Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Utøya ( oppfølging )

NYTT TEMA
UTEDO
UTEDOInnlegg: 905
11.11.14 22:30

Fikk de overlevende etter Utøya og Regjeringskvartalet den oppfølgingen som norske myndigheter lovet? I løpet av tre år delte Staten ut 180 millioner kroner til norske kommuner for å hjelpe de som er berørt av terroren. Brennpunkt har fulgt 22. juli-pengene ut i Kommune-Norge, og møtt mennesker som fortsatt sliter med åpne sår, tre år etter norgeshistoriens største

terrorangrephttp://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11001614/11-11-2014

Har sett på brennpunkt nå i kveld. Og hvordan i herrens navn kan kommuner søke om penger for oppfølging av Utøya ofrene , og ikke bruke dem der de skal brukes ?

Det er rett å slett sjokkerende.

Kommuner veit ikke selv engang at dem har fått skjønnsmidler.

Ikke nok med hva ofrene inkl familie sliter med , og så ser dem sin kommune tar imot penger som ikke brukes rett. Sågar skulle dem ha tilbakebetalt penger som ikke brukes. Ikke 1 øre er betalt tilbake.

Dette må være drittflaut for de kommuner det gjelder.

(Innlegget ble redigert 12.11.14 08:49)

gjennomsnittlig
gjennomsnittligInnlegg: 4095
11.11.14 22:37
UTEDO: Dette må være drittflaut for de kommuner det gjelder.

Beløpet tilsier gjennomsnittlig 300 000 pr.person/fam.

For den summen , om den hadde blitt utbetalt til hver enkelt , så kunne mye mere vært oppnådd.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 9967
11.11.14 23:26
AbuGarcia: EP og kapteinen flyktet da hytta på MS THorbjørn var byttet ut med et i treverk, fra ei fiskeskøyta kunne man få inntrykk av. I dokumentaren så man tydelig stålklinkene i hytta, dette er fra i sommer nå den lå i dokk for reprasjoner, en bløff servert av AP antagelig og venstrevridde medier logrer selvfølgelig.

.. flyktet da hytta på MS Thorbjørn var byttet ut med et i treverk, fra ei fiskeskøyta ...

Hva betyr det?

AbuGarcia
AbuGarciaInnlegg: 1871
11.11.14 23:38
tinnyme: . flyktet da hytta på MS Thorbjørn var byttet ut med et i treverk, fra ei fiskeskøyta ... Hva betyr det?

Beklager dårlig forklart. MS THorbjørn er et gammelt landgangsfartøy, derfor tåler båten ild fra lette håndvåpen, men ikke hytta for den var da byttet var noen forklaringer i tiden etter 22/7. Det er den ikke, Brennpunktdokumentaren viser MS Thorbjørn fra i sommer hvor den ligger i opplag og det ble utført bla sveisearbeider på den, den lå da rett ved veien på Sundvollen, jeg kjørte forbi der nesten daglig.

professordrøvel
professordrøvelInnlegg: 45392
11.11.14 23:42
AbuGarcia: Beklager dårlig forklart. MS THorbjørn er et gammelt landgangsfartøy, derfor tåler båten ild fra lette håndvåpen, men ikke hytta for den var da byttet var noen forklaringer i tiden etter 22/7. Det er den ikke, Brennpunktdokumentaren viser MS Thorbjørn fra i sommer hvor den ligger i opplag og det ble utført bla sveisearbeider på den, den lå da rett ved veien på Sundvollen, jeg kjørte forbi der nesten daglig.

Hva har dette med temaet i tråden å gjøre?

Goblin_9
Goblin_9Innlegg: 21987
11.11.14 23:47
AbuGarcia: , men ikke hytta for den var da byttet var noen forklaringer i tiden etter 22/7. Det er den ikke,
AbuGarcia
11.11.14 23:49
professordrøvel: Hva har dette med temaet i tråden å gjøre?

Kanskje ikke men alt som skjedde på Utøya og av myndighetene i ettertid viser seg som en eneste gedigen skandale. Myndigheter som sensurer, bevisst desinformerer, politiarbeidet, hvordan ungdommene ikke har blitt ivaretatt ennå midler har blitt satt av for dette formålet osv. Du husker den rødgrønne skandaleregjeringa eller har du blitt så godt vant det siste året at alt er glemt?

Mumle
MumleInnlegg: 1806
11.11.14 23:49
AbuGarcia: kandale må man vel kunne koste på seg her? Så selv dokumentaren og som jeg har hevdet hele tiden norske medier påsto og venstrevridde her på VGD, EP og kapteinen flyktet da hytta på MS THorbjørn var byttet ut med et i treverk, fra ei fiskeskøyta kunne man få inntrykk av. I dokumentaren så man tydelig stålklinkene i hytta, dette er fra i sommer nå den lå i dokk for reprasjoner, en bløff servert av AP antagelig og venstrevridde medier logrer selvfølgelig. Godt innlegg forresten!

Og her er "nyheter" for de som forsvarer Frp i disse tider: 

https://giabo.wordpress.com/2012/09/05/anmodning-om-tiltale-mot-og-straff-av-eskil-pedersen/

AbuGarcia
11.11.14 23:50
Goblin_9: Dette er den originale.

Den skal visst nå være bygget i treverk.

AbuGarcia
11.11.14 23:51
Mumle: Og her er "nyheter" for de som forsvarer Frp i disse tider:

Er ikke det en naziside?

Goblin_9
11.11.14 23:54
AbuGarcia: treverk.

Materiale som forekommer i de kommunale hodene som brukte disse pengene til helt andre ting.
Samt i kommunale hoder i bl a Lillesand, som ikke engang visste hva de tildelte midlene skulle brukes til.

(Innlegget ble redigert 11.11.14 23:54)

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 46192
11.11.14 23:55
Mumle: Og her er "nyheter" for de som forsvarer Frp i disse tider:

Hva har denne siden med FrP å gjøre?

AbuGarcia
11.11.14 23:55
Goblin_9: Materiale som forekommer i de kommunale hodene som brukte disse pengene til helt andre ting.

:)

UTEDO
11.11.14 23:58
Mumle: Og her er "nyheter" for de som forsvarer Frp i disse tider

Herregud hva med å holde seg  til tema ?

Eskil gjorde ikke noe galt , og jeg er Frper , ettersom du gjør et poeng av partinavnet.

(Innlegget ble redigert 11.11.14 23:58)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 54155
12.11.14 00:05

UTEDO, når representanter for mensa-gjengen på vgd fyrer løs, da blir det bare sånn.

Goblin_9
12.11.14 00:05
DenSisteBohem: Hva har denne siden med FrP å gjøre?

Ingenting, vil jeg tro. De kan umulig ha majoriteten i alle de kommunestyrene som har tullet seg vekk her.
I grunnen minner saken om "eldremilliarden" fra en hel del år tilbake, som skulle brukes til ting som gjorde livet bedre og enklere på gamlehjem, sykehjem osv.
Den fordampet i de underligste retninger den også - jeg vet om en kommune som brukte pengene til å legge asfalt på parkeringsplassen til gamlehjemmet.
Det fikk nok de gamle stor glede av.

Spørsmålet som bør reises i denne debatten er egentlig om ikke Staten bør båndlegge ("øremerke") midler som gis kommunene til slike spesielle formål?

fisto
fistoInnlegg: 28816
12.11.14 00:10
Goblin_9: Samt i kommunale hoder i bl a Lillesand, som ikke engang visste hva de tildelte midlene skulle brukes til.

Slik inkompetanse er helt uten bunn.
Fyren trakk på skuldrene og løftet hendene en smule, mens han lo. 
Lo offeret opp i trynet. Meget ironisk scenario.
Ja, jeg ble sorgfull på hennes vegne.

DenSisteBohem
12.11.14 00:15
Goblin_9: Spørsmålet som bør reises i denne debatten er egentlig om ikke Staten bør båndlegge ("øremerke") midler som gis kommunene til slike spesielle formål?

Jeg ville da trodd at nettopp disse midlene som her omtaler var øremerket, men det kan vel virke som om de ikke var det.

Noe som etter min mening er helt bak mål.

UTEDO
12.11.14 00:16
Goblin_9: Spørsmålet som bør reises i denne debatten er egentlig om ikke Staten bør båndlegge ("øremerke") midler som gis kommunene til slike spesielle formål?

Noe bør dem virkelig gjøre..

http://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/mdup11001614/11-11-2014

min 08:00 -> Tar seg betalt for å gå  i begravelsen.  Skam er ordet.

GARDSDATTRA

Goblin, jeg tenker at Utøya-ofrene ble ofre også for noe annet. Nemlig kunnskapsmangel og mangel på innsikt og forståelse for hva disse ungdommene hadde gått igjennom, og hvilke traumer de led/lider av.

Derfor er det mulig enkelte kommuner ikke forsto hva disse skjønnsmidlene skulle dekke. Om de hadde forstått mer om staten hadde sendt ut et rundskriv på kaudervelsk byråkratspråk er jeg også litt i tvil om.

DenSisteBohem
GARDSDATTRA: når representanter for mensa-gjengen

Du mener slike fantastiske og kloke mennesker som deg selv?

professordrøvel
12.11.14 00:17
UTEDO: Tar seg betalt for å gå i begravelsen

Dette er direkte skammelig og frekt.

Mumle
MumleInnlegg: 1806
12.11.14 00:19
UTEDO: Herregud hva med å holde seg  til tema ? Eskil gjorde ikke noe galt , og jeg er Frper , ettersom du gjør et poeng av partinavnet.

Dette er hva som spres i sosiale medier av Frp-venner i visse kretser akkurat nå. Jeg holder meg til tema, EP er nevnt i flere tråder i det siste. Vil anbefale deg å følge med i "miljøet".

GARDSDATTRA

DenSisteBohem, jeg pekte ikke på noen jeg, opp til den enkelte å føle seg truffet.

Goblin_9
GARDSDATTRA: Om de hadde forstått mer om staten hadde sendt ut et rundskriv på kaudervelsk byråkratspråk er jeg også litt i tvil om.

Ha - jeg hadde noen timer med ansatte i en kommune en gang, på et kurs som het Kommunal Kompetanse.  Jeg snakket om språk, maktspråk og dekk-over-sannheten-språk, og hvorfor det ble slik at en krets småbyråkrater utviklet sitt eget språk som sikkert er klinkende klart for dem selv - men som ingen skjønner.
Det hjalp neppe noe særlig, nei.

UTEDO
12.11.14 00:30
professordrøvel: Dette er direkte skammelig og frekt

Lurer på hva som sirkulerer i hodet når en klarer å føre opp lønn for å gå i begravelsen , og at det skal trekkes fra den summen som skulle brukes på ofrene. Slikt er bare helt fantastisk.

Wiggum
WiggumInnlegg: 18767
12.11.14 00:32
UTEDO: min 08:00 -> Tar seg betalt for å gå i begravelsen. Skam er ordet.

Så var det vinklingen til NRK og Brennpunkt da. Det er ikke første gangen de skaper oppmerksomhet ved å kjøre på en overdreven vinkling.

Ikke misforstå, det er åpenbart blitt gjort feil og mangler her, men jeg vet at det har blitt gjort mange gode ting med disse pengene i alle fall den ene nevnte kommunee. Dette kommer "overraskende" nok ikke frem i dette programmet.

professordrøvel
12.11.14 00:35
UTEDO: Lurer på hva som sirkulerer i hodet når en klarer å føre opp lønn for å gå i begravelsen , og at det skal trekkes fra den summen som skulle brukes på ofrene. Slikt er bare helt fantastisk.

Kan umulig være så mye. Muligens fylt opp av sagflis.

tinnyme
tinnymeInnlegg: 9967
12.11.14 00:37
GARDSDATTRA: Goblin, jeg tenker at Utøya-ofrene ble ofre også for noe annet. Nemlig kunnskapsmangel og mangel på innsikt og forståelse for hva disse ungdommene hadde gått igjennom, og hvilke traumer de led/lider av.

Riktig det, men de kommuner som, jeg vil nesten si, har underslått pengene som var øremerket til bruk på ofrene kan vel ennå  rekke å bruke disse pengene på det de var beregnet til. 

Hvis ikke bør jo staten kreve tilbakebetaling fra kommuner som tror de har fått disse pengene i "premie" for å ha et Utøya-offer blant sine innbyggere.

Deretter bør staten ta grep og ordne opp i sakene Det kan da umulig være så uoverkommelig for en etat med så mange ansatte?

UTEDO
12.11.14 00:39
Wiggum: Så var det vinklingen til NRK og Brennpunkt da. Det er ikke første gangen de skaper oppmerksomhet ved å kjøre på en overdreven vinkling.
Ikke misforstå, det er åpenbart blitt gjort feil og mangler her, men jeg vet at det har blitt gjort mange gode ting med disse pengene i alle fall den ene nevnte kommunee. Dette kommer "overraskende" nok ikke frem i dette programmet.

At det er gjort mange gode ting med pengene ? Skulle bare mangle , men nå lager dem ikke et brennpunkt for å skryte av kommunene gjør det dem skal med pengene som er øremerket ofrene i en slik sak.

Saken er at det tydeligvis er veldig mange som mener mye ikke er gjort. Og når noen klarer å ta av pengene for å gi seg lønn for å gå i begravelsen så er det noe som heter , total mangel av skamvett.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg