Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eskild Pedersens nødoppringing

NYTT TEMA
U-gurt
U-gurtInnlegg: 15784
09.05.12 19:35
Smaukjærring: Så enkelt, egentlig.

Nei, jeg tror ikke du skjønte hvor jeg ville her, selv om jeg skrev i parantesen at jeg ikke kritiserer EP for flukten fra Utøya.

Poenget i historien er at han bruker ABB's forklaring som unnskyldning for sin oppførsel, altså at ABB var spesifikt ute etter ham.

Dette kunne ikke Eskil Pedersen vite det slag om 22. juli 2011.

Appropos hvem som skulle dø - hadde det vært en større tragedie om Eskil Pedersen hadde vært blant de døde på Utøya eller hvilken som helst annen person.
Hva med den yngste som ble drept, kun 14 år - hadde det vært større tragedie om de hadde byttet plass på dødslisten..?

U-gurt
09.05.12 19:39
Smaukjærring: Så, hvorfor forventer du det av sivile?

Det er ikke snakk om å forvente noe av personer som ikke er direkte innvolvert i hendelser.

Men vi må vel i aller høyeste grad annse Eskil Pedersen som innvolvert i noe som rammer ham selv og hans medlemmer og ansatte.

Smaukjærring
SmaukjærringInnlegg: 14741
09.05.12 19:51
U-gurt: Det er ikke snakk om å forvente noe av personer som ikke er direkte innvolvert i hendelser. Men vi må vel i aller høyeste grad annse Eskil Pedersen som innvolvert i noe som rammer ham selv og hans medlemmer og ansatte.

Så Ep - som sivil - og de andre på fergen - som sivile - de mener du bør risikere eget liv for å redde de andre. Helt i mot hva alle andre innen brann, politi, luftambulanse o.l. gjør (foruten de som er trent og satt til å gjøre denne type oppdrag). (når du svarer her, ha da i bakhodet at de på båten opplevde å være i livsfare...)

?

(Innlegget ble redigert 09.05.12 19:52)

U-gurt
09.05.12 19:54
Smaukjærring: Så Ep - som sivil - og de andre på fergen - som sivile - de mener du bør risikere eget liv for å redde de andre. Helt i mot hva alle andre innen brann, politi, luftambulanse o.l. gjør (foruten de som er trent og satt til å gjøre denne type oppdrag). ?

Siden du krever svar av meg - vil jeg gjerne ha svar på den problemstillingen jeg stillte deg i mitt innlegg før dette du nå svarte på.

På forhånd takk :-)

Smaukjærring
09.05.12 19:55
U-gurt: Siden du krever svar av meg - vil jeg gjerne ha svar på den problemstillingen jeg stillte deg i mitt innlegg før dette du nå svarte på. På forhånd takk :-)

Ja, når du har svart meg på mitt opprinnelige spørsmål :)

Forventer du dette av de sivile på fergen?

Enkelt spørsmål. Krever kun et Ja eller Nei.

(Innlegget ble redigert 09.05.12 19:57)

U-gurt
09.05.12 20:05
Smaukjærring: Forventer du dette av de sivile på fergen?

Dette har jeg da svart tydelig på, men vel...

Her er mitt svar på ditt spørsmål: Tadadadaaaa  JA

Nå skulle dette være avklart.
(Tada osv...er liksom fanfaren :-)

Smaukjærring
09.05.12 20:10
U-gurt: Dette har jeg da svart tydelig på, men vel... Her er mitt svar på ditt spørsmål: Tadadadaaaa JA Nå skulle dette være avklart.
(Tada osv...er liksom fanfaren :-)

Utrolig... jaja, deg om det.

Når det gjelder det spørsmålet du ønsker jeg skal svare på...
Hvilket spørsmål tenker du på?
Det der du stiller spørsmål om hvem det ville vert verst å miste?

U-gurt
09.05.12 20:17
Smaukjærring: Utrolig... jaja, deg om det.
Når det gjelder det spørsmålet du ønsker jeg skal svare på...
Hvilket spørsmål tenker du på?

Ja, jeg er utrolig - men likevel mer moderat enn han AUF'eren jeg siterte, Pracon...

Du skal fortelle meg hva du synes om en mann som bruker som et argument noe han fikk vite i ettertid, på en situasjon som er fortid..?

Ja, på dette også.

Smaukjærring
09.05.12 20:30
U-gurt: Du skal fortelle meg hva du synes om en mann som bruker som et argument noe han fikk vite i ettertid, på en situasjon som er fortid..? Det der du stiller spørsmål om hvem det ville vert verst å miste? Ja, på dette også.

Spørsmål 1:
Det var et issue på fergen også. Vitne har fortalt at de trodde EP var målet, og derfor veldig viktig å komme seg unna.
(I tillegg vil jeg tro det er en naturlig tanke at når det skjer en eller anen form for angrep, er det lederen som er mest attraktiv å få fatt på).

Spørsmål 2:
Alle er like verdifulle, og alle burde fått hatt et langt liv foran seg!

(Innlegget ble redigert 09.05.12 20:31)

U-gurt
09.05.12 20:42
Smaukjærring: Spørsmål 1:
Det var et issue på fergen også. Vitne har fortalt at de trodde EP var målet, og derfor veldig viktig å komme seg unna.
(I tillegg vil jeg tro det er en naturlig tanke at når det skjer en eller anen form for angrep, er det lederen som er mest attraktiv å få fatt på). Spørsmål 2:
Alle er like verdifulle.

Jeg mener å huske at du nevnte noe om at jeg vred meg unna å svare..?

Men du la kanskje ikke merke til at dette spørsmålet var nøytralt, så jeg gjentar dette igjen og kan nå be deg se bort ifra at det gjelder en livsfarlig situasjon, for det vet du ikke.
Her er det pånytt:Hva synes du om en person som bruker som en unnskyldning noe han ikke visste på "gjerningstidspunktet" men som personen har fått rede på senere..?

Andre spørsmål stillt på en annen måte, sett at Eskil og Co hadde reddet 2 personer, men Eskil hadde blitt drept.
Var dette verdt det..?

U-gurt
09.05.12 20:44
Smaukjærring: Det var et issue på fergen også. Vitne har fortalt at de trodde EP var målet, og derfor veldig viktig å komme seg unna.

Dette kunne ingen vite, dette er etterpåklokskap av disse ombord på ferga.
Nok en unnskyldning for Eskil Pedersen.

Smaukjærring
09.05.12 20:48
U-gurt: Her er det pånytt:Hva synes du om en person som bruker som en unnskyldning noe han ikke visste på "gjerningstidspunktet" men som personen har fått rede på senere..? Andre spørsmål stillt på en annen måte, sett at Eskil og Co hadde reddet 2 personer, men Eskil hadde blitt drept.
Var dette verdt det..?

Spørsmål 1:
Jeg har svart på det. Det var et tema på fergen, så at han sannsynligvis var hovedmål var ikke noe som kun dukket opp som problemstilling i etterkant.

Spørsmål 2:
Beklager å måtte si det, men dette spørsmålet er så hinsides dustete at jeg lar det stå ubesvart. Forrige svar på nr 2 er mer enn godt nok i forhold til dette.

Smaukjærring
09.05.12 20:49
U-gurt: Dette kunne ingen vite, dette er etterpåklokskap av disse ombord på ferga.
Nok en unnskyldning for Eskil Pedersen.

Det vet du ingenting om.
Det du vet er hva vitnene har forklart.
Det er KUN det vi kan forholde oss til per i dag.
Du også!

Selvsagt kunne de tenke på den problemstillingen. Regjeringskvartalet bombet, og nå skyting på Utøya.. statskupp... han leder for ungdomspartiet....

Ingen urimelig tankerekke.

Uansett var det disse tankene som dukket opp på fergen i følge vitne, og det er det vi må forholde oss til.

(Innlegget ble redigert 09.05.12 20:51)

U-gurt
09.05.12 20:52
Smaukjærring: Spørsmål 1:
Jeg har svart på det. Det var et tema på fergen, så at han sannsynligvis var hovedmål var ikke noe som kun dukket opp som problemstilling i etterkant. Spørsmål 2:
Beklager å måtte si det, men dette spørsmålet er så hinsides dustete at jeg lar det stå ubesvart. Forrige svar på nr 2 er mer enn godt nok i forhold til dette.

Da fastslår jeg bare at du ikke klarer å svare, for du ser Eskil i et hvert spørsmål og går i forsvar.

Smaukjærring
09.05.12 20:56
U-gurt: Da fastslår jeg bare at du ikke klarer å svare, for du ser Eskil i et hvert spørsmål og går i forsvar.

Lavmål U-gurt... Lavmål!

Jeg forholder meg kun til det vitner har fortalt.
Forsvar går jeg ikke i, men jeg liker å ta hele aspektet med i betraktningen.

Personlig skulle jeg ønske at fergen ble liggende utpå fjorden slik at kanskje flere ville våge seg ut på svømmeturen. Likevel har jeg forståelse for at de ikke gjorde det.

Om de hadde visst da det vi vet i dag, ville det nok vært helt annerledes handlinger.

U-gurt
09.05.12 20:59
Smaukjærring: Om de hadde visst da det vi vet i dag

Tja... du påstår jo at de allerede på ferga visste at "noen" var ute etter Eskil Pedersen..?

U-gurt
09.05.12 21:00
Smaukjærring: Lavmål U-gurt... Lavmål!

Jeg kan synke enda dypere enn dette :-)

Smaukjærring
09.05.12 21:00
U-gurt: Tja... du påstår jo at de allerede på ferga visste at "noen" var ute etter Eskil Pedersen..?

Nei, det gjorde jeg ikke.

Smaukjærring
09.05.12 21:02
U-gurt: Jeg kan synke enda dypere enn dette :-)

Ja, da hopper jeg av diskusjonen med deg om dette. Synk du.

(Innlegget ble redigert 09.05.12 21:02)

U-gurt
09.05.12 21:07
Smaukjærring: Personlig skulle jeg ønske at fergen ble liggende utpå fjorden slik at kanskje flere ville våge seg ut på svømmeturen.

Jeg har ikke noe personlig i forhold til dette - jeg ser på dette helt nøytralt - det som er mitt anliggende er at jeg ser på fergeflukten fra farvannet som en feig handling, uansett om det er kapteinen eller Eskil Pedersen eller begge to som er ansvarlig for dette.

Ingen har innrømmet feighet - men kapteinen har mer enn antydet at det var Eskil og hans rådgivere som bestemte.

Så vil vi muligens få vite noe mer når 22 juli-kommisjonen legger frem sin rapport.

Smaukjærring
09.05.12 21:08
U-gurt: men kapteinen har mer enn antydet at det var Eskil og hans rådgivere som bestemte.

tull
Du mindregjør kapteinen som faktisk viste at han hadde både ryggrad og handlekraftighet. Ei heller vet du hvem som var med på diskusjonen, og hvordan den gikk for seg.

(Innlegget ble redigert 09.05.12 21:10)

U-gurt
09.05.12 21:13
Smaukjærring: Nei, det gjorde jeg ikke.

Beklager, feil formulering av meg.

Men du tror på dette at de mente noen var ute etter Eskil og ikke minst - du lager en indisie-rekke for å underbygge ditt syn.

Jeg har gjort det samme, men med flere fakta innebygget i min indise-rekke.
Men den forkaster du som en mulighet.

Litt av et paradoks - eller hva..?

U-gurt
09.05.12 21:14
Smaukjærring: tull
Du mindregjør kapteinen som faktisk viste at han hadde både ryggrad og handlekraftighet. Ei heller vet du hvem som var med på diskusjonen, og hvordan den gikk for seg.

Jo, vi vet det - det er de samme som "visste" at noen var ute Eskil Pedersen  :-)

U-gurt
09.05.12 21:16
Smaukjærring: Du mindregjør kapteinen som faktisk viste at han hadde både ryggrad og handlekraftighet.

Jada, da kapteinen fikk losset reddharene iland og fikk kommandoen tilbake igjen, så er det ingenting å utsette på hans innsats etter dette.

U-gurt
09.05.12 21:18
Smaukjærring: tull

Du begynner vel ikke å bli irritert vel..?

Det er jo bare en diskusjon i all vennskapelighet :-)

Smaukjærring
09.05.12 21:23
U-gurt: Du begynner vel ikke å bli irritert vel..? Det er jo bare en diskusjon i all vennskapelighet :-)

Irritert? 
Nei

Synes det er bortkastet tid å diskutere med deg på den måten vi gjør nå?
Ja

Smaukjærring
09.05.12 21:26
kjempekanin: Når det gjelder fergeflukten, mener jeg at kapteinen er personen med ansvar og beslutningsmyndighet ombord, i kraft av sin stilling, erfaring og kjennskap til fergen. Jeg har aldri sagt at jeg mener at fergen skulle ha lagt seg rett utenfor Utøya for å redde folk. Jeg mener at her bør kapteinen ombord på fergen vurdere hva som er forsvarlig å gjøre eller ikke. Om han vurderer at fergen kan ligge midtfjords og plukke opp svømmende der, så er dette min mening om hva som burde ha vært gjort. Det er snakk om å holde hodet kaldt. Også for dem som har klart å flykte ifra en farlig situasjon.

Jeg er helt enig med deg i dette :)
Jeg har også forståelse for at de valgte en annen løsning, og laster dem ikke av den grunn. Jeg aksepterer at det var slik de mente var beste løsning ut fra det virkelighetsbildet som de satt med samt de psykologiske tilstandene hver og en av dem befant seg i.

(Innlegget ble redigert 09.05.12 21:28)

U-gurt
09.05.12 21:28
Smaukjærring: rritert?
Nei Synes det er bortkastet tid å diskutere med deg på den måten vi gjør nå?
Ja

Okay...

Men jeg har jo sagt hva slags tølper jeg er - så du var jo advart :-)

Men vi blir jo ikke enig likvel - det er heller ikke noe mål, hverken for deg eller meg - men det er fullt mulig å være enig om at vi kan være uenig, uten at det skulle skape dårlig stemning.

Har været bedret seg i Bergen..?

Smaukjærring
09.05.12 21:28
U-gurt: Har været bedret seg i Bergen..?

Været er bedre, ja :)

U-gurt
09.05.12 21:36
Smaukjærring: Været er bedre, ja :)

...og humøret er bedre, håper jeg :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen