Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Burde Norge fjerne "DJEVELEN" ?

NYTT TEMA
kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1987
02.01.17 15:48

For en 10-15 år siden leste jeg i en avis, med stor fet overskrift.

"Danmark fjerner Djevelen." 

Nå kan en jo spørre hva dette spørsmålet har her å gjøre.

Men som alltid ligger der psykologi bak.
Og om man nå tenker seg om hvordan "djevelen" er brukt i barneoppdragelse,  som jeg selv var utsatt for,  så vil de fleste skjønne metaforen.

I dag med all den ekspertise som finnes ang. barneoppdragelse, trengs hverken spanskrør eller skygger på veggen eller under sengen.
Heller ikke "Helvete"  dypt nede i mantelen hvor ildmørja  presser seg opp gjennom vulkaner.

Selvfølgelig  "skal man ikke legge noe til, eller trekke noe fra".

Men akkurat dette med "Djevelen" ble ganske sikkert diskutert i Danmark både av lærde og prest før overskriften kom.

Så det gjelder å ikke berøre noe annet, enn akkurat dette ene:

Trengs "Djevelen" noe mer?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 7234
02.01.17 17:00
kungfuz2: Trengs "Djevelen" noe mer?

Dette er vel eit tema for religionsforumet?

kungfuz2
02.01.17 20:55
InnocentBystander: Dette er vel eit tema for religionsforumet?

Jo, det er det.
Men siden ingen tar det opp der, kan det kanskje være en ide` å vurdere det fra et nøytralt synspunkt først.

Og da tenker jeg spesielt på forskere i psykologi, barnepsykologi mm.
om deres mening.

Derfra vil det bli tatt opp av religiøse foreninger nærmest automatisk.
Så det sier seg selv, at det må bli en ting religiøse, prester, biskoper må ta stilling til.
Kirken har brukt det som skremsel. men er der våkne prester og biskoper i dag som har noe forhold til en slik figur lenger?

At sekter bruker denne figuren til å skremme seg selv og sine barn med, er jo kjent.

Og hvor mange barn tar sitt liv eller blir mentalt syk av det, vet kanskje ingen.
Men at det har forekommet gjennom århundre er sikkert.

I dag her i Norge gjøres det iherdige forsøk på skille religionsforkynning  (med djevelen innbakt) fra vanlig opplæring.
Under store protester.  "Djevelen" vil man ha.

Så jeg kaster bare ut en tanke, om noen er interessert i å diskutere det.

petterG
petterGInnlegg: 9361
02.01.17 23:41
kungfuz2: Og da tenker jeg spesielt på forskere i psykologi, barnepsykologi mm.
om deres mening.

Psykologi har et eget forum.

kungfuz2
02.01.17 23:51
petterG: Psykologi har et eget forum.

Psykologi mm. har det ikke.
Sammenlignende vitenskap  må være her.

(Innlegget ble redigert 02.01.17 23:52)

orbixx
orbixxInnlegg: 3614
03.01.17 00:09
kungfuz2: Kirken har brukt det som skremsel. men er der våkne prester og biskoper i dag som har noe forhold til en slik figur lenger?

Jeg er agnostiker og misliker alle former for fundamentalisme, religiøse og politiske.

Nå har vel djevelen offisielt gått ut på dato, i følge mange religiøse.

Hva hva de troende egentlig mener, vet vel ingen andre enn dem selv. 

De fleste religiøse bevegelser får meg til å tenke på utallige kokebøker, hvor de putter massevis av ingredienser i kjelen.

Resultat: En uspiselig suppe av råtne poteter, gamle sauser og moral.

Obs: Jeg er ikke sulten. Og takk for det...

kungfuz2
03.01.17 00:40
orbixx: Jeg er agnostiker og misliker alle former for fundamentalisme, religiøse og politiske. Nå har vel djevelen offisielt gått ut på dato, i følge mange religiøse. Hva hva de troende egentlig mener, vet vel ingen andre enn dem selv.  De fleste religiøse bevegelser får meg til å tenke på utallige kokebøker, hvor de putter massevis av ingredienser i kjelen. Resultat: En uspiselig suppe av råtne poteter, gamle sauser og moral. Obs: Jeg er ikke sulten. Og takk for det...

Hei og takk for innlegget.

Dersom djevelen er gått ut på  dato "i følge mange religiøse", så tenker jeg på Norge, helhetlig sett og konsekvensene, dersom
tilsvarende overskrift som Danmark gjorde ble presentert feks.
i herværende avis.

Det er naturligvis et ømfintlig tema, ikke minst fordi Islam bruker det for å skremme vanlige troende på plass, samt forskjellig sekter.

Hvilke reaksjoner vil det få?

Skulle man se det på den positive siden, ville det bli vanskelig for noen ytterligående enkle mennesker, til å dømme andre til død og pine via en med hjå og høygaffel.
Det vil jo måtte slå tilbake på en selv som bare fanden, når djevelmetaforen ikke lenger finnes.

Man dømmer seg altså selv pr nu.

Det finnes jo i dag mye kunnskap om menneskers gjøren og laden.
Ikke minst gjeldende, "de vet ikke hva de gjør...." og det må det bli ballade av.

Så uten denne "mesteren"" er det mulig at religionene kunne ha noe for seg for de som trenger det.

Det var tanken.

kungfuz2
03.01.17 07:27

Et lite sidesprang som kanskje  kan interessere deg.
På julaften og natt tornet og lynte det noe kraftig her.
På 1. juledag ble jeg invitert til middag hos et ektepar, hvor han er ingeniør, så vi har mye å prate om.
Så sier kona plutselig.
"Du skulle ha vært her i går kveld, for da skjedde det noe mystisk de ikke hadde sett før."

Mitt i stuen ble det tent et lys,, stor som en pære,
Det stod stille i luften og skinte med kraftig kvitt lys.
Etter en stund forsvant det.

Skulle du mot formodning oppleve det, ikke si det til noen.

liber_baron
liber_baronInnlegg: 2027
03.01.17 07:49

Fjerne djevelen, da må dere slutte å banne.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 42179
03.01.17 09:17
liber_baron: Fjerne djevelen, da må dere slutte å banne.

"I bainna, i - faen, faen, faen!"

(barnehageunge)

Mvh

BE

DrDrax
DrDraxInnlegg: 561
03.01.17 09:21
kungfuz2: "Danmark fjerner Djevelen."

Hva om Djevelen fjerner Danmark? :-)

kungfuz2
03.01.17 12:16
DrDrax: Hva om Djevelen fjerner Danmark? :-)

Det vil han/hun aldri gjøre, fordi avhengigheten av mennesker til egen vinning er altfor stor.  Dansker som nordmenn smaker like godt. Alt avhengig av hvem som har mest verdier.

Men seriøst.

Om danskene fikk fjernet "djevelen" fra  sin trosopplæring, har jeg ikke fått undersøkt, men det sier seg selv at det har sin bakgrunn i at kirken har brukt det til å få fjernet de de mener motarbeider troen.
Det samme som Islam bruker og ikke minst isil og andre tilknyttede sekter.
Og i Norges egne sekter.

Dersom Den Norske Kirke selv har gått bort fra skremmefiguren, burde de våge å offentliggjøre det.

Og de burde også våge å innrømme hvilke negative innvirkninger det har på barn.

Barn kan klare seg dersom de får signaler om at djevelen er å betrakte som en "julenisse".
Men gjør de ikke det, har de ingenting å sette i mot.
Det de voksne sier i kor, må være sant.

Det de fleste barn  oppfatter, er at de voksne som snakker om djevelen, er ikke det minste redd. De bare snakker og snakker om hvor grusom denne djevelen er,,,,mot andre enn dem selv.

Så barna oppfatter det som andre barn er de som skal steikes i sitt eget fettt der nede i dypet.
Og slik fører de videre denne oppfatningen når de vokser til.
Det er alltid de andre som skal gå i fortapelsen.
Om de er troende eller ikke har ingen betydning.

Men der finnes de barn som vurderer, assosierer. Hva med dem?

De får et "helvete" på jord.

liber_baron
liber_baronInnlegg: 2027
03.01.17 13:34
kungfuz2: Dersom Den Norske Kirke selv har gått bort fra skremmefiguren, burde de våge å offentliggjøre det.

Kirkene i Danmark og Norge forsaker djevelen.

De tror på Gud, og de forsaker djevelen.

kungfuz2
03.01.17 14:11
liber_baron: Kirkene i Danmark og Norge forsaker djevelen. De tror på Gud, og de forsaker djevelen.

Fint.

Men finnes da djevelen?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
03.01.17 16:37
kungfuz2: For en 10-15 år siden leste jeg i en avis, med stor fet overskrift."Danmark fjerner Djevelen."

Og på det bygger du at, at dette har vært noe der har vært diskutert av lærde og prester,  i forkant.

Det er den tynneste ts  jeg har sett og det sier ikke så lite.

Har du annet at bygge  denne tråd på, enn en overskrift.

kungfuz2
03.01.17 17:05
sanila: Og på det bygger du at, at dette har vært noe der har vært diskutert av lærde og prester,  i forkant. Det er den tynneste ts  jeg har sett og det sier ikke så lite. Har du annet at bygge  denne tråd på, enn en overskrift.

Da har du ikke sett mye is.

Jeg har mer informasjon bak enn du noen gang i hele ditt vil klare å fatte.

sanila
03.01.17 17:10
kungfuz2: Jeg har mer informasjon bak enn du noen gang i hele ditt vil klare å fatte.

Så synes jeg da du skal  komme med link til den artikkel der tilhører den overskrift du bygger ditt vås på.

med så tynn ts må man være ganske oppmerksomhets syk.

sanila
03.01.17 17:12
kungfuz2: Da har du ikke sett mye is.

Der står ts  , å  nei du er ikke mester over isen, heller.

kungfuz2
03.01.17 23:19
sanila: Så synes jeg da du skal  komme med link til den artikkel der tilhører den overskrift du bygger ditt vås på.

Bibelen . no
...Om kvinnen som det ble strødd salt etter.
...Om kvinnen som ikke måtte se seg tilbake og saltstøtten.

...Om den brennende busken.
...Om fjellene kvinnen sitter på.
...Om trådens spørsmål som består, om påstanden faller.

For tråden er tuftet på fjell, ikke på sand i ørkenen.

Strandereng
StranderengInnlegg: 6809
03.01.17 23:44
InnocentBystander: Dette er vel eit tema for religionsforumet?

Djevelen er vel over alt:-) 

Ihvertfall i de kristnes bevissthet? 

Mange sekter som hyller djevelen, for det "han" er verdt. 
Brukes i barneoppdragelse og som skremsel for usikre mennesker som sektene ønsker å "fange".

Det ondes problem.

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6558
04.01.17 00:00
kungfuz2: Trengs "Djevelen" noe mer?

Personleg trur eg jo ikkje på noko personifisert "djevel", men eg ser jo at menneska dessverre kan vere ganske so jævlige mot kvarandre for å seie det mildt....(det som gjerne blir kalla "inni helvete"..). Det som kallast "helvete" finnast på jorda dessverre, skapt av oss mennesker (som krig, utnyttelse, fattigdom og anna dritt)

So "helvete" er det vi mennesker som skapar når vi driver med å krigar mot kvarandre og prøver ubevisst å utslette sin eigen rase. Dyr verka faktisk meir intelligente enn menneska til tider...

Men ja Norge burde absolutt prøve å fjerne "djevelen" for han eksisterar jo ikkje andre plassar enn i menneskas eigen psyke...(men krig er jo "djevelskapt" som skapar "helvete")

No har jo den mytologiske nøkken gjerne blitt brukt til å skremme barn frå å nærme seg tjønn og små vatn, og eg trur at det faktisk kan hjelpe barn frå å ikkje drukne (det er jo skremselsgreier fortalt av voksne til barn for at dei skal holde seg unna vannet før dei kan svømme, og eg skjøna jo denne formen for oppdragelse, men nøkken er ikkje den same metaforiske skikkelsen som "djevelen" trur eg ikkje.....)

Nei eg trur ikkje vi trenger "djevelen" noko meir, og det hadde vore veldig fint å fått denne psykopatiske ubevissteheita fjærna frå menneskesinna.....

Dyra klarer seg jo fint utan "dyret".....

nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6558
04.01.17 01:02

Psykologi er vel verdens eldste Naturvitenskap...visste du ikkje det?

dyratorium
dyratoriumInnlegg: 955
04.01.17 02:23
kungfuz2: Selvfølgelig  "skal man ikke legge noe til, eller trekke noe fra". Men akkurat dette med "Djevelen" ble ganske sikkert diskutert i Danmark både av lærde og prest før overskriften kom. Så det gjelder å ikke berøre noe annet, enn akkurat dette ene: Trengs "Djevelen" noe mer?

Norsk teologi har i grunnen vært av den liberale typen i de siste femti år, etter at "den siste svovelpredikant" - Ole Hallesby døde. I alle fall i Den norske Statskirke. Det vil si at den mørke siden av den kristne lære gradvis har blitt tonet mer og mer ned, for til slutt å bli (nesten) helt borte. Og nå forleden kom forresten skilsmissen, det er ikke noe statskirke mer. Og godt er det. En stat burde ikke ha noen offisiell religion. Ingen offisiell Gud og følgelig heller ingen offisiell Djevel.

Men hvorfor denne eufemisme "djevelen"? Kall ham ved hans riktige navn; Satan. Han lever nok videre i fundamentalistenes og de små sekters bokstavtro kollektive bevissthet. I samfunnets mørke kroker og avlukker.. Og hans berømte valgspråk, "non serviam" ('jeg adlyder ikke') gjør ham til alle frafalne, opprørere og fordømtes helt. Innen kunst, litteratur og musikk står han sterkt som symbol, metafor og arketyp. 

Om figuren er borte, er de kreftene han symboliserer i høy grad til stede i manges sinn. Mørket har også sine prestinner og mestere (okkulte samfunn)

(Innlegget ble redigert 04.01.17 02:31)

kungfuz2
04.01.17 02:37
nøkkerosa: Personleg trur eg jo ikkje på noko personifisert "djevel", men eg ser jo at menneska dessverre kan vere ganske so jævlige mot kvarandre for å seie det mildt....(det som gjerne blir kalla "inni helvete"..). Det som kallast "helvete" finnast på jorda dessverre, skapt av oss mennesker (som krig, utnyttelse, fattigdom og anna dritt) So "helvete" er det vi mennesker som skapar når vi driver med å krigar mot kvarandre og prøver ubevisst å utslette sin eigen rase. Dyr verka faktisk meir intelligente enn menneska til tider... Men ja Norge burde absolutt prøve å fjerne "djevelen" for han eksisterar jo ikkje andre plassar enn i menneskas eigen psyke...(men krig er jo "djevelskapt" som skapar "helvete") No har jo den mytologiske nøkken gjerne blitt brukt til å skremme barn frå å nærme seg tjønn og små vatn, og eg trur at det faktisk kan hjelpe barn frå å ikkje drukne (det er jo skremselsgreier fortalt av voksne til barn for at dei skal holde seg unna vannet før dei kan svømme, og eg skjøna jo denne formen for oppdragelse, men nøkken er ikkje den same metaforiske skikkelsen som "djevelen" trur eg ikkje.....) Nei eg trur ikkje vi trenger "djevelen" noko meir, og det hadde vore veldig fint å fått denne psykopatiske ubevissteheita fjærna frå menneskesinna..... Dyra klarer seg jo fint utan "dyret".....

Som du uttrykker er naturvitenskap basisen i all vår forståelse av vår eksistens. Fra dette stiger det da opp bevissthet om  at der er en forbindelse mellom oss som produkt av naturen og de systemer i naturen vi alle er underlagt.
Så kommer grunnfordelingen som danner grunnflokker med sitt interne styringssystem.
Altså hver grunnflokk replikerer seg selv.
Dette går automatisk, Ubevisst.

Så i naturtilstand med få slike grunnflokker vil systemet være lett gjenkjennelig og derfor også den psyskiske fordelingen i systemet.
Mao. "jobbfordelingen".

Men blir der for mange grunnflokker samlet, mister hver enkelt forbindelsen med det naturlige styringssystemet og det blir kaos.

Og dermed oppstår den speilvendte styringsfunksjonen.  Invers.

Så det som fra naturens side var ment som en beskyttelse mot andre arter, slår kontra og blir vendt innover mot oss selv som art.

Det er det da som det advares mot i alle kulturer av de som kjenner systemet.

Og det er det selvfølgelig mange som gjør.

Så nå når der er to store religioner  kloss innpå hverandre hvor begge ønsker makt over hverandre, er kaoset på topp og trenger hjelp.

Men hvilken hjelp?

kungfuz2
04.01.17 03:43
dyratorium: Norsk teologi har i grunnen vært av den liberale typen i de siste femti år, etter at "den siste svovelpredikant" - Ole Hallesby døde. I alle fall i Den norske Statskirke. Det vil si at den mørke siden av den kristne lære gradvis har blitt tonet mer og mer ned, for til slutt å bli (nesten) helt borte. Og nå forleden kom forresten skilsmissen, det er ikke noe statskirke mer. Og godt er det. En stat burde ikke ha noen offisiell religion. Ingen offisiell Gud og følgelig heller ingen offisiell Djevel. Men hvorfor denne eufemisme "djevelen"? Kall ham ved hans riktige navn; Satan. Han lever nok videre i fundamentalistenes og de små sekters bokstavtro kollektive bevissthet. I samfunnets mørke kroker og avlukker.. Og hans berømte valgspråk, "non serviam" ('jeg adlyder ikke') gjør ham til alle frafalne, opprørere og fordømtes helt. Innen kunst, litteratur og musikk står han sterkt som symbol, metafor og arketyp.  Om figuren er borte, er de kreftene han symboliserer i høy grad til stede i manges sinn. Mørket har også sine prestinner og mestere (okkulte samfunn)

Ja riktig.  Statskirken er blitt mer liberal.  Men når den blir det, tyter ugresset ut av grunnmurene og danner skoger av giftig "eføy".

Så  Babord, (opprinnelig Bakbord) er der ræva peker.

Der er få som kan lese bibelen.

Men der står uttrykkelig at man skal ikke blande tro og politikk.
Likevell dannes det politiske partier som Krf. 

Er klar over at figuren spøker i manges sinn, men det hele koker ned til en metafor av det jeg kaller "sentrumsorienterte".
Det har ingen ting med politikk å gjøre som du forstår.
Men psykologisk er det jo godt kjent.
Som til alle tider mesker seg med jomfruer av alle kjønn.

Der har vært mange store grublere bakover i tid.  Men siden vi er et naturprodukt, blir ræva bak, selv om man setter styreåren på andre siden.

Så min slutning er at kirken studerer skriften mer grundig.

Og så bestemmer seg for hva de vil gjøre.

sanila
04.01.17 16:03
nøkkerosa: Psykologi er vel verdens eldste Naturvitenskap...visste du ikkje det?

Nei, man oppfant den i mangel på følelser og empatisk forståelse.  Da kunne man  både kontrollere og føle seg god.

Det er den laveste form, for "vitenskap" .

(Innlegget ble redigert 04.01.17 16:03)

sanila
04.01.17 16:09
kungfuz2: Bibelen . no...Om kvinnen som det ble strødd salt etter....Om kvinnen som ikke måtte se seg tilbake og saltstøtten.
...Om den brennende busken....Om fjellene kvinnen sitter på....Om trådens spørsmål som består, om påstanden faller.For tråden er tuftet på fjell, ikke på sand i ørkenen.

Nå var spørsmålet mitt, om du kunne vise til annet enn overskriften på en  avis artikkel du hadde lest for en 10 - 15 år siden.  Hvilket du så ikke kunne, ikke hadde jeg forventet det heller. Nøkken er ikke kjent for  baller men  for falsknerier

Nå kan  det så være at man gror  bedre  røtter om  man  er  født på sandgrunn en når man er født på isfjeld.  Eller sten fjell, hvor  man skjuler  seg ved den minste storm .  

Busus
BususInnlegg: 603
04.01.17 22:48

Djevelen er vel egentlig en henvisning til en del av personligheten vår. Ofte er den illustrert som en liten person som står på den ene skulderen vår og prøver å få oss til å falle for fristelser. Den motsatte delen av personligheten illustreres ofte som en liten engel som står på den andre skulderen, og prøver å få oss til å tenke rasjonelt og fornuftig. Så djevelen er bare en tidlig "faglig" psykologisk benevnelse som kom før Fraud og andre kom og fant på andre fremmedord på fenomenet.

(Innlegget ble redigert 04.01.17 22:54)

kungfuz2
04.01.17 22:55
sanila: Nå var spørsmålet mitt, om du kunne vise til annet enn overskriften på en  avis artikkel du hadde lest for en 10 - 15 år siden.  Hvilket du så ikke kunne, ikke hadde jeg forventet det heller. Nøkken er ikke kjent for  baller men  for falsknerier Nå kan  det så være at man gror  bedre  røtter om  man  er  født på sandgrunn en når man er født på isfjeld.  Eller sten fjell, hvor  man skjuler  seg ved den minste storm .

.

sanila
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg