Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor mye er dødelig mengde strøm?

NYTT TEMA
bluesman
bluesmanInnlegg: 3378
28.12.08 15:38

Så noe artig på NRK i går... Milgram-eksperimentet. Tilsynelatende ble det jo avslørt at alle egentlig er potensielle til å drepe andre bare noen ber deg gjøre det og omgivelsene er riktige, men når de folka fikk 300 volt osv. så er det vel ikke dermed sagt at dette er dødelig? Tennpluggen i gressklipperen avgir vel flere tusen volt, og visst gjør det vondt å holde i den, men man dør i hvert fall ikke.. Kan noen forklare dette en gang for alle for meg.

Azurr
AzurrInnlegg: 4885
28.12.08 16:58

300 volt forteller spenningen. Strøm måles i ampere. De to jobber sammen.

Supply
SupplyInnlegg: 9817
28.12.08 17:45

Strøm og spenning er ikke det samme. Spenning (Volt) er som en tommelfinger regel farlig over 50V AC (stikkontakt), eller 100V DC (batteri). Men for at det skal virkelig være farlig, må man være en del av en krets, enten mellom to poler, mellom en pol og jord. Er spenningen for lav kan ikke kretsen dannes pga. motstanden i kroppen. Såfort kretsen er sluttet begynner strømmen å gå, nøyaktig hvor mye strøm som er farlig kommer litt ann på hvilke deler av kroppen din som danner kretsen, mellom to fingre på samme hånd er en "ufarlig" krets. Dersom kretsen passerer hjertet, feks. hånd til hånd skal det veldig lite til. 0.2mA er stortsett oppfattet som det som skal til for å dytte hjertet ut av rytmen sin, men tallet varierer mellom flere kilder.

I Norge er støt fra stikkontakten ekstra farlig, siden vi har en frekvens på 50hz, som har ekstra lett for å påvirke hjerterytmen.

bluesman
28.12.08 18:16

Ja... gammel vane er vond og vende. Alt kalles jo for strøm, men jeg er forsåvidt kjent med at strøm er ampere, kjenner til Ohms lov, forskjell på likestrøm og vekselstrøm etc.

Men hvis du har et bilbatteri da, 12 volt og la oss si 250 A, vil man ikke få strøm i seg ved å ta på polene fordi kroppen har for mye motstand i forhold til hvor mye spenning batteriet har da (12v)? U=R*I, eller U/R=I, så 12V delt på ohmen i kroppen, da blir det rett og slett for lite ampere? Eller har det med at det er likestrøm og gjøre?

VivaNorwegen
VivaNorwegenInnlegg: 1095
28.12.08 21:45
Elektrisk strøm kan medføre fare

Elektrisk strøm kan være farlig for liv og helse dersom den passerer gjennom menneskekroppen. Allerede ved en strøm på 6 mA vil muskelkramper kunne oppstå. Ved en strøm på 15 mA kan muskelsammentrekningene lokalt bli så sterke at personen ikke klarer å slippe den strømførende delen.

Blir strømmen over 30 mA vil dette kunne gi hjerteflimmer om strømmen går gjennom hjerteregionen. Dette er en livstruende tilstand. Det vil dessuten kunne oppstå andre skader som tiltar i alvorlighetsgrad med økende strøm.

På grunn av gjennomsnittlig kroppsmotstand regnes ikke spenninger opp til 50 VAC (vekselstrøm) eller 120 VDC (likestrøm) å kunne gi høyere strøm enn 30 mA. Dette anses derfor som grensen på hva som er farlig spenning selv om det finnes individuelle grenser fra person til person. Ofte benyttes derfor en spenning på 12 ? 24 VDC til laboratorieforsøk fra en lokal strømkilde. Det vanlige strømnettet har en spenning på 230 VAC.

Farlige situasjoner oppstår når en person tar på to strømførende deler samtidig med hver hånd eller står på et elektrisk ledende gulv og tar på en strømførende del og spenningen overstiger de verdier som er gitt over.

bluesman
29.12.08 08:23

Jeg får bare si tusen takk for et svar som var akkurat det jeg ønsket meg.

GGråstein
GGråsteinInnlegg: 29928
30.12.08 01:13

Det er en faktor til: For at et strømstøt skal gi hjerteflimmer, må det komme på et bestemt tidspunkt i hverterytmen. Derfor kan noen dø mens andre overlever samme strømstyrke. Det kommer bare an på hvor heldige/uheldige de er.

enigma_undercover
enigma_undercoverInnlegg: 6741
30.12.08 19:43

Den elektriske stol i Florida har en "ferdsskriver" med papirskive som roterer under henrettelsen og tegner aktuell strømstyrke i øyeblikket. Fra det vet vi, også fra annet hold, at menneskekroppen har en indre motstand på ca 600 ohm. Dette skjer imidlertid kun nå spenningen er høy nok til å penetrere det ytre hudlaget. Derfor så høy spenning.

En gjennomsnittlig amerikansk henrettelse på denne måten gir en strøm på mellom 4 og 7 ampere. Den i Tennesee er strømbegrenset til å levere 5.5 A ved bruk av en reaktor.

Fra elektrolæren i gamledager lærte jeg at omtrent 50 mA @ 50 Hz mellom hendene (altså gjennom brystet) er nok til å stanse hjertet.

Ved høyere frekvenser (f.eks. 100kHz) vil ikke denne strømmen påvirke hjertet eller muskulatur i det hele tatt. Man vil imidlertid kunne få brannskader. Samme gjelder høyspent likestrøm, med det unntak av selve inn- og utkoblingsøyeblikket i kroppen er medvirkende til utfallet. Man regner med at hjertet i 5% av tiden i sin syklus er følsom for ytre spenninger som kan forårsake hjerteflimmer. Man kan altså dø av likespenning, men 50Hz vekselspenning er følgelig 20 x farligere ved samme strømstyrke.

Til sammenligning: Omtrent 1 mA (0.001 A) er strømstyrken som må til for å kjenne smerte).

Godt Nytt År!

(Innlegget ble redigert 30.12.08 19:46)

jonasbrosholen
jonasbrosholenInnlegg: 1
05.09.17 17:19

Min far fikk 16 amper i seg på jobben, som vil si 16000 mA. Det går bra med han:)

ostgote
ostgoteInnlegg: 3919
05.09.17 20:13
jonasbrosholen: Min far fikk 16 amper i seg på jobben,

Han fikk helt sikkert ikke 16 A gjennom kroppen. Ellers ville han vært sprøstekt.
Kroppen har en innvending elektrisk motstand på ca 1000 ohm eller mer og med 16 A gjennom kroppen ville det blitt en varmeutvikling på 256 kW (forutsatt 16 kV berøringsspenning)
Hvis det var 230 V spenning han berørte  ville det blitt maksimalt 230 mA i kroppen (1000 ohm) Vanligvis er motstanden større enn 1000 ohm. 

petterG
petterGInnlegg: 9297
05.09.17 21:34
jonasbrosholen: Min far fikk 16 amper i seg på jobben,

Tipper han fikk 230 volt i seg fra en 16 A kurs...?

(Innlegget ble redigert 05.09.17 21:35)

Mumm-Ra
Mumm-RaInnlegg: 719
07.09.17 11:42

Du mener hva som er potensielt dødelig, eller hva som man risikerer å dø av? Mennesker kan overleve lynnedslag dersom de går ned i fosterstilling. Dersom man får strøm i seg mens man er tørr på hendene og iført vannstøvler når man holder på å tukle med en gammeldags sikringsboks skulle det også gå greit. Står man imidlertid barføtt på et vått kjellergulv og bytter lyspære i taket, kan utgangen fort bli ubehagelig.

Husker jeg hadde en prøve i elektronikk valgfag på ungdomsskolen. Et av spørsmålene var "Er 1000 volt farlig?" (eller noe slikt, husker ikke antall volt nøyaktig). "Farlig" tolket jeg av en eller annen grunn som om det var en garantert dødelig utgang, og siden det alltids var en mulighet for å overleve dette, skrev jeg "nei" som svar. Da vi fikk tilbake prøvene hadde læreren kommentert; "Nei? Er du gal? 1000 volt er livsfarlig!!!"

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1900
13.09.17 22:19
Mumm-Ra: Er 1000 volt farlig?

Når innelufta er tørr, og du går over et syntetisk gulvteppe med de rette skosålene, kan potensialforskjellen (spenningen) mellom kroppen din og omgivelsene komme opp i 8000 V. Da får du et støt når du tar på noe, men det er selvsagt ikke farlig.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1900
14.09.17 10:24

På et strømgjerde kan spenningen mellom tråden og bakken være > 10 000 V. Litt vondt (særlig uten isolerende fottøy), men ikke farlig, det heller.

(Innlegget ble redigert 14.09.17 10:25)

Nabo
NaboInnlegg: 11290
14.09.17 10:34

Wiki har en ganske grei artikkel om strøm og mennesker her:

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_st%C3%B8t

Som en ser av artikkelen, så skal det svært lite strøm gjennom hjertet før det stopper. (25mA)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg