Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Satelitter, gravitasjon og slike ting!

NYTT TEMA
PUK
PUKInnlegg: 31
23.09.16 23:03

Jeg fant for en del år side ut at det ville kunne la seg gjøre å forklare jordens ”rotasjon” rundt solen på annen måte en den vi kjenner i dag. Teorien ville og gi delvis forståelse av hva gravitasjon kan være en del av.
For å sikre meg mot at dette ikke bare var en gal ide som formet seg i hodet midt, fant jeg frem til at det ikke ville la seg gjøre å sette eksempelvis en satellitt i samme høgde som eksempelvis en stasjonær satellitt i motsatt retning rundt jorden. Jeg trodde da at teorien min var ubrukelig, siden vitenskapen og deres mer kondisjonerte på området hevder at satellitter kan gå i alle tetninger rundt jorden, og hvis solen og.
Men nå viser det seg at ingen kan vise til at det går eller har godt satellitter i motsatt retning rundt jorden,
Så nå holder jeg fast på min teori som indikerer at satellitters bevegelse ikke kan være i overensstemmelse med anerkjent vitenskap på området.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 6917
24.09.16 11:02
PUK: Så nå holder jeg fast på min teori

..og den teorien går ut på...?

InnocentBystander
24.09.16 16:23
PUK: Men nå viser det seg at ingen kan vise til at det går eller har godt satellitter i motsatt retning rundt jorden,

Satelittar i bane mot jordrotasjonen ville vera temmelig dumt, ettersom det ville redusera dekningstida vesentlig. Heile hensikten med å følga jordrotasjonen er å få lengst mulig dekningstid. Difor er geostasjonæe banar opulære: Ein oppnår konstant dekning av eit område med ein satelitt.

PUK
24.09.16 16:58
InnocentBystander: Difor er geostasjonæe banar opulære:

Det er riktig som du skriver, at det ikke er noe særlig påtrengende å skyte raketter i retrograd bane rundt jorden. Det forhold om at en må kompensere for 2 ganger jordens rotasjonshastighet vil kreve ca. 15 % mer drivstoff pluss minus alt etter hvilke høyde raketten skal plasseres i. Om den plasseres i samme høyde som satellitter i såkalt stasjonær bane vil den gå 2 ganger rundt jorden i motsatt retning en det normale i døgnet.
Men, det undrer meg noe at en ikke ville finne det 
interessant med noe mer drivstoff i motsatt retning og kunne få en satellitt som går 2 ganger rundt jorden mens den som går i samme hastighet i motsatt retning ikke beveger seg i det hele tatt i henhold til jorden.
En annen sak blir nok at det ikke vil være særlig morsomt å få tv-signaler fra den i retrograd bane.

Det er skutt opp raketter i tusentall for å teste ut baner og hvordan resultatet blir med forskjellige metoder. I alt er det bortimot 20.000 operative og såkalte søppelsatellitter i bane rundt jorden. At det ikke kan påvises en eneste av disse som går i motsatt retning gjør at jeg holder fast på at det ikke går å sette satellitter i retrograd rundt ekvator.

InnocentBystander
24.09.16 17:20
PUK: At det ikke kan påvises en eneste av disse som går i motsatt retning
PUK
24.09.16 18:27
InnocentBystander: Feil.

Bra. Kan du redegjøre for dette så kan denne teorien legges død, og jeg slipper å tenke mer på det? 
Det holder ikke å vise til de som går over polene som såvidt tangerer grensen og får betegnelse som bane i retrograd. 

(Innlegget ble redigert 24.09.16 18:37)

InnocentBystander
25.09.16 00:55
PUK: Det holder ikke å vise til de som går over polene som såvidt tangerer grensen og får betegnelse som bane i retrograd.

Så når litt retrograd ikkje er nok, kor går grensa? Seier teorien din noe om det?

PUK
25.09.16 02:02
InnocentBystander: Seier teorien din noe om det?

Ja. Satellitter som går over polene er så langt jeg kjenner til alle plassert i lave baner med omløpstider på noen timer. I slike lave baner blir ellipsebanen liten. Forøker en derimot å sette en satellitt i høyde med geostasjonære satellitter vil ellipsen bli stor over polene. I retrograd rundt ekvator vil satellitten antagelig få en ellipse som gjør at den blir borte i årevis før den dukker opp igjen om den noensinne kommer tilbake. 

(Innlegget ble redigert 25.09.16 02:06)

InnocentBystander
25.09.16 10:37
PUK: antagelig

Dersom du virkelig har ein revolusjonerande teori, så går eg ut frå at den teorien også kan brukast til å berekna banen? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg