Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Et fotons geometri

NYTT TEMA
Busus
BususInnlegg: 604
25.08.17 01:36

Hei, får puffe litt liv i forumet her da.

Hvordan ser geometrien til et foton ut?

kungfuz2
kungfuz2Innlegg: 1994
26.08.17 23:06
Busus: Hei, får puffe litt liv i forumet her da. Hvordan ser geometrien til et foton ut?

Det er flere grunner til at ting stopper opp, selv om der finnes millioner av temaer som kan diskuteres.

Men jeg kom over en setning et sted, angående nøytronstjerner.
Og som kjent har man sagt tidligere at tyngdekraften der er så sterk at lyset ikke slipper ut.

Men så er der en eller annen som er kommet til den sluttning at fotonet ikke kan oppstå inne i en nøytronstjerne, men utenfor.

Mer har jeg ikke informasjon om.

Men ideen er jo ikke dum.

For egen regning mener jeg da at elektroner heller ikke kan eksistere inne i en nøytronstjerne pga den enorme tyngdekraften.

Så hvor langt utenfor man kan tenke seg dette skiktet må ligge fra stjernen der elektroner og fotoner kan oppstå, kan være millioner av km.
Så ut fra at elektroner kan ha både + og - polaritet, eller bare - eller + , kan det hende at fotonets geometri kun består av magnetfelt løsrevet fra elektronet.
Og derfor kan vekselvirke med elektronet.

Og da kommer jeg på tanken om de kjente lysfenomener som synes ikke å ha fysisk substans.
Det kunne da muligens være at fotonet kun var et kntepunkt av magnetfelt og frekvenser fra elektroner og kan således gå tilbake til elektronet der det kom fra i forykende fart. (lyshastighet).

Men nå er dette bare tankespinn fra min side bygget på det tidligere nevnte.

trøndergutten
trønderguttenInnlegg: 7508
27.08.17 02:16
Busus: Hvordan ser geometrien til et foton ut?

Interessant spørsmål, men det tror jeg ingen vet enda. Jeg gjorde et raskt søk og fant denne artikkelen: 

https://cosmosmagazine.com/physics/what-shape-is-a-photon

Den gir deg ikke akkurat et svar på spørsmålet ditt, men kanskje du finner det interessant likevel? 

bjelar
bjelarInnlegg: 2275
27.08.17 20:25
Busus: Hei, får puffe litt liv i forumet her da. Hvordan ser geometrien til et foton ut?

Et foton er partikkelnaturen til et lyskvant, eller den minste energien man kan sende ut av lys med en bestemt frekvens.

Fotoner er ikke partikler i klassisk forstand. De har ingen fysisk diameter, og kan betraktes som geometriske punkter. Men når et foton beveger seg mot noe, kan det absorberes når det kommer "nært nok". Man kan kanskje oppgi geometrien til et foton som volumet rundt fotonet som er "nært nok" til at det kan bli absorbert (eller sannsynlighetstverrsnitt i kvantefysikken). Problemet her er at dette volumet varierer voldsomt alt etter hva det er fotonet beveger seg mot. I møte med et elektron har for eksempel et foton et mye større sannsynlighetstversnitt enn om det møter et nøytron.

Det beste svaret på hva geometrien til et foton er, får du nok hvis man betrakter et foton som en bit av lys eller annen elektromagnetisk stråling. Det finnes mange vakre bilder av elektromagnetisme (som det er morsomt å lære å tegne på frihånd). Størrelsen av disse bølgene kan være alt fra milliardedels nanometer (CERN) til mange lysår. Fotoner fra en vanlig mikrobølgeovn er elektromagnetiske bølger på ca 12 cm i bølgelengde, eller omtrent en grapefrukt.

Så mitt beste svar blir sånn, og på størrelse med en grapefrukt :)

Busus
01.09.17 03:35
bjelar: Fotoner fra en vanlig mikrobølgeovn er elektromagnetiske bølger på ca 12 cm i bølgelengde, eller omtrent en grapefrukt.

Er amplituden proporsjonal med frekvensen?

(Innlegget ble redigert 01.09.17 03:46)

Zpiff
ZpiffInnlegg: 18380
01.09.17 08:55
Busus: Hvordan ser geometrien til et foton ut?

Det kommer nok først og fremst an på hvilke bølgelengder observatør/detektor av fotonet, kan observere/detektere. 

Og som 'bjelar' skriver over her, så vil fotonets "geometri" variere over tid, og illustrasjonene som han henviser til er vel et greit nok (gjennomsnittelig) svar angående "geometri" også.  

Ut over det, så kunne f.eks. to observatører.., som observerer samme kvanta lys fra ulike retninger (i samme moment), også kunne observere en ulik (kvantifisert) geometri, selv om observasjonen/referansen går til samme posisjon. 
- I praksis, så er det selvsagt ingen nevneverdig ulikhet. 

Så det forutsetter i hvert fall at man illustrerer hvilke kriterier observatør/detektor tilfredsstiller, dernest hvilket (egentlig hvor/under hvilken influens(hvordan)) lys/el.magn.stråling som blir observert, før man kan begynne å illustrere det påstått observerte... 
- Dette gjelder for så vidt alle (påståtte) observasjoner, men noen spørsmål angående observasjoner/påstander krever nok mer enn hva andre påståtte observasjoner gjør -hva angår svar/forklaring :) 

bjelar
bjelarInnlegg: 2275
01.09.17 09:06
Busus: Er amplituden proporsjonal med frekvensen?

Nei, amplituden er proporsjonal med hvor mange fotoner som sendes ut per sekund, mens frekvensen er proporsjonal med energien til hvert av fotonene.

jonas
jonasInnlegg: 28035
01.09.17 17:11
bjelar: Fotoner fra en vanlig mikrobølgeovn er elektromagnetiske bølger på ca 12 cm i bølgelengde,

Jepp. Og siden det straks er helg anbefaler jeg alle å undersøke dette selv ved å slenge ei stor plate melkesjokolade inn i en mikrobølgeovn som ikke roterer og la den mikrobølges i ca 30 sek. Da kan man smelte noen punkter på sjokoladeplaten, disse vil ligge med ca 6 cm mellomrom(halv bølgelengde).

Etter forsøket spiser man selvsagt opp testmaterialet.

Busus
01.09.17 18:17
bjelar: Nei, amplituden er proporsjonal med hvor mange fotoner som sendes ut per sekund, mens frekvensen er proporsjonal med energien til hvert av fotonene.

Ok, så fotonet har egentlig ikke en geomtri, men er et mål. Og de elektromagnetiske bølgene som jeg egentlig lurte på geometrien til kan egentlig ikke kalles fotoner. 

Busus
02.09.17 03:11
bjelar: Fotoner er ikke partikler i klassisk forstand. De har ingen fysisk diameter, og kan betraktes som geometriske punkter. Men når et foton beveger seg mot noe, kan det absorberes når det kommer "nært nok". Man kan kanskje oppgi geometrien til et foton som volumet rundt fotonet som er "nært nok" til at det kan bli absorbert (eller sannsynlighetstverrsnitt i kvantefysikken). Problemet her er at dette volumet varierer voldsomt alt etter hva det er fotonet beveger seg mot. I møte med et elektron har for eksempel et foton et mye større sannsynlighetstversnitt enn om det møter et nøytron.

Er "nært nok" proporsjonalt med amplituden?

(Innlegget ble redigert 02.09.17 03:12)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg