Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Morill!?

NYTT TEMA
AndyPandy
AndyPandyInnlegg: 95
25.08.02 22:33
Jeg var på telttur i helgen og oppdaget såkalte morill i sjøen. Hva
er egentlig dette og hvordan kan det sende ut slik lys? Det var
ganske heftig å se hvordan dette elektriske lyset bare bredte seg
utover når jeg kastet stener i sjøen. Hele sjøen lyste jo! Ganske
tøft!
Ashtead
AshteadInnlegg: 6980
26.08.02 08:24

Nedi vannet finnes diverse encellede plankton og alger, og noen av disse er selvlysende, og det er dette lyset som de lager man ser som kalles morild, som gjör at sjöen ser ut som den lyser. Det er visstnok særlig mange av disse om hösten.

Dette er eksempel på bioluminiscens, et annet ett er sankthansormer. Husker jeg så noen av dem lyse i mörket... et litt kaldt, grönt lys, ikke ulikt det man ser kommer fra grönne lysdioder.

Ashtead
Goggle
GoggleInnlegg: 206
26.08.02 10:05
NB! Morild er IKKE elektrisk lys, det er lys generert av organismer i sjøen.

Det er såvidt jeg vet noen alger som lager lyset når de blir forstyrret (f.eks. når du kaster ut en stein i vannet). Dette er jeg ikke 100% sikker på, fikk det fortalt av min far som heller ikke var helt sikker.

Selv kjørte jeg en gang med påhenger etter at det hadde blitt helt mørkt. I propellvannet bak båten lyste hele sjøen i grønt. Det var en lang bred grønn lysstripe bak båten. Skikkelig flott var det.

Satyrkid
SatyrkidInnlegg: 31400
26.08.02 10:22
Man har et annet fenoment som heter St. Elmo's ild.. Dette er et statisk-elektrisk
fenomen som forekommer i tordenvær når himmelen er lada med statisk
elektrisitet.. Kanskje var det dette han tenkte på,som sa at dette var
et Elektrisk fenomen..

Morild er derimot,som dere andre sier, et fenomen som er grunnet i bioluminiscens.

-----------------------------------------------------------------
The world today seems absolutely crackers,
With nuclear bombs to blow us all sky high.
There's fools and idiots sitting on the trigger.
It's depressing and it's senseless, and that's why...
posefant
posefantInnlegg: 7604
26.08.02 10:27
Hvis lyset ikke er elektrisk ... hvordan kan det lyse da ???

---

mvh

PoseFant
RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12422
26.08.02 10:57
Ikke alt som glitrer er gull
og
Ikke alt som lyser er elektrisitet.

F.eks. så lyser stearinlys til tross for at de ikke er elektriske.

Det finnes bakterier som avgir lys når de forbrenner energi og man kan etterligne deres kjemiske reaksjoner ved å blande kjemikaliene direkte.
posefant
26.08.02 11:00
RN: Så du sier at vi har to former for lys.

Det lyset som dannes når elektroner eksiterer og dette ukjente fenomenet som ikke er energi ... hm ... dette må du forklare nærmere ...

Sier du at det finnes reaksjoner som ikke avgir energi, men allikevel gjør at biproduktene blir oppfattet som lys ?

---

/PF
RattusNorvegicus
RattusNorvegicusInnlegg: 12422
26.08.02 11:20
Jeg forstår ikke hva som er problemet ditt.
Det ville hjelpe om du startet med å forklare hva du mener med:
Lys
Energi
Elektrisitet
(Kjemisk) Reaksjon
posefant
26.08.02 11:25
Lys = E
Energi = E
Elektrisitet = E

Ser ikke helt problemet ...

Ut i fra forklaringen ovenfor som gikk på a morild ikke var elektrisk lys, kunne det virke som om det som ble oppfattet som lys ifb. morild ikke var energi.

---

Siden elektrisitet har med elektroner å gjøre, og kjemiske reaksjoner også har med elektroner å gjøre, kan man vel si at lyset som dannes er elektrisk.

Det var det jeg skulle ha frem.
TRAI
TRAIInnlegg: 3978
26.08.02 11:26
"posefant skrev:
RN: Så du sier at vi har to former for lys.
Det lyset som dannes når elektroner eksiterer og dette ukjente fenomenet som ikke er energi ... hm ... dette må du forklare nærmere ...
Sier du at det finnes reaksjoner som ikke avgir energi, men allikevel gjør at biproduktene blir oppfattet som lys ?
---
/PF"

Hei PoseFant,
bioluminesens/chemoluminesens er resultatet av frigjøring av kjemisk energi, det mest allment tilgjengelige eksempel på chemoluminesens er slike lysstaver, du finner en liten forklaring her http://chemistry.about.com/library/weekly/aa040902a.htm

bioluminiserende organismer baserer seg vanligvis på at luciferin omdannes til luciferase og blandes med et oksiderende stoff, altså i bunn og grunn det samme lysstaver gjør, oksiderer et stoff for å frigjøre kjemisk energ i form av lys.

Denne formen for lyskilder utvikler lite eller ingen varme, og kan dermed brukes i miljøer hvor man ikke vil ha oppvarming/vil unngå gnister. Men det er en omforming av en type energi til en annen, lys er jo en form for energi, ikke sant?
_________
TρAI
AndyPandy
AndyPandyInnlegg: 95
26.08.02 15:59
Takker til alle som svarte på spørsmålet mitt.:)
individualist
individualistInnlegg: 4709
26.08.02 16:11
Morildlyset kommer av alger som generer bioluminisence, mulig som en respons på stress. Er blitt fortalt at de hovedsaklig lyser nedover og at lyser som kommer når en kjører båt o.lkommer av at de virvles rundt. Det er visstnok blitt observert morildspor så langt som 1,5 mil bak større skip fra fly
Klikk for å gå tilbake til toppen