Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vitenskaplig merkedag onsdag 22 / 7

NYTT TEMA
return_of_drakkar
return_of_drakkarInnlegg: 14776
18.07.15 21:23

Ja, på sett og vis er det jo det.
Det er :  Pi Approximation Day

I en mail fra Scientific American dukket dette opp:

"Pi Approximation Day is observed on July 22 (with 22/7 reflected as the day/month in date format), the fraction 22/7 is a common approximation of π — accurate up to two decimal places (3.14).

The importance of π has been recognized for at least 4,000 years, and early history of π notes that by 2,000 B.C. the Egyptians and Babylonians understood the significance and importance of π's constant; that every circle has the same ratio of circumference to diameter."

Da skal Pi feires...

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1889
19.07.15 23:02
return_of_drakkar: Ja, på sett og vis er det jo det.Det er : Pi Approximation DayI en mail fra Scientific American dukket dette opp:"Pi Approximation Day is observed on July 22 (with 22/7 reflected as the day/month in date format), the fraction 22/7 is a common approximation of π — accurate up to two decimal places (3.14).
The importance of π has been recognized for at least 4,000 years, and early history of π notes that by 2,000 B.C. the Egyptians and Babylonians understood the significance and importance of π's constant; that every circle has the same ratio of circumference to diameter."Da skal Pi feires...

Det skulle vært mer forståelse for tidligere tiders vitenskap i skoleverket.  For det meste vi forholder oss til, har sine røtter mange tusen år tilbake i tid.

Datoer som 22/7 er der flere av, med alle sin spesielle betydning.
Slik som eks. datoen for WTC fall. Det er en dato som kan spores tusenvis av år tilbake i tid.
Og der er andre som er benyttet i dannelsen av religioner mm.
For eksempel. 27. februar. 24. Januar oa.

Det er alt vitenskap.

Så ja. Det er all grunn til å feire de som oppdaget denne konstanten, som vi alle har hatt nytte av i tusenvis av år, og vil i fremtiden.

Jarlus
JarlusInnlegg: 27
22.07.15 03:09

La oss holde dette LANGT unna skoleverket. Det er bare 366 datoer å ta av og millioner av raringer der ute - så alle datoer vil ha en "spess" betydning for noen. Oppblomstringen av fjas vi har sett de siste årene må bekjempes knallhardt som det våset det er.

Selv er jeg tilhenger av 01.02. fordi 1+2 = 3 og det betyr at Half Life 3 er bekreftet. Videre så har jeg 3 søsken - så det styrker det hele..eller?

return_of_drakkar
20.10.15 21:09

Nok en merkedag, eller dag som skal feires ifølge Scientific American.
Sitat fra mail:
"National Chemistry Week starts on 10/18 and National Mole Day is 10/23. National Mole Day is celebrated annually to commemorate Avogadro's Number (6.02 x 1023), a basic measuring unit in chemistry."

Fram med flosshatten!

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6398
22.10.15 01:13
return_of_drakkar: "Pi Approximation Day is observed on July 22 (with 22/7 reflected as the day/month in date format), the fraction 22/7 is a common approximation of π — accurate up to two decimal places (3.14). The importance of π has been recognized for at least 4,000 years, and early history of π notes that by 2,000 B.C. the Egyptians and Babylonians understood the significance and importance of π's constant; that every circle has the same ratio of circumference to diameter."

Kvifor blir då ikkje fortidas pi på ca 22/7 verdi brukt i dag ...istedet for dagens kalkis-pi?

Differansen mellom "fortidens pi" ( 22/7) på ca 3,142857 - 3,141593 ("notidas kalkis pi") = 0,001264...(also ikkje so stor differanse...men dog den er der, og vel noko meir enn berre "up to two  decimal places"..eller? (eller kanskje skjønte eg ikkje heilt denne biten?)

Forøvrig trur eg 4000 år er berre småtteri å rekne mot kor lenge pi eigentleg har vore kjent blandt menneska (som eg personleg trur har levd på Jorda i mange tusenvis av år).

Pi er jo ikkje anna enn forholdet mellom sirkelens omkrets delt på dets diameter. Så kvifor finnast det ulike mål på dette forholdet, og kvifor brukte vore forfedre gjerne 22/7 som dette forholdet, medan dagens vitenskap brukar kun (?) kalkispi (og ingen heile tall delt på kvarandre som gir pi, meg bekjent)? 

Det er forøvrig ikkje lett å finne pi utifrå ein kjent omkrets av ein sirkel og dets diameter, dersom ein i utgongspunktet ikkje veit om formelen: O = 2 x radius x pi. Ein må vel minst tilbake til Arkimedes tid for å skjøne korleis desse filosofane (les: vitenskapsmennene) tenkte for å klare å fatte noko av dette.....eller?

Korleis finne den eksakte omkretsen av ein sirkel når ein ikkje veit utgongsformelen ( O=2xpixr)? Du kan jo prøve å finne dette forholdet kun vha passar, linjal og pytagoras (og utan kalkis og datamaskin)....lykke til :-)

(Innlegget ble redigert 22.10.15 01:19)

return_of_drakkar
22.10.15 20:59
nøkkerosa: Kvifor blir då ikkje fortidas pi på ca 22/7 verdi brukt i dag ...istedet for dagens kalkis-pi?

Med de talla du oppgir, da og nå:
3.142857 / 3.141593 * 100-100
[1] 0.04023437 - altså marginalt i prosent

1.kongebok 7:23
 > 3.141593/3*100-100
[1] 4.719767 ... snaue 5%, men er likevel helt korrekt, fordi ingenting er korrekt, fordi man kan avrunde pi til hva man vil (litt overdrevent, men egentlig sant nok). :).

ps: skulle jeg bruke litt feil i desimalene (jeg er trett), så er det jo greitt nok fordi mr.Pi is a cool customer...

ps2: dere hadde altså en ny måte å bake flatbrød på...:).

Så hensikten med nøyaktighet, eller rettere sagt kravet til det, og da altså hva som aksepteres rent praktisk i avvik - avgjør om du forstår meg.

nøkkerosa
24.10.15 21:18
return_of_drakkar: Med de talla du oppgir, da og nå:
3.142857 / 3.141593 * 100-100
[1] 0.04023437 - altså marginalt i prosent 1.kongebok 7:23
 > 3.141593/3*100-100
[1] 4.719767 ... snaue 5%, men er likevel helt korrekt, fordi ingenting er korrekt, fordi man kan avrunde pi til hva man vil (litt overdrevent, men egentlig sant nok). :). ps: skulle jeg bruke litt feil i desimalene (jeg er trett), så er det jo greitt nok fordi mr.Pi is a cool customer... ps2: dere hadde altså en ny måte å bake flatbrød på...:). Så hensikten med nøyaktighet, eller rettere sagt kravet til det, og da altså hva som aksepteres rent praktisk i avvik - avgjør om du forstår meg.

Veldig interessant skriftsted du hennvisa til Drakka, som ikkje er lett å forstå seg på.

Men ein kan jo alltids filosofere litt omkring dette sidan du nevnde det, og her velger eg å bruke kun 3,14 for pi for å forenkle noko som er veldig komplisert etter mitt syn... 

Dersom ein har ein sirkel med O=30 (snora rundt det "støypte havet"?) => d= ca 9,55 (10-9,55 = 0,45). Dersom ein har ein diameter på 10 ("kant i kant")=> O= ca 31,4  (31,4-30=1,4). 

Med andre ord...."snora"(omkretsen?) passar ikkje med "kant til kant" (diameteren)..hm

So det som "skurrar" er dette med "frå kant til kant", for det finnast jo ingen kantar i ein sirkel gjere det vel....? Så her er nok beskreve noko langt meir avansert enn berre ein sirkel og dets omkrets trur eg.

Hensikta med nøyaktigheit er bla for å prøve finne dei rette naturlege forholdstalla. Men so er det jo slik at både kalkispi og 22/7 gir omtrent same verdi. Kanskje til og med 3,14 er heilt okay å bruke i mange samanhengar. Her f.eks brukte eg jo kun 3,14 for å få fram at ei snor på 30 alen ("om ho skulle nå rundt det") ikkje kan ha ein diameter på 10 alen ("frå kan til kant")..

Som eg før har sagt so trur eg Bibelen beskriver naturvitenskap, men den er vanskeleg å fatte.....og blir stort sett latterleggjort og deretter "korsfesta".....som beskreve står....

nøkkerosa
24.10.15 22:16
return_of_drakkar: ps2: dere hadde altså en ny måte å bake flatbrød på...:).

Nope!

return_of_drakkar
25.10.15 20:18
nøkkerosa: Veldig interessant skriftsted du hennvisa til Drakka, som ikkje er lett å forstå seg på. Men ein kan jo alltids filosofere litt omkring dette sidan du nevnde det, og her velger eg å bruke kun 3,14 for pi for å forenkle noko som er veldig komplisert etter mitt syn... Dersom ein har ein sirkel med O=30 (snora rundt det "støypte havet"?) => d= ca 9,55 (10-9,55 = 0,45). Dersom ein har ein diameter på 10 ("kant i kant")=> O= ca 31,4 (31,4-30=1,4). Med andre ord...."snora"(omkretsen?) passar ikkje med "kant til kant" (diameteren)..hm So det som "skurrar" er dette med "frå kant til kant", for det finnast jo ingen kantar i ein sirkel gjere det vel....? Så her er nok beskreve noko langt meir avansert enn berre ein sirkel og dets omkrets trur eg.

(1) > 9.651*3.14159
[1] 30.31949 ...for eksempel.
Eller da 30:10 = 3 om man avrunder.
Hensikten med skriftstedet er jo at man lagde en gitt ting til tempelet. Så angir man størrelsen med cirka-tall.

(2) Sitter og masserer inn salve på vonde nakkemuskler.
Hhhmmm, en sånn en med rundt lokk og kantete boks under.
Setter den på hodet (altså med lokket ned)...vips, der forstår man sirkelen og 'kantene'...

return_of_drakkar
28.04.17 09:11

Det var tråden til hyllest for Pi.

Her er en morsom sak kalt "Buffon's needle".
Og hva Pi har med dette å gjøre.
Det er en tekst som er mulig å forstå, samt så har man en mulighet til å leke seg nederst med å online her simulere disse nålekastene.
Man kan selv velge antall kast og se på resultatene.
Endog forskjellige nåleformer.

https://mste.illinois.edu/activity/buffon/

return_of_drakkar
29.04.17 17:15

Altså om man ser på The Simplest Case (needle length 1).
Altså at nåla / pinnen er like lang som avstanden mellom linjene, så har man den klassiske.

Da kan man regne ut sånn cirka hvor mange ganger nåla / pinnen treffer en av linje ved et såkalt rettferdig kast.

kaster man f.eks 50 000 ganger kan man forvente dette sånn cirka
(50 000 * 2) / 3,14 = 31 847 ganger.
Let's try it: 31 961 ble det her, og * pi-verdien * ble:3,137
100 000 ga 3,144

"pi" ved
100 drop: 3,448
200 drop: 3,305
300 drop: 3,174
400 drop: 3,225
500 drop: 3.215
...1000 drop: 3,149

Slik kan man leke seg dagen lang...

(Innlegget ble redigert 29.04.17 17:18)

nøkkerosa
30.04.17 20:46
return_of_drakkar: Slik kan man leke seg dagen lang...

jadda ein kan leike seg med tall dagen lang...og det finner eg artig, dette med tall also. F.eks so e Keops høgde gonga med sekunda i eit Jordøgn lik ca jordas diameter....trur eg da va..

Eg trur nok vore forfedre var nok mykje smartare enn vi trur dei va.....

(Innlegget ble redigert 30.04.17 20:50)

nøkkerosa
30.04.17 21:02

0g 440 (egypitiske alen av ei side) av keops x 0,524:2x1,618=186,52=Keops sidevegg

So dei som bygde Keops pyramiden hadde kunnskap om både pi og phi..

(Innlegget ble redigert 30.04.17 21:10)

nøkkerosa
30.04.17 21:07

..og det er lenge før grekarane kom "på bana"....

Med andre ord: vår urhistorie er i dag ukjendt...og vi lærer ikkje om den på skulen...

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41612
02.05.17 10:21
nøkkerosa: ..og det er lenge før grekarane kom "på bana".... Med andre ord: vår urhistorie er i dag ukjendt...og vi lærer ikkje om den på skulen...

Da har du ikkje fylgt med i timen, rosa. Eventuelt så var du ikkje på skulen dei dagane.

Mvh

BE

som gjekk på skulen på 50- pg 60-talet - men som har fått med seg ein del som rosa tydelegvis saknar

BlackEagle
02.05.17 10:23
kungfuz2: Det skulle vært mer forståelse for tidligere tiders vitenskap i skoleverket.  For det meste vi forholder oss til, har sine røtter mange tusen år tilbake i tid.

Ha'kke du heller fulgt med i timen???

Bortsett fra det, bruker man ikke lenger verdien 3 for pi. Ingen drar nytte av en så grov tilnærming.

Mvh

BE

BlackEagle
02.05.17 10:25
kungfuz2: Slik som eks. datoen for WTC fall. Det er en dato som kan spores tusenvis av år tilbake i tid.

Nå juger du, kung.

Jeg sa:

JUGER DU.

Våre datoer var ikke engang oppfunnet "tusenvis av år tilbake i tid".

Mvh

BE

BlackEagle
02.05.17 10:28
kungfuz2: Og der er andre som er benyttet i dannelsen av religioner mm.
For eksempel. 27. februar. 24. Januar oa. Det er alt vitenskap.

Fint. Da setter jeg pris på om du forteller hvilke religioner som er dannet ved benyttelse av 27. feb. og 24. jan - og dokumenterer det ved hjelp av alminnelig antatt troverdige og pålitelige kilder.

Eller kommer jeg til å fortelle forumet at du er en LØGNER en gang til.

Mvh

BE

kungfuz2
03.05.17 10:43
BlackEagle: Bortsett fra det, bruker man ikke lenger verdien 3 for pi. Ingen drar nytte av en så grov tilnærming.

Jo, det er helt vanlig. Feks. ved å spleise tauverk. Heise fat med en stropp. Kaibrere et kompass. Inngjæringer og mye annet der det trengs et ca.-mål.

kungfuz2
03.05.17 10:47
BlackEagle: Eller kommer jeg til å fortelle forumet at du er en LØGNER en gang til.

Da gjør du bare det.
Så mange ganger du føler for det.

return_of_drakkar
03.05.17 11:49
nøkkerosa: Som eg før har sagt so trur eg Bibelen beskriver naturvitenskap, men den er vanskeleg å fatte.....og blir stort sett latterleggjort og deretter "korsfesta".....som beskreve står....

Mer om dette og 1.kongebok som jeg nevnte.

Her.

http://www.purplemath.com/modules/bibleval.htm

BlackEagle
03.05.17 13:25
kungfuz2: Jo, det er helt vanlig. Feks. ved å spleise tauverk.

Forklar gjerne hvordan tauspleising foregår.

Mvh

BE

kungfuz2
03.05.17 16:15
BlackEagle: Forklar gjerne hvordan tauspleising foregår.

Som gårdsbruker kan du den enkle formen. 3 innstikk + 3 x 3 over/under.
(Kortspleis).
Men det sier seg selv at det gjaldt å spleise øyer eller stropper som skal ha en bestemt omkrets.
Eller sirkelrund laksemer, saueinhengnning osv.

Men kan du spleise et øye midt på et tau uten å bruke tampene ?
Det er det ikke mange som kan lenger.

BlackEagle
03.05.17 18:45
kungfuz2: Eller sirkelrund laksemer, saueinhengnning osv.

Hva man skal med en sirkelrund saueinnhengning, er mer enn jeg kan begripe. Men om det kniper, kan jeg likevel lage en - uten å telle til to engang, og langt mindre til tre - og uten den minste tanke på forholdet mellom sirkelens omkrets og dens diameter. Det er bare slå ned et spett, feste et tau til spettet, holde fast i tauet med ene hånda og vandre i vei. Men jeg ha'kke bruk for no' jævla forholdstall for å få det til.

Og like forbanna bruker man ikke en verdi som tilnærmes til 3 om man skal konstruere noe. Verdien 3 er nettopp det - en tilnærming. 3,1 er en  bedre tilnærming. 3,14 er en enda bedre tilnærming, og tilstrekkelig nøyaktig for de fleste formål.

Mvh

BE

kungfuz2
03.05.17 21:24
BlackEagle: Og like forbanna bruker man ikke en verdi som tilnærmes til 3 om man skal konstruere noe. Verdien 3 er nettopp det - en tilnærming. 3,1 er en  bedre tilnærming. 3,14 er en enda bedre tilnærming, og tilstrekkelig nøyaktig for de fleste formål.

Det har kun med å gi et hurtig overslag. fordi det er enkelt og regne med tre.

kungfuz2
03.05.17 23:23
BlackEagle: Eller kommer jeg til å fortelle forumet at du er en LØGNER en gang til.

Nå, hva blir det til ?

kungfuz2
04.05.17 00:40
nøkkerosa: Med andre ord...."snora"(omkretsen?) passar ikkje med "kant til kant" (diameteren)..hm So det som "skurrar" er dette med "frå kant til kant", for det finnast jo ingen kantar i ein sirkel gjere det vel....? Så her er nok beskreve noko langt meir avansert enn berre ein sirkel og dets omkrets trur eg. Hensikta med nøyaktigheit er bla for å prøve finne dei rette naturlege forholdstalla. Men so er det jo slik at både kalkispi og 22/7 gir omtrent same verdi. Kanskje til og med 3,14 er heilt okay å bruke i mange samanhengar. Her f.eks brukte eg jo kun 3,14 for å få fram at ei snor på 30 alen ("om ho skulle nå rundt det") ikkje kan ha ein diameter på 10 alen ("frå kan til kant").. Som eg før har sagt so trur eg Bibelen beskriver naturvitenskap, men den er vanskeleg å fatte.....og blir stort sett latterleggjort og deretter "korsfesta".....som beskreve står....

Unnskyld at jeg bryter inn.
Snakker dere om "bronsehavet".
Jeg husker at jeg regnet på det i slutten av 1990 årene.

Ta det ikke for sikkert, men jeg regnet det som en kule delt i to.
Jeg regnet i kubikk dm og liter og fikk 8 cm vegger (kanter).
Og et rominnhold på 72 000 liter.
Jeg har regnestykket et sted, men har ikke kontrollert det siden.

Men akkurat nå slår det meg at det menes menneskehavet.
Da skulle tykkelsen være 20 enheter.
Altså delt i to med "kanter" på 20 enheter.
Men da blir volumet det utvendige mål.
Og det kan jo stemme.

Men som sagt, jeg har ikke kontrollert det enda.

Men kanskje dere snakker om noe helt annet ?

Ellers er det som du vet at Bibel betyr bibliotek.
Og i et bibliotek er der mange bøker om alt mulig.
Så når idiotene brant ned  biblioteket i Aleksandria, trodde de at de hadde fått has på vitenskapen.
Men vitenskapen var for lengst hamret inn i stein.

I dag er biblioteket spredt over hele jorden og idiotene driver på som før.
Trakker på sin egen vitenskap.

Heldigvis er der noen rundt om i verden som har skjønt sammenhengen.

nøkkerosa
04.05.17 02:26
BlackEagle: Da har du ikkje fylgt med i timen, rosa.

Joa "rosa" har "følgt med i timen".....men du sliter noko med å forstå kva denne "timen" eg sikta til handla om....hehe  ;-)

nøkkerosa
04.05.17 03:22
return_of_drakkar: "Pi Approximation Day is observed on July 22 (with 22/7 reflected as the day/month in date format), the fraction 22/7 is a common approximation of π — accurate up to two decimal places (3.14).

Eg trur du har rett i at forholdet 22/7 er eit gamalt ca tall for pi...og eg trur bla egyptarane brukte det sånn ca litt inni mellom...hehe

nøkkerosa
04.05.17 03:32
kungfuz2: Snakker dere om "bronsehavet".

Ja eg trur eigentleg at det er "snakk" om det (utan at eg er heilt sikker då), also ein blanding av kobber og tinn....og at det har noko å gjere med "det støypte havet"....

Men no e da då langt over leggetid......... go natta (jadda du har vel lagt deg for lende sidan du som er so ..øh  uun...ææ gam..what :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen