen løsning, og laster dem ikke av den grunn. Jeg aksepterer at det var slik de mente var beste løsning ut fra det virkelighetsbildet som de satt med samt de psykologiske tilstandene hver og en av dem befant seg i.
(Innlegget ble redigert 09.05.12 21:28)