Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Morgenbrød

NYTT TEMA
Chord
ChordInnlegg: 1782
13.01.08 12:26
Hvorfor får gutter morgenbrød om morgenen?
Har hørt ett eller annet sted at gutter får ereksjon hvert 45.minutt mens man sover, og at det er derfor man "en eller annen gang i løpet av de første 45 min etter at man våkner også vil få det" ?

Noen som har peiling?? Trenger det til en avisspalte, så fint med litt seriøse svar her:)
Rudi
RudiInnlegg: 3291
13.01.08 14:25
det er 2 hovedgrunner:

Våte drømmer
Hindrer uønsket urinering i søvne
Chord
13.01.08 14:27
Hvor har du det fra?

Våte drømmer tviler jeg på at stemmer, fordi jeg har snakket med en legestudent om dette fenomenet. Han påpeker at selv om man har ereksjon i søvne betyr det ikke at man drømmer noe seksuelt.
Rudi
RudiInnlegg: 3291
13.01.08 14:43
jeg har det kun ut ifra egne erfaringer, men er bra sikker på at dette stemmer...

jeg sier ikke det er utelukkende våte drømmer, men det er en av grunnene
guttemann
guttemannInnlegg: 1590
13.01.08 15:56
Rudi skrev:
Hindrer uønsket urinering i søvne

Denne er ikke så dum... Evolusjonsmessig, så kan jeg godt forstå hvis en slik mekanisme har oppstått.
Aud_Mjuk
Aud_MjukInnlegg: 802
13.01.08 17:34
Chord skrev:
Hvorfor får gutter morgenbrød om morgenen?
Har hørt ett eller annet sted at gutter får ereksjon hvert 45.minutt mens man sover, og at det er derfor man "en eller annen gang i løpet av de første 45 min etter at man våkner også vil få det" ?

Herre gu...! Det er lett. Hva lærer ungdommen på skolen nu for tiden? Gutter får selvfølgelig mogenbrød om MORGENEN. Hva ellers? Hvordan ville de unge pikene ta det dersom de fikk servert morgenbrød til aftens? Nei, Ærlig talt! Det finnes ingen finnesse nu for tiden.

Chord
13.01.08 19:54
Aud...jeg trodde stand-up kvelden var i morgen?
Arthaus
ArthausInnlegg: 644
19.01.08 19:12
"The cause of Nocturnal penile tumescence (morgenbrød) is not known certainly. Bancroft (2005) hypothesizes that the noradrenergic neurons of the locus ceruleus are inhibitory to penile erection, and that the cessation of their discharge that occurs during REM sleep may allow testosterone-related excitatory actions to manifest as NPT."

http://en.wikipedia.org/wiki/Nocturnal_penile_tumescence
daskedusk
daskeduskInnlegg: 12655
21.01.08 00:10
Himlade du, kan du oversette det stykket til norsk?:)
varjen
varjenInnlegg: 15092
21.01.08 23:42
Det betyr vel at det er et hormon som hindrer ereksjon som ikke skilles ut under søvn.

Ellers er vel min teori at det er fordi vi ligger og har det godt, avslappet og behagelig. Kuken tror det er noe på gang altså.
---------------------------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
Hysteria3
Hysteria3Innlegg: 39864
22.01.08 14:10
Ifølge en såkalt sex-ekspert i FHM har det noe med at den rett og slett trenger å være erigert ofte nok, og at kroppen derfor tilfører den blod for å holde omløpet i gang. Husker ikke ordrett, men hey...

Hysteria
BeatHeart
BeatHeartInnlegg: 399
28.01.08 11:56
jeg også har lest et sted at det er for å hindre i at man pisser på seg.

blæra er full som oftest når du har morrabrød, merka det?
BeatHeart
BeatHeartInnlegg: 399
28.01.08 11:57
jeg også har lest et sted at det er for å hindre i at man pisser på seg.

blæra er full som oftest når du har morrabrød, merka det?
EnRosaEngel
EnRosaEngelInnlegg: 3755
28.01.08 13:56
Heldigvis er jeg gift med mine sønners far. Det var veldig greit å henvise til han når åtteåringen spurte meg om det forleden.

Gutter trenger fedre!
Imp0rtante
Imp0rtanteInnlegg: 235
30.01.08 14:49
guttemann skrev:
Denne er ikke så dum... Evolusjonsmessig, så kan jeg godt forstå hvis en slik mekanisme har oppstått.

*Da har du ikke forstått så mye av evolusjon. Evolusjon handler om at den mest tilpasningsdyktige OVERLEVER.. Det er ikke slik at den som tisser på seg om natta ikke overlever..

Hadde det handlet om liv og død kunne det vært noe i det, for da hadde de som ikke tisset i senga overlevd og videreført sine ikke tisse om natta-gener til neste generasjon som heller ikke tisset om natta og tilslutt ville tisserne dødd ut. Men slik er det nå ikke så det går ikke an å blande inn evolusjon i dette.
mito
mitoInnlegg: 22070
30.01.08 15:34
Å ikke tisse om natten kan absolutt ha en evolusjonsmessig fordel. De som ikke tisser på seg, sover bedre, får den hvilen kroppen trenger, og får dermed bedre helse. Som i det store gir bedre mulighet til å overleve, vokse opp og få avkom.

Hvis det var sånn at det ikke er noen fordel å ikke tisse på seg, hvorfor tisser vi da ikke på oss om natten?
Imp0rtante
31.01.08 00:15
Så det du mener er at hvis folk tisset på seg om natten før, så innførte man ikke inn tiltak for å unngå problemer? Man bare innfant seg med at det å sove ville være en våt og ubehagelig opplevelse? Det her nærmer seg kverulering mito.

Spørsmålet er jo hvorfor skal man tisse på seg om natten når man ikke gjør det på dagen?
enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
31.01.08 01:55
EnRosaEngel skrev:
Heldigvis er jeg gift med mine sønners far. Det var veldig greit å henvise til han når åtteåringen spurte meg om det forleden.

Gutter trenger fedre!

**
Mein Gott!!

Så koselig å lese. Nå ble jeg glad. Lykke til videre!
mito
mitoInnlegg: 22070
31.01.08 09:00
Imp0rtante skrev:
"Så det du mener er at hvis folk tisset på seg om natten før, så innførte man ikke inn tiltak for å unngå problemer? Man bare innfant seg med at det å sove ville være en våt og ubehagelig opplevelse?"

Morrabrød har nok eksistert mye lenger enn den moderne tids kunnskap og tiltaksmuligheter for å begrense "skadene" tissing om natten kan medføre.

"Det her nærmer seg kverulering mito."

Bare for å kverulere, så vil jeg nå si at dette definitivt ikke er kverulering. Kverulering er uvesentlig detaljpirk. Jeg sa meg derimot uenig i din hovedpåstand om at morrabrød som hinder for nattlig urinering ikke kunne forklares evolusjonistisk.

"Spørsmålet er jo hvorfor skal man tisse på seg om natten når man ikke gjør det på dagen?"

Bevissthet? To av barna mine er nå tørre, for begge gikk det raskere å slutte med bleier om dagen enn om natten.

En helt annen sak er om morrabrød faktisk er der for å hindre urinering. Hvis det er slik at impotente menn ikke har noe større problem med at de tisser på seg om natten, så skulle vel det svekke det argumentet. En annen ting jeg leste en gang er at vi først rundt fireårsalderen begynner å produsere et stoff som gjør det lettere å holde seg om natten, derfor er det enklere å slutte med bleier om dagen enn natten. Jeg vet ikke om dette er før, etter eller samtidig med at morrabrødfenomenet oppstår.

Jeg har hørt flere forklaringer på hvorfor vi har morrabrød, men ingen som sier at man vet sikkert. En forklaring er at penis trenger jevnlig ereksjon for at dette skal holdes vedlike, eller for at blodgjennomstrømningen skal holde seg god. Ellers kan det jo bare være at det er en unødvendig konsekvens av kroppens tilstand og stoffproduksjon når vi sover. Drømmer av seksuell karakter har jeg hørt påstand om, men har vanskelig for å tro det, både utfra personlig erfaring og hva jeg har lest. Menn kan få ereksjon uten at den er seksuelt stimulert (små gutter får jo ereksjon).
Jalla2
Jalla2Innlegg: 9041
31.01.08 10:20
Imp0rtante skrev:
"Hadde det handlet om liv og død kunne det vært noe i det, for da hadde de som ikke tisset i senga overlevd og videreført sine ikke tisse om natta-gener til neste generasjon som heller ikke tisset om natta og tilslutt ville tisserne dødd ut. Men slik er det nå ikke så det går ikke an å blande inn evolusjon i dette."

Mon det?
Mennesket har ikke ligget i senger siden tidenes morgen og det kunne nok være praktisk å ikke måtte gå ut (av for eksempel) hula/skjulestedet de bodde i på nattestid for å måtte gjøre sitt fornødne i områder hvor det var villdyr som lurte. Litt trasig å få strødd, men samtidig ende opp som nattmat for et eller annet sultent noe......
Imp0rtante
31.01.08 14:21
mito skrev:
"Bare for å kverulere, så vil jeg nå si at dette definitivt ikke er kverulering. Kverulering er uvesentlig detaljpirk. Jeg sa meg derimot uenig i din hovedpåstand om at morrabrød som hinder for nattlig urinering ikke kunne forklares evolusjonistisk."

***Jeg tror du kverlurerer fordi jeg tror du egentlig ikke tror på at kravene for at det skal være noe evolusjonsmessig, virkelig var reelle. At de fant sted. Evolusjon er en lang prosess, at sengetissernes fedre ikke klarte å gjøre noe for å forhindre konsekvenser av tissingen har jeg ingen tro på. Mennesker fra den tiden var veldig praktiske av seg.

"Bevissthet? To av barna mine er nå tørre, for begge gikk det raskere å slutte med bleier om dagen enn om natten."

***Ja, har selv erfart at barn bruker lenger tid på å slutte med bleier om natten.. Tror ikke det har noe med ereksjon å gjøre.. Tror det går mer på evnen til å knipe.. Etter hvert skjer det automatisk om natten.. Men det må jo først skje automatisk på dagen.. Når jeg må tisse på dagen behøver jeg ikke tenke eller bevisstgjøre det å holde seg.. Ser ikke hvorfor det ikke kan være sånn på natten og med "trening"..
guttemann
guttemannInnlegg: 1590
04.02.08 18:29
Imp0rtante skrev:
Men slik er det nå ikke så det går ikke an å blande inn evolusjon i dette.

Mitt svar:
Hehe. De sa det samme om psykologi. I dag er evolusjons-psykologi der det skjer. Kan bare nevne navn som Dawkins og Pinker. Disse er jo super-stjerner i dag. Idioter vet selvfølgelig ikke hvem de er. Noe som bringer meg tilbake til Darwin. Urin består for det meste av vann. Det er forøvrig et luktstoff som er i denne væsken. Dette kan rovdyr plukke opp, og vi misliker kanskje lukten nettopp av den grunnen. Det er også slik at hvis det er gammelt biologisk materiale, fra for eksempel en seng, og vann, så kan dette gi grobunn for bakterier. Dette kan føre til infeksjoner. Skulle ikke så mye ressonering til for å få en fin teori...
Eriku
ErikuInnlegg: 3290
05.02.08 17:37
guttemann skrev:
Imp0rtante skrev:
Men slik er det nå ikke så det går ikke an å blande inn evolusjon i dette.

Mitt svar:
Hehe. De sa det samme om psykologi. I dag er evolusjons-psykologi der det skjer. Kan bare nevne navn som Dawkins og Pinker. Disse er jo super-stjerner i dag. Idioter vet selvfølgelig ikke hvem de er. Noe som bringer meg tilbake til Darwin. Urin består for det meste av vann. Det er forøvrig et luktstoff som er i denne væsken. Dette kan rovdyr plukke opp, og vi misliker kanskje lukten nettopp av den grunnen. Det er også slik at hvis det er gammelt biologisk materiale, fra for eksempel en seng, og vann, så kan dette gi grobunn for bakterier. Dette kan føre til infeksjoner. Skulle ikke så mye ressonering til for å få en fin teori...

---------------

Sier meg enig, uten at min mening nødvendigvis veier mye.
erldra
erldraInnlegg: 8917
06.04.08 00:24
Morrabrødet skal jeg holde unna, men når det gjelder urin om natten, så er naturen så viselig innrettet at friske mennesker skal slippe å urinere om natten, derfor tykner urinen når man sover og følgelig så sprenger den ikke på før en våkner!

Mennesker med prostataplager og andre plager kan få medisiner som tykner urinen, slik at de slipper å springe på toalettet flere ganger om natta...

Men det er desverre ikke alle som blir hjulpet..

Håper at opplysningen er tilfredstillende...
Supply
SupplyInnlegg: 9820
06.04.08 04:24
I følge en lege på TV (ikke en 100% pålitelig kilde, men det virket som om han visste hva han pratet om), dreier det seg om "vedlikehold".

Penis trenger trening for å holde seg frisk, og denne prosessen skjer om natten, fordi man har vanskelig for å få ereksjon på jobb og når man beveger seg mye.

Hvorfor man altid får ståtiss rett før man skal gå ut av bilen skulle jeg gjerne visst.

Syttenhundretallet
SyttenhundretalletInnlegg: 1158
06.04.08 23:09
Hindrer urinering i søvne?
Men i himmelens navn, vi jenter kan da fint la være å tisse på oss når vi sover. Det bør dere også kunne lære dere.
Zpiff
ZpiffInnlegg: 14708
07.04.08 08:50
mito skrev:
Å ikke tisse om natten kan absolutt ha en evolusjonsmessig fordel. De som ikke tisser på seg, sover bedre, får den hvilen kroppen trenger, og får dermed bedre helse. Som i det store gir bedre mulighet til å overleve, vokse opp og få avkom.
Hvis det var sånn at det ikke er noen fordel å ikke tisse på seg, hvorfor tisser vi da ikke på oss om natten?

>>>
En annen greie er jo at urin gjerne lukter, og siden flere rovdyr bruker luktesansen er det lite (evolusjonsmessig)heldig at det lukter for mye der man sover.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 14708
07.04.08 08:53
Syttenhundretallet skrev:
Hindrer urinering i søvne?
Men i himmelens navn, vi jenter kan da fint la være å tisse på oss når vi sover. Det bør dere også kunne lære dere.

>>>
Eh.., hørt om "inkontinens"(?), da er du sikkert også klar over hvilket kjønn som er mest plaget av dette, og det tom. i våken tilstand.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg