Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvorfor må vi svare Breivik?

NYTT TEMA
Skvirre
SkvirreInnlegg: 2497
25.05.14 18:47

Spørsmålet er akkurat like enkelt som det er stilt i overskriften.

Stadig blir det brukt som argument i diverse saker post 22. juli at vi skal handle på en måte som enten viser, beviser, svarer til, motbeviser eller på en eller annen måte opponerer mot Breiviks meninger eller handlinger.

Og jeg kan rett og slett ikke fatte hvorfor. Hvorfor skal Breivik på noen som helst måte få motivere hvordan samfunnet skal se ut post 22. juli mer enn hva som er nødvendig? Hvorfor i allverden skal han være en faktor?

Siste av mange er knyttet til dagens sak om bevaring av Høyblokken. Bondevik kan fortelle også at en viktig grunn til å bevare Høyblokken er fordi det er et viktig svar til Breivik.

Kan vi ikke komme til en felles enighet om at vi nå er ferdig med Breivik, siden han fikk sin dom, og at vi kan utarbeide best mulig løsninger for oss som er igjen, uten å ha han i tankene? For det kan da ikke være slik at løsningene blir noe bedre eller verre av å skulle gi denne mannen plass som en del av beslutningsgrunnlaget?

(Innlegget ble redigert 25.05.14 18:48)

lehmo11
lehmo11Innlegg: 10750
27.05.14 13:21

'Uten å ha han i tankene' blir vel vrient for svært mange av oss, men jeg er enig i at vi skal treffe beslutninger helt uavhengig av hva terroristen / massemorderen måtte mene.

Lehmoinen

gladsnekkern
gladsnekkernInnlegg: 397
03.06.14 05:00
Skvirre: Hvorfor i allverden skal han være en faktor?

Ja ingenting skjedde jo.  Du har hatt snart 3 år på deg til å få med deg at det var den alvorligste terrorhendelsen på norsk jord.

Har du ligget i koma sier du?

Ok

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2497
03.06.14 11:16
gladsnekkern: Ja ingenting skjedde jo.  Du har hatt snart 3 år på deg til å få med deg at det var den alvorligste terrorhendelsen på norsk jord. Har du ligget i koma sier du? Ok

Hva er det egentlig du skriver her?

Hvorfor skal hva Breivik mener være en faktor for hva som skal skje med Høyblokka, Utøya, minnesmerker eller hva annet?

Handlingen 22. juli og konsekvensene av 22. juli vil for alltid være med oss, og selvfølgelig være med å påvirke oss. Men personen Breivik og meningene til Breivik ser jeg ikke hvorfor vi skal opphøye betydningen av.

Det må jo være en av de aller enkleste logiske feilslutningene som finnes. En slem/ond/gal mann mener noe, derfor må vi gjøre det motsatte.

Nei, Breivik er i fengsel og burde ikke få være med å påvirke hvordan samfunnet vårt skal se ut.

Langorm
LangormInnlegg: 6915
17.11.14 17:41
Skvirre: Siste av mange er knyttet til dagens sak om bevaring av Høyblokken. Bondevik kan fortelle også at en viktig grunn til å bevare Høyblokken er fordi det er et viktig svar til Breivik.

Jeg vet fremdeles ikke, hvor denne høyblokken befinner seg i Oslo. Heller ikke noe om Y-eller S-blokk. På TV, har jeg sett at det er utsikt fra statsministerens kontor. Hvorfor tar norsk media det for gitt, at alle i Norge vet alt om Oslo?

VikingF
VikingFInnlegg: 4292
25.11.14 22:06
Skvirre: Stadig blir det brukt som argument i diverse saker post 22. juli at vi skal handle på en måte som enten viser, beviser, svarer til, motbeviser eller på en eller annen måte opponerer mot Breiviks meninger eller handlinger. Og jeg kan rett og slett ikke fatte hvorfor. Hvorfor skal Breivik på noen som helst måte få motivere hvordan samfunnet skal se ut post 22. juli mer enn hva som er nødvendig? Hvorfor i allverden skal han være en faktor?

Jeg er helt enig. Han bør ikke vies noen oppmerksomhet overhodet, hverken på den ene eller den andre måten. Den beste motstanden vi kan vise er å ignorere at han eksisterer. Altså, vi må for all del ikke glemme selve tragedien 22/7-2011, men gjerningsmannen personlig bør ikke få mer oppmerksomhet av omverdenen. 

thomas_frost
thomas_frostInnlegg: 68
01.12.14 14:10
VikingF: Jeg er helt enig. Han bør ikke vies noen oppmerksomhet overhodet, hverken på den ene eller den andre måten. Den beste motstanden vi kan vise er å ignorere at han eksisterer. Altså, vi må for all del ikke glemme selve tragedien 22/7-2011, men gjerningsmannen personlig bør ikke få mer oppmerksomhet av omverdenen

det er litt greit å gjøre det motsatte av hva han mener. for det er en symbolsk måte å gi han fingeren, og det gjør i hvert fall meg godt. men skjønner hva du mener. hadde vært greit å gi han fingeren med å få han ut av hodet og gi han en ikke-eksistens. han fortjener ikke den oppmerksomheten han gjør, og han burde ikke få ta imot brev og i det hele tatt få lese aviser. hans verden burde være enn celle der han ikke fikk gå ut, se dagslys, eller klippe neglene og ta skjegget sitt. jeg unner han ingen ting. han er det største drittsekk faktoren vi har hatt i Norsk farvann. ingen skal komme og drepe barn i mitt samfunn/min verden og få lov å ha privilegier. fuck han azz.

VikingF
VikingFInnlegg: 4292
01.12.14 18:18
thomas_frost: det er litt greit å gjøre det motsatte av hva han mener. for det er en symbolsk måte å gi han fingeren, og det gjør i hvert fall meg godt. men skjønner hva du mener. hadde vært greit å gi han fingeren med å få han ut av hodet og gi han en ikke-eksistens. han fortjener ikke den oppmerksomheten han gjør

Det er mange som tenker slik, men å gjøre noe som helst basert på gjerningsmannens meninger er faktisk ikke å gi vedkommende fingeren overhodet, det er å gi vedkommende den oppmerksomheten vedkommende ønsker.

Hvis gjerningsmannen hadde drept fordi vedkommende var imot pelsoppdrett (tenkt scenario selvfølglig), skulle vi da alle plutselig blitt sterke tilhengere av pelsoppdrett kun fordi gjerningsmannen var motstander? Man kan ikke basere noe som helst på en rablende gal persons ideer. Vi som samfunn må fortsette som før.

(Innlegget ble redigert 01.12.14 18:19)

thomas_frost
thomas_frostInnlegg: 68
03.12.14 06:54
VikingF: Vi som samfunn må fortsette som før.

du har litt rett

men det er vanskeli å¨tenke sånn. har mest lyst til å hamre noe skarpt inn i mannen,(Breivik)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg