Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Breivik med klar melding

NYTT TEMA
Geirijo
GeirijoInnlegg: 56123
17.09.14 13:46

Fra fengselet sender Anders Behring Breivik en klar melding til alle høyreekstreme miljø, med media som mikrofonstativ. "Her er jeg, deres fremste talsmann for fascisme og nazisme".

ABB bygger opp om sin egen heltestatus i de høyreekstreme miljøene. På autoriteært vis, ved å vise totalitær autoritet overfor sin egen far. Slikt setter man pris på i de miljøene.

ABB har i sitt manifest beskrevet hvordan han regner med å sitte lenge, men med tro på at de høyreekstreme vil komme til makten, og frigi ham som en motstandshelt for deres sak og agenda. Da vil han innta sin forutbestemte rolle som leder og "Fører".

Tilsvarende har skjedd før i historien. Det er ikke noe man bare skal latterliggjøre og avvise. ABB ser seg selv som en fascismens Mandela.

ABB er helt sikkert fornøyd med de høyreekstremes fremgang i Sverige og Europa forøvrig. Den har han skrevet om i manifestet. Den skal skje ved bruk av Eurabia skremselspropaganda mot Islam og muslimer. En propaganda målrettet for å spre massiv misnøye mot innvandring, noe de høyreekstreme vil sanke oppslutning på.

Både ABB og Fjordmann har beskrevet hvordan de høyreekstreme har best mulighet til å vinne reell politisk makt ved å kuppe eksisterende politiske partier på høyre fløy for sin sak. At det er enklere enn å stifte egne partier, og bygge oppslutning fra grunnen av. Det er enklere å gjøre det fra innsiden av partier med etablert legitimitet og oppslutning.

Strategien kjenner vi, men tar de etablerte politiske parti på høyre fløy dette alvorlig? Eller er de bare tilfreds med den oppslutning dette gir dem fra de høyreekstreme miljøene? Er politikerne på høyre fløy mer opptatt av hva denne oppslutningen gir til egen posisjon og makt, enn av trusselen denne velgeroppslutningen innebærer? Er de villige til å ta det oppgjør som er nødvendig for å rydde opp før det er for seint?

(Innlegget ble redigert 17.09.14 15:37)

Geirijo
BreckRoad2
BreckRoad2Innlegg: 36570
17.09.14 14:26
Geirijo: men tar de etablerte politiske parti på høyre fløy dette alvorlig

Hvilke partier skriver du om her?

Geirijo
17.09.14 14:35
BreckRoad2: Hvilke partier skriver du om her?

Nå var jeg bevisst på ikke å nevne noen ved navn. Hvorfor skal jeg det?

Situasjonen er den samme i Norge, Sverige og over hele Europa. Slik jeg skriver det får det betydning for hele det området ABB mener å påvirke. Slik det går frem av de mange beskrivelser fra både ABB og Fjordman m.fl.

(Innlegget ble redigert 17.09.14 14:37)

UVox
UVoxInnlegg: 17956
17.09.14 14:39
Geirijo: ABB bygger opp om sin egen heltestatus i de høyreekstreme miljøene. På autoriteært vis, ved å vise totalitær autoritet overfor sin egen far. Slikt setter man pris på i de miljøen

Har du kanskje noen linker til eller en oversikt som viser alle de norske høyreekstreme miljøene som dyrker frem ABB som en helt?

(Innlegget ble redigert 17.09.14 14:39)

Geirijo
17.09.14 14:46
UVox: Har du kanskje noen linker til eller en oversikt som viser alle de norske høyreekstreme miljøene som dyrker frem ABB som en helt?

Ja, det har jeg faktisk endel eksempler på.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 16226
17.09.14 14:48
UVox: Har du kanskje noen linker til eller en oversikt som viser alle de norske høyreekstreme miljøene som dyrker frem ABB som en helt?

Du kan jo alltids lese hva Kjetil Kjønli, sentral i det muslimfiendtlige miljøet, la ut i mai i år på den åpne Facebooksida til SIAN:

«ABB klarte faktisk med sin gjerning å utslette festningen Utøya, som huset terror propaganda og et jødehat av uante dimensjoner. Videre så fikk ABB fjernet Jens Stoltenberg fra statsministerposten, itillegg til dette opplyste ABB store deler av det norske folk om de faktiske forhold, undertegnende inkludert.

Lite visste jeg om AP og AUF,s jødehat og indoktrineringsprosesser ved Utøya. Nå vet vi alle hva som foregikk der ute på ekstremøya. ABB har også lykkes i å paralysere den høyforræderiske sammenslutningen Arbeiderpartiet. Dette er fasiten og man kan mene hva man vil om dette.»

Han fikk også noen kommentarer til dette "eposet".

Du kan også, hvis du vil kaste bort litt tid, ta en titt på hans egen Facebookside. Du vil bli overraska over hvor mange meningsfeller han har.

Geirijo
17.09.14 14:49
BreckRoad2: Da kan diskusjonen legges død. Dine fantasier vil jeg ikke spekulere i.

Betviler du noe av det jeg skriver om i åpningsinnlegget? Det er i sin helhet basert på skriverier fra ABB og Fjordman. Alle som gidder å gjøre sin research vil finne frem til det.

Jeg har vist min mening om det. Du kan jo bidra med egen mening, istedet for kun en avvisning.

(Innlegget ble redigert 17.09.14 14:58)

Ultima
UltimaInnlegg: 17939
17.09.14 14:49

Ikke mat t*****t

BreckRoad2
17.09.14 14:52
Geirijo: Betviler du noe av det jeg skriver om i åpningsinnlegget?

Jeg begynner å betvile dine utsagn veldig nå.

Kan du vennligst svare på hvilke partier vi har som går under de etablerte politiske partier på høyre fløy?

"men tar de etablerte politiske parti på høyre fløy dette alvorlig"

Eller juger du nå igjen, som du gjør her og her?

BreckRoad2
17.09.14 14:53
Ultima: Ikke mat t*****t

Amen

UVox
17.09.14 14:53
broren_til_noen: Du kan jo alltids lese hva Kjetil Kjønli, sentral i det muslimfiendtlige miljøet, la ut i mai i år på den åpne Facebooksida til SIAN:

Jada, jeg vet det er enkeltpersoner på FB-sidene til SIAN og NDL som skriver mye rart. Det kan nok til og med endog være noen der som faktisk er imponerte over hva ABB gjorde.

MEN, finnes det organiserte høyreekstreme miljøer som aktivt driver heltedyrkelse av ABB? Han er ingen helt for SIAN, han er ingen helt for NDL, han er ingen helt for Motstandsbevegelsen / Nordfront.

Så hvem er det som bærer ABB frem som helt? Hvilket organisert miljø er det? Svar: Ingen.

(Innlegget ble redigert 17.09.14 15:01)

BreckRoad2
17.09.14 15:04
UVox: Så hvem er det som bærer ABB frem som helt? Hvilket organisert miljø er det?

Og ikke minst, hvilke etablerte politiske partier på høyre fløy???

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 16226
17.09.14 15:06
UVox: Jada, jeg vet det er enkeltpersoner på FB-sidene til SIAN og NDL som skriver mye rart. Det kan nok til og med endog være noen der som faktisk er imponerte over hva ABB gjorde. MEN, finnes det organiserte høyreekstreme miljøer som aktivt driver heltedyrkelse av ABB? Han er ingen helt for SIAN, han er ingen helt for NDL, han er ingen helt for Motstandsbevegelsen / Nordfront. Så hvem er det som bærer ABB frem som helt?

Jeg aner ikke om det finnes noe "miljø" som ser ham som noen helt. Jeg aner ikke noe om de ytrehøyreforkvakledes indre liv.

Men hvorfor lar da SIAN folk få hylle ham på sine sider? Om de er imot ham burde de da fått slike innlegg på huet og ræva ut fortere enn svint?

Vi har sett et og annet på våret eget forum også. Bl.a var det en luring som i en av trådene her mente, litt ute i august 2011, at nå fikk det være nok sutring i media bare fordi disse ungene på Utøya fikk kjørt seg litt.

Om det finnes noe lugubert miljø et eller annet sted hvor fans av ABB samles i all hemmelighet for å hylle galningen ville jeg ikke bli det aller minste forbausa.

DenPompoeseOern
DenPompoeseOernInnlegg: 1753
17.09.14 15:10
UVox: Det kan nok til og med endog være noen der som faktisk er imponerte over hva ABB gjorde.

Man kan være veldig imot hans handlinger og årsaken til at han gjorde det, men han oppnådde faktisk verdensrekord i "spree killing". Vi har liksom Magnus Karlsen i sjakk og Anders Behring Breivik i "spree killing". To norske verdensmestre. 

UVox
17.09.14 15:11
broren_til_noen: Men hvorfor lar da SIAN folk få hylle ham på sine sider? Om de er imot ham burde de da fått slike innlegg på huet og ræva ut fortere enn svint?

Det må du nesten spørre moderatorene på SIANs side om, og ikke vet jeg hva de lar stå over tid og hva som fjernes.

Regner dog med at de opererer etter prinsippet 'høyt under taket' (slik det bør være, også her på VGD).

Her er reglene for SIANs FB-side:

1. Facebookgruppen har til hensikt å informere om organisasjonen Stopp islamiseringen av Norge (SIAN).

2. SIAN deler ikke nødvendigvis synspunkter eller meninger som gruppens medlemmer fremsetter.

3. Enhver er velkommen til å diskutere og uttrykke sine meninger. SIAN forebeholder seg likevel retten til å slette innlegg som bedømmes rasistiske, nedsettende eller på annen måte upassende.*

4. SIAN kan ikke kontrollere hvorvidt det i gruppen finnes personer med ytterliggående synspunkter. Vi vil imidlertid forsøke å ekskludere slike personer så fremt det er mulig. Vi tar skarpt avstand fra alle ytterliggående politiske ideologier, herunder islamisme, nazisme, fascisme og kommunisme.

5. Innlegg som ikke har noe med islamisering å gjøre, kan bli slettet.

6. Innlegg skal helst skrives på skandinaviske språk eller engelsk. Innlegg skrevet på andre språk kan bli slettet.

7. Gruppen har ingen religiøs agenda.

8. Spørsmål og kritikk om modereringer vi har foretatt er uønsket på SIANs åpne vegg. Slike spørsmål har ikke noe der å gjøre da de kan stilles direkte til oss via personlig melding. Slike utsagn vil oppfattes som en bevisst provokasjon og offentlig skittentøyvask SIAN ikke ønsker. Brudd på dette punkt vil medføre moderering og kan medføre eksklusjon fra gruppen.

9. Blokkering av én eller flere moderatorers Facebookprofil vil selvfølgelig medføre eksklusjon fra gruppen.

* Ytringer som på noe som helst vis – direkte eller indirekte – kan tolkes som støtte eller anerkjennelse av terrorisme.
Alt som kan gi inntrykk av å være forsøk på å konstruere en assosiasjon eller kobling mellom terrorister og arbeidet mot islamiseringen.
Innlegg som tar til orde for vold, borgervern, våpenbruk eller andre lovstridige handlinger.
Innlegg som inneholder nedsettende karakteristikker («apekatter», «muslimfaener», «hore» eller liknende).
Innlegg som generelt er ment for å angripe andre gruppemedlemmer, kverulere eller avspore gruppens tema.
Innlegg skrevet med unødvendig mange store bokstaver (caps lock).
Groteske bilder og videoer av lemlestelse, halshogging eller lignende.

Én eller flere overtredelser vil kunne medføre advarsel og/eller eksklusjon fra gruppen.

(Innlegget ble redigert 17.09.14 15:12)

UVox
17.09.14 15:16
broren_til_noen: Om det finnes noe lugubert miljø et eller annet sted hvor fans av ABB samles i all hemmelighet for å hylle galningen ville jeg ikke bli det aller minste forbausa.

Nei, men enn så lenge har ingen klart å avsløre et slikt miljø av 'fans'. Det selvsagt til stor frustrasjon for de miljøer som vel snart må ha endevendt hele internett i jakten på ABBs 'flokk'.

(Innlegget ble redigert 17.09.14 15:22)

Geirijo
17.09.14 15:17
BreckRoad2: Jeg begynner å betvile dine utsagn veldig nå. Kan du vennligst svare på hvilke partier vi har som går under de etablerte politiske partier på høyre fløy? "men tar de etablerte politiske parti på høyre fløy dette alvorlig" Eller juger du nå igjen, som du gjør her og her?

Hvorfor ikke gjøre dine egne undersøkelser? Her er et ferskt utsagn fra én av mange høyreekstreme celler på Facebook. Tar du deg litt tid til å sjekke deltakerne der vil du finne mye grums.

Du vil heller ikke ha det minste problem med å forstå hvem som er deres helter i politikken. Inkludert Breivik:

Blant annet dette sitatet fra 6. agust i år: "Det viser seg mer og mer at den godeste Breivik hadde helt rett politisk, uten at jeg derfor går god for hva han gjorde på Utoya."

Geirijo
17.09.14 15:22
UVox: Nei, men enn så lenge har ingen klart å avsløre et slikt miljø av 'fans'. Det selvsagt til stor frustrasjon for de miljøer som vel snart må ha endevendt hele internett i jakten på ABBs 'flokk'.

Du får gjøre et forsøk på å infiltrere én av de mange lukkede gruppene. Der du ikke slipper til uten videre, men hvor man kan forvente at slike finnes.

Du finner som regel en link til dem i de åpne gruppene, som det er mange av.

Du kan ikke regne med at slike grupper annonserer sin eksistens og agenda.

(Innlegget ble redigert 17.09.14 15:25)

chuncho2
chuncho2Innlegg: 34966
17.09.14 15:27
Geirijo: Hvorfor ikke gjøre dine egne undersøkelser? Her er et ferskt utsagn fra én av mange høyreekstreme celler på Facebook. Tar du deg litt tid til å sjekke deltakerne der vil du finne mye grums.

Det som er litt av problemet, er at hvis Breivik ikke hadde gjort det han gjorde 22. juli 2011, så ville antakeligvis langt flere ha vært åpne med sin støtte både til ham og sine synspunkter.

Nå er det som regel dette med "jeg støtter Breiviks synspunkter, men handlingene"

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
17.09.14 15:28
Geirijo: Du får gjøre et forsøk på å infiltrere én av de mange lukkede gruppene.

Dette er en elendig debatt teknikk, der du kommer med masse påstander, svarer med noen kryptiske meldinger ifra noen facebook sider og avslutter med å be andre gjøre undersøkelser for å sjekke om dine påstander stemmer.

SElv er jeg ikke tvil om at det finnes mennesker i Norge som både liker ABB og likte hva han gjorde, men tror disse er forsvinnende få, tipper under 50 personer i hele landet+ noen når de blir fulle.

chuncho2
17.09.14 15:28
BreckRoad2: Mod, fjern  dette tøvet.

Hva?

forsøker du å kneble ytringsfriheten?

chuncho2
17.09.14 15:30

Det er litt av et dilemma for folk i ytterste høyre. Men holdningene er jo der:

http://www.rbnett.no/nyheter/article470317.ece

kopa39
kopa39Innlegg: 1011
17.09.14 15:30
Geirijo: Strategien kjenner vi, men tar de etablerte politiske parti på høyre fløy dette alvorlig? Eller er de bare tilfreds med den oppslutning dette gir dem fra de høyreekstreme miljøene? Er politikerne på høyre fløy mer opptatt av hva denne oppslutningen gir til egen posisjon og makt, enn av trusselen denne velgeroppslutningen innebærer? Er de villige til å ta det oppgjør som er nødvendig for å rydde opp før det er for seint?

Synes det er ganske utrolig hvor mange søppeltråder de lar deg sette i gang her på VGD

UVox
17.09.14 15:37
Geirijo: Du får gjøre et forsøk på å infiltrere én av de mange lukkede gruppene. Der du ikke slipper til uten videre, men hvor man kan forvente at slike finnes. Du finner som regel en link til dem i de åpne gruppene, som det er mange av. Du kan ikke regne med at slike grupper annonserer sin eksistens og agenda.

Dette gjør PST for oss. De har ennå ikke funnet disse mange miljøene hvor, for å sitere deg - ABB bygger opp om sin egen heltestatus (i de høyreekstreme miljøene).

I tillegg kommer en rekke små organisasjoner på ytre venstre som mer eller mindre konstant leter etter 'rasister' m.m. på nett. Til tross for all leting klarer de ikke å komme opp med særlig mye. Det begrenser seg stort sett til FB-sitater fra de samme ca. ti-tolv navnene som alltid går igjen.

Du bør av og til lese hva du selv skriver og forsøke forstå at dine mange påstander rundt temaet 'norsk høyreekstremisme' ikke (heldigvis) samsvarer med virkeligheten.

(Innlegget ble redigert 17.09.14 15:41)

BreckRoad2
17.09.14 15:43
Geirijo: Synes du ikke det sitatet du fikk, med link til kilde, var litt mer enn en påstand?

Står ikke noe som helst om "etablerte politiske parti på høyre fløy" der.

Ny tråd med løgn fra TS. Som her og her.

BreckRoad2
17.09.14 15:45
chuncho2: forsøker du å kneble ytringsfriheten?

Løgn er ingen ytring som skal fp stå umotsakt.

Geirijo
17.09.14 15:54
BreckRoad2: Står ikke noe som helst om "etablerte politiske parti på høyre fløy" der.

Det må du lese om i skriveriene til ABB og Fjordman.

BreckRoad2
17.09.14 16:25
Geirijo: Det må du lese om i skriveriene til ABB og Fjordman.

Det er du som kommer med påstanden "men tar de etablerte politiske parti på høyre fløy dette alvorlig"

Dette er DIN påstand, ingen andres. Det er du som må liste topp de etablerte politiske parti på høyre fløy.

Om du ikke juger du nå igjen, som du gjør her og her.

pfrog567
pfrog567Innlegg: 7827
17.09.14 17:01
broren_til_noen: Du kan jo alltids lese hva Kjetil Kjønli, sentral i det muslimfiendtlige miljøet, la ut i mai i år på den åpne Facebooksida til SIAN: «ABB klarte faktisk med sin gjerning å utslette festningen Utøya, som huset terror propaganda og et jødehat av uante dimensjoner. Videre så fikk ABB fjernet Jens Stoltenberg fra statsministerposten, itillegg til dette opplyste ABB store deler av det norske folk om de faktiske forhold, undertegnende inkludert. Lite visste jeg om AP og AUF,s jødehat og indoktrineringsprosesser ved Utøya. Nå vet vi alle hva som foregikk der ute på ekstremøya. ABB har også lykkes i å paralysere den høyforræderiske sammenslutningen Arbeiderpartiet. Dette er fasiten og man kan mene hva man vil om dette.»

Nå virker det som disse folka der er mindre begavede, så man kan ikke forvente så mye normalt fra den kanten. Bare det at man støtter en massemorder som slaktet ned unger, sier jo sitt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg