Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tråden for "dumme spørsmål"

NYTT TEMA
FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1672
02.12.16 14:26

Fra tid til annen, så dukker det opp fakta som jeg hadde trengt en nærmere forklaring på. Ettersom det ikke forklares nærmere, regner jeg dette som lett forståelig.  Lager derfor denne tråden,istedenfor å lage en egen tråd for alle mine "dumme spørsmål".

Dette kan være en tråd for alle slags vitenskapsrelaterte spørmål, men med større takhøyde for uvitenhet,latskap etc.   

Jeg åpner ballet med denne: Greit nok at vi ser tilbake i tid, når vi ser utover universet. Men hører ofte at  de som eventuelt ser ned mot jorden fra mars ser "fremover i tid". Hva menes egentlig her? 

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1862
03.12.16 13:53
FOTBALLfotball: Dette kan være en tråd for alle slags vitenskapsrelaterte spørmål, men med større takhøyde for uvitenhet,latskap etc.    Jeg åpner ballet med denne: Greit nok at vi ser tilbake i tid, når vi ser utover universet. Men hører ofte at  de som eventuelt ser ned mot jorden fra mars ser "fremover i tid". Hva menes egentlig her?

Begge avsnitt kommer inn under Relativitets-teorien. ( den spesielle.)

orbixx
orbixxInnlegg: 3601
03.12.16 23:58
FOTBALLfotball: Jeg åpner ballet med denne: Greit nok at vi ser tilbake i tid, når vi ser utover universet. Men hører ofte at  de som eventuelt ser ned mot jorden fra mars ser "fremover i tid". Hva menes egentlig her?

Det er jo absurd at man kan se fremover i tid.

De samme naturlover gjelder i hele universet.

Men hvis du plasserer noen såkalte synske på Mars, kan de kanskje se hva de ikke får av julepresanger på Tellus.

Jeg tviler på at det er juletre på Mars.

Men når det gjelder konspirasjons-teoretikere er vel alt mulig... :)

Obs: Man ser ikke ned mot jorden, bare så det er sagt.

FOTBALLfotball
FOTBALLfotballInnlegg: 1672
04.12.16 02:56
orbixx: Det er jo absurd at man kan se fremover i tid.

Jeg ble nysgjerrig på hva han(muligens brian cox, men ikke sikker) mente med det utsagnet ja

ostgote
ostgoteInnlegg: 3794
04.12.16 11:22
FOTBALLfotball: Greit nok at vi ser tilbake i tid, når vi ser utover universet. Men hører ofte at  de som eventuelt ser ned mot jorden fra mars ser "fremover i tid". Hva menes egentlig her?

Hvis du bruker tidsreferansen på jorda som utgangspunkt kan det gi mening.
Når du er på Mars kan du observere hendelser på Mars i direkte sann marstid, mens vi her på jorda  kan observere hendelser på mars kun i jordtid med en forsinkelse i forhold til marstiden. På Mars lever du derfor i fremtiden i forhold til jordtiden.

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6310
06.12.16 03:09
FOTBALLfotball: Greit nok at vi ser tilbake i tid, når vi ser utover universet. Men hører ofte at  de som eventuelt ser ned mot jorden fra mars ser "fremover i tid". Hva menes egentlig her?

Hei på deg og artig tråd du har starta her :-)

Dette med tid synast eg personleg er veldig interessant men dog veldig vanskeleg å forstå seg på, og ikkje minst dette med koffor tida er inndelt som den er på Jorda. Kvifor har vi 24 timar i døgnet og ikkje 12 eller 6 f.eks?

Eg har for morro skuld dreve å rekna litt på kva tida og tidsinndelinga ville ha vore på Jupiter om vi budde der liksom, men blei ikkje heilt klok på det for å seie det slik. Men her er det eg fann so langt: 

Jupiter har ein rotasjonshastigheit som tilsvarar ca 9 t, 50 min og 30 sek (ifølge mi gamle astronomibok). Om ein gjere dette om til eit timetall tilsvara det ca 9,841666...t. Delar ein so dette tallet på jordas rotasjonshastigheit (24:9,84..) får ein 2,438611.... Eg har tilnærma det til 2,43 for å forenkle. Also når Jorda har rotert ein gong rundt seg sjølv har Jupiter roterar ca 2,43 gongar rundt seg sjølv i løpet av same "jordisksett" tidsperiode (meg forstått). 

For når det har vore ein dag på Jorda (ein rotasjon) har det allerede vore ca 2,43 dagar på Jupiter (som tilsvarar ca 58,32 jord timar). Og i løpet av eit jordår (365,24 "jordrotasjonar") har Jupiter rotert ca 887,5 gongar (evt ca 874,8 om ein brukar 360 som eit "jordår") alt etter som. 

So ein dag på Jupiter er liksom ikkje heilt lik ein dag på jorda sånn tidsmessig inndelt. 

Men det interessante er at Jupiters rotasjonshastigheit og 11,9 årig syklus rundt sola verka å ha medverka på Jordas tidsinndeling på eit eller anna vis.  

Om eg har rekna feil her eller missoppfatta noko so rett meg for all del. Men so kjem det snikande eit spørsmål som eg ikkje klarar å fatte heilt: Går tida fortare på Jupiter pga raskare rotasjonshastigheit.......slik at hadde vi budd der hadde vi på ein måte gått over til dei "evige jaktmarker" ca 2,43 gongar før...? 

Eller er det meir slik at sjølv om det er ulike rotasjonshastigheitar på planetane so skjer ting i same tida (f.eks at eg ete ein cheesburger på Jupiter i den 58,32 time og du ein på Jorda i den 24 time? Ingen av oss ser då "fremmover i tid" , for vi berre er i tida liksom....eller?

Berre lura eg :-)

(Innlegget ble redigert 06.12.16 03:21)

nøkkerosa
06.12.16 03:53

Ein annan ting eg lura på i nattens mulm og mørke er dette med at korleis kan ein vete kor langt i sin ca 11,9 årlige syklus rundt sola Jupiter er kome? Kan ein finne dette ut berre ved å studere nattehimmelen, og morgonhimmelen før sola står opp i øst  (som eg har forstått er der Jupiter "går ned" sånn rundt begynnelsen av oktober ?   

petterG
petterGInnlegg: 9211
06.12.16 13:25
nøkkerosa: Dette med tid synast eg personleg er veldig interessant men dog veldig vanskeleg å forstå seg på, og ikkje minst dette med koffor tida er inndelt som den er på Jorda. Kvifor har vi 24 timar i døgnet og ikkje 12 eller 6 f.eks?

Seriøst, har du problemer med å forstå hvorfor døgnet har 24 timer???

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 40797
06.12.16 16:26
nøkkerosa: slik at hadde vi budd der hadde vi på ein måte gått over til dei "evige jaktmarker" ca 2,43 gongar før...?

Vi hadde vel krepert temmelig umiddelbart, vil jeg anta - eller for å være mer nøyaktig: Vi har ikke oppstått på Jupiter, har vi vel?

Det ville vært like relevant å spørre om vi ville levd nærmest evig dersom vi bodde på månen, p. g. a. dens bundne rotasjon...

Mvh

BE

BlackEagle
06.12.16 16:32
nøkkerosa: Eller er det meir slik at sjølv om det er ulike rotasjonshastigheitar på planetane so skjer ting i same tida

Sjekk definisjonen av et sekund... (jf. kungfuz' (var det vel) fantasterier om noe belsektet).

Tidsinndelinga vi benytter på jorda er på den ene siden en konvensjon (så lenge jorda har en noenlunde stabil rotasjonshastighet er det praktisk å begynne på 00:00 én gang i døgnet), og på den annen side et resultat av hvilke tallsystem som benyttes. Man kan like gjerne sette jordas rotasjonstid til 10 timer (dvs. "ny-timer") - eller 60 - eller 3,14. Man blir hverken eldre eller yngre for det, og jorda endrer heller ikke rotasjonshastighet etter hva man måtte finne på å kalle tidsenhetene.

Mvh

BE

nøkkerosa
07.12.16 00:22
petterG: Seriøst, har du problemer med å forstå hvorfor døgnet har 24 timer???

Vel ja eg har lurt på kvifor døgnet er inndelt i 24 timar, og ikkje f.eks 12 eller 6  eller anna. Also kvifor akkuratt 24 timar? Men sidan du verkar å forstå logikken i at jorddøgnet er inndelt i 24 timar so hadde det vore fint om du kunne forklare meg naturvitenskapeleg kvifor jord døgnet er inndelt slik?

(Innlegget ble redigert 07.12.16 00:26)

nøkkerosa
07.12.16 00:32
BlackEagle: Vi har ikke oppstått på Jupiter, har vi vel?

Neppe. Trur du vi har oppstått på Jorda?

Strandereng
StranderengInnlegg: 6350
07.12.16 00:40
nøkkerosa: Neppe. Trur du vi har oppstått på Jorda?

Ihvertfall de som er født i Tyrens tegn.  De er veldig jordbundne.

nøkkerosa
07.12.16 00:59
BlackEagle: Sjekk definisjonen av et sekund.

Eg har allerede sjekka definisjonen av ei sekund utifrå det du fann frå wikipedia og kopierte inn i ein annan tråd ("Sannsynlegheten for intelligent liv"). Eg fann definisjonen noko ulogisk og uforståeleg. Den var pålydandes: 

"Siden 1967 er ett sekund definert som varigheten av 9 192 631 770 perioder av strålingen som svarer til overgangen mellom de to hyperfine nivåene av grunntilstanden til cesium-133-atomet ved null kelvin. Frekvensen av denne strålingen er dermed 9 192 631 770 hertz, eller ca. 9,19 GHz.)"

Og eg stilte deg i denne samanheng eit spørsmål som du ikkje svarte meg på (i same tråden "Sannsynlegheten for intelligent liv" på Astronomiforumet  kommentar : 04.11.16 21:54).

Du påstår følgandes:

BlackEagle: Ett sekund er like langt her som på Mars.

Eg kom med motsvar til din påstand som du ikkje svart meg på, men som du no kan prøve å svare meg på om du kan,  som var følgandes:

Nøkkerosa: Er det?

Jorda roterar rundt seg sjølv ca 463 m/sek. Og utifrå dette tallet finner ein jordas omkrets. Eit sekund på Mars kan neppe samsvare med eit sekund på jorda....for Mars er mindre enn Jorda og brukar lengre tid på å gå rundt sola enn Jorda...

Kor mange meter i sekunde roterar Mars?  Kan ein finne Mars omkrets utifrå jordas sekund inndeling? 

(Innlegget ble redigert 07.12.16 01:05)

nøkkerosa
07.12.16 01:09
Strandereng: Ihvertfall de som er født i Tyrens tegn.  De er veldig jordbundne

Dei høyres ut til å vere veldig fornuftige mennesker :-)

petterG
petterGInnlegg: 9211
07.12.16 08:48
nøkkerosa: Vel ja eg har lurt på kvifor døgnet er inndelt i 24 timar, og ikkje f.eks 12 eller 6  eller anna. Also kvifor akkuratt 24 timar?

Fordi 168(Uke)/7(dager)=24

Hvis ikke hadde ikke regnestykket gått opp i et heltall, og da hadde det blitt bare rot her på jord.

Dette er eneste logiske svaret hvis jeg skal følge kvasilogikken som hersker blant enkelte her inne...

jonas
jonasInnlegg: 27387
07.12.16 09:35
BlackEagle: (jf. kungfuz' (var det vel) fantasterier om noe belsektet).

Nøkkerosa og kungfuz er samme personsom skifter mellom rollefigurene "Naiv og nysgjerrig" og "Allvitende orakel". Det er eneste forklaring på hvordan sistnevnte kan spy ut alskens meningsløst babbel mens førstnevnte tilsynelatende finner mening i fjaset.

BlackEagle
07.12.16 10:31
jonas: Nøkkerosa og kungfuz er samme personsom skifter mellom rollefigurene "Naiv og nysgjerrig" og "Allvitende orakel". Det er eneste forklaring på hvordan sistnevnte kan spy ut alskens meningsløst babbel mens førstnevnte tilsynelatende finner mening i fjaset.

Det ville ikke vært en urimelig antakelse, men jeg tiltror ikke kungfuz å mestre nynorsk engang på rosas nivå...

(beklager, rosa!)

Mvh

BE

BlackEagle
07.12.16 10:48
nøkkerosa: Du påstår følgandes: BlackEagle: Ett sekund er like langt her som på Mars. Eg kom med motsvar til din påstand som du ikkje svart meg på, men som du no kan prøve å svare meg på om du kan,  som var følgandes: Nøkkerosa: Er det? Jorda roterar rundt seg sjølv ca 463 m/sek. Og utifrå dette tallet finner ein jordas omkrets. Eit sekund på Mars kan neppe samsvare med eit sekund på jorda....for Mars er mindre enn Jorda og brukar lengre tid på å gå rundt sola enn Jorda... Kor mange meter i sekunde roterar Mars?  Kan ein finne Mars omkrets utifrå jordas sekund inndeling?

Tidsregning og tallsystemer er konvensjoner, rosa. Hvilke enheter vi benytter for tidsregning likeså. Et sekund er derfor definert ut fra jordiske konvensjoner, og ut fra hva som også er praktisk. Et sekund er imidlertid definert slik at det har en FAST verdi, og en verdi som er aldeles uavhengig av hvor observatøren befinner seg eller hvor han vil måle tid. Frekvensen til strålingen fra et cesium-atom på Mars ved en gitt temperatur avviker ikke fra tilsvarende frekvens på jorda, Pluto, i Kentauri-systemet eller i Andromeda-galaksen ved den samme gitte temperatur.

Er det urhorvelig vanskelig å fatte at to pluss to jævlig sjelden blir ikke-fire og ALDRI fire OG ikke-fire samtidig - enten man er her eller der? Gi opp, rosa. Det er enklere å forklare og forsvare eksistens av nissen. Du er ute på vidotta!

Altså: jeg oppfatter deg som et relativt snilt, hyggelig og noenlunde forstandig menneske. Er det mye om å gjøre for deg å vise at du muligens hører hjemme blant de mindre bemidlede i øverste etasje?

Nå har jeg svart på innlegget ditt til og med spørsmålet "Er det?". Resten har jeg ikke tenkt å besvare eller kommentere; du skal heller få sjansen til å trekke det tilbake. Tips: Du har grepet fatt i den enden av fiskesnøret kroken henger i. Kroken har mothaker, så nå sliter du med å få den ut av fingeren. For å få til det, må du bruke makt. JA - det vil gjøre vondt, men det er ingen vei utenom dersom du skal bli kvitt den. Om du IKKE vil bli kvitt kroken, så for all del; la ikke meg overtale deg. Men da bør du være klar over at slikt kan føre til betennelse, koldbrann, amputasjon og det som verre er.

Mvh

BE

BlackEagle
07.12.16 10:49
Strandereng: Ihvertfall de som er født i Tyrens tegn.  De er veldig jordbundne.

Og jomfruer - og vi er veldig nøye på det!

Mvh

BE

kungfuz2
07.12.16 16:43
BlackEagle: Det ville ikke vært en urimelig antakelse, men jeg tiltror ikke kungfuz å mestre nynorsk engang på rosas nivå... (beklager, rosa!) Mvh

Det er sjelden du har rett i dine påstander, men her har du det.
Da rundt 200 barn ble såret og drept i et bombeangrep på en skole i Bergen, ble det besluttet at alle barn skulle evakueres til "ut på landet".
Jeg kom til en storgård i Nordfjord.  Der måtte jeg lære en hel ny dialekt.
Fire år senere returnerte jeg til Bergen og skjønte ikke bæret av hva de snakket om der.
Min søster ble sendt til Nordmøre, og hun snakket møring.

Så nei,  mitt språk er hverken det ene eller det andre.
Men jeg overlevde.

kungfuz2
07.12.16 17:10
petterG: Fordi 168(Uke)/7(dager)=24 Hvis ikke hadde ikke regnestykket gått opp i et heltall, og da hadde det blitt bare rot her på jord. Dette er eneste logiske svaret hvis jeg skal følge kvasilogikken som hersker blant enkelte her inne...

Om du hadde tatt med deg fluktstolen og termosen ut i villmarken og sett at Solen sto opp i øst, og så ventet til Solen sto opp samme sted en gang til,  hvordan deler du så opp denne tiden i mindre bolker?

Du er jo logikker og ikke bare et flokkdyr som sier det alle sier?

Hvordan gjør du det?

nøkkerosa
07.12.16 23:59
petterG: Fordi 168(Uke)/7(dager)=24 Hvis ikke hadde ikke regnestykket gått opp i et heltall, og da hadde det blitt bare rot her på jord.

Eg spurte deg IKKJE om korleis den fastlagde dagens inndeling av jorddøgna er, for det veit eg sjølvsagt! 

Eg spurte deg om kvifor jorddøgnet er inndelt som den "fastlagde dagens inndeling" er på 24 timar, og om du kan forklare det på ein Naturvitenskapeleg måte kvifor døgnet er inndelt slik.

Det kunne du tydlegvis ikkje...

Har du i det heiletatt peiling på kven som "målte opp himmelen  og jorda"......for veldig veldig lenge sidan ? 

Kvifor er det ikkje 14 dagar i ei veke og 12 timar i døgnet? Då ville me vel ha fått 12x14=168 timar per veke .....fordi 168/14=12 (so reknestykket "ditt" går fint opp også med å inndele døgnet i 12 t)

Men kan du forklare meg naturvitenskapeleg kvifor døgnet er inndelt i 24 timar ...og ikkje 12 f.eks?

nøkkerosa
08.12.16 00:38
jonas: Nøkkerosa og kungfuz er samme person

Stakkars deg då som er so "blind" at du klarer ikkje å sanse forskjellen på ein mann og ein kvinne her inne ..og trur at ei kvinne er ein mann og via vis...

Du får spørre den kjekke VGD operatøren Øyvind om hjelp, so kan han kanskje hjelpe deg med å "sjå lyset"...

Eller kanskje denne musikksnutten vil hjelpe deg på "rett veg mot lyset"  ;-) 

https://www.youtube.com/watch?v=Wky5LIArS2c

Strandereng
StranderengInnlegg: 6350
08.12.16 00:47
kungfuz2: Det er sjelden du har rett i dine påstander, men her har du det.
Da rundt 200 barn ble såret og drept i et bombeangrep på en skole i Bergen, ble det besluttet at alle barn skulle evakueres til "ut på landet".
Jeg kom til en storgård i Nordfjord.  Der måtte jeg lære en hel ny dialekt.
Fire år senere returnerte jeg til Bergen og skjønte ikke bæret av hva de snakket om der.
Min søster ble sendt til Nordmøre, og hun snakket møring. Så nei,  mitt språk er hverken det ene eller det andre.
Men jeg overlevde.

Dette er en flott historie. Og en opprivende historie.
Da tanten min var helt ung, var hun barnepike for en trebarnsfamilie i Oslo under krigen.
En dag ble hun og barna kastet opp i en lastebil for å evakueres til en fjelldal langt oppi huttiheiti.

Tror at dette (evakuering) er gresk for mange. 

nøkkerosa
08.12.16 01:17
BlackEagle: Nå har jeg svart på innlegget ditt til og med spørsmålet "Er det?".

Nei, du svarte meg ikkje på kor langt eit sekund er på Mars i forhold til Marsrotasjonen. På Jorda er eit sekund ca 463 meter LANGT ift jordas eigenrotasjon (som igjen gir oss jordas omkrets i løpet av 24 timars rotasjon om ein gongar sekunda i døgnet med 463 meter). 

So eg prøver igjen i håp om at du kanskje forstår kva eg FAKTISK spør deg om: Kor langt (also meter) er eit sekund på Mars (i faktiske METER lengder per sekund Mars eigenrotasjon?

Trur du det er 463 meter langt, sidan du påstår at "eit sekund på Mars er like langt som på Jorda" (dine ord)??

(Innlegget ble redigert 08.12.16 01:23)

BlackEagle
08.12.16 11:45
nøkkerosa: Men kan du forklare meg naturvitenskapeleg kvifor døgnet er inndelt i 24 timar ...og ikkje 12 f.eks?

Det er inga "naturvetskapeleg" forklaring, rosa. Som eg sa, er det eit resultat av

konvensjonar -

og praktiske omsyn.

Om ein nyttar t. d. eit tolvtalsystem, er det naturleg å dela opp døgnet i 12 delar (ikkje naudsynt "timar") - eller 24.

Solur tel ikkje sekund, så sekundet er resultatet av ei seinare inndeling - og endeleg fastlagd ut frå behovet for å ha ei fast definert tidseining.

Mvh

BE

BlackEagle
08.12.16 11:46
nøkkerosa: Nei, du svarte meg ikkje på kor langt eit sekund er på Mars i forhold til Marsrotasjonen.

Det er ikkje relevant og ikkje interessant!!!

Mvh

BE

kungfuz2
08.12.16 16:38
nøkkerosa: Eller kanskje denne musikksnutten vil hjelpe deg på "rett veg mot lyset"  ;-)    https://www.youtube.com/watch?v=Wky5LIArS2c

He he. Minner om tiden  i Baton Rouge.
Det var vel der det hele startet.  La Luz og blues.

Tok du fergen over, måtte de svarte oppholde seg på nederste dekk og de hvite på øverste dekk.
Barene var også skilt på samme måte.

Siden har det gått mest i "De Lus".

Fuz.

kungfuz2
08.12.16 18:03
Strandereng: Dette er en flott historie. Og en opprivende historie.
Da tanten min var helt ung, var hun barnepike for en trebarnsfamilie i Oslo under krigen.
En dag ble hun og barna kastet opp i en lastebil for å evakueres til en fjelldal langt oppi huttiheiti.   Tror at dette (evakuering) er gresk for mange.

Nå er det jo slik at alle lever i sin tid.  Og for mange som er født etter krigen, kunne 2WW like gjerne ha skjedd for tusen år siden, mentalt sett.
En annen ting er å føle hvordan det er å høre flyalarmen går.
Og å høre fløytelyden fra bomben som faller. Hvor treffer den?

Krigen frembringer det beste i folk, men hos noen det verste.
Så ikke mange vet at små barn på 4-5 år, driver en intens barneoppdragelse ovenfor de mer uregjerlige.

Da det skipet eksploderte som det er skrevet en del om, fantes det omtrent ikke et helt vindu igjen i Bergen by.
Butikkvinduene var knust og det var bare å strekke ut hånden og ta det man hadde lyst på.
Men disse små nøstene gjorde det ikke.

Min bestemor fortalte at sekunder før trykkbølgen kom, hadde jeg krøpet under dynen og lagt meg i fosterstilling.
Så kom smellet og sengen ble fylt med glass og trefliser.
Jeg fikk en "glassdolk" gjennom fotbladet, men ellers uskadet.

Og slike historier var det mange av.

Så de store linjer leser man jo om i historiebøkene, men ikke det som skjer i "folkedypet".  Det må oppleves.
Nå var jeg en av de siste som ble evakuert i 1944, og det var underlig å gå på mine lange turer, uten å se et barn.
En by uten barn, er en død by.

Men til slutt fikk jeg en merkelapp rundt halsen med et stedsnavn på og ble lempet inn på Hurtigruta.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg