Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Neil deGrasse Tyson

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 24136
26.05.12 09:15

Jeg har nettopp lest Neil deGrasse Tyson sin siste bok. Jeg har en anmeldelse på bloggen min http://teknologinyheter.com/ om noen er interessert. Han har visst skrevet en seks-syv bøker eller noe slikt, men han kom med en ny en tidlig i år. 

Hva syntes dere om denne fyren? 

Serutover
SerutoverInnlegg: 3445
26.05.12 10:46

Husker så vidt å ha sett han på the Daily Show. Han kan kanskje sammenlignes med Michio Kaku som også har mye bra på hjertet, er flink til å si det, men gjentar seg selv. Naturlig nok, slik må det bli når han gjør en mengde med ulike show og intervjuer. Tenk å være tilstede på en regulær forelesning med den mannen! Det ville ha vært stort.

jeangabin
26.05.12 10:52
Serutover: Husker så vidt å ha sett han på the Daily Show. Han kan kanskje sammenlignes med Michio Kaku som også har mye bra på hjertet, er flink til å si det, men gjentar seg selv. Naturlig nok, slik må det bli når han gjør en mengde med ulike show og intervjuer. Tenk å være tilstede på en regulær forelesning med den mannen! Det ville ha vært stort.

Han var så vidt intervjuet på Schrødingers Katt for en stund tilbake. Han er litt vittig. Men han er ikke så grundig som Kaku. Kaku reiser jo rundt og intervjuer folk, og dermed har han med alle mulig slags ideer. Det har ikke Tyson. Men bøkene til Kaku er bare det samme som Tv seriene, så har man sett dem, trenger man egentlig ikke kjøpe bøkene.

Septagon
SeptagonInnlegg: 2108
28.05.12 00:25
jeangabin: Han er litt vittig. Men han er ikke så grundig som Kaku.

Neil deGrasse Tyson er faktisk en av mine favoritter. Det er dog vanskelig å gjøre en direkte sammenligning av ham som formidler mot f.eks. Richard Dawkins, Michio Kaku eller Brian Greene siden de har så forskjellige temaer og profiler.

Grunnen til at jeg foretrekker Tyson fremfor f.eks. Kaku er at han snakker om faktisk etablert fysikk, hva vi vet og hvordan den kunnskapen er blitt til. Kaku og Greene synes jeg er litt for spekulative og "fantastiske": parallelle universer, tidsreiser, ormhull osv. har kanskje en egen fascinasjon, men er fremdeles kun på spekulasjonsstadiet. Jeg er dog litt skeptisk til hvor mye kunnskap seeren/leseren faktisk sitter igjen med og synes de gjerne hopper bukk over å faktisk forklare ting.

Presentasjonene av Tyson jeg har sett (på YouTube) dekker både nyere kunnskap fra astrofysikken og historisk tilbakeblikk som forklarer hvorfra eksisterende kunnskap kommer. Han forklarer ofte, både for nyere og eldre kunnskap, hvordan man har kommet frem til det, hvilket ofte mangler; og tross den nye predikantaktige stilen synes jeg han er forfriskende fri for spekulative teorier og hypoteser.

Historiske tilbakeblikk setter jeg også pris på og mener er viktige. De gir ofte perspektiver og innsikt som ofte blir borte i mere komprimerte, pedagogiske og logisk oppbyggede introduksjonene man får ved å lære typiske lærebøker eller introduksjoner til fag. Ikke minst når man diskuterer nyere teorier og problemstillinger, og ikke minst skepsis og krav som stilles til disse, er det ikke uvanlig at historien kan gi innblikk.

jeangabin
28.05.12 01:17
Septagon: Grunnen til at jeg foretrekker Tyson fremfor f.eks. Kaku er at han snakker om faktisk etablert fysikk, hva vi vet og hvordan den kunnskapen er blitt til. Kaku og Greene synes jeg er litt for spekulative og "fantastiske": parallelle universer, tidsreiser, ormhull osv. har kanskje en egen fascinasjon, men er fremdeles kun på spekulasjonsstadiet. Jeg er dog litt skeptisk til hvor mye kunnskap seeren/leseren faktisk sitter igjen med og synes de gjerne hopper bukk over å faktisk forklare ting.

Ja, denne beskrivelsen er jeg helt enig i. Kaku er spekulativ, for å si det svært mildt:) Men det er derfor jeg liker ham. 

Antiteist
AntiteistInnlegg: 5089
01.06.12 21:50

Digger Neil deGrasse ! Han var til og med i en episode av Stargate med Bill Nye :D

oknext
oknextInnlegg: 3040
03.06.12 21:15
jeangabin: Hva syntes dere om denne fyren?

En av mine absolutte favoritter av de som er i levende live.

Av astro fysikere så er det han og lawrence krauss som rager i toppen for meg :-)

jeangabin
04.06.12 09:51
oknext: lawrence krauss

Du mener Star Trek Krauss? Vet du at han mener at vi bør slutte å bruke penger på bemannet romfart, og heller gå helt over til robotter?

oknext
oknextInnlegg: 3040
04.06.12 15:59
jeangabin: Du mener Star Trek Krauss? Vet du at han mener at vi bør slutte å bruke penger på bemannet romfart, og heller gå helt over til robotter?

Ikke uenig med ham i det. Ihvertfall de første stegene. Så kan man eventuelt avgjøre om det har en verdi å sende ut mennesker dit (som f.eks å lage en romstasjon på mars)

Uten at vi måtte ta hensyn til menneskene i kapselen, så kunne vi skaffet oss mye mer informasjon om Mars på mye kortere tid, til en langt billigere penge.  

ostgote
ostgoteInnlegg: 3973
04.06.12 23:15
jeangabin: Vet du at han mener at vi bør slutte å bruke penger på bemannet romfart, og heller gå helt over til robotter?

Robotiserte romfartøyer er framtida for utforsking av planeter, måner og asteroider. I tida etter måneferdene har vi fått kunnskap om skadevirkingene romopphold påfører menneskekroppen. Vi kan nå mye lengre med robotfarkoster.: Alien Planet Darwin

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg