Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Cannabis less harmful than drinking, smoking

NYTT TEMA
Gammel-Erik
Gammel-ErikInnlegg: 251
05.10.08 16:27
http://www.physorg.com/news142159307.html
Butters
ButtersInnlegg: 17901
05.10.08 16:39
Old news
Gammel-Erik
Gammel-ErikInnlegg: 251
05.10.08 17:14
Jupp for noen så
OOTSP
OOTSPInnlegg: 6902
16.10.08 13:10
Jeg vet og har visst det i lang tid, men de fleste tror ikke på det ;)
Pip_6
Pip_6Innlegg: 18509
16.10.08 14:36
Støttes..
razier
razierInnlegg: 1206
29.10.08 22:52
Kan,ke støtte det.
All rus og rusmidler har sin pris
Pip_6
29.10.08 23:18
For meg så dreier dette seg om 'retten til å ruse seg'. -Noe vi fortsatt har.
All misbruk av rus har sin pris. Kan,ke straffe alle fordi noen ikke klarer styre seg. -Tenker jeg.
razier
29.10.08 23:57
Pip_6 skrev:
For meg så dreier dette seg om 'retten til å ruse seg'. -Noe vi fortsatt har.
All misbruk av rus har sin pris. Kan,ke straffe alle fordi noen ikke klarer styre seg. -Tenker jeg.
---------------

Hadde ikke akkurat noen tanker om straff fra myndighetenes side.
For meg kan hvem som helst ruse seg så mye de vil, bare sier at alt har sin pris, og det gjelder også rus.
Ruser meg av og til selv, men må betale prisen før eller senere, enten ved hangover eller abstinenser.
Sånn er det bare
Pip_6
30.10.08 15:28
Så sant Razier.. :o)

All rus har sin pris. Dog syntes 'hangover' ifra Cannabis som en 'walk in the park', iforhold til de hangover jeg har hatt ifra Alkohol. Så hva som er 'minst bra for kroppen', er det liten tvil om ifra min side..

-Men dette er som alltid, bare min mening.. :o)
Demigod
DemigodInnlegg: 2587
30.10.08 21:34
Jeg drikker alkohol men røyker hverken cannabis eller sigaretter.

Min erfaring når jeg ser på venners adferd er at de som røyker cannabis roter seg aldri inn i trøbbel mens de som drikker alkohol ganske ofte blir bøtelagt eller havner i slåsskamper.

Mine cannabis røykende venner er ikke slik som de blir framstillt på TV.Da tenker jeg på disse sløve junkies som knapt klarer å prate.
De fleste cannabis motstandere bruker disse stereotypene som eksempler i sitt anti hasj korstog.Det de ikke klarer å forstå er at disse stereotypene bruker andre stoffer vedsiden av.
En moderat cannabis røyker er helt vanlig og fungerer helt normalt i hverdagen.

Grunnen til at jeg ikke røyker cannabis selv er at jeg ikke liker rusen.Den gir meg ingenting så jeg holder meg til alkohol.
razier
31.10.08 09:41
Pip_6 skrev:
Så sant Razier.. :o)

All rus har sin pris. Dog syntes 'hangover' ifra Cannabis som en 'walk in the park', iforhold til de hangover jeg har hatt ifra Alkohol. Så hva som er 'minst bra for kroppen', er det liten tvil om ifra min side..

-Men dette er som alltid, bare min mening.. :o)
-------------
Jeg røkte hasj hver dag over en 6 mndrs periode.
Dette medførte personlighetsforandring.
Den mest typiske, mentale forvrengning ved hasjrøyking over en lengre periode, er at man etter sin egen mening har blitt så forbannet _ærlig_ ovenfor verden.
Man får nesten ikke fullrost sin egen ærlighet nok....S+ i orden og oppførsel altså.
Man synes også man har blitt "så rett på sak".
Det man egentlig utvikler seg til, er at man gjerne blir en uhøflig slask.
Og har man kommet dithen, som jeg gjorde, tilsvarer ikke abstinensene "walk in the park".
Jeg slet en måned (minst) med depresjoner.
Dette er et kjent fenomen blandt hasjrøykere (daglig brukere).
Dessuten mister man evnen til langtidsplanlegging, og gjør store dumheter med økonomien.
Men jeg er ellers enig med deg hvis man tar seg en hasjpipe i helgen.
Det er bare det, at med tiden utarter det seg lettere enn alkohol til å ta seg ei pipe hver dag osv osv
Planeswalk
PlaneswalkInnlegg: 7919
14.11.08 21:08

"Cannabis less harmful than smoking and drinking"

----For det første : Dette utsagnet er helt uinteressant og/eller villedende ,da det er fullstendig tatt ut av en relevant samfunnskontekst. Så lenge cannabis først og fremst *røykes*, hjelper det lite om stoffet i seg selv ikke er spesielt farlig for noe. Det *blir* farlig ved røyking.

For det andre: I flere tilfeller fører hasjbruk til avhengighet og forstyrrelse av ens mentale balanse. Dette har vi allerede nok av på flere måter i dagens samfunn.

For det tredje : Det er farligere å kjøre i 100km/t utfor et stup enn å kakke seg i hodet med en trestokk. Det betyr ikke dermed at det er noen særlig vits i å kakke seg i hodet med en trestokk.

CRONALDO07
CRONALDO07Innlegg: 10875
21.11.08 01:30

Thumbs up til innlegget over.

razier
21.11.08 17:05

Planeswalk:

----For det første : Dette utsagnet er helt uinteressant og/eller villedende ,da det er fullstendig tatt ut av en relevant samfunnskontekst. Så lenge cannabis først og fremst *røykes*, hjelper det lite om stoffet i seg selv ikke er spesielt farlig for noe. Det *blir* farlig ved røyking.

For det andre: I flere tilfeller fører hasjbruk til avhengighet og forstyrrelse av ens mentale balanse. Dette har vi allerede nok av på flere måter i dagens samfunn.

-------

jeg kjenner en som røyket hasj, han startet dagen med å fyre en pipe.

Og mellom hostekulene om morgenen som jeg var der, utbrøt han:" det er godt jeg røyker hasj, ellers ville jeg ikke få hostet opp all dritten fra lungene.

Han var av den typen som _nesten_ sa at hasj egentlig var noe av det sunneste et menneske kunne røyke.

I dag har han sluttet, og hoster ikke mer.

Larry
LarryInnlegg: 8029
21.11.08 17:52
Planeswalk: "Cannabis less harmful than smoking and drinking"   ----For det første : Dette utsagnet er helt uinteressant og/eller villedende ,da det er fullstendig tatt ut av en relevant samfunnskontekst. Så lenge cannabis først og fremst *røykes*, hjelper det lite om stoffet i seg selv ikke er spesielt farlig for noe. Det *blir* farlig ved røyking.

Man kan selvsagt se på skadevirkningene isolert sett, om det gjelder banking i hodet med trestokk, utforkjøring av stup eller bruk av rusmidler.

Det som nok allikevel gjør en sammenligning mellom cannabis og tobakk/alkohol relevant, er at det ene er straffbart og de andre  er lovlige (det er forøvrig fritt fram å banke seg i hodet eller kjøre utfor stup)

Mange er av den oppfatningen at lovverkerket bør være konsekvent.

Pencilcase
PencilcaseInnlegg: 2091
21.11.08 17:57
razier: Han var av den typen som _nesten_ sa at hasj egentlig var noe av det sunneste et menneske kunne røyke. I dag har han sluttet, og hoster ikke mer.

Ekstremt interessant, du ...

fIy
fIyInnlegg: 442
22.11.08 21:45
Demigod:
Mine cannabis røykende venner er ikke slik som de blir framstillt på TV.Da tenker jeg på disse sløve junkies som knapt klarer å prate.
De fleste cannabis motstandere bruker disse stereotypene som eksempler i sitt anti hasj korstog.Det de ikke klarer å forstå er at disse stereotypene bruker andre stoffer vedsiden av.
En moderat cannabis røyker er helt vanlig og fungerer helt normalt i hverdagen.

Da antar jeg at dine venner ikke røyker så mye/ofte. Jeg har dessverre noen venner som gjør nettopp det, og de kan fortelle at de ikke fungerer normalt i hverdagen. Noe jeg selvsagt og har sett.

Semih
SemihInnlegg: 3221
22.11.08 21:50

Men når det alt er forbudt, så hvorfor oppheve det?

Er jo bare flott at vi slipper enda flere hasjavhengige uansett om det er mindre skadelig.

LaCangura
LaCanguraInnlegg: 54714
25.11.08 16:53

Cannabis fører ved langtidsbruk til depresjon og andre psykiske problemer. Dette fordi Cannabis virker på substanser i hjernen som fører til frigjørelse av signalstoffet/transmitteren Dopamin. Frigjørelsen av Dopamin fører til eufori, altså lykkefølelse, og avslapphet. Kroppen bruker dopamin som transmitter i sentralnervesystemet. Det brukes ved motorisk kontroll (slik som bevegelse) og har også noe med adferd og følelser å gjøre. Det aktive stoffet i cannabis, THC, er meget fettløselig og kan dermed lett passere blod-hjerne-barrieren. THC trenger derfor dypt ned i hjernevevet og lagres lenge, slik at virkningen av Cannabis lenge kan sitte igjen.

Etterhvert som du bruker cannabis vil ditt daglige humør synke(du vil bli litt deprimert) og du vil trenge Cannabis for å kunne komme opp på et vanlig nivå. Kroppen din  vil bli avhengiv av at dopamin utløses ofte, og kroppens normale produksjon av signalstoffet dopamin reduseres. Dette fører til sløvhet, likegyldighet og tristhet. Cannabis fører til reduksjon av kognitive funksjoner, blant annet evnen til konsentrasjon, hukommelse og motorisk koordinering.

Så folkens, tenk dere om før dere starter med Cannabis!

LEBli
LEBliInnlegg: 152
27.11.08 11:25

[Fikk ikke til siteringsfunksjonen, sletter innlegget da det ikke ga mening i seg selv]

(Innlegget ble redigert 27.11.08 11:25)

Planeswalk
28.11.08 01:20

"Man kan selvsagt se på skadevirkningene isolert sett, om det gjelder banking i hodet med trestokk, utforkjøring av stup eller bruk av rusmidler."

--Man KAN ja, men det har null funksjonalitet.

"Det som nok allikevel gjør en sammenligning mellom cannabis og tobakk/alkohol relevant, er at det ene er straffbart og de andre  er lovlige (det er forøvrig fritt fram å banke seg i hodet eller kjøre utfor stup)"

--Ja men da må man også spesifisere dette i utgangspunktet, og det ble ikke gjort i tråden som startet debatten. Tråden var et slags håpløst forsøk på å reklamere for cannabis.

"Mange er av den oppfatningen at lovverkerket bør være konsekvent."

---Hva er konsekvent lovverk da? Er det reelt konsekvent å bruke de eksakt samme metodene i alle sammenhenger? Virkeligheten er sjelden så enkel. Forøvrig ser vi jo at lovlige rusmidler misbrukes i stor stil, såvel som ulovlige. Å holde fast på et prinsipp om at lover må utformes "likt" for alle sammenhenger bærer ingen som helst funksjonalitet.

Riktignok: At dagens forbud mot cannabis ser ut til å være poengløst, kan være riktig. Men da har det aller mest å gjøre med at samfunnet ikke har noe bredt fokus på å endre ruskulturene og rushandelen. Uavhengig av hva man mener om hasj i seg selv : Skal samfunnet få et mer fornuftig bruk av rusmidler, og en avskaffelse av narkotikatrafikk og heroin, må samfunnet ta i bruk mange virkemidler samtidig, både på kort og lang sikt.

Enkelte er dessverre bare interesserte i å få røyke hasj uten å bli straffet.  

Larry
LarryInnlegg: 8029
28.11.08 16:20

"Man kan selvsagt se på skadevirkningene isolert sett, om det gjelder banking i hodet med trestokk, utforkjøring av stup eller bruk av rusmidler."

--Man KAN ja, men det har null funksjonalitet."
-----------
-Det var da også mitt poeng. Skadevirkningene kan ses på isolert, men det gir ikke et grunnlag for debatt. Så lenge ulike rusmidler er tatt opp som tema, er det lite hensiktsmessig å unngå å se på sammenlignbare synspunkt og fakta.

"Hva er konsekvent lovverk da? Er det reelt konsekvent å bruke de eksakt samme metodene i alle sammenhenger?"

-Det er åpenbart konsekvent å bruke like retningslinjer for tilsvarende handlinger, og det bør man etter min mening tilstrebe å få til i størst mulig grad.

"Å holde fast på et prinsipp om at lover må utformes "likt" for alle sammenhenger bærer ingen som helst funksjonalitet."

-Det er jeg på ingen måte enig i. Utgangspunktet bør være at tilsvarende handlinger skal rammes likt av loven. Unntak fra dette bør være særdeles godt begrunnet. Overført til denne debatten, blir det da om det er særdeles godt begrunnet at cannabis bør forbli ulovlig mens alkohol er tillatt.

"Enkelte er dessverre bare interesserte i å få røyke hasj uten å bli straffet. "

-Det er det helt sikkert, men personlig så er jeg mer interessert i det prinsipielle rundt dette. Hasjrøyking for min egen del er så uvanlig at det er irrelevant om det er lovlig eller ei.

jontrygve
jontrygveInnlegg: 17872
28.11.08 18:40
Planeswalk: Enkelte er dessverre bare interesserte i å få røyke hasj uten å bli straffet

Problemet ligger i at lovverket ikke ser ut til å ha den normgivende effekten man håpet på når man innførte det. Cannabisbrukere og misbrukere er i dag lavt prioritert hos politiet. Økningen av brukerdose-definisjonen fra 5 gram til 15 gram er et klarsignal fra politisk hold om at brukerne er uinteressante. Hovedressursene rettes mot bakmenn og ulovlig import av cannabis. Det er inget hold i argumentasjonen om at de som ønsker lovliggjøring (og de selv røyker cannabis) ønsker det kun for eget forgodtbefinnende. De sitter på ganske trygg grunn som det er.

Så til sakens kjerne: Vi har i dag et rusmiddel i omløp som brukes av en ganske stor mengde mennesker som ikke ser ut til å ha noen kvaler ved å benytte dette stoffet, og det med god grunn. Ihvertfall om vi ser på vitenskapelige data sammeliknet med andre rusmidler som er lovlig. Disse vil ruse seg enten til rekreasjon eller som en konsekvens av misbruk uansett hva lovverket sier. Rusmidlene skaffes per i dag via kanaler som linkes til organisert kriminalitet og så lenge det ikke er lov å selge stoffet over disk vil det selges under disk med null offentlig innsyn og vil fungere som en enorm inntektskilde for disse organisasjonene. Supply and demand.

Eneste måten å aktivt kunne gå inn og regulere markedet på er ved å legalisere det for så å legge restriksjoner på utsalget, som med alkoholdistribusjon.

(Innlegget ble redigert 28.11.08 18:51)

Planeswalk
30.11.08 06:01

"Problemet ligger i at lovverket ikke ser ut til å ha den normgivende effekten man håpet på når man innførte det."

---Nettopp. Og hvorfor da en annen type lovverk plutselig skal forandre alt, er for meg helt usannsynlig. Grunnene til narkokulturens vekst er jo langt flere og dypere enn hva samfunnet har vært forberedt på og er klare over. Man kan ikke fjerne dette markante problemet med et pennestrøk.

"Cannabisbrukere og misbrukere er i dag lavt prioritert hos politiet. Økningen av brukerdose-definisjonen fra 5 gram til 15 gram er et klarsignal fra politisk hold om at brukerne er uinteressante."

---Og det er heller ikke brukerne som er problemet. Problemet er kulturen og de store pengene som tjenes på dette. På verdensbasis har dette blitt et så spesielt problem at lovverk ikke lenger holder som modifikator. Å da bruke mye tid på å diskutere lovverk (forbud og ikke forbud, typer forbud osv.) er for meg bare å lure seg selv, bite seg i halen. Man vil heller skjule sannheten med fin maling i stedet for å ta tak i problemet på flere felt.

"Hovedressursene rettes mot bakmenn og ulovlig import av cannabis."

--Nei, politiet har lenge underprioritert dette, fordi de har måttet løpe etter hasjrøykende tenåringer i kroken på studenthybler. Det er først NÅ at politiet har uttalt offentlig at de ønsker å fokusere mer og mer på bakmenn og den organiserte kriminaliteten i alle typer kriminalitet. Tidligere har det norske samfunnet vært i en annen posisjon. Nå har organisert kynisme vokst mye fortere enn vi har fått med oss.

Politiet må tilføres vesentlig større ressurser, mer makt, samtidig som man også MÅ gjennomføre andre tiltak samtidig. (Ett av de kan gjerne være legalisering, men jeg er kritisk til at man har en overdreven tiltro til at et pennestrøk alene skal forandre et gedigent problem på kort tid - det er jo ikke slik at alle som tjener fett på hasjindustri automatisk kommer til å bli blåbærplukkere om en lov forandres). 

"Det er inget hold i argumentasjonen om at de som ønsker lovliggjøring (og de selv røyker cannabis) ønsker det kun for eget forgodtbefinnende. De sitter på ganske trygg grunn som det er."

--Vel, det er egentlig irrelevant forsåvidt, men det finnes flere enn nok som kun har egoistiske interesser her.

"Så til sakens kjerne: Vi har i dag et rusmiddel i omløp som brukes av en ganske stor mengde mennesker som ikke ser ut til å ha noen kvaler ved å benytte dette stoffet, og det med god grunn."

--For det første: Dette stemmer overhodet ikke. Det finnes meget betydelige konsekvenser av hasjrøyking. Dette kan du få bekreftet fra mange leger såvel som mange rusmisbrukere selv. Og hasjrøyking starter i langt flere miljøer enn de sosialt belastede.

"Ihvertfall om vi ser på vitenskapelige data sammeliknet med andre rusmidler som er lovlig. Disse vil ruse seg enten til rekreasjon eller som en konsekvens av misbruk uansett hva lovverket sier."

---Jeg er enig her. Derfor sier jeg at lovverket er nesten ubetydelig.

"Rusmidlene skaffes per i dag via kanaler som linkes til organisert kriminalitet og så lenge det ikke er lov å selge stoffet over disk vil det selges under disk med null offentlig innsyn og vil fungere som en enorm inntektskilde for disse organisasjonene. Supply and demand."

---Dette argumentet mener jeg ikke holder: Grunner:

1.Narkoindustrien er en ekstremt stor industri og en ekstremt godinntektskilde både for pushere og da spesielt de "større" gutta. At disse lett vil la seg fratas slike muligheter, er naivt å tro.

2.I dag er andre rusmidler som danner avhengighet lovlige i "kontrollert" form: Alkohol, tobakk. Til tross for høyere og høyere priser og bedre og bedre helseopplysning, har bruk og misbruk av disse stoffene økt i omfang med årene, paralellt med de antatte tiltakene som skal føre til en kontrollert lovlighet. Nøkkelen er avhengighet. Salget spiller på avhengighet. Avhengighet kjenner ingen pris. At tobakksforhandlere og alkoholforhandlere ikke samtidig driver med annen "kynisk" virksomhet, er temmelig irrelevant i den større sammenheng.

3. I dag har vi jo en betydelig smugling av alkohol og tobakk inn til Norge. Til tross for at disse produktene er lovlige. Da kommer høyresiden inn med argumenter om lavere pris for å stagge dette. La oss se et scenario med hasj: Produktet -dersom det blir lovlig - kommer garantert til å få en høy og sterkt avgiftsbelagt pris.

At disse stoffene er legale, kan altså ikke på noen som helst måte bevise at det hadde vært verre om de hadde vært illegale.

"Eneste måten å aktivt kunne gå inn og regulere markedet på er ved å legalisere det for så å legge restriksjoner på utsalget, som med alkoholdistribusjon."

--Med andre ord er dette det rene eventyr. Det vil IKKE skje. Jeg KAN være positivt til legalisering, men da KUN i en kontekst hvor man har et massivt mottrekk på flere områder mot narkotikakulturen og produksjonen. Det er det ikke vilje til i noen samfunn i dag.

(Innlegget ble redigert 30.11.08 06:03)

Planeswalk
30.11.08 06:10

Forøvrig: OM hasj skal legaliseres, må jo produktene da overhodet ikke avgiftsbelegges og samtidig selges i en høy konkurransekontekst, slik at de blir ekstremt billige.

Argumentet til sosialliberalerne og sosialistene om at "hasj bør være lovlig men dyrt og tilgangsbegrenset" faller jo på sin egen urimelighet - for å si det mildt. Det blir som å bite seg veldig hardt i halen.

Enten må noe være legalt og billig - eller så må det være forbudt. Noe "midt i mellom" kan vi alle forstå blir hykleri. Som vi ser med den fiaskopolitikken som har vært ført mht.alkohol og tobakk.

(Innlegget ble redigert 30.11.08 06:11)

jontrygve
01.12.08 16:43

Jeg har litt problemer med å se hva dine egne meninger for å forbedre situasjonen måtte være. La oss sette situasjonen litt i perspektiv:

- Cannabis er i dag et stoff flere titalls prosent av Norges befolkning har prøvd.

- Stoffet vil brukes av disse menneskene uavhengig av lovgivning.

- Statens hender er "bundet" da man ikke kan regulere et marked som er ulovlig. Eventuelle endringer i markedet (som ved å f.eks fjerne tilgang til alle andre stoffer narkodealere selger i tillegg til cannabis) kan kun gjøres via statlige reguleringer.

Problemet, slik jeg ser det, er først og fremst at staten ikke på noen måte kan kontrollere hva som konsumeres av norske forbrukere og i hvilke mengder det konsumeres. Ikke bare det, men inntjeningspotensiale kan være enormt. Man må selvsagt erkjenne at rusbruk og rusmisbruk vil forekomme uansett. Dette kan vi tydeligvis ikke endre påmed lovverk, så vi må snart åpne for alternative løsninger. Nå har legalisering av bl.a. cannabis vært prøvdut i Nederland med positive resultater, men det kan selvsagt også komme av demografiske forskjeller osv. Jeg ønsker derimot velkommen en saklig tilnærming til problematikken. Fryktelig mange andre jeg har snaket med om dette ønsker å holde det ulovlig fordi det er ulovlig eller liknende sirkelargumentasjon. Er det noen spesifikke grunner til at cannabis burde holdes ulovlig veid opp mot argumentene for legalisering?

Alkohol- og tobakkspolitikk har ikke vært en fiasko på noen måte om man vurderer alternativet. Dette var forresten utprøvd i USA på 20-tallet og man ser jo hvordan det gikk...

Planeswalk
02.12.08 13:08

"Er det noen spesifikke grunner til at cannabis burde holdes ulovlig veid opp mot argumentene for legalisering?"

--Folk påstår til stadighet at jeg ønsker et forbud. Men det har jeg aldri sagt. Jeg sier at legalisering kan være ett av verktøyene som brukes for å påvirke narkotika-og kriminalitetsproblematikk. Det jeg advarer mot, er en helt ukritisk tro på at bare man legaliserer hasj, så vil alle leve i et slags paradis på jord fra og med første dag. Nettopp fordi (som du også sier) lovverket ikke KAN påvirke noe særlig av ruskulturen og rushandelen alene, er det naivt å legge alt i hendene på byråkratiske pennestrøk. Det formørker andre tiltak som også er viktige. Problemet for samfunnet i dag er hovedsaklig at man kun prøver ett og ett tiltak isolert sett, dermed har de ingen virkninger.

Forøvrig er det ikke bare fordeler av hasjlegaliseringen i Nederland, og man har jo heller ikke gjennomført legaliseringen alene uten andre tiltak samtidig. 

Og hvis vi ser på Christiania-bydelen i Danmark, så ble jo det et gedigent narkorede på grunn av at hasjbruk og hasjhandel lenge ble "godkjent" der. Det gikk over styr. Tilslutt måtte politiet inn.

Det er derfor jeg sier at legalisering må skje i en kontekst som er meget pragmatisk og massiv.

I Sveits har man nettopp sagt nei til hasj mens man tidligere liberaliserte regelverket omkring heroin. Naturlig nok, da dette er to helt ulike saker. Heroinmisbrukere er ikke lenger i en posisjon til å velge seg bort fra problemet.

(Innlegget ble redigert 02.12.08 13:10)

Planeswalk
02.12.08 13:13

"Alkohol- og tobakkspolitikk har ikke vært en fiasko på noen måte om man vurderer alternativet."

---Jovisst.Du kan umulig mene at det er en suksess ,når alkoholmisbruket og røyking har økt i omfang og smugling, grensehandel og hjemmebrenning faktisk er utbredt den dag i dag.

Jeg mener ikke at det er noe poeng i å forby disse tingene, av forståelige grunner. Men jeg sier at dette er et eksempel på at rusmiddel-legalisering må skje i en kontekst der man også har andre verktøy som påvirker utviklingen. Ellers blir det bare som om du hiver et spedbarn på sjøen for å å se om det kan svømme.

(Innlegget ble redigert 02.12.08 13:14)

jontrygve
30.12.08 15:40
Planeswalk: ---Jovisst.Du kan umulig mene at det er en suksess ,når alkoholmisbruket og røyking har økt i omfang og smugling, grensehandel og hjemmebrenning faktisk er utbredt den dag i dag.  Jeg mener ikke at det er noe poeng i å forby disse tingene, av forståelige grunner. Men jeg sier at dette er et eksempel på at rusmiddel-legalisering må skje i en kontekst der man også har andre verktøy som påvirker utviklingen. Ellers blir det bare som om du hiver et spedbarn på sjøen for å å se om det kan svømme.

1) Alternativet 'forbud' hjelper ikke på dette. Historien forteller oss så. Vi kan ikke regulere et problem man har gjort forbudt å regulere. Folk kommer ikke til å slutte å ruse seg, så man må jobbe med det man har.

2) Selvsagt. Dette er jeg helt enig i.

Slate87
Slate87Innlegg: 381
09.03.09 00:51
LaCangura: Kroppen din  vil bli avhengiv av at dopamin utløses ofte, og kroppens normale produksjon av signalstoffet dopamin reduseres. Dette fører til sløvhet, likegyldighet og tristhet. Cannabis fører til reduksjon av kognitive funksjoner, blant annet evnen til konsentrasjon, hukommelse og motorisk koordinering. Så folkens, tenk dere om før dere starter med Cannabis!

For dem som ikke vet det, så gjelder det ikke bare cannabis, men også andre ting som tobakk og sjokolade :D

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg