Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Knebling av media

NYTT TEMA
BjartmarsHage
BjartmarsHageInnlegg: 1786
17.02.13 19:11

BBC ønsket å intervjue Breivik. Og Breivik ønsket å la seg intervjue av BBC. Så avslo Ila fengsel BBCs søknad om å få intervjue Breivik, fordi fengselet hadde funnet noe "grums" på BBCs journalist ved en bakgrunnssjekk.

Hva var grumset? Var det en parkeringsbot? Eller hadde BBCs journalist røkt marihuana en gang på 90-tallet?

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 38946
17.02.13 19:13
BjartmarsHage: Hva var grumset? Var det en parkeringsbot? Eller hadde BBCs journalist røkt marihuana en gang på 90-tallet?

Av personvernhensyn har ikke du noe med det.

BjartmarsHage
17.02.13 20:04
BornOnThe4thOfJuly: Av personvernhensyn har ikke du noe med det.

Det er vel det som sies, for at folk ikke skal spørre mer om det.

BornOnThe4thOfJuly
17.02.13 20:10
BjartmarsHage: Det er vel det som sies, for at folk ikke skal spørre mer om det.

Det er selvsagt fritt fram for denne britiske journalisten selv å si hva det er.

Men du og jeg har ingenting med hva som gjør han uegnet til å intervjue ABB.

Dersom du søkte og fikk nei. Synes du jeg hadde hatt krav på vite hvorfor? Og at jeg skulle vite hvorfor uavhengig av om du ville det eller ikke?

BjartmarsHage
17.02.13 20:34
BornOnThe4thOfJuly: Men du og jeg har ingenting med hva som gjør han uegnet til å intervjue ABB. Dersom du søkte og fikk nei. Synes du jeg hadde hatt krav på vite hvorfor? Og at jeg skulle vite hvorfor uavhengig av om du ville det eller ikke?

Spørsmålet er ikke hva den kvinnelige journalisten fra BBC eventuelt har gjort. Spørsmålet er om myndighetene gjør alt hva kan gjøres for å opprettholde en skillevegg mellom Breivik og det halvt visne rose-samfunnet? Eksempelvis å nekte journalister å intervjue Breivik pga. noe latterlig fortids grums hos journalistene.

Hvor lenge kan styresmakter opprettholde ex-communicado?

BornOnThe4thOfJuly
17.02.13 20:46
BjartmarsHage: Spørsmålet er ikke hva den kvinnelige journalisten fra BBC eventuelt har gjort. Spørsmålet er om myndighetene gjør alt hva kan gjøres for å opprettholde en skillevegg mellom Breivik og det halvt visne rose-samfunnet? Eksempelvis å nekte journalister å intervjue Breivik pga. noe latterlig fortids grums hos journalistene. Hvor lenge kan styresmakter opprettholde ex-communicado?

Da handler det om hva den britiske journalistene eventuelt har gjort. Dersom vedkommende har lyst til å si det så får vedkommende gjøre det.

Vi har ingenting med hva som kan ligge i vedkommendes bakgrunn som har blitt brukt som begrunnelse.

BjartmarsHage
17.02.13 21:02
BornOnThe4thOfJuly: Da handler det om hva den britiske journalistene eventuelt har gjort. Dersom vedkommende har lyst til å si det så får vedkommende gjøre det. Vi har ingenting med hva som kan ligge i vedkommendes bakgrunn som har blitt brukt som begrunnelse.

Forsøker du å ødelegge tråden med vilje eller er det bare det at du ikke skjønner noenting?

BornOnThe4thOfJuly
17.02.13 22:07
BjartmarsHage: Forsøker du å ødelegge tråden med vilje eller er det bare det at du ikke skjønner noenting?

Jeg forstår at det å utgi personopplysninger om andre mennesker er noe som ikke skal gjøres i Norge.

Det er så enkelt.

At jeg som den eneste andre enn deg som deltar i denne tråden skulle ødelegge den virker merkelig.

Dersom jeg fjerner meg er det jo bare deg igjen og det blir det neppe noe debatt av. Men det var kanskje enetale du ønsket deg.

BjartmarsHage
17.02.13 22:21
BornOnThe4thOfJuly: Jeg forstår at det å utgi personopplysninger om andre mennesker er noe som ikke skal gjøres i Norge. Det er så enkelt. At jeg som den eneste andre enn deg som deltar i denne tråden skulle ødelegge den virker merkelig. Dersom jeg fjerner meg er det jo bare deg igjen og det blir det neppe noe debatt av. Men det var kanskje enetale du ønsket deg.

Nå er ikke tråden mer enn noen få timer gammel, men du virker å være av den oppfatning at om ingen svarer i en tråd innenfor et slikt tidsrom, så er tråden å anse for død. Det er en dårlig egenskap.

Videre: Kun du bryr deg om hva journalisten eventuelt har gjort som tilsa at denne ikke kunne sikkerhetsklareres. Den faktiske problemstilling er derimot om de respektive myndigheter bruker uskyldig grums for å avslå sikkerhetsklareringer, og således kneble media. Derav trådens tittel.

BornOnThe4thOfJuly
17.02.13 22:26
BjartmarsHage: Nå er ikke tråden mer enn noen få timer gammel, men du virker å være av den oppfatning at om ingen svarer i en tråd innenfor et slikt tidsrom, så er tråden å anse for død. Det er en dårlig egenskap. Videre: Kun du bryr deg om hva journalisten eventuelt har gjort som tilsa at denne ikke kunne sikkerhetsklareres. Den faktiske problemstilling er derimot om de respektive myndigheter bruker uskyldig grums for å avslå sikkerhetsklareringer, og således kneble media. Derav trådens tittel.

Tråden kunne muligens blitt noe den men når TS prøver å jage bort den eneste andre deltageren så ser jeg ikke spesielt lyst på det. For det er en dårlig egenskap det å prøve å jage vekk andre debattanter.

Om det er den faktiske problemstillingen vet du ingenting om og er ville gjetninger fra din side. For å få vite mer om de ville gjetningene dine har noe hold er du nødt til å vite grunnlaget og har du altså ikke tilgang til fordi denne journalisten har et personvern som trumfer all nysgjerrighet fra din eller andres side.

Det er ikke å kneble media å ivareta andres personvern. Spesielt ikke i dette tilfelle der media faktisk sitter på fasiten ved at en av deres ansatte vet om grunnlaget.

Du får ringe journalisten å spørre så slipper du å gjette videre.

BjartmarsHage
17.02.13 22:36
BornOnThe4thOfJuly: Om det er den faktiske problemstillingen vet du ingenting om og er ville gjetninger fra din side.

Nå er det faktisk slik at det er trådstarter - her meg - som legger frem en bestemt problemstilling, så er det opp til folk å komme med innspill på problemstillingen trådstarter legger frem.

Ikke bare har du misforstått problemstillingen. Du vet heller ikke hva en problemstilling er.

Nå kommer teskjeen:

Er det slik at myndighetene i dette landet av nisser bruker enhver ubetydelighet til å kunne nekte media adgang til Breivik, for at Breivik ikke skal kunne kommunisere med omverdenen?

Det neste nå blir vel en eller annen som skriver at Breivik ikke fortjener å kommunisere med omverdenen. Det er derimot heller ikke den faktiske problemstilling.

En digresjon, men inspirert av denne trådens foreløpige utvikling, avslutningsvis i dette innlegget spør jeg: Er 10 år med grunnskole egentlig nok i et velferdssamfunn som det norske?

BornOnThe4thOfJuly
17.02.13 22:49
BjartmarsHage: Nå er det faktisk slik at det er trådstarter - her meg - som legger frem en bestemt problemstilling, så er det opp til folk å komme med innspill på problemstillingen trådstarter legger frem. Ikke bare har du misforstått problemstillingen. Du vet heller ikke hva en problemstilling er. Nå kommer teskjeen: Er det slik at myndighetene i dette landet av nisser bruker enhver ubetydelighet til å kunne nekte media adgang til Breivik, for at Breivik ikke skal kunne kommunisere med omverdenen? Det neste nå blir vel en eller annen som skriver at Breivik ikke fortjener å kommunisere med omverdenen. Det er derimot heller ikke den faktiske problemstilling. En digresjon, men inspirert av denne trådens foreløpige utvikling, avslutningsvis i dette innlegget spør jeg: Er 10 år med grunnskole egentlig nok i et velferdssamfunn som det norske?

Ja og det har jeg gjort. At du ikke liker at jeg har konkludert med at det er personvernhensyn som gjør at du ikke får vite noe istedenfor din noe ville ide om knebling av pressen er ikke noe du som TS kan styre.

Du kom med en teori jeg kontret den med en annen. Jeg håper ikke at du trodde at alle som skulle delta i tråden måtte tro på din teori. Da tok du feil og har nok litt for stor tro på makten til TS.

For å bruke teskje. Hvorvidt det er slik som du lurer på vil du ikke få vite fordi det er personvernhensyn som gjør at du ikke vil få disse opplysningene. At du ikke klarer å ta innover det slike elementære regler i det norske samfunnet lover ikke godt.

Videre vill gjetning av hva jeg vil mene senere i tråden går fint sammen med den ville gjetningene du startet tråden med. Det er dog en svært dårlig egenskap å sette opp stråmenn.

Det fine med stråmenn er imidlertid at du kan diskutere med dem helt alene. Sammen med stråmennene dine finner du sikkert ut av dette. Skulle ikke forundre meg om du får bekreftet din opprinnelige teori også. Stråmenn er ganske anvendelige i en slik sammenheng.

BjartmarsHage
17.02.13 23:21
BornOnThe4thOfJuly: Ja og det har jeg gjort. At du ikke liker at jeg har konkludert med at det er personvernhensyn som gjør at du ikke får vite noe istedenfor din noe ville ide om knebling av pressen er ikke noe du som TS kan styre. Du kom med en teori jeg kontret den med en annen. Jeg håper ikke at du trodde at alle som skulle delta i tråden måtte tro på din teori. Da tok du feil og har nok litt for stor tro på makten til TS. For å bruke teskje. Hvorvidt det er slik som du lurer på vil du ikke få vite fordi det er personvernhensyn som gjør at du ikke vil få disse opplysningene. At du ikke klarer å ta innover det slike elementære regler i det norske samfunnet lover ikke godt. Videre vill gjetning av hva jeg vil mene senere i tråden går fint sammen med den ville gjetningene du startet tråden med. Det er dog en svært dårlig egenskap å sette opp stråmenn. Det fine med stråmenn er imidlertid at du kan diskutere med dem helt alene. Sammen med stråmennene dine finner du sikkert ut av dette. Skulle ikke forundre meg om du får bekreftet din opprinnelige teori også. Stråmenn er ganske anvendelige i en slik sammenheng.

Another one for the books. De vises protokoller.

BornOnThe4thOfJuly
17.02.13 23:23
BjartmarsHage: Another one for the books. De vises protokoller.

Dersom du mener Sions vise protokoller så er de et falsum.

BjartmarsHage
17.02.13 23:29
BornOnThe4thOfJuly: Dersom du mener Sions vise protokoller så er de et falsum.

Vet du det, eller er det noe du har lest?

For øvrig er det her tale Sodomas og Gomorras vise protokoller.

BornOnThe4thOfJuly
17.02.13 23:40
BjartmarsHage: Vet du det, eller er det noe du har lest?

Det er ikke nødvendigvis motsetninger.

BjartmarsHage
18.02.13 00:02
BornOnThe4thOfJuly: Det er ikke nødvendigvis motsetninger.

Viten kommer av erfaring med hva det vites om. Viten kommer ikke fra lesing i seg selv.

Leser du filosofi vet du kun hva en annen skrev om dette. Kan du selv resonnere deg frem til den samme filosofi vet du selv denne filosofien.

Du kan lese eller bli fortalt at 2+2 = 4 og at 2+2=5, men du vet kun hvilken påstand som faktisk er korrekt ved selv å forstå betydningen av påstanden som fremsettes.

Hva gjelder Sions vise protokoller, (som du selv assosierte deg til etter å ha lest mitt innlegg som intet hadde å gjøre med dette), kan ingen nålevende vite om dette er et falsum eller ei. Du må derfor ha lest et sted at dette er falsum og misforstått denne informasjonen som viten.

BornOnThe4thOfJuly
18.02.13 00:06
BjartmarsHage: Viten

Jeg tror jeg avstår fra å få forelesninger fra deg.

BjartmarsHage
18.02.13 01:08
BornOnThe4thOfJuly: Jeg tror jeg avstår fra å få forelesninger fra deg.

Har du i det hele tatt tidligere blitt forelest?

KongBob
KongBobInnlegg: 35914
18.02.13 08:19
BjartmarsHage: Er det slik at myndighetene i dette landet av nisser bruker enhver ubetydelighet til å kunne nekte media adgang til Breivik, for at Breivik ikke skal kunne kommunisere med omverdenen?

Hvordan vet du at det er ubetydligheter?...

BornOnThe4thOfJuly
18.02.13 08:40
BjartmarsHage: Har du i det hele tatt tidligere blitt forelest?

Ja har blitt godt forelest av professorer og andre.

Du kan neppe tilføre meg noe ekstra viten.

engafever
engafeverInnlegg: 16640
18.02.13 08:54
BjartmarsHage: Spørsmålet er ikke hva den kvinnelige journalisten fra BBC eventuelt har gjort. Spørsmålet er om myndighetene gjør alt hva kan gjøres for å opprettholde en skillevegg mellom Breivik og det halvt visne rose-samfunnet?

Synes du ikke at Breivik har fått uttrykt seg nok? 

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
18.02.13 09:02

Er det noe vi ikke trenger, så er det at utenlandske tv-stasjoner intervjuer massemorderen. Han har forvoldt nok skade og skal ikke ha noe krav på å få uttrykke noe som helst offentlig. BBC viser manglende respekt for ofrene når de vil komme rekende hit og gjøre intervju med drapsmannen. Stor takk til fengselsmyndighetene for at de viser fasthet i slike saker. Ingen har behov for å høre hva Breivik mener om noe som helst.

BjartmarsHage
19.02.13 22:03
KongBob: Hvordan vet du at det er ubetydligheter?...

Det vites ikke. Kan hende er det noe skikkelig bedritent, like fullt som det kan hende at det er noe ubetydelig som f.eks. en trafikkforseelse, kun brukt for å skjerme samfunnet og verden mot mulig inspirasjon fra massemorderen.

BjartmarsHage
19.02.13 22:16
engafever: Synes du ikke at Breivik har fått uttrykt seg nok?

Jeg bryr meg ikke om hvorvidt Breivik har holdt sine taler eller ikke. Jeg bryr meg om det kan være slik at de respektive myndigheter gjør sitt aller, aller, aller ytterste for å skjule Breiviks eventuelle budskap.

For det vil jo være tåpelig om denne journalisten kun har tatt seg en hasjblås en gang i ungdomstiden, og derfor ikke kunne sikkerhetsklareres.

Bør det ikke være innsynsrett i grunnlaget for et slikt avslag på sikkerhetsklarering og tilgang til fengsel? Åpenhet? Skal fengsler og justismyndigheter kunne kikkes i kortene?

Hvis nei på de nevnte spørsmålene, så er det jo fritt frem for eventuelle sadistiske personligheter - som kan være eksempelvis fengselsdirektører - å nekte en innsatt kontakt med omverdenen.

PST har vel ett ord eller to med i alt som skjer i forhold til Breivik, men skal de respektive myndigheter skjule Breivik for verden og omvendt, samt holde på slik de har gjort hittil, så er det rett og slett patetisk tortur samt at de meget mulig går utover sine rettigheter og fullmakter. Og i så fall må de ansvarlige byttes ut med noen som kan utføre sine jobber uten å være så i overmåte preget av følelser at de lar disse styre hvordan et menneske behandles.

BjartmarsHage
19.02.13 22:20
Abelsborg: Er det noe vi ikke trenger, så er det at utenlandske tv-stasjoner intervjuer massemorderen. Han har forvoldt nok skade og skal ikke ha noe krav på å få uttrykke noe som helst offentlig. BBC viser manglende respekt for ofrene når de vil komme rekende hit og gjøre intervju med drapsmannen. Stor takk til fengselsmyndighetene for at de viser fasthet i slike saker. Ingen har behov for å høre hva Breivik mener om noe som helst.

Hva du trenger er ikke rettesnor for alle og enhver. Det er heller ikke tale om krav, men om rettigheter. Og dette har ingenting med respekt for ofrene å gjøre, men om samfunnets faktiske funksjon, som ikke skal endres pga. enkeltindividers hårsåre følelsesliv.

Abelsborg
AbelsborgInnlegg: 19778
20.02.13 06:07

Hårsår? du snakker om hårsårhet? Den kan du ta til en av de som er kvestet etter å ha blitt skutt 22. juli. Breivik skulle ha blitt fri - sluppet ut i ei sentrumsgate i Tbilisi.

BjartmarsHage
21.02.13 03:06
Abelsborg: Hårsår? du snakker om hårsårhet? Den kan du ta til en av de som er kvestet etter å ha blitt skutt 22. juli. Breivik skulle ha blitt fri - sluppet ut i ei sentrumsgate i Tbilisi.

Er du en sint ung/gammel mann?

Rockoh
RockohInnlegg: 11060
20.07.13 05:42
BjartmarsHage: Spørsmålet er ikke hva den kvinnelige journalisten fra BBC eventuelt har gjort. Spørsmålet er om myndighetene gjør alt hva kan gjøres for å opprettholde en skillevegg mellom Breivik og det halvt visne rose-samfunnet? Eksempelvis å nekte journalister å intervjue Breivik pga. noe latterlig fortids grums hos journalistene.
Hvor lenge kan styresmakter opprettholde ex-communicado?

Helt enig med deg !

He he ,morsomt uttrykt  at myndighetene gjør hva de kan for å opprettholde skilleveggen mellom Breivik og det halvt visne rosesamfunnet .

Nå ler jeg godt av "det halvt visne rosesamfunnet " !Det er jo sånn de vil ha det .

De skrudde jo av lyden da Breivik sa noe under rettssaken som formynderne våre mente vi ikke burde høre .

Så det er sannsynlig at det var derfor også at det ble nei til et intervju .

Rockoh
RockohInnlegg: 11060
20.07.13 05:46
BjartmarsHage: Nå er ikke tråden mer enn noen få timer gammel, men du virker å være av den oppfatning at om ingen svarer i en tråd innenfor et slikt tidsrom, så er tråden å anse for død. Det er en dårlig egenskap.

Jeg fant tråden nettopp ,og finner den kjempeinteressant !

Klikk for å gå tilbake til toppen