Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nasjonalbiblioteket 22. juli

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42528
26.04.15 01:21

Nasjonalbiblioteket tar vare på alt som blir publisert på .no-domener. Regner med at tråden "Stort smell i Oslo" er sikret for fremtiden.

Dette var i stor grad sosiale medier før twitter kom i full gang, så regner med dette er verdifull informasjon fra "vanlige folks" reaksjon fra og med bomben ble hørt til Karlsrud til lenge etterpå.

Up-the-ra
Up-the-raInnlegg: 3892
07.05.15 11:42

Et ganske unikt stykke samtidsdokumentasjon i den tråden. Det er nok informasjon der til at det ikke vil forundre meg om den vil brukes av forskere innen forskjellige disipliner i samfunnsvitenskap og historie i fremtiden. 

Jeg så gjennom den for en stund siden, og det som slo meg var at jeg synes å huske at skråsikkerheten rundt hvem som sto bak (les: muslimer) var større enn det som kom til uttrykk gjennom den tråden. 

Det jeg husker at jeg syntes var skikkelig guffent, utover selve terrorangrepet, var alle som virket som om de frydet seg over at det de trodde var et islamistisk terrorangrep hadde skjedd i Norge. Jeg husker at jeg gikk inn på et fellesskandinavisk nynazistisk/nasjonalistisk/rasistisk forum noen dager etter 22.07 og fulgte den tilsvarende tråden der. Der var det jubel og planlegging av hvordan de skulle gripe situasjonen. Gradvis gikk det opp for dem hva det var som egentlig hadde skjedd, og det virket som om det faktum at det ikke var en muslim som sto bak var det de syntes var det værste med hele situasjonen. 

Azadi
AzadiInnlegg: 1296
23.05.15 17:44

Wow, takk skal du ha for. Visste ikke det fantes noe sånt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg