Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kvifor ser vi månen som halv om dagen...?

NYTT TEMA
nøkkerosa
nøkkerosaInnlegg: 6398
03.05.17 21:54

...og resten av månekula som blå himmel..(som om månen er berre halv).. ?

I dag er månen ein halvmåne og den ser vi om dagen (og om natta).

Men det eg lurer på er also kvifor vi ikkje ser ein svart halvmåne om dagen og, på motsatt side av der sollyset ikkje når ? Men vi ser kun ein halv måne (frå Jorda) og resten av månekula ser vi jo som ein blå himmel..? Det ser jo also ut som det er berre ein halv måne der oppe på himmelen........

Er det Jordas atmosfære som gjere til at vi ikkje ser resten av månen som sollyset ikkje treffer, og at vi kun ser månens bakside som blå himmel om dagen ?

(Innlegget ble redigert 03.05.17 22:03)

bjelar
bjelarInnlegg: 2259
03.05.17 22:52

Blåfargen kommer fra atmosfæren, og dekker i grunnen hele månekula, den hvite halvparten og.

Sola lyser på månen fra siden, la oss si fra en vinkel på 90 grader, og den delen av månen som blir opplyst reflekterer sterkt hvitt lys i alle retninger.  Fra jorda ser vi da tydelig den delen av månen som sola lyser på, og det hvite lyset gir en kontrast mot den blå himmelen. Den delen av månen som sola ikke skinner på derimot, gir ingen kontrast i forhold til den blå himmelen, derfor ser vi bare blå himmel der.

Om natten derimot, skygger også den svarte delen av månekula for bakenforliggende stjerner. Lyset fra stjernene kommer utenifra, mens blåfargen om dagen kommer fra jorda sin atmosfære.

nøkkerosa
03.05.17 23:55
bjelar: Blåfargen kommer fra atmosfæren, og dekker i grunnen hele månekula, den hvite halvparten og. Sola lyser på månen fra siden, la oss si fra en vinkel på 90 grader, og den delen av månen som blir opplyst reflekterer sterkt hvitt lys i alle retninger.  Fra jorda ser vi da tydelig den delen av månen som sola lyser på, og det hvite lyset gir en kontrast mot den blå himmelen. Den delen av månen som sola ikke skinner på derimot, gir ingen kontrast i forhold til den blå himmelen, derfor ser vi bare blå himmel der. Om natten derimot, skygger også den svarte delen av månekula for bakenforliggende stjerner. Lyset fra stjernene kommer utenifra, mens blåfargen om dagen kommer fra jorda sin atmosfære.

Takker for veldig godt svar frå deg Bjelar :)   (men eg må innrømme at eg ikkje heilt evnar å forstå svaret ditt...øhm...(men prøver då...)

So blåfargen kjem frå atmosfæren (sett frå oss på Jorda). Det var liksom det eg antok måtte vere greia her.....

Men kva er det då med atmosfæren vår som gjere til at vi ser ein blå himmel der månen har si mørke side som lyset ikkje lyser opp og som vi dermed ikkje ser frå Jorda ?

Eg spørr sikkert veldig dumt no....men eg klarer berre ikkje skjøne kvifor månens halve side om dagen er blå og ikkje svart som i dag då det er halvmåne .?

Eg skjøna jo at månen vil skygge for soler (stjerner/planetar) som månenes "svarte ubelyste side" dekkar av stjernehimmelen.....

Men eg må innrømme at eg endå ikkje heilt skjønar kvifor vi ikkje ser månens ubelyste side frå Jorda som svart....eg klarer berre ikkje heilt å mentalt å forstå det sånn bla geometrisk sett, og ikkje minst "sollysmessingsett" ..(frå jordas "stådsted"..also oss mennesker da...hehe)

Also sollyset kjem jo utafrå....og vi ser det innafrå (frå oss mennesker sitt "ståsted" på jorda)

Er det slik at det er kontrasten (motsetning/motstykke...) som gjere til at vi ikkje ser månens ubelyste side?

Beklager Bjelar at eg ikkje heilt forstår ditt gode svar til meg : ) ...eg fattar framleis ikkje heilt kvifor vi ser  berre ein halv måne i dag på dagtid , og blå himmel reseten av månens ubelyste side.....

Eg trur det har med begrepet "kontrast" å gjere......så det sollyset skinner på gir ein kontrast ("motsetning") medan det sollyset ikkje skinner på gir ingen kontrast ("motsetning")...?

(Innlegget ble redigert 04.05.17 00:06)

bjelar
04.05.17 00:09
nøkkerosa: Men kva er det då med atmosfæren vår som gjere til at vi ser ein blå himmel der månen har si mørke side som lyset ikkje lyser opp og som vi dermed ikkje ser frå Jorda ? Eg spørr sikkert veldig dumt no....men eg klarer berre ikkje skjøne kvifor månens halve side om dagen er blå og ikkje svart som i dag då det er halvmåne .?

For at den skulle være svart, så måtte den ha blokkert for det blå lyset fra atmosfæren. Hvis månen var en badeball femti meter oppe i luften, så ville den ha blokkert det blå lyset, og vi ville ha sett den opplyste delen som hvit og den skyggelagte som svart.

Siden månen befinner seg langt utenfor atmosfæren, kan den ikke blokkere det blå lyset fra atmosfæren. Den skyggelagte delen av månen er like svart som resten av universet (hvis vi ser bort fra stjernene). Det er ikke noen grunn for at vi skulle se den skyggelagte delen av månen som mer svart enn resten av det svarte universet.

Du har helt rett i at det er kontrasten mellom det hvite lyset fra månen og den blå himmelen som gjør at vi ser månen som hvit. Himmelen er i grunnen blå der den lyse delen av månen er også. Det er bare at det hvite lyset fra månen gjør himmelen så lyseblå akkurat der at det ser hvitt ut for oss sammenlignet med resten av den blå himmelen.

Edit:

Den eneste gangen man kan se den skyggelagte delen av månen som svart, er når sola står på linje, rett bak månen. Det skjer når det er solformørkelse, som på dette bildet

(Innlegget ble redigert 04.05.17 00:19)

bjelar
04.05.17 00:27

En ting til, det er ikke det at jorda skygger for sola (sett fra månen) som gjør at halvparten av månen er mørk (med mindre det er måneformørkelse), det er at sola lyser på månen fra siden, og vi ser litt av den opplyste (dag) siden av månen og litt av den skyggelagte (natt) siden.

(Innlegget ble redigert 04.05.17 00:32)

nøkkerosa
04.05.17 01:53
bjelar: For at den skulle være svart, så måtte den ha blokkert for det blå lyset fra atmosfæren. Hvis månen var en badeball femti meter oppe i luften, så ville den ha blokkert det blå lyset, og vi ville ha sett den opplyste delen som hvit og den skyggelagte som svart.

Veit du ka Bjelar? Eg trur faktisk eg må sove litt på dette svaret ditt,  for eg veit ikkje nett no i natta ka eg skal svare deg... :-)

thormartisuth
thormartisuthInnlegg: 155
05.05.17 02:04

Det virker som om det du spør om her er hvorfor himmelen er blå rett og slett

Kort svar er at atmosfæren fungerer som ett prisme for lyset fra sola. Atmosfæren vår bryter opp blå lysfrekvenser og sprer dem i alle retninger mer enn andre frekvenser fra de fleste vinkler og under de fleste forhold og det er derfor himmelen framstår som lys og blå og ikke mørke svart. Alle objekter utenfor atmosfæren er derfor også farget av himmellyset.

Enkelte atmosfæriske omstendigheter (forurensning, saltpartikler fra havet, distanse lyset går gjennom atmosfæren etc) gjør derimot at man får andre farger til tider (spesielt under solnedganger), det er også derfor lyset fra horisonten er hvitere  siden det har gått lengre avstand gjennom atmosfæren enn det som treffer deg mer direkte og derfor splittet av mer blått lys. 

Anbefaler du setter deg inn i litt grunnleggende fysikk og astronomi  btw nøkkerosa. Man må kunne krype før man kan gå som det sies. Om du har lyst til å lære deg mer om rommet anbefaler jeg at du enten investerer i Kerbal Space Program eller Universe sandbox 2 om du ikke er av typen som liker å lese mye. Dette er ikke perfekte eller helt 100% representative simuleringer men du må starte ett sted.

https://xkcd.com/1356/

(Innlegget ble redigert 05.05.17 02:14)

nøkkerosa
06.05.17 21:22
bjelar: Den eneste gangen man kan se den skyggelagte delen av månen som svart, er når sola står på linje, rett bak månen. Det skjer når det er solformørkelse, som på dette bildet

Okay og takk for den :-) (sjekka bildet)

nøkkerosa
06.05.17 21:29
bjelar: En ting til, det er ikke det at jorda skygger for sola (sett fra månen) som gjør at halvparten av månen er mørk (med mindre det er måneformørkelse), det er at sola lyser på månen fra siden, og vi ser litt av den opplyste (dag) siden av månen og litt av den skyggelagte (natt) siden.

Okay, men trur eg må tenke litt på den :)

nøkkerosa
06.05.17 21:45
thormartisuth: Det virker som om det du spør om her er hvorfor himmelen er blå rett og slett   Kort svar er at atmosfæren fungerer som ett prisme for lyset fra sola. Atmosfæren vår bryter opp blå lysfrekvenser og sprer dem i alle retninger mer enn andre frekvenser fra de fleste vinkler og under de fleste forhold og det er derfor himmelen framstår som lys og blå og ikke mørke svart. Alle objekter utenfor atmosfæren er derfor også farget av himmellyset.

Ja eg trur faktisk du er inne på kjernen i det eg lurar på her. Takk for at du poengterte det og det andre du skriver om so bra :-)

For denne tråden kunne faktisk like godt ha blitt kalla "koffor er himmelen blå?"

Men eg synast Bjelang forklarte det veldig bra...dette med lyset og kontrastar og slikt (ikkje at eg skjøna det heilt endå då , men prøver då..)

Men eg trur eg skjøna no kvifor vi ikkje ser månens "bakside" om dagen....etter det både Bjelang og du har skreve til meg....at vi ser kun  det sola lyser på....men uansett finner eg det fasinerandes, dette med at vi kun ser det sola lyser på derute utafor vår atmosfære om dagen....

So kanskje er det berre slik at vår atmosfære faktisk hindrar oss mennensker på Jorda å sjå planetane i vårt solsystem... pga sollyset....

Men det eg då lure på er ....såg astronautane som landa på månen (ein måne mest utan ein atmosfære) jorda som halv eller 1/3 osv....eller såg dei kun Jorda som heil? Also hindra månen "mikroskopiske" atmosfære astronatutane å sjå Jorda vår som heil?

Also visst det er slik at atmosfæren kringom ein planet hindrar månane som går rundt planeten å bli sett frå planeten bortsett frå der sola lysa på månane......so har vel atmosfæren ein slags greie der som forhindrar oss i å sjå månens "bakside"..........men so er det jo og slik at `vår månens bakside altid er vendt vekk frå jorda.......so uansett kolreis sola lyser på denne måneplaneten......so vil vi aldri sjå dens bakside sidan månen alltid "vender seg ikkje når den går" type ting..

Busus
BususInnlegg: 583
07.05.17 02:46

Har sett på den halve månen de siste dagene. Det som slår meg er at det ser ut som sola treffer månen fra en annen vinkel enn det man skulle tro når man ser hvor sola står. Akkurat som den treffer lengre oppå månen enn den skulle, da sola står veldig lavt. Lyset burde treffe lenger ned på månen. Undres på om det kan være Jordas gravitasjon som bender sollyset litt, slik at vi ser sola et litt annet sted enn der den er. Men jeg synes det er rart også, da man skulle tro gravitasjonen til jorda er for lav til å gjøre så stort utslag. Mulig sollyset brytes litt i atmosfæren vår.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 41629
08.05.17 10:26
nøkkerosa: Men eg trur eg skjøna no kvifor vi ikkje ser månens "bakside" om dagen

Ein ser aldri baksida av månen frå jorda.

"There is no dark side of the moon, really. As a matter of fact; it's ALL dark."

(Pink Floyd: Dark Side Of The Moon)

Mvh

BE

BlackEagle
08.05.17 10:37
nøkkerosa: Also visst det er slik at atmosfæren kringom ein planet hindrar månane som går rundt planeten å bli sett frå planeten bortsett frå der sola lysa på månane......so har vel atmosfæren ein slags greie der som forhindrar oss i å sjå månens "bakside"

Nei.

Månen har bunden rotasjon. Det vil seie at månen roterer rundt seg sjølv ein gong pr. omløp rundt jorda (det er det same som at om eg dansar rundt deg og svingar meg rundt medan eg flytjer med rundt deg slik at eg heile tida har ansiktet vendt mot deg - så vil du aldri sjå ryggen min).

Månen skin heller ikkje sjølv, den reflekterer berre solljoset. Når månen befinn seg ein stad mellom jorda og sola, skin sola berre på ryggen til månen - og om du (din plass på jorda) er vendt mot sola, ser du ikkje noko til den (du kunne sett at den skyggjer for enkelte stjerner, og innimellom kan du sjå konturane av den når den skyggjer for sola (solformørking)). Den posisjonen oppstår aldri om natta, for da er du (din plass på jorda) ein stad mellom sola og månen (dvs. at du har sola i ryggen - eller bak huset ditt).

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 08.05.17 10:38)

BlackEagle
08.05.17 10:45
nøkkerosa: Men det eg då lure på er ....såg astronautane som landa på månen (ein måne mest utan ein atmosfære) jorda som halv eller 1/3 osv....eller såg dei kun Jorda som heil? Also hindra månen "mikroskopiske" atmosfære astronatutane å sjå Jorda vår som heil?

Nei.

Det er ikkje atmosfæren som gjer av vi ser berre ein halv måne. Det skuldast vinkelen solljoset fell på månen med.

Om mor di står 5 meter framom deg på natta, med andletet vendt mot deg. Om dette er ei natt i desember utan ljoskjelder nokon stad, ser du ikkje andletet hennar i det heile teke. Men det skuldast mangelen på ljos - IKKJE at det er luft kring deg eller henne!

Om nå far din står 10 meter rett til venstre for mor di, og lyser på hovudet hennar med ei lommelykt - ser du da heile eller halve andletet?

Om det nå skulle bli skodde ("atmosfære") der de står - så ser du vel fortsatt halve andletet hennar, sjølv om det nå er litt utydeleg?

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 08.05.17 10:46)

BlackEagle
08.05.17 11:01

Og JA, eg ser det er to feiltrykk i førre innlegget mitt.

"av" i første heile setning skal vere "at", og "de" i siste heile setning skal vere "dei".

Vi seier oss leie for det som er hendt.

Mvh

BE

aut. språkpoliti

(Innlegget ble redigert 08.05.17 11:01)

thormartisuth
08.05.17 20:15

Det stemmer det som BlackEagle sier, Månen har bundet rotasjon og vi ser derfor altid samme side. Det er bare sola som lyser opp månen og ingenting annet.

Amatør_1
Amatør_1Innlegg: 4720
08.05.17 20:31
thormartisuth: Det stemmer det som BlackEagle sier, Månen har bundet rotasjon og vi ser derfor altid samme side.

Korrekt, med en kommentar: Vi ser ikke alltid nøyaktig samme side. Det er en effekt som heter "librasjon" som gjør at månen "rugger litt frem og tilbake" sett fra jorda. Det fører til at vi ser noen få prosent ekstra på hver side noen ganger.

Månen går i bunden rotasjon, og har en konstant rotasjon rundt seg selv med en periode som er eksakt lik en baneperiode rundt jorda. Denne banen er elliptisk og ikke sirkulær, noe som medfører at hastigheten i banen varierer litt, og vinkelhastigheten sett fra jorda varierer derfor tilsvarende.  Med varierende vinkelhastighet rundt jorda og konstant rotasjon om månens egen akse, vil vi se litt forskjellig "forside" av månen til forskjellig tid.

The libration of the Moon

ostgote
ostgoteInnlegg: 3919
08.05.17 22:25
thormartisuth: Det er bare sola som lyser opp månen og ingenting annet.

Månen blir i hovedsak opplyst av direkte bestråling fra sola, men også indirekte belyst av refleksjonen, gjenskinnet fra jorda.

På jorda har vi måneskinnsnetter, men på månen er det tilsvarende jordskinnsnetter.
Vi kan se dette jordskinnet fra jorda når resten av månen er svakt opplyst av refleksjonen fra jorda.

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1890
08.05.17 23:40
nøkkerosa: .men so er det jo og slik at `vår månens bakside altid er vendt vekk frå jorda.......so uansett kolreis sola lyser på denne måneplaneten......so vil vi aldri sjå dens bakside sidan månen alltid "vender seg ikkje når den går" type ting..

He he.  Nå begynner jeg visst å bli treg.

Jeg visste jo at du kan dette med bunden rotasjon.  Med teleskop og alt og det. Så jeg stusset litt.

"De vendte seg ikke når de gikk" er en sammensatt greie, men er også en etterligning av månen, sett fra jorden.
Måneskiven vender seg heller ikke når den går.

Men ellers er det å huske på at på samme måte som månen sender mot jorden et enormt kraftig reflektert lys mot jorden.
Så kraftig at natten her nede blir helt månelyst.
(Med de følgene det får for bleieindustrien.)

Tenk da på når Solen skinner på Jorden som er mye større og i tillegg blåfarget og hvit, hvilken refleksjon den sender mot Månen.
Så av og til kan du se den mørke delen klart og tydelig.

Der er noe som kalles Albedo.

Det er et mål på den lysmengde som reflekteres fra et ikke-selvlysende objekt. Planet etc.
Så alt avhengig av overflaten vil alt lys som treffer planeten og blir reflektert, bli skinnende hvitt og få verdien 1.
Mens samme mengde lys som treffer, men blir returnert som sort, får verdien 0.
På den måten kan man finne ut hva den reflekterende overflaten består av.
Og så kommer tusener av ting i tillegg.

Husk også på at de benevningene som du refererer til, ikke er almenkunnskap. 

kungfuz2
09.05.17 00:15
ostgote: Månen blir i hovedsak opplyst av direkte bestråling fra sola, men også indirekte belyst av refleksjonen, gjenskinnet fra jorda. På jorda har vi måneskinnsnetter, men på månen er det tilsvarende jordskinnsnetter.
Vi kan se dette jordskinnet fra jorda når resten av månen er svakt opplyst av refleksjonen fra jorda.

Beklager. Vi overlappet visst hverandre der. He he.
Så ikke at du skrev innlegget ditt.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18215
09.05.17 10:08
thormartisuth: Det er bare sola som lyser opp månen og ingenting annet.

Det spørs hvor pertentlig, kverulantisk, spesifikk.. man vil være. 

Lys (el.magn.stråling) er som kjent ikke synlig med det blotte øyet i utgangspunktet, og all 'kjent' (ah- kjenner jeg har vært for mye på ROL-forumet :·) masse, utøver el.magn.stråling.
Så jo -månen er sin egen kilde til sitt eget "lys", dog ikke noe lys som er synlig med det blotte øyet :) 

Skjønt, det siste er ikke helt korrekt det heller.
Man kan faktisk pr.def. påstå at "månen i seg selv er en lyskilde til synlig lys", da alle lyskilder faktisk er driftet av 'noe' (selv sola), og dette 'noe' vil alltid OGSÅ inkludere eksterne krefter/kilder. 
Så enten er intet en egen kilde til synlig lys, eller så er alt en egen kilde til synlig lys -kanskje med unntak av kjerneområdene til sorte hull eller singulariteter :)  

- Ergo, så foregår foton-emisjonen av den synlige el.magn.stråling hovedsaklig på månens overflate, dog er overflaten selvsagt avhengig av kjernen (eg. den totale massen/energien) også.
-Så hva er den egentlige "lyskilden" her, om man drar litt i det ¿:Þ  
Men klart, hadde det ikke vært for høyenergistrålingen fra stjernene (spesielt sola), så hadde vi neppe sett noe lys fra månen med blotte øyet. 
Men det blir jo ofte vel 'far fetched' med "hadde det ikke eksistert.."-hypoteser -spesielt hva angår sola.. :)  

Uansett, det meste kommer an på "øyet" som- ser evt. kan detektere :) 

ostgote
ostgoteInnlegg: 3919
09.05.17 18:39
kungfuz2: Beklager. Vi overlappet visst hverandre der. He he.
Så ikke at du skrev innlegget ditt.

Kvartmånen med jordskinnet var godt synlig i den klare lufta  nå nylig Det er fasinerende å se  dette "omvendte måneskinnet".
Mon tro om måneskinnet på jorda er synlig fra månen? 

kungfuz2
09.05.17 19:18
ostgote: Kvartmånen med jordskinnet var godt synlig i den klare lufta  nå nylig Det er fasinerende å se  dette "omvendte måneskinnet".
Mon tro om måneskinnet på jorda er synlig fra månen?

Nå har jeg ikke vært på Månen, men rundt den...
...i en simulator som stod på Corny Island utenfor NY.
Dette var i 1950 åra og var filmet gjennom teleskop.

Men på spørsmålet.
Jeg mener forholdet blir det samme begge veier.
Og jorden vil jo ha sine sigder, hajv-jorder også.

Det var også månen som gjorde at astronomer for mange, mange tusen år siden kunne vite at jorden var rund.
Lenge før de fleste mente den var flat.

Selv i dag er der mange som ikke kan finne beviset for at jorden ikke kan være flat.
Tips: Månen er beviset.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1899
09.05.17 21:15
kungfuz2: Månen er beviset.

Ved alle måneformørkelser er det lett å se at kanten av jordskyggen er buet. Dette tyder unektelig på at jorda er rund. Men beviser det at jorda er kuleformet? De mest ihuga flatjordentusiastene kan hevde at jorda pizzaformet. Jordas rotasjon stikker riktignok alvorlige kjepper i hjulene for pizzahypotesen. For å få pizzaen til å henge i hop måtte skyggen av jorda på måneoverflaten noen ganger være bare en rett, mørk strek. Nærmere bestemt når pizzakanten peker rett mot månen.

thormartisuth
09.05.17 21:52

Burde selvsagt spesifisert at eneste lyskilde som lyser opp månen synlig for det blotte øyet er solen. Beklager det. Gjenskinnet fra jorden er ikke tilstrekkelig til å få en merkbar endring. Å få til dette krever heller store lysmengder.

(Innlegget ble redigert 09.05.17 21:55)

Grammofon
09.05.17 22:08
thormartisuth: Gjenskinnet fra jorden er ikke tilstrekkelig til å få en merkbar endring.

Det stemmer ikke. Den delen av månen som ikke er opplyst av sola ville ha vært fullstendig usynlig for oss hvis det ikke var for det indirekte lyset (gjenskinnet) fra jorda (som ostgote allerede har forklart).

kungfuz2
09.05.17 23:35
Grammofon: Ved alle måneformørkelser er det lett å se at kanten av jordskyggen er buet. Dette tyder unektelig på at jorda er rund. Men beviser det at jorda er kuleformet? De mest ihuga flatjordentusiastene kan hevde at jorda pizzaformet. Jordas rotasjon stikker riktignok alvorlige kjepper i hjulene for pizzahypotesen. For å få pizzaen til å henge i hop måtte skyggen av jorda på måneoverflaten noen ganger være bare en rett, mørk strek. Nærmere bestemt når pizzakanten peker rett mot månen.

Beviset ligger i Månen selv.
Dersom den var flat kunne den ikke ha vist månesigder eller halvmåne.
Den måtte enten ha vist en smal kant, rett mot Solen, og da med to mørke sider.
Eller ingen kant, men en trillrund lys side.
Men aldri sigder eller en halv opplyst side.

Det samme gjelder jorden.

I det Solen kommer over kanten i Øst, må hele flaten bli opplyst momentant.
Altså heller ingen sigder eller halv opplyst flate her.

Så jorden må også være kuleformet.

Dette skulle ha vært demonstrert med et lys og en pappplate i første klasse på barneskolen. Før man begynner med ABC.

I det hele tatt skulle det først av alt vært gitt en orientering om hvor vi hører hjemme i verden.

Jeg er så passelig forbanna på alle de lærerne som gjennom tider har nektet barn opplæring  og orientering om den verden vi bor i.

Resultatet kan du lese av innleggene her på VGD.

Der er konstant ca. 105 ganger flere som har fokuset rettet mot hva naboen mener om troer enn vitenskap.
Og del "Astronomi" på "religion og livssyn" så får du svaret på de vanskeligheter astronomer har strevd med i tusener av år.

Og hvorfor både biskoper oa. tviholder på at jorden er flat.

Det har med et papir og et lys å gjøre.
Det er alt som skal til.

(Innlegget ble redigert 09.05.17 23:43)

kungfuz2
09.05.17 23:59
thormartisuth: Burde selvsagt spesifisert at eneste lyskilde som lyser opp månen synlig for det blotte øyet er solen. Beklager det. Gjenskinnet fra jorden er ikke tilstrekkelig til å få en merkbar endring. Å få til dette krever heller store lysmengder.

Tull.
Der er enkelte som ser dårlig, eller rett og slett ser et bilde og lager stor ståhei ut fra det.

Når atmosfæren er rolig og klar, virker lyset sterkere fra Månen.
Men samtidig vil det blende for det svakere lyset.

Så dekker du til lyset med en solbrille, vil det svake lyset tre tydeligere frem.

Hvorfor ellers tror du vi må la øynene tilpasse seg mørke når du kjører inn i en tunnell ?

Grammofon
10.05.17 09:09
kungfuz2: Beviset ligger i Månen selv.
Dersom den var flat kunne den ikke ha vist månesigder eller halvmåne

Dette beviser strengt tatt bare at månen er kuleformet. Før slutten av 1960-tallet hadde ingen sett jordsigder og halvjorder.

(Innlegget ble redigert 10.05.17 09:12)

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18215
10.05.17 11:24
kungfuz2: Tull.
Der er enkelte som ser dårlig, eller rett og slett ser et bilde og lager stor ståhei ut fra det. Når atmosfæren er rolig og klar, virker lyset sterkere fra Månen.
Men samtidig vil det blende for det svakere lyset. Så dekker du til lyset med en solbrille, vil det svake lyset tre tydeligere frem. Hvorfor ellers tror du vi må la øynene tilpasse seg mørke når du kjører inn i en tunnell ?

Javisst er det enkelte som ser/registrerer lys.. dårlig, men grovt sett, så begrunner vel ikke dette at det thormartisuth skrev er tull?  

Det som jeg skrev over her, var mer å regne som en kverulantisk spesifisering. 

Så når thormartisuth skriver/presiserer: 
"Burde selvsagt spesifisert at eneste lyskilde som lyser opp månen synlig for det blotte øyet er solen. Beklager det. Gjenskinnet fra jorden er ikke tilstrekkelig til å få en merkbar endring.
...så er det noe selv en kverulant som meg burde kunne akseptere som korrekt :)  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg