Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Krever Kokkvolds avgang etter Breivik-uttalelser

NYTT TEMA
GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 31436
27.06.12 11:57

Anders Behring Breivik har ingen rett til ytringsfrihet. Han har meldt seg ut av det offentlige ordskiftet. Hans handlinger fratar ham retten til å delta som likeverdig i den offentlige samtale, sa Kokkvold til Klassekampen.

Umidelbart var jeg helt enig med Kokkvold, men etter å ha tenkt så mener jeg ABB bør ha en viss ytringsfrihet utenom internett.

Jeg mener at ABB godt kan få leserinnlegg på trykk i div aviser, vi lesere kan uansett bare hoppe over disse.

Og skulle han skrive ett bokmanus så er det litterære kvaliteter mer enn forfatterens navn som skal bestemme hva forlagene skal utgi.

Men ingen tvinger noen til å kjøpe bøkene som blir utgitt.

Internett derimot, bør han aldri få tilgang til.

Pip_6
Pip_6Innlegg: 15113
27.06.12 12:05

Helt enig i at Breivik ikke burde få delta i 'som likeverdig i den offentlige samtale'.

Tingene som gjerne trekkes frem om Breiviks sikkerhet i fengsel o.l. har man allerede ordninger på plass som sikrer (godt nok for 'oss andre' iallefall).

Njordsen
NjordsenInnlegg: 95
27.06.12 12:23

Debatten er særdeles unøyansert.

Vi har ønsket at rettssaken skulle gjennomføres på samme måte som alle andre rettssaker. Han har skullet ha de samme rettigheter som alle andre. Altså, ingen lov eller sedvane skulle endres pga Breivik.

Det eneste riktige i forhold til hans deltagelse i samfunnsdebatter er da at han har nøyaktig de samme muligheter som alle andre som er og blir straffet etter samme paragrafer/ eller de samme regler for straffede har. Det vil si, at hvis de andre på Ila eller der han ender opp har den ene eller andre muligheten for kommunikasjon med omverdenen, så skal selvfølgelig også han ha det. Jeg kan bare ikke forstå noe annet! Hvis han så bryter de reglene som eksisterer der han soner eller får behandling, så får det nøyaktig de samme konsekvensene som for andre.

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 15868
27.06.12 12:40
GARDSDATTRA: Og skulle han skrive ett bokmanus så er det litterære kvaliteter mer enn forfatterens navn som skal bestemme hva forlagene skal utgi.

Hm - med en viss kjennskap til enkelte norske forlag av "hai-typen", vil jeg vel si at slik SKULLE det vært. Men...

fujis
fujisInnlegg: 8521
27.06.12 12:42
GARDSDATTRA: Anders Behring Breivik har ingen rett til ytringsfrihet. Han har meldt seg ut av det offentlige ordskiftet. Hans handlinger fratar ham retten til å delta som likeverdig i den offentlige samtale, sa Kokkvold til Klassekampen. ************* Umidelbart var jeg helt enig med Kokkvold, men etter å ha tenkt så mener jeg ABB bør ha en viss ytringsfrihet utenom internett. Jeg mener at ABB godt kan få leserinnlegg på trykk i div aviser, vi lesere kan uansett bare hoppe over disse. Og skulle han skrive ett bokmanus så er det litterære kvaliteter mer enn forfatterens navn som skal bestemme hva forlagene skal utgi. Men ingen tvinger noen til å kjøpe bøkene som blir utgitt. Internett derimot, bør han aldri få tilgang til.

Forstår meget godt hvorfor Kokkvold mener dette .

Egentlig er det riktig hva han sier . Hva i all verden skal ABB ut i media og drive sin syke propaganda for ?  Med sine groteske handlinger har ABB sagt sitt i det offentlige rom en gang for alle .

GARDSDATTRA
27.06.12 12:52
Njordsen: Debatten er særdeles unøyansert.
Vi har ønsket at rettssaken skulle gjennomføres på samme måte som alle andre rettssaker. Han har skullet ha de samme rettigheter som alle andre. Altså, ingen lov eller sedvane skulle endres pga Breivik.

Selv om alle lover og regler er fulgt, så har likevel Breivik blitt forskjellsbehandlet.

Han har allerede blitt forskjellsbehandlet da han ble observert av ett psykiatrisk team inne i fengslet og ikke som alle andre på ett psykiatrisk sykeshus. Videre er det ingen andre som får en hel liten avdeling i fengslet til sin disposisjon der han er eneste fange. Samtidig får han ikke noe annet eller mer enn andre.

Rettsaken ble gjennomført slik den skulle, men dette var den første rettsaken i Norge med direkte tv-overføring og ord-for-ord referater. Ikke engang Treholt-saken fikk en slik oppmerksomhet.

Under rettsaken opplevde vi for første gang i historien at både rettspsykiatrien og rettsmedisinske institutt måtte svare for seg fra vitneboksen. Det var så man kunne tro at også disse var under tiltale.

Men dette viste til fulle hvor kompleks og anderledes ABB er. Han og den forbrytelsen han har utført er slik at han ikke passer inn i noen kjente maler eller formler.

Det er derfor, eller en av årsakene til at debatten om ytringsfriheten til ABB kommer opp.

At debatten blir unyansert er mulig en konsekvens av at vi aldri har hatt noe lignende å forholde oss til.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:00
fujis: Egentlig er det riktig hva han sier . Hva i all verden skal ABB ut i media og drive sin syke propaganda for ? Med sine groteske handlinger har ABB sagt sitt i det offentlige rom en gang for alle .

Er det så enkelt?

Blir han ikke da en politisk fange?

Jeg oppfattet ikke tiltalen eller rettsaken dit hen. Han skal dømmes for terrorhandlinger, drapsforsøk og drap, skal han ikke?

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 28433
27.06.12 13:30
GARDSDATTRA: Internett derimot, bør han aldri få tilgang til.

Jeg er enig med deg i alt du skriver. Jeg er også enig i denne setningen jeg her siterer. Breivik skal behandles likedan som alle straffedømte. Verken bedre eller verre.

ABB kan imidlertid uten problem ytre seg på internett fra cella likevel. Han har mange brevvenner han utveksler brev med, så alt han trenger å gjøre er å opprette en twitterkonto eller bloggekonto gjennom en av sine brevvenner. Så sender han brev om hva disse skal oppdateres med. Sånn får han uten problem ytret seg også via nettet.

(Innlegget ble redigert 27.06.12 13:30)

DrDeath
DrDeathInnlegg: 5231
27.06.12 13:30

Jeg syns breivik kan begrenses til TV/film, brevveksling med meningsfeller, og innsending av kronikker som aldri vil komme på trykk. Besøk bør og vil begrenses til nesten null.

At han på noe tidspunkt i framtiden ville ønske å operere som internett-debatant under fullt navn på twitter og facebook whatever, holder jeg som et usannsynlig scenario.

Kul_Djevel
27.06.12 13:33
DrDeath: At han på noe tidspunkt i framtiden ville ønske å operere som internett-debatant under fullt navn på twitter og facebook whatever, holder jeg som et usannsynlig scenario.

Det anser jeg som sannsynlig og ser ikke bort ifra at det skjer. Han har full mulighet til å ytre seg på internett helt usensurert allerede idag.

Njordsen
27.06.12 13:33

Og hvis han ikke får lov til å ytre seg, så vil det i prakis si at yttringsfriheten og trykkefriheten ikke gjelder, prinsipper som har forandret verden i enorm grad og som så mange har mistet livet for!

Hva media og forlag velger å trykke og gjengi, det får de stå inne for selv, men så lenge Breiviks muligheter til å ytre seg er de samme som for alle andre dømte, så er det det eneste korrekte. Noe annet vil være en skandale og vil bli oppfattet som bevis for det Brevik hevder.

Desto mer man tenker over det, så blir det mer og mer perverst det Kokkvold ønsker.

storteple
stortepleInnlegg: 2576
27.06.12 13:35
GARDSDATTRA: Rettsaken ble gjennomført slik den skulle, men dette var den første rettsaken i Norge med direkte tv-overføring og ord-for-ord referater. Ikke engang Treholt-saken fikk en slik oppmerksomhet.

Du synes ikke disse sakene bør ses litt i lys av den tekniske tidsalder de har funnet sted?

I Nokas-saken var det for eksempel også deler som gikk på direkte TV.

Njordsen
27.06.12 13:35

Er det noen som har sittet inne eller som kjenner til området og faktisk vet hvordan fanger i dag har mulighet til å bruke kommunikasjonsmidler som f.eks. internett?

Kul_Djevel
27.06.12 13:39
Njordsen: Desto mer man tenker over det, så blir det mer og mer perverst det Kokkvold ønsker

Ja, Kokkvold er ute på tynn is. Jeg er rystet.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:42
Kul_Djevel: ABB kan imidlertid uten problem ytre seg på internett fra cella likevel. Han har mange brevvenner han utveksler brev med, så alt han trenger å gjøre er å opprette en twitterkonto eller bloggekonto gjennom en av sine brevvenner. Så sender han brev om hva disse skal oppdateres med. Sånn får han uten problem ytret seg også via nettet.

Det har du rett i, men uansett blir ytringene hans på nettet andrehånds, dvs silt gjennom noens personlige filter.

Kul_Djevel
27.06.12 13:44
GARDSDATTRA: Det har du rett i, men uansett blir ytringene hans på nettet andrehånds, dvs silt gjennom noens personlige filter.

Det kommer vel an på hvilken brevvenn han velger å bruke. Det kan godt være at han blir fortrolig med en som gjengir ord for ord.

Alt er mulig. Jeg er temmelig sikker på at det i fremtiden vil komme nyhetsoppslag om at Breivik har ytret seg både her og der fra cella.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:45
storteple: Du synes ikke disse sakene bør ses litt i lys av den tekniske tidsalder de har funnet sted?
I Nokas-saken var det for eksempel også deler som gikk på direkte TV.

Ja jo, men man kan likevel se at denne saken er både større og mer kompleks.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:46
Kul_Djevel: Det anser jeg som sannsynlig og ser ikke bort ifra at det skjer. Han har full mulighet til å ytre seg på internett helt usensurert allerede idag.

Ikke usensurert, da han må gå igjennom andre.

Kul_Djevel
27.06.12 13:48
GARDSDATTRA: Ikke usensurert, da han må gå igjennom andre.

Men som nevnt så er det ingen umulighet at disse andre gjengir ord for ord. Ja, en slik ordning som jeg skisserer, så tror jeg nok det også blir tilfellet.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:48
Kul_Djevel: Det kommer vel an på hvilken brevvenn han velger å bruke. Det kan godt være at han blir fortrolig med en som gjengir ord for ord.

Jada, han har fått brev fra 16 år gamle jenter, så alt er mulig.

Kul_Djevel
27.06.12 13:52
GARDSDATTRA: Jada, han har fått brev fra 16 år gamle jenter, så alt er mulig.

Ja, uforståelig nok så har han mange fans. Det er kanskje ikke så rart, da jeg tror mennesket er en ganske så primitiv art sett i en universell målestokk.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:53
Njordsen: Er det noen som har sittet inne eller som kjenner til området og faktisk vet hvordan fanger i dag har mulighet til å bruke kommunikasjonsmidler som f.eks. internett?

Her kan du lese noe om dette. Som Kul Djevel sier, alt er mulig.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:55
Kul_Djevel: Men som nevnt så er det ingen umulighet at disse andre gjengir ord for ord. Ja, en slik ordning som jeg skisserer, så tror jeg nok det også blir tilfellet.

Du glemmer at han nok kommer til å bli underlagt brevsensur, men så vil det vise seg da hvordan dette blir i praksis.

Kul_Djevel
27.06.12 13:56
GARDSDATTRA: Du glemmer at han nok kommer til å bli underlagt brevsensur, men så vil det vise seg da hvordan dette blir i praksis.

Brevsensur skal kun omfatte planlegging av straffbare handlinger. De kan ikke sensurere hans meninger så lenge det ikke er oppfordring til straffbare handlinger o.l.

GARDSDATTRA
27.06.12 13:56
Njordsen: Desto mer man tenker over det, så blir det mer og mer perverst det Kokkvold ønsker.

Ikke perverst, men det går an å bli blindet av hat i denne saken.

GARDSDATTRA
27.06.12 14:03
Kul_Djevel: Brevsensur skal kun omfatte planlegging av straffbare handlinger. De kan ikke sensurere hans meninger så lenge det ikke er oppfordring til straffbare handlinger o.l.

Vi får se. Det kan være flere som deler synspunktene til Kokkvold.

Jeg tror slike synspunkter kan være uheldige på flere måter. ABB har som mål å få bruke rettsalen som en talerstol, og han kommer ikke til å gi seg.

Dommer Arntzen hindret ham i det denne gangen, men det tror jeg ABB tok fullstendig med ro.

Han vet hvor langt han kan anke, og han vet at han kan gå til sak for hver en filleting han kommer til å oppleve som en krenkelse innenfor murene.

Hatet som ulmer i folket og i de styrende makter kan altså føre til at vi ikke har hørt fra denne mannen for siste gang.

Kul_Djevel
27.06.12 14:06
GARDSDATTRA: Hatet som ulmer i folket

Jeg har ikke registrert noe hat, men det kan vel være fordi det er en følelse jeg aldri har kjent på eller kjenner til.

Jeg hater ingen og når jeg har spurt folk om hvordan det kjennes ut å hate, så har jeg ikke fått noen svar.

Hater du Breivik? (hvis jeg kan spørre om det)

(Innlegget ble redigert 27.06.12 14:06)

GARDSDATTRA
27.06.12 14:14
Kul_Djevel: Hater du Breivik? (hvis jeg kan spørre om det)

Hva jeg følte 22/7 og i dagene etterpå kan jeg fortsatt ikke definere, og jeg kan derfor ikke definere hva jeg føler nå om ABB eller saken.

Hat er en for mild følelse, og jeg er heller ikke istand til å føle ett stort nok raseri eller sinne. Jeg har ikke kreftene som skal til.

Men du verden det klarer seg det jeg har krefter til å føle også.

fujis
fujisInnlegg: 8521
27.06.12 14:16
GARDSDATTRA: Er det så enkelt? Blir han ikke da en politisk fange? Jeg oppfattet ikke tiltalen eller rettsaken dit hen. Han skal dømmes for terrorhandlinger, drapsforsøk og drap, skal han ikke?

"   Blir han ikke da en politisk fange? "

Er ABB dømt for sitt politiske syn ?

KongBob
KongBobInnlegg: 22219
27.06.12 14:24
GARDSDATTRA: Blir han ikke da en politisk fange?

Nei.

En politisk fange er en som blir fengslet på grunn av sine meninger...

Og det er mange ekstremister som følger godt med nå...  Slipper ABB til med sine synspunter i alle landets og utlandske medier nå, så er det kun på grunn av sine handlinger...   Og da har han vist alle ekstremister hvordan de skal komme til ordet og bli hørt av alle...  

(Innlegget ble redigert 27.06.12 14:25)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg