Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eskil Pedersen og debatten om 22.juli

NYTT TEMA
TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 4166
09.09.12 13:20

Det har vært startet en rekke tråder på VGD om Eskil Pedersen og hva han foretok seg på Utøya den 22.juli. Felles for dem alle er at de med ulikt syn setter seg i skyttergravene og tråden ender opp med usakligheter som fører til at hele tråden blir slettet.

Når vil tiden bli moden for en skikkelig debatt for å belyse hva Eskil Pedersen gjorde den 22.juli og ikke minst det han unnlot å gjøre?

(Innlegget ble redigert 09.09.12 13:20)

Skalleman
SkallemanInnlegg: 6242
09.09.12 13:23
TollefTruls: Når vil tiden bli moden for en skikkelig debatt for å belyse hva Eskil Pedersen gjorde den 22.juli og ikke minst det han unnlot å gjøre?

Den dagen han er ute av politikken.

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 37788
09.09.12 13:26
TollefTruls: Det har vært startet en rekke tråder på VGD om Eskil Pedersen og hva han foretok seg på Utøya den 22.juli. Felles for dem alle er at de med ulikt syn setter seg i skyttergravene og tråden ender opp med usakligheter som fører til at hele tråden blir slettet. Når vil tiden bli moden for en skikkelig debatt for å belyse hva Eskil Pedersen gjorde den 22.juli og ikke minst det han unnlot å gjøre?

Hvorfor???

Skulle vi ikke heller starte en debatt om hva du gjorde eller ikke gjorde 22/7 2011. Jeg synes du fortjener en slik tråd om deg selv.

Eller hva hver og en av de som var på Utøya gjorde 22/7 2011.

Hvorfor er du så interessert i hva EP gjorde den dagen og ikke hva alle andre gjorde den dagen?

Hva gjorde for eksempel sjefen på Utøya den dagen, Monica Bøsei. Skulle hun ha gjort noe annerledes?

Skal du disikere hva alle gjorde den dagen eller er det bare EP som får denne "æren" fra din side?

SingMeASong
SingMeASongInnlegg: 1305
09.09.12 13:28
TollefTruls: Når vil tiden bli moden for en skikkelig debatt for å belyse hva Eskil Pedersen gjorde den 22.juli og ikke minst det han unnlot å gjøre?

Ikke godt å si, men en ting er hvertfall sikkert, og det er at det er veldig mange som er klar for å ta den diskusjonen. 

Uansett så er det nok ikke mye som kunne vært gjort annerledes om han ikke hadde dratt av gårde. Men som leder av AUF burde han ta den diskusjonen og evt. ta konsekvensene for det. Med et lederverv følger det også forpliktelser og konsekvenser. 

Jeg vil bare få si at jeg pdd ikke har noen formening om den saken, rett og slett fordi jeg vil ha mer fakta på bordet, og mer kunnskap om hva nøyaktig som skjedde.

Kanskje tiden er inne etter valget?

TollefTruls
09.09.12 13:30
BornOnThe4thOfJuly: Hvorfor??? Skulle vi ikke heller starte en debatt om hva du gjorde eller ikke gjorde 22/7 2011. Jeg synes du fortjener en slik tråd om deg selv. Eller hva hver og en av de som var på Utøya gjorde 22/7 2011. Hvorfor er du så interessert i hva EP gjorde den dagen og ikke hva alle andre gjorde den dagen? Hva gjorde for eksempel sjefen på Utøya den dagen, Monica Bøsei. Skulle hun ha gjort noe annerledes? Skal du disikere hva alle gjorde den dagen eller er det bare EP som får denne "æren" fra din side?

Jeg tar dette som at du ALDRI blir klar til den debatten jeg sikter til.

BornOnThe4thOfJuly
09.09.12 13:36
TollefTruls: Jeg tar dette som at du ALDRI blir klar til den debatten jeg sikter til.

Jeg tar dette som at du ikke klarer å begrunne hvorfor vi i det hele tatt skal ta en debatt om hva EP gjorde på Utøya 22/7 2011.

Ikke merkelig det da det egentlig ikke finnes noen god begrunnelse for å starte en slik debatt.

Det vil si dersom man ikke har som mål å finne noe å kritisere EP for da. Men det er vel ikke målet ditt for "debatten". Det ville jo være å tråkke på folk som flykter fra en massemorder og slik ville du vel aldri finne på å gjøre.

DrDeath
DrDeathInnlegg: 5231
09.09.12 14:12
BornOnThe4thOfJuly: Hvorfor er du så interessert i hva EP gjorde den dagen og ikke hva alle andre gjorde den dagen?

Har du hørt om lederansvar?

BornOnThe4thOfJuly
09.09.12 14:17
DrDeath: Har du hørt om lederansvar?

Ja det har jeg og det er noe som diskuteres innad i den organisasjonen som man er leder for og bare blant de som er medlemmer av denne organisasjonen. 

Men i og med at du trekker fram lederansvaret. Hva synes du om Monica Bøsei sine handlinger i fjor. Altså hun som var lederen for dette arrangementet på Utøya. Ønsker du en debatt om hennes lederdisposisjoner eller er det litt for vanskelig for deg.

Fygaren
FygarenInnlegg: 55645
09.09.12 14:21
TollefTruls: Når vil tiden bli moden for en skikkelig debatt for å belyse hva Eskil Pedersen gjorde den 22.juli o

Han ble dratt med på ferja, ringte politiet, fikk beskjed om å komme seg lengst mulig vekk. Ferjen ble stilt til rådighet for politiet via telefon, både fra EP og kapteinen, men de oppfordret til å komme seg vekk. De etterlevde det de fikk beskjed om fra politiet. MAO, EP har ingenting å skamme seg for. Selv om det er tungt for enkelte at han overlevde og etter 22.7-kommisjonens rapport er det heller ingenting de egentlig kan ta ham på. 

DrDeath
09.09.12 14:25
BornOnThe4thOfJuly: Hva synes du om Monica Bøsei sine handlinger i fjor. Altså hun som var lederen for dette arrangementet på Utøya.

Hun ble drept nesten først av alle, lite man kan gjøre annerledes da.  Pedersen er derimot høyst levende og ikke minst kjører han høy sigarføring i mediene. Han framstår som en usedvanlig arrogant person uten evne til beklagelse eller å se noe fra et annet perspektiv enn sitt eget. 

Han har vel hermet litt for hardt etter sitt forbilde Jens S.

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 24337
Fygaren: Ferjen ble stilt til rådighet for politiet via telefon, både fra EP og kapteinen, men de oppfordret til å komme seg vekk.

Ja, fergen ble stilt til politiets rådighet ved telefonoppringning kl 17.58, etter at passasjerene var satt i land. Det er riktig.

McLovin
McLovinInnlegg: 10145

Døm Pedersen for det han er, en middels ungdomspolitiker som ikke holder mål politisk.

Er så lei av alt dette dillet om denne båten. "Skulle gjort ditt, skulle gjort datt". 

Det var vesentlig viktigere instanser enn AUF-lederen som sviktet denne skjebnesvangre dagen i fjor sommer. 

Fygaren
09.09.12 14:26
kjempekanin: Ja, fergen ble stilt til politiets rådighet ved telefonoppringning kl 17.58, etter at passasjerene var satt i land. Det er riktig.

Politiet fikk også beskjed tidligere, men de ga altså beskjed til EP & co om å komme seg lengst mulig vekk. Det passer ikke inn i enkeltes bilde av situasjonen, for det gjør at EP er frikjent i den grad han behøver å frikjennes, men det får nå gå. 

Fygaren
09.09.12 14:28
McLovin: Døm Pedersen for det han er, en middels ungdomspolitiker som ikke holder mål politisk.

Exactly. Jeg liker ikke Pedersen som politiker. I det hele tatt. Han har prøvd å slå mynt på 22.7 politisk, det avskyr jeg. Desverre blir han heller angrepet fordi han overlevde. 

BornOnThe4thOfJuly
09.09.12 14:30
DrDeath: Hun ble drept nesten først av alle, lite man kan gjøre annerledes da.  Pedersen er derimot høyst levende og ikke minst kjører han høy sigarføring i mediene. Han framstår som en usedvanlig arrogant person uten evne til beklagelse eller å se noe fra et annet perspektiv enn sitt eget.  Han har vel hermet litt for hardt etter sitt forbilde Jens S.

Ønsker du en debatt om Monica Bøsei så får du være mer kritisk enn det.

Selvsagt kunne hun ha gjort ting annerledes. Her må du vende hver stein å vurdere om andre handlinger fra hennes side kunne ha reddet så og si alle på øya.

Det er vel ikke slik at en leders lederansvar ikke skal vurderes nøye bare fordi hun ble drept.

Var det ingenting hun kunne gjort annerledes mener du?? Var lederskapet hennes eksemplarisk?

kjempekanin
09.09.12 14:33
Fygaren: Politiet fikk også beskjed tidligere, men de ga altså beskjed til EP & co om å komme seg lengst mulig vekk. Det passer ikke inn i enkeltes bilde av situasjonen, for det gjør at EP er frikjent i den grad han behøver å frikjennes, men det får nå gå.

Eskil Pedersen og de 8 øvrige, gjorde rett i å forlate øya med fergen på det tidspunkt som de gjorde dette.

Min eneste kritikk av denne fergeferden går på punktet om at fergen forlot farvannet og de svømmende (men også dette forståelig, når folk ombord var livredde).

Som svar på denne kritikk fra min side, er jeg i den siste tiden (tråden Noen her som kan si unnskyld til Eskil Pedersen) gjentagende ganger blitt møtt med argumentet om at politiet ble oppringt 3 ganger ifra folk med tilknytning til fergen - altså 3 ganger fått tilbud om å bruke fergen + 3 ganger svart nei til tilbudet og at de skulle komme seg i sikkerhet.

Jeg har lurt på om folk har forvekslet formuleringen "3 ganger" med det som stod i artikkelen i Dagbladet m/avskrift av Eskil Pedersens nødoppringning (der sa polititjenestemannen 3 ganger i samtalen at de skulle komme seg i sikkerhet, hvorav 1 gang som en spørrende setning og 1 gang som en bekreftende setning)?

Jeg har hittil fått med meg følgende 3 nødoppringninger:

1. Skipperens nødoppringning til AMK (hvor politiet fikk lytte på samtalen) mens han løp rundt på Utøya. Ifølge skipperen en kort samtale der han meldte ifra om skyting på Utøya og tilkalte hjelp fra politiet.

2. Eskil Pedersens nødoppringning kort tid etter at fergen dro ifra øya; han fikk der oppfordring om at de måtte komme seg i sikkerhet da politikvinnen hørte at de var i en båt.
http://www.dagbladet.no/2012/04/28/nyheter/innenriks/drap/terror/anders_behring_breivik/21344774/

3. Skipperens venns nødoppringning kl 17.58 etter at passasjerene var satt iland
(en nødoppringning som forøvrig havnet i feil politidistrikt, og som ikke fikk kontakt med aktuelle politidistrikt for videreformidling av tilbudet om å benytte fergen til å transportere politiet til Utøya med; skipperen ville da føre fergen til Utvika).

Disse 3 oppringningene står omtalt i kommisjonens rapport, side 134.

Jeg har hittil ikke klart å finne teksten med omtale av andre nødringninger fra "fergefolket" enn de tre ovennevnte (men mulig at noen av dere kan).
Altså der politiet blir 3 ganger (aktivt) tilbudt å benytte fergen, men takket nei.

DrDeath
09.09.12 14:33
BornOnThe4thOfJuly: Var det ingenting hun kunne gjort annerledes mener du?? Var lederskapet hennes eksemplarisk?

Nei mr avsporing, her tror jeg vi sier takk til deg.

BornOnThe4thOfJuly
09.09.12 14:35
DrDeath: Nei mr avsporing, her tror jeg vi sier takk til deg.

Så debatten om lederansvar ble for vanskelig for deg ja. Kunne tenke meg det.

Ingen politiske poenger å score på å angripe den som faktisk var lederen på Utøya etetrsom hun ble drept. Da er det bedre å angripe en som overlevde.

kjempekanin
09.09.12 14:35
McLovin: Det var vesentlig viktigere instanser enn AUF-lederen som sviktet denne skjebnesvangre dagen i fjor sommer.

Korrekt.

kjempekanin
09.09.12 14:37
BornOnThe4thOfJuly: Var det ingenting hun kunne gjort annerledes mener du?? Var lederskapet hennes eksemplarisk?

Hva annet skulle Monica Bøsei ha gjort, mener du?

Hun ga uttrykk for sin mistanke om muffens. Og av denne grunn ble hun og vaktmannen skutt.

eltorg
eltorgInnlegg: 27959
09.09.12 14:37
DrDeath: Hun ble drept nesten først av alle, lite man kan gjøre annerledes da. Pedersen er derimot høyst levende og ikke minst kjører han høy sigarføring i mediene. Han framstår som en usedvanlig arrogant person uten evne til beklagelse eller å se noe fra et annet perspektiv enn sitt eget.
Han har vel hermet litt for hardt etter sitt forbilde Jens S.

Som det ble sagt av en profilert høyre-velger i en annen tråd:

Vedkommende bruker altfor mye tid på å forsvare EP sine handlinger på og ved Utøya mot kunnskapsløse mennesker og det går utover det som er viktig, nemlig å argumentere mot EP politisk.

Dermed opptrer de som mener at EP handlet feil på Utøya som nyttige idioter for Ap's politikk fordi de får mennesker som skulle ha brukt energien på å diskutere politikk til å forsvare et menneske som ikke gjorde noen feil på Utøya.

Her legges det opp til enda en tråd som tar fokus vekk fra de politiske utspillene til EP.

Det er faktisk godt gjort at man ikke ser selv hvordan dette tar fokus vekk fra politisk diskusjon.

BornOnThe4thOfJuly
09.09.12 14:45
kjempekanin: Hva annet skulle Monica Bøsei ha gjort, mener du? Hun ga uttrykk for sin mistanke om muffens. Og av denne grunn ble hun og vaktmannen skutt.

Det er dere som er eksperter på finne ut hva alle andre skulle ha gjort i en ekstrem situasjon så her må dere trå til.

For mener du at Moncia Bøsei lederskap var eksemplarisk på tross av at det ble drept så mange folk på Utøya?

Spahob
SpahobInnlegg: 8535
09.09.12 14:52
DrDeath: Pedersen er derimot høyst levende

Av og til får jeg inntrykk av at dette er det største problemet for enkelte. Sier ikke at det gjelder deg, bare så det er nevnt.

vaffanculo
vaffanculoInnlegg: 22032
09.09.12 17:21
DrDeath: Nei mr avsporing, her tror jeg vi sier takk til deg.

Hva er avsporing med det?

Det var faktisk hun som var leder på Utøya, og hadde ansvaret for blant annet sikkerheten.

Hva er poenget med å diskutere AUF-lederen sin rolle? Han hadde ikke annet ansvar for sommerleiren enn å forberede og holde taler.

TollefTruls
09.09.12 18:07
BornOnThe4thOfJuly: Jeg tar dette som at du ikke klarer å begrunne hvorfor vi i det hele tatt skal ta en debatt om hva EP gjorde på Utøya 22/7 2011. Ikke merkelig det da det egentlig ikke finnes noen god begrunnelse for å starte en slik debatt. Det vil si dersom man ikke har som mål å finne noe å kritisere EP for da. Men det er vel ikke målet ditt for "debatten". Det ville jo være å tråkke på folk som flykter fra en massemorder og slik ville du vel aldri finne på å gjøre.

Her sitter man mye av essensen til hvorfor Eskil-trådene alltid blir slettet. Man kjemper med nebb og klør mot de som tar debatten og når de gjør det så blir motivene satt i tvil. Neste  logiske slutning er at man ønsker å sette de som vil diskutere hva Eskil gjorde/ikke gjorde som hatere eller onde om du vil. Det var i alle fall slik den forrige tråden døde...eller ble slettet med andre ord. Og det var vel kanskje målet for de som har en sånn motstand at vi andre tar debatten og graver videre i noe som har vært preget som en ikke-sak av enkelte deler av media. En sak man har utøvere(Jan Erik Larsen First House) som vil dysse ned og styre media unna Thorbjørn.

Dersom du mener at en slik debatt er meningsløs så bør du heller la andre ta den istendenfor å furte slik du gjør nå. 

(Innlegget ble redigert 09.09.12 18:09)

DrDeath
09.09.12 19:53
vaffanculo: Hva er avsporing med det?

Tråden har en tittel som antyder hva den er ment å handle om.

engafever
engafeverInnlegg: 15774
09.09.12 21:11
TollefTruls: Det har vært startet en rekke tråder på VGD om Eskil Pedersen og hva han foretok seg på Utøya den 22.juli. Felles for dem alle er at de med ulikt syn setter seg i skyttergravene og tråden ender opp med usakligheter som fører til at hele tråden blir slettet. Når vil tiden bli moden for en skikkelig debatt for å belyse hva Eskil Pedersen gjorde den 22.juli og ikke minst det han unnlot å gjøre?

Kan ikke du skissere hvordan en slik debatt skal være,  innholdet av den og hva hensikten er? Man kunne kanskje lage en problemstilling: Hva kunne Pedersen gjort anderledes? Og på en redelig og fair måte prøve å svare på den.

Kanskje lage noen kriterier for debatten. Skulle man kunne forvente det overmenneskelige fra Pedersen, eller kan vi stille de samme kravene til han som hvilken som helst annet menneske? Det er mange spørsmål man kan stille, men når trådene er unfair og ubalanserte, så er det ikke rart de blir sletta. På hvilket nivå ønsker du å diskutere dette? Det sier du ingenting om i åpningsinnlegget ditt.

-Shabelle
-ShabelleInnlegg: 10258
09.09.12 23:03

Emma Martinovic som ny AUF leder. Skulle gjerne sagt Tore Eikeland eller Hanne Kristine Fridtun, men de er dessverre ikke blant oss lenger.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 53338
10.09.12 00:13
kjempekanin: Ja, fergen ble stilt til politiets rådighet ved telefonoppringning kl 17.58, etter at passasjerene var satt i land. Det er riktig.

Hva med telefonoppringningen som ble avsluttet 17.25?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 53338
10.09.12 00:18
kjempekanin: Jeg har hittil ikke klart å finne teksten med omtale av andre nødringninger fra "fergefolket" enn de tre ovennevnte (men mulig at noen av dere kan). Altså der politiet blir 3 ganger (aktivt) tilbudt å benytte fergen, men takket nei.

Men det klarte altså kommisjonen å finne.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg