Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ABB klarer ikke be om unnskyld

NYTT TEMA
goggen43
goggen43Innlegg: 11351
05.09.14 15:55

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/09/05/den-norske-terroristen-klarer-ikke-be-om-unnskyldning

Hva faen feiler det denne mannen egentlig?

Hadde han drept eller skyti mine barn på Utøya på den måten han kom å gjorde og etterpå bedt om unnskyldning hadde jeg set på det som at han spyttet på meg.

ABB det er ingen som trenger unnskyldning ifra deg, folk trenger kun å bli kvitt deg.

la1goa
la1goaInnlegg: 9747
07.09.14 00:52
goggen43: http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/09/05/den-norske-terroristen-klarer-ikke-be-om-unnskyldning Hva faen feiler det denne mannen egentlig? Hadde han drept eller skyti mine barn på Utøya på den måten han kom å gjorde og etterpå bedt om unnskyldning hadde jeg set på det som at han spyttet på meg. ABB det er ingen som trenger unnskyldning ifra deg, folk trenger kun å bli kvitt deg.

Det finnes ingenting på denne jord som får meg til å tilgi en mann av dette kaliberet. Uansett hva norsk lovgivning sier mener jeg at denne mannen fortjener kun en ting, hvilket er nærmest ulovlig å gjengi på nett. (dermed fjernet jeg meg selv som meddommer i en eventuell fremtidig rettssak.)

Han kommer nok til å utnytte enhver mulighet til å bli hørt, men ingenting i norsk lov kan hindre oss i å høre på ham. La oss utnytte denne muligheten ved å la ham bli tiet ihjel. Har du hørt noe fra ham? Godt, for det har heller ikke jeg.

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
07.09.14 08:01
la1goa: Det finnes ingenting på denne jord som får meg til å tilgi en mann av dette kaliberet. Uansett hva norsk lovgivning sier mener jeg at denne mannen fortjener kun en ting, hvilket er nærmest ulovlig å gjengi på nett. (dermed fjernet jeg meg selv som meddommer i en eventuell fremtidig rettssak.) Han kommer nok til å utnytte enhver mulighet til å bli hørt, men ingenting i norsk lov kan hindre oss i å høre på ham. La oss utnytte denne muligheten ved å la ham bli tiet ihjel. Har du hørt noe fra ham? Godt, for det har heller ikke jeg.

Var veldig klar over dette ikke kom til å bli noen lang tråd, men det er viktig å få frem poenget her, ingen trenger noen unskyldning ifra deg ABB. 

Det de etterlatte ønsker er utenfor norsk lov. 

heidi1984
heidi1984Innlegg: 182
07.09.14 09:47

Gjør han det, så...

promille_krapylet
promille_krapyletInnlegg: 27029
08.09.14 13:14

Hvor er brevet, slik at vi alle kan lese det?

heidi1984
heidi1984Innlegg: 182
08.09.14 13:15

Promille: det er sendt til han. 

amore
amoreInnlegg: 5261
19.09.14 10:35

Jeg ville aldri i livet tilgitt en mann som hadde forvoldt så mye død og lidelse som ABB.

Like mye som jeg  heller ikke tilgir det Al-Quida gjorde i USA når min datter var der.

Alle slike mennesker som begår slike grusomme handlinger mot uskyldige mennesker bør bare forbigåes i stilhet, og de bør IKKE få noen form for mikrofonstativer noen steder.

Alle som en bør vi fordømme folk som begår slike forferdelige handlinger. Det finnes ikke unnskyldninger for det.

Synes det er grusomt å tenke på at en nordmann har gjort slikt mot helt uskyldige barn, og folk som ble så rammet av 22/7.

Jeg synes også det er grusomt å tenke på at 60 menn født og oppvokst i Norge kan være med på terrorhandlinger i Syria, og Irak.

Alle disse folkene bør settes i samme celler, og klore ut øynene på hverandre, eller verre ting slik at vi blir kvitt dem en gang for alle.

Jeg hater alle mennesker som begår terrorhandlinger mot uskyldige mennesker.

(Innlegget ble redigert 19.09.14 10:37)

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
15.10.14 15:01
amore: Jeg synes også det er grusomt å tenke på at 60 menn født og oppvokst i Norge kan være med på terrorhandlinger i Syria, og Irak.

De største terroristreirene på kloden finner du i Pentagon og i Langley i Virginia. På disse to stedene finner du opphavet til mesteparten av alle kriger og all djevelskapen som daglig rammer millioner av mennesker i verden.  

vadefugl
vadefuglInnlegg: 39231
25.10.14 05:39

Så en dokumentar som omhandlet Wiki-leads og det viser seg at opphavsmannen er prikk lik Breivik unntatt håret. Scary!

Arnhildrj
ArnhildrjInnlegg: 177
26.10.14 02:53
goggen43: Var veldig klar over dette ikke kom til å bli noen lang tråd, men det er viktig å få frem poenget her, ingen trenger noen unskyldning ifra deg ABB.  Det de etterlatte ønsker er utenfor norsk lov.

Det er klart at mannens handlinger var onde !  Det er også klart at de fleste pårørende og overlevende har et ekstremt sinne mot denne hatske voldsmannen.  

Men jeg tror ikke vi skal putte alle i samme sekk.  Alle mennesker er forskjellige, og det fins kanskje også noen pårørende eller overlevende fra Utøyatragedien som hadde satt pris på et unnskyld fra voldsmannen.

Selv ble jeg overrasket da jeg leste at sønnen til politimannen som ble skutt under Nokiaranet "godtok" unnskyldningen til gjerningsmannen.  Og at disse to menneskene kunne ha  "god" kommunikasjon .

Som sagt ; vi mennesker er forskjellige.   De menneskene som ikke bærer på det onde etter å ha blitt rammet av ondskap  er gudsbenådet i mine øyne.  Kanskje et unskyld fra slakteren kunne gitt  1 eller 100 hatende mennesker denne gudegaven - å tilgi, etter 22/7 ? 

(Innlegget ble redigert 26.10.14 02:54)

3WaySpeaker
3WaySpeakerInnlegg: 1358
26.10.14 21:33

Jeg vil be om unnskyldning til ABB for at politiet ikke skjøt han i panna på Utøya.  

FlameWarrior
FlameWarriorInnlegg: 5185
26.10.14 21:36
Arnhildrj: Selv ble jeg overrasket da jeg leste at sønnen til politimannen som ble skutt under Nokiaranet "godtok" unnskyldningen til gjerningsmannen.  Og at disse to menneskene kunne ha  "god" kommunikasjon .

Disse to sakene er selvsagt så totalt forskjellige at det ikke engang går an å sammenligne dem. 

kovensen
kovensenInnlegg: 10114
04.11.14 18:06

Det er bare de direkte skadede eller pårørende av de som ble skadet/drept på Utøya eller i regjeringskvartalet, som kan ta stilling til en eventuell henvendelse fra ABB med bønn om tilgivelse. Vi andre har ingenting med å blande oss borti denne "materien".

mickyH
mickyHInnlegg: 12445
14.11.14 08:43
vatutin: De største terroristreirene på kloden finner du i Pentagon og i Langley i Virginia. På disse to stedene finner du opphavet til mesteparten av alle kriger og all djevelskapen som daglig rammer millioner av mennesker i verden.

jaha ... rimelig historieløst dette du skriver her, du bør vurdere en oppdatering på nyere verdenshistorie .

Sponvika
SponvikaInnlegg: 68952
14.11.14 08:51
vatutin: De største terroristreirene på kloden finner du i Pentagon og i Langley i Virginia. På disse to stedene finner du opphavet til mesteparten av alle kriger og all djevelskapen som daglig rammer millioner av mennesker i verden.

Historie er ikke ditt fagfelt skjønner jeg.

vatutin
vatutinInnlegg: 4343
14.11.14 10:51
mickyH: jaha ... rimelig historieløst dette du skriver her, du bør vurdere en oppdatering på nyere verdenshistorie

Takk i like måte!

(Innlegget ble redigert 14.11.14 10:51)

mickyH
mickyHInnlegg: 12445
14.11.14 12:41
vatutin: Takk i like måte!

nei du, jeg kan så mye at uten USA som alliert , ville Europa kunne sett anderledes ut i dag.

Videre, USA har ledet og er foregangsland i " krigen mot Terror " i nært samarbeids med natolandene .

USA hatere .. dessverre finnes det noen få, lider alle av at de ikke kan historie.

Så er det ikke sånn , at det også i USA er ting jeg skulle ønske var annerledes , jeg besøker USA omtrent en gang i kvartalet og kjenner landet godt , men at pentagon som du sier er den største terror " rede " blir totalt feil og fullstendig uten enhver fornuftig tankegang.

SuperAguero
SuperAgueroInnlegg: 28
04.12.14 18:19

Sku ha fløyet og etterlatt denne ABB midt inni Raqqa...da hadd han hatt et forklaringsproblem når han sku ha prøvd å megle seg ut av IS.

Script
ScriptInnlegg: 3016
29.08.16 14:29

I en kronikk i Aftenposten i dag innfører forfatteren et skille mellom gal og utilregnelig. Dette kan ha noe for seg. Men problemet er hvordan tilregnelighet kan avgjøres. Som en psykiater sa under rettssaken, en person som gjør noe sånt må være gal. I det minste halvgal, som det heter, men hvorfor er han da tilregnelig? Jeg mener: Fordi han utfører sine ugjerninger på basis av  et konsistent og reflektert verdisystem. Det er  i hovedtrekk nazistisk inspirert. Skulle man dømme Breivik utilregnelig, må vel også Himmler anses utilregenlig? Man kan innvende at Breivik er langt mer umoden enn lederen for SS, men det skyldes vel de mer beskjedne  forhold og omgivelser her og nå. Man kan si at Breivik er urealistisk, men mannen fra das Land der Dichter und Denker (nettopp det!) er "litterær" så det holder, han vil flytte germanere til Krim fordi det bodde gotere der i middelalderen, Swannzee(husker ikke skrivemåten)-konferansen ble beseglet ved at deltagerne stilte seg oppå bordet og drakk, "en gammel prøysisk skikk" sa Himmler, han var inne i sin litterære legitimering. Med ondskap forklarer man det mørke (årsaken til ugjerningene) med det enda mørkere(ondskap). Inntil det motsatte er vist vil jeg hevde at ondskap og godhet er  kultur-bestemt(ideologi-, verdisystem-), Breivik er ond hos oss, ikke blant nazister eller vikinger (dog...) Jeg tviler på at Himmler anså seg selv som egentlig ond, selv om han  høsten 1941 dro til Østfronten for å gi sine soldater støtte, de hadde begynt å masseskyte jøder, inkludert kvinner og barn, og soldatene måtte ikke bli sentimentale overfor det nødvendige. Det er viktig at man tar dette på ordet, og ikke anser det som retorikk. Når en arabisk geistlig uttaler at helvete står for døren om kvinner får stemmerett eller kjøre bil er det ikke komiske Ali eller ondskap som snakker, men en som ser sin maktposisjon truet. Som de unge menn som skyter på  den unge Nobelprisvinneren. Breivik angrer ikke fordi hans ugjerning er en følge av et bevisst, koherent verdisystem som nettopp hyller hensynsløs vold og terror. Breivik er ikke forvirret. Derfor er han tilregnelig og kan stilles til ansvar uansett hva man måtte finne i hans barndom som årsak til den ideologiske vendingen.

Om vi - litt motstrebende -  går med på at ABB var (halv)gal og tilregnelig, hvem er da ikke gal og utilregnelig? Jeg mener den som skjøt en mange mennesker iført en Batman-maske, og drapsmannen i Sandy Hook. Man vegrer seg for å regne dem som tilregnelige fordi de er så unge og umodne at de knapt kan sies å følge et reflektert verdisystem, de drar sine egne med seg i egen undergang(tvert motsatt helten for øvrig). Dette er forvirrede, ubevisste ungdommer, som lar sosial skuffelse sette sitt vanlige verdisystem til side. De to er ikke gale (i utgangspunktet) men utilregnelige.

(Innlegget ble redigert 29.08.16 14:40)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg