Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Terroristen ABB

NYTT TEMA
VivaLV
VivaLVInnlegg: 29251
02.04.14 20:21

Det virker som NRK bevisst omtaler Anders Behring Breivik som terroristen. Nå er det jo det han er, og jeg kan skjønne at man ikke skal flashe navnet og bildet av han i utide.

Men for meg så blir det litt merkelig at man hele tiden bevisst ikke sier navnet han men isteden sier terroristen. Skal man absolutt ha med terroristen så får man jo heller si "terroristen Anders Behring Breivik".

(Innlegget ble redigert 03.04.14 13:18)

Weregretyou
WeregretyouInnlegg: 7203
02.04.14 20:23

Hvorfor kan man ikke bare gi pokker i hele fyren? Jeg ser ikke noe som helst grunn til at vi behøver å vite noe mer om fyren. Hva han griner over i cella si driter vel hele landet i.

Begrav ham. Glem ham.

susilu
susiluInnlegg: 37042
02.04.14 20:32

Hvem i himmelens navn er det dere snakker om?? :-)

pfrog567
pfrog567Innlegg: 8991
02.04.14 20:37
VivaLV: terroristen

Massemorderen passer bedre.

fargerik
fargerikInnlegg: 46499
02.04.14 20:51

Det er et eget forum for terroristen og den terroren terroristen gjorde

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 73403
02.04.14 22:43
VivaLV: Men for meg så blir det litt merkelig at man hele tiden bevisst ikke sier navnet han men isteden sier terroristen

Det er ikke bare merkelig. Det er i tillegg veldig kunstig. Folk må beskyttes mot å høre navnet da eller? Ja, vil tilføye i tillegg til merkelig og kunstig at det også er tåpelig.

Halpert
HalpertInnlegg: 1886
03.04.14 07:06
VivaLV: Men for meg så blir det litt merkelig at man hele tiden bevisst ikke sier navnet han men isteden sier terroristen. Skal man absolutt ha med terroristen så får man jo heller si "terroristen Anders Behring Breivik".

Kunne kjørt en Harry Potter-variant og kalt ham "you-know-who" eller "he-who-must-not-be-named" hvis det er krise å nevne navnet hans. 

VG Nett
VG NettInnlegg: 18700
03.04.14 16:43

VGs holdning på dette kan dere lese litt om i vårt redaksjonelle regnskap for 2013.

I kapittelet "Hva er vi ikke stolte av" går vi gjennom en rekke episoder der vi ikke var på det nivået vi ønsker å være. En av dem handler om Anders Behring Breivik:

---------

- Jeg hadde bedt om å få lese alt på forhånd. Og det fikk jeg. Bare det at den innvendingen jeg hadde, den kom likevel på trykk. Nemlig at vi ALDRI, og jeg sier ALDRI, skal være på fornavn med Behring Breivik.

Jeg skjønner at reporterne som har jobbet med dette ble slitne, men da må vi andre hjelpe til. For vi skriver hele tiden at Breiviks mor var innlagt på Radiumhospitalet, men på VG Nett har det blitt til Rikshospitalet.

På VG Nett står det at Christensen oppsøkte henne sent på året i 2012 med ny avtale, mens det i papiravisen står det at det var den 17. januar i år. Slike faktafeil kan vi ikke tillate oss å gjøre, sa Torry.

nattogdag2
nattogdag2Innlegg: 4715
03.04.14 21:42
VivaLV: heller si

massemorderbarnedrapsmannterrorist

Krigogsånt
KrigogsåntInnlegg: 8864
03.04.14 21:49
VivaLV: Men for meg så blir det litt merkelig at man hele tiden bevisst ikke sier navnet han men isteden sier terroristen. Skal man absolutt ha med terroristen så får man jo heller si "terroristen Anders Behring Breivik".

NrK bør være mer presise når de omtaler Breivik. "Den høyreekstreme terrorist og barnemorder" bør være en passende introduksjon før de snakker om ham.

milanB
milanBInnlegg: 31624
03.04.14 21:57

Breivik vil ut av isolasjon. Ifølge norsk lov har han vel rett til det snart?

kytec
kytecInnlegg: 28080
03.04.14 21:59
Weregretyou: Hva han griner over i cella si driter vel hele landet i.Begrav ham. Glem ham.

Sveis igjen cella, men for guds skyld hold han i live.

Han kan ikkje lide for sine gjerninger visst han avlider.

Gunstein
GunsteinInnlegg: 9367
04.04.14 13:54
kytec: Han kan ikkje lide for sine gjerninger visst han avlider.

Hva vet du om det?

Gunstein
04.04.14 13:56
pfrog567: Massemorderen passer bedre.

Dette uttrykket kan passe på flere...

pfrog567
05.04.14 03:01
Gunstein: Dette uttrykket kan passe på flere...

Bortsett fra Arne Nesset, som kanskje heller hører til kategorien seriemorder, så er det da ingen nordmann fra etterkrigstida og frem til i dag som kan kalles massemorder?

Gunstein
05.04.14 07:24
pfrog567: Bortsett fra Arne Nesset, som kanskje heller hører til kategorien seriemorder, så er det da ingen nordmann fra etterkrigstida og frem til i dag som kan kalles massemorder?

Det kommer an på hvordan man definerer uttrykket "masse".

pfrog567
05.04.14 14:57
Gunstein: et kommer an på hvordan man definerer uttrykket "masse".

Ja, skjønner. Men jeg tenkte ikke på dobbel- og trippeldrap.

heidi1984
heidi1984Innlegg: 182
13.09.14 18:51

Jeg skriver bevisst Anders noen ganger, da han heter det. Er et pent navn, og hvorfor skal det gjøre noen forskjell på hva folk mener om han eller det han har gjort?

JEV
JEVInnlegg: 5
30.09.16 00:57

Blir vel ikke helt rett å kalle ham en terrorist, terrorist er noe helt annet. Massemorder vil nok være en mye bedre benevnelse. Vi må huske at terror er fortrinnsvis til for å skape frykt, det var ikke det som skjedde i regjeringskvartalet og på Utøya. Det var her snakk om en politisk vendetta, ikke å skape frykt.

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12251
13.10.16 13:25
JEV: Blir vel ikke helt rett å kalle ham en terrorist, terrorist er noe helt annet. Massemorder vil nok være en mye bedre benevnelse. Vi må huske at terror er fortrinnsvis til for å skape frykt, det var ikke det som skjedde i regjeringskvartalet og på Utøya. Det var her snakk om en politisk vendetta, ikke å skape frykt.

Breivik sier jo selv at han ville skremme folk fra å engasjere seg politisk - om ikke det er å "spre frykt" så er vel ingenting det... Politisk motivert var det jo også.

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12251
13.10.16 13:26
pfrog567: Massemorderen passer bedre.

De fleste terrorister er massemordere, men langt fra alle massemordere er terrorister.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4227
22.10.16 00:10

Breivik hadde, i følge mediene den gang, som hovedmål å drepe Gro Harlem Brundtland, da hun skulle holde en appell på Utøya den dagen. Kan det tenkes, at om han hadde nådd dette målet, ville latt være å drepe alle ungdommene?   

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4227
28.10.16 16:53
tr0ndern: De fleste terrorister er massemordere, men langt fra alle massemordere er terrorister.

På samme måte som at de fleste muslimer ikke er terrorister, men at de fleste terrorister er muslimer. Rart det der.

northside
northsideInnlegg: 36264
11.11.16 19:40
JEV: Blir vel ikke helt rett å kalle ham en terrorist, terrorist er noe helt annet.

En terrorist er akkurat det han betraktet seg som. Det er bare å lese teksten hans. Han er inspirert av terrorhandlinger og drøfter terror som virkemiddel for politisk endring i det han skriver.

Jeg kan vanskelig tenke meg en mer "rendyrket" terrorhandling enn Utøya/regjeringskvartalet.

northside
northsideInnlegg: 36264
11.11.16 19:55
Hansaguden: Breivik hadde, i følge mediene den gang, som hovedmål å drepe Gro Harlem Brundtland, da hun skulle holde en appell på Utøya den dagen. Kan det tenkes, at om han hadde nådd dette målet, ville latt være å drepe alle ungdommene?

Jeg tror at vi kan si det slik - hadde beredskapen vært bedre den 22.juii hadde ABB ikke fått gjort så mye skade som han gjorde.

Makan
MakanInnlegg: 5
13.02.17 23:24

Bare si navnet hans hvis dere vil. Anders Behring Breivik's navn blir ikke glemt uannsett om vi bruker det eller ikke.

Slik han blir behandlet nå er noe vi som nordmenn bør skamme oss over. Hvorfor skal vi la hat/hevn bestemme. Han gjorde noe grusomt og har fått den mest grusome dommen han kunne få.

Hvorfor skal han ikke ha samme rettigheter som andre innsatte har?

Det er andre innsatte som har voldtatt og drept små barn som soner på åpne avdelinger.

Det er innsatte som har drept nordmenn fordi de er nordmenn og har felleskap med andre, går på job/skole som andre fanger.

Anders Behring Breivik drepte mange, helt klart terrorhandling. Men vi bør ikke endre regler, bryte regler bare for han. Nå føler han seg veldig spesiel, ikke gi han den gleden. La han sone som andre fanger. Tror ikke han får så mange venner.

Hvis noen tror spesielt dårlig behandling kan få han på bedre tanker så glem det. Husker Kristian Vikernes, nå Varg Vikernes. Han fikk sensurert alt mulig, og vi ser hvordan det gikk. Husker at de satt han på en celle med kunn et Nye Testamente og annen dårlig oppførsel fra annsatte.

(Jeg forstår at noen hatet han, men likhet for loven er viktig)

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27195
22.04.17 23:53
VG Nett: - Jeg hadde bedt om å få lese alt på forhånd. Og det fikk jeg. Bare det at den innvendingen jeg hadde, den kom likevel på trykk. Nemlig at vi ALDRI, og jeg sier ALDRI, skal være på fornavn med Behring Breivik.

Jeg anser VG som den mest troverdige avisen, blant de avisene man har tilgjengelig her til lands.

Inntrykket mitt er at VG i all hovedsak prøver så godt det lar seg gjøre å fremstå objektive og faktaorienterte.

Dessverre faller VG gjennom dette tiltider, sammen med resten av mediene, mens enkelte andre aviser ramler hardere og lenger enn VG gjør.

Det er når etablerte aviser slår Breivik opp på forsiden som "barnemorder" "terrorist" "mammadalt" o.l, hvorfor kan ikke VG kjøre objektive linjen helt ut og heller formidle ufargete, følelsesløse fakta i nyhetssakene?

Breivik sa si, Lippestad sa så.
Jeg personlig er nemlig ikke så veldig interresert i redaksjonelle standpunkt, journalistens personlige mening, eller Olsen som fikk sine 4 minutter berømmelse med eder og galle i nevnte sak.

promille_krapylet
22.04.17 23:55
Hansaguden: Breivik hadde, i følge mediene den gang, som hovedmål å drepe Gro Harlem Brundtland, da hun skulle holde en appell på Utøya den dagen. Kan det tenkes, at om han hadde nådd dette målet, ville latt være å drepe alle ungdommene?

Dette er basert på manifestet til Breivik, hvor han reflekterer over a, b og c mål.

Gro var aldri noe mål dagen før, den dagen eller dagen etter.

For hvordan mener du at han skal skulle rukket det?

Gro forlot Utøya 1 time før bomben gikk av...

promille_krapylet
22.04.17 23:56
Krigogsånt: NrK bør være mer presise når de omtaler Breivik. "Den høyreekstreme terrorist og barnemorder" bør være en passende introduksjon før de snakker om ham.

Breivik er også proIsrael. Mener du at alle som er proIsrael er høyreekstreme?

engafever
engafeverInnlegg: 17100
23.04.17 11:31
Makan: Bare si navnet hans hvis dere vil. Anders Behring Breivik's navn blir ikke glemt uannsett om vi bruker det eller ikke. Slik han blir behandlet nå er noe vi som nordmenn bør skamme oss over. Hvorfor skal vi la hat/hevn bestemme. Han gjorde noe grusomt og har fått den mest grusome dommen han kunne få. Hvorfor skal han ikke ha samme rettigheter som andre innsatte har? Det er andre innsatte som har voldtatt og drept små barn som soner på åpne avdelinger. Det er innsatte som har drept nordmenn fordi de er nordmenn og har felleskap med andre, går på job/skole som andre fanger. Anders Behring Breivik drepte mange, helt klart terrorhandling. Men vi bør ikke endre regler, bryte regler bare for han. Nå føler han seg veldig spesiel, ikke gi han den gleden. La han sone som andre fanger. Tror ikke han får så mange venner. Hvis noen tror spesielt dårlig behandling kan få han på bedre tanker så glem det. Husker Kristian Vikernes, nå Varg Vikernes. Han fikk sensurert alt mulig, og vi ser hvordan det gikk. Husker at de satt han på en celle med kunn et Nye Testamente og annen dårlig oppførsel fra annsatte. (Jeg forstår at noen hatet han, men likhet for loven er viktig)

Jeg mener at du er helt på jordet og kjøper ikke argumentene dine overhode. 

Det finnes ingen andre som er dømt for drap på 77 mennesker, drap som er planlagt over lengre tid og det er ikke mulig å få det mer overlagt enn dette. Vi snakker ikke om drap i affekt eller rus, vi snakker om en svært beregnende og kaldblodig morder. Det finnes ingen som er lik Breivik.

Og, han angrer ikke og har sagt at han ville gjort det samme igjen.

Jeg våger dessuten den påstanden at Breivik er hinsides enhver rehabilitering.

Samfunnet må få beskytte seg mot Breivik, og antakelig så må Breivik beskyttes mot andre, så derfor er det helt nødvendig med de sikkerhetstiltakene som blir gjort rundt personen.

Jeg mener vi nordmenn ikke har noe å skamme oss over når det gjelder behandlingen av Breivik. Når man dreper 77 mennesker i kaldt blod, så sier man fra seg en del rettigheter.

Å sammenligne Breivik med andre innsatte i norske fengsler er som å sammenligne ei mus og en elefant i en porselens butikk. Det er ikke to sammenlignbare størrelser.

(Innlegget ble redigert 23.04.17 11:32)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg