Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nitrogen

NYTT TEMA
Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
22.07.08 15:47
Flytende nitrogen er jo kjempekaldt og fryser andre stoffer/gjenstander kjapt og svært effektivt. Er det mulig for flytende nitrogen eller andre stoffer kan gi så kaldt som 0* K?

PS: jeg skjønner ikke fysikkformler
DCooper
DCooperInnlegg: 27
22.07.08 17:04
Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om, men det er ikke slik at nitrogen i seg selv er kaldt og fryser andre stoffer. Derimot er kjøleegenskapene hos nitrogen gode slik at dette kan brukes som et kjølemedie. Nitrogenet må først selv kjøles ned før du bruker det.

Tatt i betraktning at nitrogenets frysepunkt er 63 K, så kan ikke flytende nitrogen eksistere under denne temperaturen. For å kjøle ned noe til 0 K må du bruke nitrogen-is ved samme temperatur.
Earthquakejente
EarthquakejenteInnlegg: 40508
22.07.08 17:23
Jeg burde jo tenkt på at is er kaldere enn flytende... Men dette betyr at det stoff med størst kjøleegenskaper er nitrogen? Har sett det brukt ved nedfrysing av menneskeegg ol
Kårefix
KårefixInnlegg: 3340
22.07.08 20:41
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_elements_by_melting_point

Grunnen til at de bruker nitrogen er sikkert at det blir rimelig kaldt i tillegg til at det er billig. Mesteparten av atmosfæren er jo nitrogen.
Klikk for å gå tilbake til toppen