Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

amundsenbasen på polen

NYTT TEMA
jeangabin
jeangabinInnlegg: 23835
10.08.16 23:20

Jeg så nettopp en video tour av amerikanernes amundsenbase på polen. Den er jo kjempesvær! Det tok mannen en halv time å gå gjennom basen, og enda var han ikke innom teleskopet. Det var fly som landet hele tiden, og folk hastet frem og tilbake som på en flyplass. Det var gymsal, drivhus, sauna, bibliotek, kino, treningsstudio, postkontor, en svær sykestue , tannlege, haugevis med verksteder, datalaber, laboratorier osv osv.

Her trodde jeg man levde isolert under trange kår :)

De stakkars polfarerne.

(Innlegget ble redigert 10.08.16 23:21)

orbixx
orbixxInnlegg: 3574
11.08.16 00:42
jeangabin: De stakkars polfarerne.

Mye har skjedd siden Roald Amundsen og hans menn erobret sydpolen, i 1911.

Men de fleste amerikanere og mange andre kommer sikkert til polpunket med fly, mens de fleste nordmenn sliter seg fram til målet ved hjelp av utstyr og ski.

Det virker som det er koselig og hyggelig på sydpolen, så kanskje det er et bedre reisemål enn mange steder i Europa- eller syden generelt. Sikkert ingen fare for terrorangrep. :)

De har også en radiostasjon, som jeg ble inspirert til å finne ved hjelp av nettradioen.

Akkurat nå spiller de bluesmusikk fra sydpolen. 'A' Net Station.

Nye tider...

jeangabin
11.08.16 00:49

Ja, jeg så at de hadde eget øvingsrom for band også:)

Norge har trollstasjonen, men jeg ser at den bare er på 400 kvadrat. Dvs at det er lite luksus der. De kunne jo sendt en container eller to  til slik at de kunne ha sauna, de også. Fant ingen bilder fra innsiden av troll basen.

(Innlegget ble redigert 11.08.16 00:54)

jeangabin
11.08.16 01:44

Ja, norske polfarere sliter seg frem til fots, i full vitende at de kan få frisk pils, gå på kino og surfe på internet når de kommer fram.

Dette minner meg om da jeg besøkte pyramidene i egypt. På alle bildene ser det ut som om man rir med kamel ut i ørkenen for å se dem. Hadde de snudd kamera ville de sett at de ligger klistret opp i en bydel med flere folk enn hele norge.

(Innlegget ble redigert 11.08.16 01:45)

Viracocha
ViracochaInnlegg: 10419
11.08.16 02:08
jeangabin: Her trodde jeg man levde isolert under trange kår :) De stakkars polfarerne.
jeangabin
11.08.16 13:38

Polfarerne sliter seg fram til fots for å rekke stengetid i baren på polpunktet, og for å få med seg premieren på den siste marvel filmen. Dagen filmen ble laget hadde de thai mat i kafeen. Når de er god og brisen tar de seg en tur i polmuseet. Om det er dette de har tenkt å bygge på mars, så tar jeg gjerne en tur likevel.

ForzaCalcio
ForzaCalcioInnlegg: 4661
08.09.16 20:25
jeangabin: Polfarerne sliter seg fram til fots for å rekke stengetid i baren

Har de pol der?

ostgote
ostgoteInnlegg: 3728
09.09.16 15:19
jeangabin: Polfarerne sliter seg fram til fots for å rekke stengetid i baren på polpunktet, og for å få med seg premieren på den siste marvel filmen

Sånn er det nok ikke. Det er kun forskerne tilknyttet basen som har adgang der.  

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1794
09.09.16 22:59
jeangabin: Polfarerne sliter seg fram til fots for å rekke stengetid i baren på polpunktet, og for å få med seg premieren på den siste marvel filmen. Dagen filmen ble laget hadde de thai mat i kafeen. Når de er god og brisen tar de seg en tur i polmuseet. Om det er dette de har tenkt å bygge på mars, så tar jeg gjerne en tur likevel.

Det de har gjort, og dette strengt hemmelig, er å feste en god gammeldags karusell med kulelager og greier, til jordaksen.

Denne karusellen er elektrisk drevet.
Så bygger de polet oppå karusellen.
Siden karusellen går mot-urs. blir det mandag hele uken.
Ingen Søndagsstengte butikker.
Bare kos og glede hele døgnet.

Ja, og så et teleskop så man kan se hvor man er og hvor langt det er til neste pol.

(Innlegget ble redigert 09.09.16 23:10)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg