Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blir vi lurt??

NYTT TEMA
caser-
caser-Innlegg: 1074
25.10.16 11:49

Som fotoentusiast har jeg har nylig funnet stor glede av å ta bilde med ektrem zoom kamera med ca 2000 mm+. Det er omtrent som en passe stjernekikkert. Etter å ha tatt bilder av gjenstander som fyrlykter, vindmøller og øyer i havgapet med avstander på 60-90 km har jeg begyndt å lure.

Jorda har en kjent kurve, ved å regne på kurve og avstand får jeg ikke matematikken til å stemme med det jeg ser.

Allerede etter 20 km får jeg problemer, en fyrlykt som ifølge nettsiden er 19 meter over havet skal ifølge matematikken kun være synlig fra 17 meter og oppover, om jeg tar med speiling og lysbrytning skal det være synlig fra 14,2 meter.  På bildet jeg tar er fyret synlig nesten het ned til vannkanten.

Eller når jeg tar bilder av vindmøller som ligger 62 km unna ser jeg nesten hele mølla som står med skog rundt og noen øyer foran slik at det hindrer meg i å se hele, men det er ikke vanskelig å se den i det hele tatt.

Ifølge matematikken skal alt under 254 meter ikke være synlig, om jeg tar med lysbrytning  og speiling skal alt under 215 meter ikke være synlig. 

Selv med større feilmargin på grunn av at jordkloden ikke er kulerund får jeg ikke matematikken til å stemme med det jeg ser.

Noe stemmer ikke og noen blir lurt, når vi kommer opp i avstander på 100 km eller mer blir det virkelig vanskelig med matematikken iforhold til det vi kan se. For eksempel vil det på 100 km være slik at alt under 601 meter ikke vil være synlig. Alle eksempler jeg bruker er beregnet utifra at du står 2 meter over havflaten.

Kan noen forklare dette....

Ashtead
AshteadInnlegg: 7311
25.10.16 12:17

Er det tatt hensyn til refraksjon, som gjør at jordas effektive radius blir større?

Her er en god forklaring på hvor lang avstand ting er synlige:http://mathscinotes.com/2013/08/distance-to-the-horizon-assuming-refraction/

Ashtead

caser-
caser-Innlegg: 1074
25.10.16 23:33

Det er tatt høyde for refraksjon. Ifølge storm.no er jordas diameter 1/7 del større på grunn av refraksjon. Har sett at 20% er noe som brukes. Til tross for dette blir det problematisk. 

Om man på 100 km regner inn alle feilmarginer og mer til, kan fremdeles ikke jordens kurve observeres.  Når jeg kan ta bilde av noe som jeg på kartet ser er 100 km unna er det uansett noe som ikke stemmer med tanke på at jorden er en kule. Øyer og fyrlykter skal da fremdeles være 100 vis av meter under horisonten.

Har brukt denne nettkalkulatoren

Stemmer med tallene fra denne artikkelen om mjøsa.

Tror rett og slett ikke noe på at mjøsa har en kul på 158 meter. Det er nesten like høyt som dannmark. Noen blir lurt.

Hva med bilder av øyer og fyr på 200 km. Blir for lettvint å si at det er refraksjon som gjør at man ser det. Matematikken stemmer ikke med det du ser, eller er det det? 

xavi-maestro
xavi-maestroInnlegg: 3358
28.10.16 01:11
caser-: Noe stemmer ikke og noen blir lurt

Enten så er det noe galt med din matematikk/kunnskap om tema, eller så er einsteins relativitetsteori feil.

hmm.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1813
28.10.16 11:36
caser-: På bildet jeg tar er fyret synlig nesten het ned til vannkanten.

Hvordan kan du vite hvor mye av fyret du ikke så på bildet? Hvilket fyr tok du bilde av, og nøyaktig hvor tok du det fra? Kartkoordinater eller nøyaktig krysspeiling ville være flott.

JTHammer
JTHammerInnlegg: 1969
28.10.16 11:56
Grammofon: Hvordan kan du vite hvor mye av fyret du ikke så på bildet? Hvilket fyr tok du bilde av, og nøyaktig hvor tok du det fra? Kartkoordinater eller nøyaktig krysspeiling ville være flott.

Ikke glem klimatiske forhold dagen bildet ble tatt for å finne nøyaktig refraksjon, og gjerne nøyaktig høyde fra vannoverflaten.

Bildet ville være greit å se også. :)

(Innlegget ble redigert 28.10.16 11:56)

Busus
BususInnlegg: 575
31.10.16 17:08

Interessant, venter spent på forklaringen. Høres umiddelbart ut som avstanden er feil. Evt er der også et fenomen som heter luftspeiling. 

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
12.11.16 23:11
Busus: Evt er der også et fenomen som heter luftspeiling.

I min ungdom (16 år) reiste jeg til sjøss og har sett flere slike luftspeilinger. "Fata Morgana" heter det visst.
De vises ikke på radaren fordi objektet ligger så langt under horisonten at det er tvilsomt om radarsignalene når frem.
Og luftspeilingen gir vel intet ekko?

Som det er linket til, den berømte lille øya med EN palme på som brukes i vitsetegninger, de finnes.  Og jeg og en annen strandet på en slik langt ute i havet.
Det hadde seg slik at vi skulle laste 10 000 tonn med svære trestammer som skulle fraktes fra Afrika til USA.
Siden der ikke var noen havn, måtte vi ankre opp like utenfor jungelen.
Tømmeret var fløtet ut til kysten og buntet sammen til en enorm flåte.
Siden jeg ikke hadde noe med lastingen å gjøre, ble det nokså kjedelig.
Men i usa hadde jeg kjøpt en 18 hk påhengsmotor, og ombord hadde vi en liten trejolle på ca. 12 fot.

Så fra dekket som lå ca 6 meter over havflaten, fikk vi øye på en liten øy med en palme på.
Så vi beregnet at det ville ta ca. 15-20 minutter å kjøre dit med ca. 12 knopp.
1.852  x 12  = 22 km (+).

Vi hadde en tank ombord på 25 liter, men ingen årer.
Og vi så øya tydelig fremfor oss hele tiden.
Og øyenhøyden sittende på toften var ca. 1,5 meter.

Så vi kjørte på, men øya syntes ikke å vokse.

Etter en time var den like liten, så vi kjørte litt til og litt til.
Vi begynte å bli urolig, og sjekket tanken.
Den var blitt under halv.  Og vi skulle jo tilbake.
Men der var en fin pålandsbris, så vi tenkte at kom vi til øya kunne vi brekke av noen greiner og seile med dem innover om vi fikk for lite bensin til hjemreisen.
Så vi MÅTTE ut til øya nå.

Så vi reduserte farta for å spare bensin. 
Etter en ny time med ca 6 knop. tilsammen ca. 33 km var øya like lite, men nå med en liten hvit stripe mellom sanden og havet.
Da skjønte vi at det måtte være bølgeskvulp.
Og etter enda en mils vei kunne vi stige i land.

Hvor stor var øya?
Ca. 6 meter lang og 5 meter bred med fin sand og en palme på ca. 5 meter høyde. Øya var ca. 2 meter høy på det høyeste, der palmen sto.

Og i bunnen av tanken skvulpet det 3-4  liter bensin.

Så vi gjorde som tenkt, og surret grenene til de to toftene og  løftet motoren opp slik at den ikke skulle bremse og begynte på veien hjem.
Og langt der inne en stripe av urskog så langt øye rakk med en liten leketøysbåt midt på.

Snakk om å drite seg ut.

Så etter noen timer oppdaget vi at det kom en seilbåt ut fra urskogen og vi skjønte at det var pirater som skulle ha fatt i påhengsmotoren og kanskje hele jolla.
Men vi lurte dem ved å starte motoren og kjøre fra dem 100 meter og så stoppe igjen.
Slik forsatte vi, til de trodde at vi bare tullet med dem. så de satte kursen inn mot land igjen.

Men nok om det.

Poenget er altså det du  er inne på.
Hvorfor ble ikke øya større før man er tett inn på den.
Og hvordan kan man se den hele tiden fra jolla, som fra dekk.
Og der var ingen avstand og se mellom havet og øya.

Og det var lett å se farger på treet og sanden.

Mens vanlige luftspeilinger er svarte selv om obijektet under horisonten er en frodig øy eller et skip.

Fra seilskutetiden sa man at så man kun toppseilet på en fullrigger, sett fra fjæra, så var skuta 30 nautiske mil av land.

Ak ja.

Men legg merke til de to linkene og forskjellen på dem.
Lyset går inn i øyet på den med palmen, mens den med fyrtårnet går lyst fra øynene til fyrtårnet.

Et fenomen som med en lommelykt.
Det er forskjell på å lyse på en person og for denne å stirre inn i lykta.
Derfor kan en sjøfarende se lyset fra fyrtårnet langt bak horisonten, men fra fyrtårnet ser man ikke båten.

Ja ja. Det eneste stedet på jorden der frem og tilbake ikke er like langt, er på sjøen.

(Innlegget ble redigert 12.11.16 23:22)

Busus
BususInnlegg: 575
17.11.16 02:37
kungfuz2: Ja ja. Det eneste stedet på jorden der frem og tilbake ikke er like langt, er på sjøen.

Det var en artig historie :)

Fikk lyst til å seile på de syv hav. Men pirater er noe svineri da.

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
18.11.16 20:38
Busus: Det var en artig historie :) Fikk lyst til å seile på de syv hav. Men pirater er noe svineri da.

Den ble litt lang, men forsøker å beskrive refraksjon slik det oppleves.
En annen er fra Det Indiske Hav hvor det også var blå himmel og smul sjø og ca. 25 grader C.
Her viste det seg en gråsvart sky  ute i horisonten. Men denne fløt langt over havet.  Det er umulig å beskrive størrelsen.
Men tenker man seg en månesigd med buen opp og flat under så nærmer det seg.
Avstand til sjøen var omtrent som høyden på skyen.
Og der skinte den blå himmelen.
Det som videre skjedde var at det steg opp en høy søyle fra denne skyen. Og øverst oppe seg den sammen og spratt opp igjen flere ganger, til hele stangen seg ned i skyen igjen.

Så jeg var sikker på at det måtte være et skip med en mast der bak horisonten.
Men så dukket det opp flere slike "master" som oppførte seg å¨samme måte.
Helt til skyen forsvant sporløst etter en halvtimes tid.

Sjøkartet viste ingen øyer.

Dette var i slutten av 50 åra. Og det hele ble glemt.

Men i 1980, da jeg begynte på en høyere skolegang leste jeg at nær alle øde øyer var annektert av nærliggende land.

Og da besluttet jeg meg for å finne denne øya, og flytte dit samme hva det ville koste av liv og lemmer.

Hva som videre skjedde, ligger i riksarkivet.

Men det jeg tror, er at mange slik øde øyer er funnet ved hjelp av luftspeilinger. Kanskje også Påskeøya mfl.

Nå er jo dette med refraksjon studert grundig i de siste år, 

Men radarstråler må gå frem og tilbake.
Mens lyset fra et objekt og til øynene går bare en vei.

Tidligere mistet man radiokontakt med land bare etter et par tre dagers seilas.
Men var der en båt i mellom, kunne denne båten videreformidle.
Da gikk det i Morse.

Så å seile på sjøen, gir naturopplevelser for livet.

Som feks. å befinne seg rett over en jordskorpeforkastning 2000 meter under deg.

Eller midt inne i en av de kjempesyklonene som du ser fra sattelitt?

Havet kan bli litt ruklete av og til, men det går over...
Rassmus blir blid når du gir ham litt ferdigtygget mat.
han er ikke akkurat kresen i matveien.

Og du kan faktisk se kloden buer seg  i fint vær.

Pirater må du lure. De er nokså enkle i hausen.

Så ta deg en tur da vel?

(Innlegget ble redigert 18.11.16 20:53)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg