Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Batterier og elektrolytter.

NYTT TEMA
gamecrazy
gamecrazyInnlegg: 2160
30.04.12 13:52

Hvis saltvann er en elektrolytt,hvorfor har ingen tenkt på å bruke sjøvann for å produsere store batterier? Jeg mener 18 stk 12 volts batterier gir jo 216 volt og 19 gir 228v.

Har man 21 batterier kan 2 av de kobles til en pumpe.Slipper man å lade batteriene har man vel kommet ett skritt videre med Perpetum Mobile? Eller går det bort for mye energi i varme?

Både fuktig jord og sitrusfrukter kan brukes som batterier,men fruken må da kastes da den vil ineholde kobber og sink. 

ziogan
zioganInnlegg: 20844
30.04.12 14:01

Spenning er nå en ting, men dette skal jo opprettholdes over tid og ved ulike belastninger. Men fruktenergi og lignende er jo artig i praksis. Gjorde ikke Mytbusters noe slikt en gang?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7303
30.04.12 14:12
gamecrazy: Hvis saltvann er en elektrolytt,hvorfor har ingen tenkt på å bruke sjøvann for å produsere store batterier?

Fordi energien ikkje ligg i elektrolytten.

Ikkje for å vera nedlatande, men eg trur at du ville ha nytte av å lesa deg opp om energi generelt og batterier spesielt.

Ashtead
AshteadInnlegg: 7330
30.04.12 16:11

Selv om saltvann er elektrisk ledende, er det ikke spesiellt surt eller alkalisk. Og det er syrer eller baser som er best egnet som elektrolytter, ettersom de lettere vil trekke elektroner ut av, eller presse elektronier inn i, den ene av elektrodene og dermed bidra til å holde en strøm igang.

Fruktbaserte elementer er stort sett operative pga syre.

Nå kunne man kanskje finne et materiale som er passelig reaktivt med sjøvann, kanskje jern eller sink ville virket bra her, mens den andre elektroden er et robust stoff som f.eks. kobber.  Men det ville ikke bli noe særlig effektivt, og elektrodematerialene ble nok dyrere enn det man finner i vanlige batterier, selv om man sparte noe på anskaffelsen av elektrolytten.

Ashtead

gamecrazy
30.04.12 16:49
InnocentBystander: Ikkje for å vera nedlatande, men eg trur at du ville ha nytte av å lesa deg opp om energi generelt og batterier spesielt.

Det skal jeg.Blir helt besatt når jeg tenker på Tesla,Perpetum Mobile,gratis strøm,tyngdekraft,magnetisme osv.På YouTube påsto noen at det var 3-6 volt i en telefonledning.At man kunne lage batterier av våt jord og mye annet rart.

Lurer på å skaffe meg en slik bane man har klinkekuler i og se hvor langt man kommer i mot å lage en P.M. Jeg ønsker bevis.

I Mythbusters hadde de en kraftig vifte på en båt med seil og motbeviste vist en av lovene til Newton? Båten gikk først i ring,men den gikk fremover ved å vekselsvis styre til høyre og venstre.

InnocentBystander
30.04.12 18:26
gamecrazy: På YouTube påsto noen at det var 3-6 volt i en telefonledning.

Det er normalt 48 volt på ein telefonledning.

Telefonen må jo få energi frå ein eller annan plass... Men den energien kjem frå telefonsentralen, så det er vel knapt "fri energi".

(Innlegget ble redigert 30.04.12 18:36)

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1979
30.04.12 18:28
gamecrazy: I Mythbusters hadde de en kraftig vifte på en båt med seil og motbeviste vist en av lovene til Newton?

Jeg tror de fant ut at noe av luftstrømmen ble reflektert bakover pga. seilets konkave form. Dermed fungerte båten omtrent som et jetfly med reversed thrust. Hvis de hadde fjerna seilet, ville båten ha gått bakover.

OlePerOlsenPersen
OlePerOlsenPersenInnlegg: 1196
30.04.12 18:49
Grammofon: Jeg tror de fant ut at noe av luftstrømmen ble reflektert bakover pga. seilets konkave form. Dermed fungerte båten omtrent som et jetfly med reversed thrust. Hvis de hadde fjerna seilet, ville båten ha gått bakover

JA den skulle piratene hatt i jakten på gullskipene. 

Eller marinene hatt i jakten på piratene. 

gamecrazy
11.05.12 01:31
InnocentBystander: Telefonen må jo få energi frå ein eller annan plass... Men den energien kjem frå telefonsentralen, så det er vel knapt "fri energi".

Gratis energi da?

Diktor
DiktorInnlegg: 11461
11.05.12 08:50
InnocentBystander: Men den energien kjem frå telefonsentralen, så det er vel knapt "fri energi".

Fra et individuellt standpunkt, er det fri energi siden man ikke betaler for den eller må generere den selv. Men jeg vet ikke hvor glade Telenor blir når de finner ut at du lader laptopen ved å tyvkoble deg til telelinja. Så det er "fri" energi i en begrenset periode til en rødsprengt telemontør ringer på døra.

InnocentBystander
11.05.12 09:43
Diktor: Men jeg vet ikke hvor glade Telenor blir når de finner ut at du lader laptopen ved å tyvkoble deg til telelinja.

Telenor vil nok heller fryda seg over at ladaren blir blåst til helvete når nokon ringer til deg... for ringespenningen er adskilling høgare enn driftsspenning, og er i tillegg vekselspening...

I tillegg så får du garantert ikkje ut nok effekt til å lada ein laptop.

InnocentBystander
11.05.12 09:49
gamecrazy: Gratis energi da?

Knapt gratis når du betalar minst 129/mnd for å ha telefonlinja. Energien du kan trekka ut av linja vil kun vera verd ein brøkdel av det. I tillegg til at du må kjøpa utstyr til å omforma til ein spenning du kan bruka til noko praktisk.

Typisk tapsprosjekt.

andhou
andhouInnlegg: 920
21.05.12 09:10
gamecrazy: Lurer på å skaffe meg en slik bane man har klinkekuler i og se hvor langt man kommer i mot å lage en P.M. Jeg ønsker bevis.

Drar du uendelig langt bort fra noe som helst med masse (dermed ingen tyngdekraft), feks i verdensrommet siden du er nødt til å ha vakum og komplett elektromagnetisk mørke, og i tillegg har en klinkekule av is på en teflonkledd bane vil den stoppe til slutt. Selv om det vil være så lite friksjon at vi ikke forstår det, er det bittelitt, akkurat nok til at greia di stopper en gang. Kanskje ikke i dag, eller i år, eller om en milliard år, men en eller annen gang.

Pelle_Parafin
Pelle_ParafinInnlegg: 2967
21.05.12 19:51
Grammofon: Jeg tror de fant ut at noe av luftstrømmen ble reflektert bakover pga. seilets konkave form. Dermed fungerte båten omtrent som et jetfly med reversed thrust. Hvis de hadde fjerna seilet, ville båten ha gått bakover.

Vi snakker her om en båtmontert vifte som blåste på seil i egen båt. Det som skjedde var at hvis vifta var sterk nok ble seilet "mettet" og reflekterte vindstrålen tilbake og båten gikk fremover

(Innlegget ble redigert 21.05.12 19:52)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg