Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Finn flest feil

NYTT TEMA
justanothername
justanothernameInnlegg: 11515
27.08.17 20:31

Ikke det at jeg forventer meg noe spesielt av VGs dekning i vitenskap og historie, men du godeste....

Forskere mener 3700 år gammel tavle viser at babylonerne fant opp trigonometri

Hvor mye feil (og hype) går det egentlig an å få inn i en artikkel?

Les artikkelen og kom med kommentarer, hvor mange feil finner dere?

jonas
jonasInnlegg: 28004
28.08.17 18:27

Jeg leste til linja under overskriften. Der det står hvem som har skrevet. Maiken Svendsen altså. Og i følge hennes skryteside på VG skriver hun om Farmen, Sophie Elise og Fremskrittspartiet. Jeg tipper Maiken måtte slå opp i ordboka for å stave trigonometri. Jeg tenker hun ikke er helt kvalifisert til å uttale seg om matematikk. 

bjelar
bjelarInnlegg: 2275
28.08.17 20:40
justanothername: Hvor mye feil (og hype) går det egentlig an å få inn i en artikkel?

Ikke vet jeg; hvorfor mener du ikke noe om det?

Jeg leser en middels godt oversatt artikkel fra The Telegraph som jeg synes er middels uinteressant. Hva er det med den som opprører deg?

Det eneste jeg stusser på er hvem målgruppen for artikkelen kan være. Jeg er realfagsnerd og synes artikkelen er et stort gjesp, og jeg ser ikke helt hva "vanlige folk" vil finne av interesse her.

Jeg er imidlertid interessert i hva du mener er så hakkende galt med den (at du må be andre om å si hva som er så hakkende galt med den).

justanothername
justanothernameInnlegg: 11515
29.08.17 19:15
bjelar: Jeg er imidlertid interessert i hva du mener er så hakkende galt med den (at du må be andre om å si hva som er så hakkende galt med den).

Den er dessverre ett grellt eksempel på hvordan vitenskap og historie dekkes i dag. Største problemet er at det er aviser og ukeblader (og annen underholdningsmedia= folk får sin "viten" fra. Og jo dummere folk er jo dummere blir samfunnet.

Og hvorfor i alle dager skal VG i det hele tatt trykke en så dårlig og feilaktig oversatt artikkel, som attpåtil er basert på hype over at man har funnet (i begynnelsen av 1900-tallet) en tabell over sidene i en rettvinklet trekant (kjent siden 1940-tallet) som attpåtil bruker et fantastisk overlegent tallsystem (60-tallsystemet, selv om dama ikke har klart å oversette riktig her og tror det er 6-tall systemet) som visstnok er så fantastisk (vi kjenner det jo forsåvidt fra tidsberegning med minutter og sekunder) og som gir en presisjon (etter at man har korrigert 5 feil på 15 linjer og må gjette på hva som sto i den delen som ble brutt av( som vi tydeligvis har noe å lære av til og med i dag. De hadde ikke engang konseptet vinkel.

Hun har i hvertfall ikke tatt med det som andre aviser har gjort om at "histribøkene må skrives om: babylonerene oppfant trigonometri, ikke grekerene". Kanskje hun faktisk googlet og fant ut at historiebøkene fra siste hundreår sier noe sånt  (men at det var grekerene som utviklet det til hva vi idag kaller trigonometri).

(Innlegget ble redigert 29.08.17 19:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg