Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Stopp galskapen!

NYTT TEMA
Grunnaleite
GrunnaleiteInnlegg: 2
20.03.16 07:19

Anders Behring Breivik får et gigantisk minnesmerke etter seg: Behringstredet

Det er med vantro jeg registrerer at INGEN ser koblingen mellom utformingen av det foreslåtte minnesmerket etter Utøya-ofrene og navnet til massedrapsmannen! Det foreslåtte monumentet vil for ham framstå som et gigantisk monument over hva han har gjort.

Dette monumentet må ALDRI bli en realitet! Jeg støtter de som bor i området og daglig vil se dette uhyggelige monumentet  - som garantert vil bli kalt «Behringstredet» på folkemunne. Denne belastningen unner jeg ikke de som er berørt.  Og jeg unner ikke gjerningsmannen denne triumfen det vil være å få dette monumentet så godt som oppkalt etter seg.

Gunnar Grunnaleite

Rådal

KongBob
KongBobInnlegg: 34718
21.03.16 10:14
Grunnaleite: Anders Behring Breivik får et gigantisk minnesmerke etter seg: Behringstredet
Det er med vantro jeg registrerer at INGEN ser koblingen mellom utformingen av det foreslåtte minnesmerket etter Utøya-ofrene og navnet til massedrapsmannen! Det foreslåtte monumentet vil for ham framstå som et gigantisk monument over hva han har gjort.
Dette monumentet må ALDRI bli en realitet! Jeg støtter de som bor i området og daglig vil se dette uhyggelige monumentet - som garantert vil bli kalt «Behringstredet» på folkemunne. Denne belastningen unner jeg ikke de som er berørt. Og jeg unner ikke gjerningsmannen denne triumfen det vil være å få dette monumentet så godt som oppkalt etter seg.
Gunnar Grunnaleite Rådal

Hvorfor mener du at dette blir et monument for ABB?...

Er minnesmerke på Ground Zero et monument over Al Qaida og Bin Laden i dine øyne?...

Og grunnen til at dette muligens blir kalt behringstredet er fordi du og dine likesinnede gjør alt dere kan for å få spredt dette...

De som bor i området ser Utøya hver eneste dag...   De færreste av de vil se minnesmerket...

Grunnaleite
GrunnaleiteInnlegg: 2
21.03.16 11:14

Jeg ønsker IKKE at dette monumentet skal ha den utformingen som er foreslått. Det er formet som et stred - en gjennomgang. Vi har allerede Beringstredet som er passasjen mellom Russland og Alaska. Jeg er redd dette monumentet vil bli kalt "Behringstredet" på folkemunne. En annen utforming - og denne faren er ikke tilstede. 

KongBob
21.03.16 11:33
Grunnaleite: Jeg ønsker IKKE at dette monumentet skal ha den utformingen som er foreslått. Det er formet som et stred - en gjennomgang. Vi har allerede Beringstredet som er passasjen mellom Russland og Alaska. Jeg er redd dette monumentet vil bli kalt "Behringstredet" på folkemunne. En annen utforming - og denne faren er ikke tilstede.

Som sagt er det du og dine likesinnede som sprer utrykket "behringstredet"...  Da blir det patetisk i mine øyne å klage på at andre kanskje vil bruke utrykket...

Jeg synes det er et fint minnesmerke og massen som blir gravd ut skal brukes til minnesmerket i Oslo...   På den måten kobles disse to til hverandre...

staaalisen
staaalisenInnlegg: 2076
16.04.16 02:41
Grunnaleite: Jeg ønsker IKKE at dette monumentet skal ha den utformingen som er foreslått. Det er formet som et stred - en gjennomgang. Vi har allerede Beringstredet som er passasjen mellom Russland og Alaska. Jeg er redd dette monumentet vil bli kalt "Behringstredet" på folkemunne. En annen utforming - og denne faren er ikke tilstede

Om noen år - la oss si  50 til 250 - så vil en slik bauta bli et hederstegn for gjerningsmannen, og ikke et minnesmerke over ofrene.

KongBob er på ville veger. Ground Zero er vesensforskjellig fra bygde-Norge, og i Norge har det i mange år vært tradisjon for å hedre brutale gjerningsmenn i stedet for å gi omtanke og kjærlighet til ofre for kriminalitet. Se f.eks hvordan noen av våre verste drapsmenn er blitt nasjonens "helter", Torgersen, Orderud m.fl.

Er det noen som tror at ikke ABB engang skal oppnå samme status. Etter mitt syn er det nok bare et spørsmål om tid. Det kan gå fem år. Det kan gå 500 år. En gang vil det skje.

(Innlegget ble redigert 16.04.16 02:42)

mo68
mo68Innlegg: 9316
27.06.16 11:16
KongBob: Jeg synes det er et fint minnesmerke og massen som blir gravd ut skal brukes til minnesmerket i Oslo... På den måten kobles disse to til hverandre...

Enig. Minnesmerket blir vakkert og verdig. Prosessen har jo også vært grei. Jeg undres: de som er motstandere av dette, er de imot et minnesmerke på prinsipielt grunnlag, samme hvordan det er utformet?

KongBob
27.06.16 11:19
mo68: Jeg undres: de som er motstandere av dette, er de imot et minnesmerke på prinsipielt grunnlag, samme hvordan det er utformet?

Det er nok noen som er i mot uansett, mens noen helst vil flytte det...

RickiBK
RickiBKInnlegg: 53282
27.06.16 11:20
mo68: Enig. Minnesmerket blir vakkert og verdig. Prosessen har jo også vært grei. Jeg undres: de som er motstandere av dette, er de imot et minnesmerke på prinsipielt grunnlag, samme hvordan det er utformet?

Dersom du må spørre om dette, så har du virkelig ikke fulgt med. 

De som protesterer mot DETTE minnesmerket mener det er for iøyenfallende, og stort. Blir som å sette opp en låvevegg stor plakat i et villastrøk i Oslo om at rikdom er stygt. 

De vil gjerne ha et minnesmerke, men heller et som kan samle alle som opplevde tragedien der ute, hvilket var langt flere enn de som befant seg på øya. Flere av de har jo uttalt at de kjente fortvilelsen over at det skjedde forferdelige ting der ute, uten at de kunne gripe inn. 

De behøver ikke en slik voldsom påminnelse om det midt i utsikten over vannet. 

(Innlegget ble redigert 27.06.16 11:21)

KongBob
27.06.16 11:24
RickiBK: De behøver ikke en slik voldsom påminnelse om det midt i utsikten over vannet.

Utøya ligger der, midt i utsikten over vannet, som en evig påminnelse...

Og det er kun en håndfull naboer som vil se det planlagte minnesmerke fra husene sine...

mo68
27.06.16 11:46
RickiBK: Dersom du må spørre om dette, så har du virkelig ikke fulgt med. De som protesterer mot DETTE minnesmerket mener det er for iøyenfallende, og stort. Blir som å sette opp en låvevegg stor plakat i et villastrøk i Oslo om at rikdom er stygt. De vil gjerne ha et minnesmerke, men heller et som kan samle alle som opplevde tragedien der ute, hvilket var langt flere enn de som befant seg på øya. Flere av de har jo uttalt at de kjente fortvilelsen over at det skjedde forferdelige ting der ute, uten at de kunne gripe inn. De behøver ikke en slik voldsom påminnelse om det midt i utsikten over vannet.

Ah, så de ønsker å overprøve den prosessen som har vært og de faglige vurderinger som er gjort. Høres i grunnen greit ut at dette tas til domsstolene.

(Innlegget ble redigert 27.06.16 11:46)

RickiBK
27.06.16 11:50
mo68: Ah, så de ønsker å overprøve den prosessen som har vært og de faglige vurderinger som er gjort. Høres i grunnen greit ut at dette tas til domsstolene.

problemet er jo at disse som tross alt er naboene til dette minnesmerket slett ikke føler de er blitt hørt. 

Jeg har ingen vansker med å skjønne de, da dette minnesmerket fremstår mer som et sår enn minnesmerke. 

Har du vært der på Utøya og områdene der inne på land som blir berørt av dette? Du burde tatt en tur, og ta med deg presentasjonene av dette minnesmerke for sammenligning. 

RickiBK
27.06.16 11:51
KongBob: Og det er kun en håndfull naboer som vil se det planlagte minnesmerke fra husene sine...

Så du ville støttet at Oslos minnesmerke ble klistret over stuevinduene dine?

Reis ut og se hvordan dert er der og ta med deg presentasjonene av minnesmerket. 

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 20002
27.06.16 12:05
mo68: , er de imot et minnesmerke på prinsipielt grunnlag, samme hvordan det er utformet?

Jeg tror nok at det er problemet - de vil ikke ha et minnesmerke i sitt nabolag. Noe som er fullt ut forståelig. 

Men, det er et ganske vanlig problem ved utbygginger av ulike slag. Og man pleier ikke å bli hørt....

justanothername
justanothernameInnlegg: 11506
27.06.16 12:11
KongBob: Er minnesmerke på Ground Zero et monument over Al Qaida og Bin Laden i dine øyne?...

En digresjon kanskje, men når man snakker om Ground Zero, så hadde jeg sansen for ideen om å bygge opp Twin Towers på nytt, helt likt som det var før. Det ville ha signalisert at Al Qaida ikke kunne gjøre noe virkelig skade, det ville gjort dem til en mygg som man bare klasker til, for så å la hevelsen lege seg og bli borte. Ikke noe arr. Og man ville sluppet at deres sympatisører ser på USA som sårbart.

Men til saken: dette minnesmerket innenfor Utøya vil sikre at ABB blir husket. For noen er kanskje det viktig...

(Innlegget ble redigert 27.06.16 12:14)

KongBob
27.06.16 12:39
RickiBK: Så du ville støttet at Oslos minnesmerke ble klistret over stuevinduene dine?
Reis ut og se hvordan dert er der og ta med deg presentasjonene av minnesmerket.

Jeg støtter det planlagte minnesmerke...

Hvis det var det du mente med pjattet ditt...

KongBob
27.06.16 12:41
justanothername: Men til saken: dette minnesmerket innenfor Utøya vil sikre at ABB blir husket. For noen er kanskje det viktig...

Akkurat på samme måte som Auschwitz sikrer at Hitler og nazistene blir husket...

RickiBK
27.06.16 15:35
KongBob: eg støtter det planlagte minnesmerke... Hvis det var det du mente med pjattet ditt...

Hva er det du babler om?

Jeg støtter et minnesmerke, men det planlagte er ikke riktig for de som skal bo der. 

Må være lov å ta hensyn til flere enn disse som ikke skal sitte og se det såret hele tiden.

(Innlegget ble redigert 27.06.16 15:36)

mo68
27.06.16 15:54
RickiBK: Jeg støtter et minnesmerke, men det planlagte er ikke riktig for de som skal bo der. Må være lov å ta hensyn til flere enn disse som ikke skal sitte og se det såret hele tiden.

Nå er du på tyn is. Mener du at de som tilfeldigvis bor der er bedre kvalifisert enn fagfolk til å vurdere hva som skal utføres? Minnesmerket skal være for alle, ikke bare for de som bor der.

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 45738
27.06.16 16:05
mo68: Jeg undres: de som er motstandere av dette, er de imot et minnesmerke på prinsipielt grunnlag, samme hvordan det er utformet?

Hvis du hadde lest deg litt opp på saken ville du sett at beboerene i området ønsker et mindre iøyenfallende minnesmerke plassert litt mer diskret enn det som nå er vedtatt.

Beboeren i området, de som risikerte sine egne liv for å hjelpe ungdommene som kom svømmende fra Utøya har forslått flere andre steder i nærområdet, blandt annet et sted like opp i bakken fra odden, hvor minnesmerket ikke vil være synlig fra eiendommene.

Jeg har forståelse for beboerene i området ikke ønsker dette som er planlagt rett utenfor stuevinduene deres, og jeg har full forståelse for at de pårørende til de som ble drept og såret på Utøya ønsker et sted de kan minnes.

Dette er en vanskelig sak for alle parter, men for beboerene er denne saken så vanskelig at de nå har saksøkt staten og ønsker prosessen stanset, og minnestedet flyttet. Her kan du lese litt mer om dette.

DenSisteBohem
27.06.16 16:07
mo68: Nå er du på tyn is. Mener du at de som tilfeldigvis bor der er bedre kvalifisert enn fagfolk til å vurdere hva som skal utføres? Minnesmerket skal være for alle, ikke bare for de som bor der.

Nå er det vel heller du som er på tynn is, du har jo tidligere i tråden helt klart vist at du ikke vet hva det er snakk om her.

Jeg vil vel tro at Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress vet litt bedre enn deg hva som er riktig her.

" Statsråden går imot den ekspertisen han selv har bedt om, med rapporten fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS), som sier at det er svært uheldig å bygge her på grunn av den psykiske påkjenningen det vil gi."

DenSisteBohem
27.06.16 16:11
KongBob: Og det er kun en håndfull naboer som vil se det planlagte minnesmerke fra husene sine...

Vi vet jo fra tidligere at du og resten av AP rett og slett driter i de som hjalp ungdommene fra Utøya. Det finnes ikke noen fornuftig grunn til at minnesmerket MÅ ligge akkurat der det nå er planlagt, og det er heller ikke slik at de som er imot at det skal ligge der er dårlige mennesker, selv om det virker som om enkelte i AP mener det.

Kanskje du skulle prøve å sette deg inn i hva disse menneskene føler? Hvilke traumer de også har gått og går igjennom etter tragedien på Utøya? Men det er vel for mye å forlange...

Men kanskje du kan forklare hvorfor det MÅ ligge akkurat der det nå er planlagt?

DenSisteBohem
27.06.16 16:13
Rhabagatz: Jeg tror nok at det er problemet - de vil ikke ha et minnesmerke i sitt nabolag. Noe som er fullt ut forståelig.

Det er da ingen av beboerene der som har uttalt at de ikke vil ha et minnesmerke i nabolaget, de vil bare ikke ha et som de vil bli sittende og se på hele tiden. Det er en viss forskjell på det og det du her påstår.

DenSisteBohem
27.06.16 16:14
Grunnaleite: som garantert vil bli kalt «Behringstredet» på folkemunne

At enkelte idioter vil benytte et slikt navn på dette er jeg ikke i tvil om. Slike som deg.

RickiBK
27.06.16 16:18
mo68: Nå er du på tyn is. Mener du at de som tilfeldigvis bor der er bedre kvalifisert enn fagfolk til å vurdere hva som skal utføres? Minnesmerket skal være for alle, ikke bare for de som bor der.

For å si det rett ut: JA.

Disse "ekspertene" og "fagfolkene" skal ikke sitte og se inn i dette store såret hver dag. 

Er NULL problemer å lage et minnesmerke som både tilfredsstiller behovet for å ha et sted å minnes disse uskyldige som ble meiet ned, samtidig som at man tar hensyn til de som skal bo der. 

Så den "tynne isen" min er nok såpass tjukk at den hviler på solid fjell i tillegg. 

RichiRich
RichiRichInnlegg: 4324
27.06.16 16:19

Dette kommer nok aldri til å skje, blir nok alt for mye motstand fra de berørte fra området, øya og befolkningen generelt. 

mo68
27.06.16 16:23
DenSisteBohem: Dette er en vanskelig sak for alle parter, men for beboerene er denne saken så vanskelig at de nå har saksøkt staten og ønsker prosessen stanset, og minnestedet flyttet. Her kan du lese litt mer om dette.

Jeg trenger ikke lese mer om dette - ellers takk, i motsetning til deg er jeg oppdatert. Det virker riktig å bringe saken inn for en domsstol.

Alle de som vil kunne se det planlagte minnesmerket, vil også kunne se Utøya - i all evighet.

Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress har ingen kunstfaglig kompetanse, bare nevner det.

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 20002
27.06.16 16:24
DenSisteBohem: Det er da ingen av beboerene der som har uttalt at de ikke vil ha et minnesmerke i nabolaget, de vil bare ikke ha et som de vil bli sittende og se på hele tiden. Det er en viss forskjell på det og det du her påstår.

Jeg må visst presisere, noen fant ut at språket hadde en liten unøyaktighet....

"de vil ikke ha det minnesmerke i sitt nabolag"

Så - da kan vi kanskje forhodle oss til det som var eningen med mitt innlegg, nemlig at slike situasjoner oppstår hele tiden.

(Innlegget ble redigert 27.06.16 16:24)

RickiBK
27.06.16 16:25
mo68: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress har ingen kunstfaglig kompetanse, bare nevner det.

KUNSTfaglig? 

Hva pokker har nå det med saken å gjøre?

DenSisteBohem
27.06.16 16:26
mo68: Jeg trenger ikke lese mer om dette - ellers takk, i motsetning til deg er jeg oppdatert.

Det virker da ikke som om du er oppdatert på dette i det hele tatt, i motsetning til meg. Hadde du vært så oppdatert som du påstår så hadde du vel ikke behøvd å stille det spørsmålet du stilte i ditt første innlegg i tråden, nemlig dette:

"Jeg undres: de som er motstandere av dette, er de imot et minnesmerke på prinsipielt grunnlag, samme hvordan det er utformet?"

Da ville du jo visst at beboerene i området ikke er imot noe minnesmerke på prinsipielt grunnlag, men det visste du altså ikke.

DenSisteBohem
27.06.16 16:28
mo68: Alle de som vil kunne se det planlagte minnesmerket, vil også kunne se Utøya - i all evighet.

Utøya har alltid vært der. Det er noe helt annet enn å få tredd et minnesmerke ned over hodet på denne måten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg