Jeg får starte i en ende å si at jeg er uenig i moralsynet ditt. Jeg mener at det er moralsk riktig å kombinere det å øke trivselen til levende vesener med det å minimere lidelsene. Dyrs trivsel og lidelser er reelle, og ikke et produkt av forestillinger som mennesker bærer på.
Deretter kan jeg klargjøre at jeg ved den høyst feilaktige formuleringa "høyere orden" ikke sikta til religion. Det jeg snakka om var tanken om at alt går opp i en høyere enhet, som samla sett utgjør et perfekt hele. Dette blei skrevet som del av et innlegg hvor jeg på ganske klomsete vis forsøkte å forsvare min påstand om naturens brutalitet, som jeg forøvrig står ved.
Men jeg kan skifte ord til voldelig, sånn at man ikke får misforståelser i forhold til grensene mellom det deskriptive og det normative. At det er mye vold, og dermed også lidelse, i naturen, er vel fakta?
Vi er nok uenige i en del her, men når det gjelder grensegangen mellom hva som er beskrivelser og analyser og hva som er moralske vurderinger tror jeg faktisk at vi er helt enige. Kan jo ta feil, men ;)
Jeg tror ikke uenighetene skyldes at jeg ikke forstår din posisjon.
Innlegget var heller ikke ikke ment som et svar på din posisjon. Jeg mistenkte ikke deg for å mene disse tingene.
Hvordan skulle jeg kunne gjøre det utifra det du har skrevet? Riktignok har jeg dårlig korttidshukommelse, men det finnes da grenser.
Den posisjonen du derimot ser ut til å dele med mange religiøse er det at virkeligheten slik den er, altså naturlover, universet og naturen, bør være uangripelig for moralsk forargelse.
Begrunnelsen er derimot en helt anna enn deres, sjølsagt, og er en svært vanlig og annerkjent begrunnelse, nemlig at universet ikke kan underlegges menneskets perspektiver.
Jeg har aldri påstått at det ligger en makt i en slik forargelse, at mine subjektive oppfatninger endrer noe.
Men det ligger en makt bak, som du sikkert mener at er irrelevant for diskusjonen ;)
Begrunnelsen for mitt syn på naturen som brutal er da heller ikke at jeg kan mene hva jeg vil, men at man kan finne rom for å kjempe for at ting blir bedre, også har jeg alltid bært på en kanskje irrasjonell eksistensialistaktig tanke om de tinga man går god for er en, eller i hvertfall kunne en også ha vært moralsk medansvarlig for.
Dessuten. For å vite hvor man vil kan det være nyttig å ha noe å sammenlikne med. Sammenlikninga, utopien, er ikke mulig å realisere, men man kan bruke den som mal på hvilken retning man må arbeide. Og uansett er den en del av en sannhet. Sannheten om avviket mellom verden slik den er, og hvordan den for meg hadde gitt maksimal mening. Jeg er ikke redd for at det ikke skal skje noe etter døden. Jeg er mer opptatt av hvordan døden skaper rom for styrke og svakhet, triumf og nederlag, lidelse og nytelse i dette livet. Og nei, jeg har ikke utelukkende et avslappa forhold til det.
Jeg ser en poesi i det, men den har ikke noen beroligende effekt.