Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

22.juli: Hvem vil Raymond debattere med?

NYTT TEMA
GoingKronos
GoingKronosInnlegg: 36896
03.07.14 10:01

Aps partisekretær Raymond Johansen mener at det ikke er blitt tatt en skikkelig debatt om Anders Behring Breivik som representant for farlige politiske bevegelser.

Men jeg forstår rett og slett ikke utspillet, hvem er det han vil ha debatt med? Mitt inntrykk er jo at det ikke finnes noen som er ideologisk enig med Breivik, det finnes de - stort sett uten makt i utkanten av det politiske bildet - som er enig i enkelt oppfatninger som Breivik har, men ikke helheten. Men å diskutere med de i utgangspunkt i Breivik blir jo ganske meningsløst, man må jo heller diskutere med utgangspunkt i hva de mener og ikke hva en terrorist mener. Ellers blir det jo en typisk hersketeknikk.

Er det ikke politikk, men hatet med Ap han vil diskutere så vet jeg heller hvem som skal ta den debatten med han. For meg er det helt legitimt å hate et politisk parti, det er nok mange av Raymonds egne medlemmer som hater andre norske partier. Men hat er ikke terror, og det er jo ikke slik om man bare hater nok og lenge så blir man terrorist. Og igjen så støter Raymond på det samme problemet, det er sikkert de som vil fortelle hvorfor de hater Ap, men de vil jo selvsagt ikke diskutere det utfra et Breivik-ståsted, men utfra sitt eget.

Så jeg syns det hadde vært greit om Raymond Johansen kunne fortelle hvem han vil diskutere med, og jeg håper hvertfall ikke det her utspillet betyr at Ap ønsker å bruke 22.juli i sin argumentasjon mot de etablerte politiske partiene på Stortinget og i regjering. For da vil jeg hevde at det er nettopp og slå politisk mynt og ikke for å ha en viktig debatt i samfunnet.

(Innlegget ble redigert 03.07.14 17:27)

baov
baovInnlegg: 8631
03.07.14 10:18

AP bør finne noe annet å profilere seg på. Dette blir å dyrke hat/sorg slik de gjør i primitive samfunn vi ikke liker å sammmenligne oss med.

La de døde i fred, og la deres pårørende gjøre sorgen i egen individuell hver for seg regi/tempo.

Arrcab
ArrcabInnlegg: 5198
03.07.14 10:24
GoingKronos: Så jeg syns det hadde vært greit om Raymond Johansen kunne fortelle hvem han vil diskutere med,

Det samme lurer jeg på.
Ideologiske motsetninger, hat, og holdninger vi ikke liker, er jevnt fordelt i alle leire skulle en anta, men å sette galskapen ut i handling!
Jeg kan ikke se annet enn at Raymond Johansen må ta denne diskusjonen med seg selv.

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 67505
03.07.14 10:31
GoingKronos: Mitt inntrykk er jo at det ikke finnes noen som er ideologisk enig med Breivik

Der tar du feil. Selv om folk kanskje ikke støtter handlingene hans, så er det veldig mange som deler hans forkvaklede syn. Har jo sett flere her på VGD også som argumenterer i hans retning.

russell_martin
russell_martinInnlegg: 17246
03.07.14 10:31

Hvem han vil debatere med ?

For det første så ser man en skummel dreining i hele Europa der destruktive menneskefiendtlige krefter vokser frem på ytterste Høyre. 

Vi ser det i England, Frankrike, Nederland, Sverige, Danmark, Østeuropa og også i Norge. Husk at det partiet Breivik har fått deler av sitt tenkegods fra sitter i regjering.

Vi ser også at noen muslimer blir hjernevasket og reiser til Syria osv for å krige for ISIS.

(Innlegget ble redigert 03.07.14 10:34)

GoingKronos
03.07.14 10:36
russell_martin: Husk at det partiet Breivik har fått deler av sitt tenkegods fra sitter i regjering.

Så du tror det er Frp han ønsker å diskutere med?

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 7126
03.07.14 10:37
Kul_Djevel: Der tar du feil. Selv om folk kanskje ikke støtter handlingene hans, så er det veldig mange som deler hans forkvaklede syn. Har jo sett flere her på VGD også som argumenterer i hans retning.

Men ingen, eller svært få av dem, vil stille opp til offentlig debatt.

stikkpillen
stikkpillenInnlegg: 13666
03.07.14 10:38
russell_martin: Vi ser også at noen muslimer blir hjernevasket og reiser til Syria osv for å krige for ISIS.

Hva har dette med saken å gjøre?

stikkpillen
03.07.14 10:39
GoingKronos: Så du tror det er Frp han ønsker å diskutere med?

Det finnes da flere her på VGD som nærmest gir FRP mye av skylden for 22 juli tragedien, disse burde det vel vært tatt et oppgjør med?

GoingKronos
03.07.14 10:40
Kul_Djevel: Der tar du feil. Selv om folk kanskje ikke støtter handlingene hans, så er det veldig mange som deler hans forkvaklede syn. Har jo sett flere her på VGD også som argumenterer i hans retning.

Opplagt at det er endel som er enig med han når det kommer til faren fra muslimsk innvandring til Norge, men om man leser manifestet så inneholder det jo mye mer - de som er mot muslimsk innvandring ønsker jo ikke nødvendigvis en fascistisk statsform som Breivik tok til ordet for, og mitt inntrykk er jo at mange av de har et meget liberalt kvinnesyn og mener at kvinneundertrykkelsen i Islam er noe av det verste, mens Breivik jo har et meget konservativt kvinnesyn. Så jeg tror du skal slite vel og lenge med å finne noen som er enig i Breiviks totalbilde.

Og det er jo noe nytt i tilfelle om marginaliserte politiske ståsted i Norge skal delta i debatt mot Raymond Johansen om politiske spørsmål, det har jo hvertfall ingen norske stortingspartier gjort før uten at det førte til massiv kritikk.

EinarSalbu
EinarSalbuInnlegg: 11650
03.07.14 10:54
GoingKronos: hvem er det han vil ha debatt med?

Kanskje med de som gjemte seg i skapet etter 22. juli og som før eller siden vil komme frem igjen?

GoingKronos
03.07.14 10:58
EinarSalbu: Kanskje med de som gjemte seg i skapet etter 22. juli og som før eller siden vil komme frem igjen?

Du må gjerne konkretisere, jeg kan ikke si at jeg har merket noen endringer. Men om så er tilfelle, burde ikke Ap være fornøyd om de har låst seg inne i skapet?

stikkpillen
03.07.14 10:59
EinarSalbu: Kanskje med de som gjemte seg i skapet etter 22. juli

Kjenner du noen, eller synser du?

Maximus-Decimus
Maximus-DecimusInnlegg: 2370
03.07.14 11:02
GoingKronos: Så jeg syns det hadde vært greit om Raymond Johansen kunne fortelle hvem han vil diskutere med, og jeg håper hvertfall ikke det her utspillet betyr at Ap ønsker å bruke 22.juli i sin argumentasjon mot de etablerte politiske partiene på Stortinget og i regjering.

Flott at han står fram med at det var mye raseri innand i AP etter 22 Juli. Det ble alt for sukkersøtt i det offentlige bilde der alt skulle møtes med så forbanna mye kjærlighet mm.. Ellers håpløst at man har hatt en kultur der slike følelser har vært undertrykt. 

Arrcab
03.07.14 11:23
Maximus-Decimus: Flott at han står fram med at det var mye raseri innand i AP etter 22 Juli. Det ble alt for sukkersøtt i det offentlige bilde der alt skulle møtes med så forbanna mye kjærlighet mm.. Ellers håpløst at man har hatt en kultur der slike følelser har vært undertrykt.

Dette var ikke bare et angrep på Ap, men et angrepet på demokratiet.
Det har vært og er fortsatt, mye frustrasjon og raseri i hele befolkningen.
Vi har heldigvis en generell legning, og lange tradisjoner for å kontrollere å møte vanskelige situasjoner, uten primitive handlinger og krav om blodhevn.
Det er en styrke.
Dersom noen nå i ettertid, ønsker å nøre opp under mer raseri og motsetninger, så blir dette bare enda tristere.

(Innlegget ble redigert 03.07.14 11:27)

2Tough2Die2
2Tough2Die2Innlegg: 8325
03.07.14 11:29
GoingKronos: Aps partisekretær Raymond Johansen mener at det ikke er blitt tatt en skikkelig debatt om Anders Behring Breivik som representant for farlige politiske bevegelser.

For en idiot. Hvor mange i Norge har uttrykt noen som helst slags støtte for Breiviks handlinger? Derimot har selv høyreekstremister tatt avstand fra svinets mordertokt.

Den gruppen som evt. måtte ha sympati for slike ugjerninger er så marginal at den nærmer seg ikke-eksisterende. Å mene at man bør holde Norge mest mulig fritt for muslimske innflytelse (og ergo muslimer) er på ingen måte synonymt med å støtte galningen og 'filosofien' som uttykkes i makkverket han skrev.

(Innlegget ble redigert 03.07.14 11:32)

Geirijo
GeirijoInnlegg: 56123
03.07.14 11:30
GoingKronos: Aps partisekretær Raymond Johansen mener at det ikke er blitt tatt en skikkelig debatt om Anders Behring Breivik som representant for farlige politiske bevegelser. Men jeg forstår rett og slett ikke utspillet, hvem er det han vil ha debatt med? Mitt inntrykk er jo at det ikke finnes noen som er ideologisk enig med Breivik, det finnes de - stort sett uten makt i utkanten av det politiske bildet - som er enig i enkelt oppfatninger som Breivik har, men ikke helheten. Men å diskutere med de i utgangspunkt i Breivik blir jo ganske meningsløst, man må jo heller diskutere med utgangspunkt i hva de mener og ikke hva en terrorist mener. Ellers blir det jo en typisk hersketeknikk. Er det ikke politikk, men hatet med Ap han vil diskutere så vet jeg heller hvem som skal ta den debatten med han. For meg er det helt legitimt å hate et politisk parti, det er nok mange av Raymonds egne medlemmer som hater andre norske partier. Men hat er ikke terror, og det er jo ikke slik om man bare hater nok og lenge så blir man terrorist. Og igjen så støter Raymond på det samme problemet, det er sikkert de som vil fortelle hvorfor de hater Ap, men de vil jo selvsagt ikke diskutere det utfra et Breivik-ståsted, men utfra sitt eget. Så jeg syns det hadde vært greit om Raymond Johansen kunne fortelle hvem han vil diskutere med, og jeg håper hvertfall ikke det her utspillet betyr at Ap ønsker å bruke 22.juli i sin argumentasjon mot de etablerte politiske partiene på Stortinget og i regjering. For da vil jeg hevde at det er nettopp og slå politisk mynt og ikke for å ha en viktig debatt i samfunnet.

Raymon Johansen har rett. Alle forsøk på å få igang den debatten blir sabotert av høyresiden. Spesielt Frp er hissige på å avvise den debatten.

Du tar grovt feil om du tror at det ikke finnes ideologisk støtte til ABB´s politiske filosofi. Det er sterke paralleller mellom ABB´s politiske filosofi, og f.eks. Frp politisk filosofi.

ABB´s politiske filosofi er høyreekstrem. Den er verdikonservativ, i likhet med det meste av høyresidens verdier. Det er noe høyresiden lukker øyner og ører for. Derfor avviser de den debatten.

(Innlegget ble redigert 03.07.14 11:32)

Eldon
EldonInnlegg: 8217
03.07.14 11:46

Jeg har forståelse for at en del i Ap mener at 22. juli som angrep på Arbeiderpartiet ikke har blitt debattert i særlig grad. For Johansen har rett i at ting fort dreide seg om mer generelle ting som samfunnssyn, demokratiske verdier og ytringsfrihet.

Om det er rett eller gal "strategi", er jeg usikker på.

Ellers var intervjuet i Tidsskrift for Norsk Psykologforening meget interessant.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2497
03.07.14 11:46
GoingKronos: Så jeg syns det hadde vært greit om Raymond Johansen kunne fortelle hvem han vil diskutere med, og jeg håper hvertfall ikke det her utspillet betyr at Ap ønsker å bruke 22.juli i sin argumentasjon mot de etablerte politiske partiene på Stortinget og i regjering. For da vil jeg hevde at det er nettopp og slå politisk mynt og ikke for å ha en viktig debatt i samfunnet.

Det handler om å ta opp utfordringene med ekstremistiske miljøet først og fremst det konspirasjonsteoretiske rundt muslimer og Euroabia etc samt rundt Arbeiderpartiet. Begge deler lever i beste velgående.

Som Lippestad påpeker:
"Vi har for lenge vært redde for å snakke om rasisme og fordommer, i frykt for å ikke være tolerante for andre holdninger"
Oppgjøret med de høyreekstrimistiske miljøene må skje på lik linje med hva som har vært gjort med de nynastistiske og hva som gjøres med de islamistiske. Utfordringen er at en del av de høyreekstreme miljøer skjuler seg bak religionskritikk som fane, tiltross for at det er gjennomsyret av konspirasjonsteorier og rasistiske holdninger. Det er bare å se på hva som kommer frem fra tidligere medlemmer av NDL og EDL.

Når det er sagt så er jeg helt enig med deg i at det å dytte Breivik og 22. juli foran seg i en slik debatt neppe vil føre noe godt med seg. Man kan gjerne plukke fra hverandre meningene hans og diskutere disse isolert, men Breivik er ikke representantivt for noe miljø.

Maximus-Decimus
Maximus-DecimusInnlegg: 2370
03.07.14 11:56
Arrcab: Dette var ikke bare et angrep på Ap, men et angrepet på demokratiet.
Det har vært og er fortsatt, mye frustrasjon og raseri i hele befolkningen.
Vi har heldigvis en generell legning, og lange tradisjoner for å kontrollere å møte vanskelige situasjoner, uten primitive handlinger og krav om blodhevn.
Det er en styrke.
Dersom noen nå i ettertid, ønsker å nøre opp under mer raseri og motsetninger, så blir dette bare enda tristere.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis var nødvendig med blodhevn men jeg ser ikke poenget i at vi på død å liv skal undertrykke følelser vi har. VI skal selvsagt forsøke å besinne oss men å undertrykke alt det har jeg ikke sansen for. 

Arrcab
03.07.14 12:11
Maximus-Decimus: VI skal selvsagt forsøke å besinne oss men å undertrykke alt det har jeg ikke sansen for.

Jeg forstår det, men jeg liker ikke bruken av begrepet undertrykke.
Det betyr for meg, at det ligger der, ubehandlet og vil tyte fram dersom anledningen er der.
Kontrollere er antakelig bedre, det krever ofte hjelp, kompensasjon, og egeninnsats. 

(Innlegget ble redigert 03.07.14 12:12)

gordon_gecko
gordon_geckoInnlegg: 3869
03.07.14 12:21

Pisspreik, og du vet det! Hvis du i det hele tatt har satt deg inn i hans såkalte ideologi, da. For det er klipp og lim av det som kan krype og gå av forvakla ideer over hele det politiske spekteret.

Den politiske klovnen Raymond Johansen må gjerne ønske en debatt, men da må vi også huske på at dette er samme mann som proklamerte et ytringsansvar for hele befolkningen etter Utøya, sammen med Eskil Pedersen. 

Slike uttrykk skaper ikke en god debatt, det bidrar mest til å sette lokk på sunn debatt og hindre mennesker fra å si det de egentlig vil. Vi lever i et stadig mer totalitært konsensussamfunn.

(Innlegget ble redigert 03.07.14 12:23)

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 67505
03.07.14 12:34
gordon_gecko: ytringsansvar

Ja, det var et uheldig og dårlig ord. Det ble mange som ble forvirret at dette ordet og skjønte ikke helt hva de la i det. Stoltenberg kom vel også på banen til slutt og sa at det var et upresist begrep.

Kallevindskeiven
KallevindskeivenInnlegg: 10566
03.07.14 12:36
GoingKronos: Men jeg forstår rett og slett ikke utspillet, hvem er det han vil ha debatt med? Mitt inntrykk er jo at det ikke finnes noen som er ideologisk enig med Breivik, det finnes de - stort sett uten makt i utkanten av det politiske bildet - som er enig i enkelt oppfatninger som Breivik har, men ikke helheten.

Johansen ønsker å hakke løs på alle som politisk er til høyre for AP og kanskje klistre dem litt til ABB. Det er nok en del av svertestrategien som Helga røpet. Stort annet har jo ikke AP hatt å fare med siden valget i september.

Homers_Law
Homers_LawInnlegg: 5438
03.07.14 12:37
Kul_Djevel: Har jo sett flere her på VGD også som argumenterer i hans retning.

De som mener at det eneste feiltrinnet til Breivik var voldsutøvelsen 22 juli? Joda, det finnes nok av slike personer. 

Kallevindskeiven
KallevindskeivenInnlegg: 10566
03.07.14 12:38
russell_martin: For det første så ser man en skummel dreining i hele Europa der destruktive menneskefiendtlige krefter vokser frem på ytterste Høyre.

Det er vel snakk om krefter som er redde for hva som blir Europas fremtid, og den er det god grunn til å frykte for. At enkelte blir nokså ekstreme i sin argumentasjon i den anledning er en annen sak.

Batucada
BatucadaInnlegg: 9487
03.07.14 12:56
GoingKronos: hvem er det han vil ha debatt med?

Han vil sitte og rope i ekkokammeret sitt antakelig.

Batucada
BatucadaInnlegg: 9487
03.07.14 13:08
Skvirre: konspirasjonsteoretiske rundt muslimer og Euroabi

Gærninger ass. Noen av dem mente tilogmed at det var et betydelig antall muslimer, også i Europa, som ville gjenopprette kalifatet.

Har du hørt på makan, sier nå jeg!?!

KongBob
KongBobInnlegg: 34718
03.07.14 13:12
Kallevindskeiven: Johansen ønsker å hakke løs på alle som politisk er til høyre for AP og kanskje klistre dem litt til ABB

Ja det vet du nok der du sitter og koker sammen konspirasjonsteorier...

Eller kanskje han rett og slett sier at det er greit å vise sinne og at det må være lov å rette dette sinnet mot de elementene som hater AP og det hatet som var den direkte årsaken til terroren...

Og tro meg, ABB er ikke alene om å ha dette hatet...

gordon_gecko
gordon_geckoInnlegg: 3869
03.07.14 13:16
Kul_Djevel: Ja, det var et uheldig og dårlig ord. Det ble mange som ble forvirret at dette ordet og skjønte ikke helt hva de la i det. Stoltenberg kom vel også på banen til slutt og sa at det var et upresist begrep.

Betegnende for situasjonen er Eskil Pedersens siste kronikk i Aftenposten, som omhandler bygningene på Utøya. Kommentarfeltet ble fjernet etter få minutter fordi tilbakemeldingene til det som kanskje er landets mest upopulære politiker antagelig ble for sterke for et svensk modereringsfirma.

Nå har det blitt populært å ta skjermdumper av kommentarfelt som man har en anelse om at aviser vil fjerne, ikke fordi kommentarer går over streken på noen måter, men rett og slett fordi de er feil for de som sitter med fasiten.

Slik skaper man en passiv-aggresiv stemning og mistro.

(Innlegget ble redigert 03.07.14 13:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg