Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gardell fascistoid?

NYTT TEMA
vonGalt
vonGaltInnlegg: 5282
04.06.12 22:36

Svensk professor M. Gardell var i dag en av vitnene og han holdt et to timers foredrag, i tillegg til at han har fått mye taletid i media.

Han mener at ABB er klart fascistisk og deler tankegods som ganske mange har eller har hatt.

Han setter dermed massmordet  opp som en direkte konsekvens av fascismen, eller nazismen uten jødehat, som fremeles dikterer manges holdninger ennå i dag.

Blir dette perspektivet for snevert?

Selv har han skrevet en bok med tittelen: "Med bin Laden i våre hjerter" om MØ og islam i verden for øvrig.

vonGalt
04.06.12 22:39

(Innlegget ble redigert 04.06.12 22:39)

vonGalt
04.06.12 22:41

Et interessant referat og en fenslende vinkel på G. her:

http://www.document.no/2012/06/inkvisitor-gardell/

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 15662
04.06.12 23:05
vonGalt: Link til et svært Gardell-kritisk sted:

Kan du ikke slutte med å poste linker til kvalme islamofobe nettsteder.

Edit: Faen, der fikk du en tommel. Det var overhodet ikke hensikten.

(Innlegget ble redigert 04.06.12 23:06)

vonGalt
04.06.12 23:15
HuiBuorre: kvalme

Hvis du vil spy, bør du slutte å gjøre det her.

Kvalme er ikke noe argument, men slik du legger det frem, er du kun opptatt av avsporing, og det er heller ikke noe argument.

Detvardaogsånoe
DetvardaogsånoeInnlegg: 198
04.06.12 23:19
vonGalt: Selv har han skrevet en bok med tittelen: "Med bin Laden i våre hjerter" om MØ og islam i verden for øvrig.

Det var vel denne boktittelen som skulle rettferdiggjøre spørsmålet om Gardell er fascistoid. - Du "glemte" visst å nevne at denne boka ikke omhandler Gardells kjærlighet til bin Laden, men forsøker å gi et svar på hvorfor denne figuren var så populær i den muslimske verden.

Forøvrig er din forståelse av begrepet fascisme som "nazisme uten jødehat" en kanskje litt hjemmelaget konstruksjon?

vonGalt
04.06.12 23:20
HuiBuorre: hensikten.

Les hva Ayan Hirsi Ali skriver her:

http://www.document.no/2012/06/taushetens-advokater/

Gardell er selvsagt nedlatende og livredd Ayan. Lider han av fobi?

vonGalt
04.06.12 23:23
Detvardaogsånoe: Du "glemte" visst å nevne at denne boka ikke omhandler Gardells kjærlighet til bin Laden, men forsøker å gi et svar på hvorfor denne figuren var så populær i den muslimske verden.

Det er riktig. Men hans retorikk kan oppfattes som et signal om hvor han vil at leserens sympati skal gå til.

Med andre ord: Tittlen på boka er ikke nøytral, men ladet med budkap, spør du meg.

vonGalt
04.06.12 23:27
Detvardaogsånoe: Forøvrig er din forståelse av begrepet fascisme som "nazisme uten jødehat" en kanskje litt hjemmelaget konstruksjon?

Skjønner spørsmålet og må si at jeg ikke helt skjønner alt dette. Har ikke kjent verken fasisme eller nazisme på kroppen, men har forstått at fascistene i Italia under Moussolini hadde et helt annet syn på jøder, raser og "løsningen på problemet" enn Hitler og nazistene hadde.

Så: Hvordan skal man si det slik at forkjellene - hvis grunnleggende forskjeller eksisterer - kommer tydelig frem?

Gardell mener ABB er fascist. Men er han mer nazist i G's øyne, kanskje?

ABB hater ikke jøder og sympatiserer med Israel.

Detvardaogsånoe
04.06.12 23:28
vonGalt: Med andre ord: Tittlen på boka er ikke nøytral, men ladet med budkap, spør du meg.

Da vet vi hva du mener om det, og ikke overraskende gjør du intet i retning av et forsøk på å begrunne påstanden, for eksempel med noe som kan likne en redegjørelse for hva som står i boka.

(Innlegget ble redigert 04.06.12 23:28)

vonGalt
04.06.12 23:35
Detvardaogsånoe: begrunne påstanden

Ligger i elementær informasjonsteori ... : )

Detvardaogsånoe
04.06.12 23:38
vonGalt: Gardell mener ABB er fascist. Men er han mer nazist i G's øyne, kanskje?

Den som fulgte Gardells forelsening i retten i dag, vet at han først og fremst mener en rabiat antifeminisme preger ABB.

Men ja, han mener at dette munner ut i en klar fascitisk ideologi. Og selv om ABB ikke forstår seg selv som jødehater eller nazist, så mener Gardell å finne veldig tydelige spor av antisemittisme i Breiviks kompendium. Der har nemlig Breivik plassert sitater som for det første er temmelig klar på at motstanden mot jødene var riktig før og under krigen, men ikke nå. For det andre skiller han klart mellom jøder som gjør som de skal: - nemlig å hate muslimer og bo i Israel, og jøder som ikke gjør det, - for eksempel jøder som bor i Europa og ikke aktivt deltar i kampen mot islam. Sistnevnte skal renses ut av Europa med harde virkemidler.

Detvardaogsånoe
04.06.12 23:51
vonGalt: Ligger i elementær informasjonsteori ... : )

Eventuelt en god dose latskap i kombinasjon med at ønsket om sannferdighet ikke er voldsomt påtrengende.

Decibelzebub
DecibelzebubInnlegg: 1295
05.06.12 00:00

Dersom TS finner det problematisk at Gardell fikk snakke i to timer i retten, anbefaler jeg vedkommende å rette kritikken mot de som hadde kalt ham inn som vitne - forsvaret. 

vonGalt
05.06.12 16:20
Detvardaogsånoe: Der har nemlig Breivik plassert sitater som for det første er temmelig klar på at motstanden mot jødene var riktig før og under krigen, men ikke nå. For det andre skiller han klart mellom jøder som gjør som de skal: - nemlig å hate muslimer og bo i Israel, og jøder som ikke gjør det, - for eksempel jøder som bor i Europa og ikke aktivt deltar i kampen mot islam. Sistnevnte skal renses ut av Europa med harde virkemidler.

Var ikke klar over dette og setter stor pris på informasjonen.

Det hele blir bare mer og mer absurd, dette tatt i betraktning.

vonGalt
05.06.12 16:24
Detvardaogsånoe: Den som fulgte Gardells forelsening i retten i dag, vet at han først og fremst mener en rabiat antifeminisme preger ABB. Men ja, han mener at dette munner ut i en klar fascitisk ideologi.

Hm. Gardell synes å mene at det er en direkte årsakssammenheng mellom antifeminisme og fascisme.

Jeg følger tankegangen langt på vei. Men noen automatikk her, er vel litt drøyt å påstå.

Begrepet "antifeminist" bør presiseres dypere. Noen feministier hater menn, men blir de fascister av den grunn?

vonGalt
05.06.12 16:26
Detvardaogsånoe: Eventuelt en god dose latskap i kombinasjon med at ønsket om sannferdighet ikke er voldsomt påtrengende.

Du er med andre ord ikke lat og ønsker sannferdighet.

Who isn't and who doesn't?

vonGalt
05.06.12 16:34
Decibelzebub: Dersom TS finner det problematisk at Gardell fikk snakke i to timer i retten, anbefaler jeg vedkommende å rette kritikken mot de som hadde kalt ham inn som vitne - forsvaret.

Hvis dette er rettet til meg, kan jeg si at jeg ikke finner det problamatisk. Gardell har faktisk mange gode poenger og jeg skulle gjerne hørt ham fortelle mer. Jeg var imidlertid ikke til stede i rettssalen. Det var riktig å innkalle ham. Men å mene dette er ikke det samme som å si at man er enig med ham.

Nåt Gardell mener - konkret - noe i retning av at islamofobe bør behandles, da blir jeg skeptisk. Såvidt jeg husker lanserte han boken Islamofobi før utøyamassakren og i den går han langt i å diagnostisere.

Men hvem er islamofob i sykelig forstand?

Vel, dette spørsmålet er ikke helt lett å besvare. Hele rettssaken går jo ut på å finne ut om ABB's islamkritikk gjorde ham syk eller om han var syk først, og så gjorde hva han gjorde.

Så "enkelt" er dette. Dvs vanskeligere enn det Gardell syntes å mene før massakren.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg