Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Trusselen Vitenskap ??

NYTT TEMA
ruber
ruberInnlegg: 245
12.03.03 13:41
Vitenskap ersttatter religion, som trosretning. Alle argument bunner i en undersøkelse, en "vitenskaplig".
På alle samfunnsområder. Mye av det religiøse er kasnkje ike noe savn for et modrene menneske.

Men, før man, trykker rasjonalitete og vitenskape helt til sitt bryst. Hvor mye gaslkap har ikke også blitt utført i vitensnkapens navn ?

Er ikke de største forbrytelser basert på vitenskap. Som får inkvisasjonen til å blekne.

Vi trenger ikke fremskrittet om det ikke kommer folk til gode.

Fysikere, kjemiker, biologer og genetikere skulle kanskje vært skutt, ikke vetjeg.
Men, det er en tanke.
kearmy
kearmyInnlegg: 2175
12.03.03 13:48
Ja, vitenskap har faktisk vært årsakt til mange uønskede (?) framskritt, men i hvilke tilfeller har den blitt benyttet på sitt verste? Jo, i religionens navn! Nesten enhver krig og konflikt i verden bunner på et eller annet vis i religion, og det er i religionens navn at våpen brukes. Se bare hvordan Saddam og Bush bruker religiøse metaforer i dagens konflikt. Og kan noen nevne en krig/konflikt i verden som IKKE skyldes religiøse motsetninger?? Og si ikke "etniske konflikter", all den tid også de "etniske" motsetningene skyldes religion!

Nei, vær glad over alle de godene vitenskapen har gitt oss, og kryss heller fingrene for at vi en dag får en religionsfri verden!
ruber
12.03.03 14:17
Tja, du har kasnkje mye rett, men disse klonegalningene f.eks, får meg nesten til å ønske å forlate denne verden, jeg finner det meningsløst, hybris, idioti, en krenkelse av all natur.

Hva skal vi med dette ? Gi noen gode argumeneter ,noen, som er inne på dette ?
Atombomben ? Har kanskje spart flere liv enn den har tatt, tatt i betraktning at den ikke har blitt brukt, omtrent ?Men, hva om den blir brukt.

Og, sannhetene, som blir presentert for oss i aviser mm. undersøkelser i samf
.vitenslkap, psykologi, medisin, med korrealsjoner, forklart varians på 0.3 - 0.6., der hovedtendesen fremstår som allmenngyldige sannheter, men mestedeln altså er "støy", uforklart, spredning i materialet.
Og det teoeristske grunnlaget for dette, er kanskje ofte også så dårlig at de sammenhengen man har funnet, er bare tull.
Men, forkynt er det sannheter, og terskelen for å tåle avvik senkes egentlig, for man har funnet en tendens, en sannhet. Selv om man like gjerne kunne skutt med hagle på x/y - aksen i regresjonslinjen.

Jeg tror ikke på den objektive vitenskap, men at det er mellomklassens religion, og hybris.

Mestedelen av vitenskapen er sikkert nyttig og god, og vitenskapsfolkene greie nok, men at vitesnkapen godt på egne ben kan skape like mye djevelskap som religion , skal man vel ikke se bortf ra heller.

burgermag
burgermagInnlegg: 8205
12.03.03 16:06
ruber skrev:
Tja, du har kasnkje mye rett, men disse klonegalningene f.eks, får meg nesten til å ønske å forlate denne verden, jeg finner det meningsløst, hybris, idioti, en krenkelse av all natur.

***Hvorfor det? Mennesket har ikke GJORT annet enn å manipulere gener de siste 10000 år på dyr og planter. Hvorfor skal en menneskeskapt kloning være noe verre enn en naturlig kloning gjennom tvillingfødsel? Helt irrasjonellt.

Hva skal vi med dette ? Gi noen gode argumeneter ,noen, som er inne på dette ?
Atombomben ? Har kanskje spart flere liv enn den har tatt, tatt i betraktning at den ikke har blitt brukt, omtrent ?Men, hva om den blir brukt.

***Du kan ikke eliminere hele vårt samfunnsgrunnlag, bare fordi det foregår noen tabber. Det er som slutte å lage hus, fordi av og til blir folk drept når man bygger hus. Latterlig.

Og, sannhetene, som blir presentert for oss...

***Problemet er ikke hva som blir presentert for oss. Problemet er at folk ikke forstår hva vitenskap egentlig ER.

Mestedelen av vitenskapen er sikkert nyttig og god, og vitenskapsfolkene greie nok, men at vitesnkapen godt på egne ben kan skape like mye djevelskap som religion

***Det faller på sin egen urimelighet. To hundrede år med vitenskap kan umulig være like ille som flere tusen år med undertrykkende religion - selv om vitenskapen PRØVDE å være ondskapsfull. Det er helt idiotisk å påstå. Skjerp deg.

Klobb
KlobbInnlegg: 1178
13.03.03 00:29
Og kan noen nevne en krig/konflikt i verden som IKKE skyldes religiøse motsetninger??

Det har saa absolutt vaert kriger/ konflikter der det var rase, ikke religion, som var grunnen.
ruber
13.03.03 02:45
>>>>>>>< burgermag....

Ja det var godt å slenge litt drit om om vitenskapen, og det modrene og fremskrittet.

Det må nå likevel være noe forskjell på å klone et menneske , og å pode ei rogn, men mulig at det ikke er. Rent etisk og konsekvensmessig.

problemet med atombomben er at alle, kan bli drept i løpet av få minutter, timer.
Og da hjelper det litwe med antibiotika, og BCG vaksine, og alle andre fresmkritt

Og hva med desom tar patent på korn, som ikke spirer året etter, om man skulle foreta den gedigne frekkhet å lure unna noen frø, til året etter, dvs den ikke helt ukjente tradisjonen med såkorn.

Når jeg ikke visste om mobiltelefonen, savbnet jeg den heller ikke.

Og hav i helvete skal vio egentlig på Mars?

jfnass
jfnassInnlegg: 487
13.03.03 07:44
"ruber skrev bl.a.:
Fysikere, kjemiker, biologer og genetikere skulle kanskje vært skutt, ikke vetjeg.
Men, det er en tanke."

Jeg er en fysiker. Dette kan oppfattes som en trussel, noe som er ulovlig i henhold til norsk lov. Din påstand "..., ikke vetjeg." er en direkte årsak av din lefling med religion.

Så til den siste påstand: "Men, det er en tanke." Du skulle ikke tilfeldig vis være en ballettdanser i starten av tjueårene som skriver dagbok her på VGD?

Impentonot
ImpentonotInnlegg: 1236
13.03.03 09:38
Utviklingen innen vitenskap krever at vi som sivilisasjon utvikler oss videre slik at vi trygt kan benytte oss av ny teknologi.
mito
mitoInnlegg: 22363
13.03.03 10:08
ruber skrev:
"Fysikere, kjemiker, biologer og genetikere skulle kanskje vært skutt, ikke vetjeg.
Men, det er en tanke."

Generalisering kalles det. Som å påstå at alle VGD-debatanter har null peiling på vitenskapens helhetlige historie og innhold, bare fordi det åpenbart gjelder i ditt tilfelle.
ruber
13.03.03 12:12
..ja , dere hengte der opp i at noen kanskje hadde lyst til å "skyte "dere, ja, tenkte jeg det ikke....hadde egentlig slette den setningen, men oppdaterte et lie sek for seint.
I så fall en veldig generell "trussel", ---da vitesnkaplig fundert tanker, gjerne medisn , naturvitesnkap, sammensuset med likt og ulikt av samfunnsvitenskap og humaniora, nettop har lagt grunnlaget for at mennesker er blitt skutt, pint, dårlig behandlet, utslettet, like mye som religionen alene.
Det er ingen som vet hvor genetikere , biologer, og deres fremskritt og tankebaner, kan bringe oss, like godt ut i nytt barbari, om de rette politikerne får tak iteoriene, forenkler dem, og kringkaster dem.
derfor kan det være like greitt å skyte noen av disse, så de ike finner ut mer som bklir misbrukt av myndigheter og andre idioter, og lager miserable undertrykt liv for millioner av menensker.' Utiltaristisk tankegang, nepper ealistisk, da effektene av vitenskap stortr sett er fremskritt, bedre helse, bedre medisn , behandling osv.
men at et sivilisert samfunn med et minimmum av respekt og folkeskikk, kan undermineres av nturvitere spesielt, er jeg ikke i tvil om.
Drfor kan man like godt skyte noen av de største fagidioten.

kearmy
kearmyInnlegg: 2175
13.03.03 14:05
Klobb skrev:
"Det har saa absolutt vaert kriger/ konflikter der det var rase, ikke religion, som var grunnen."
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som for eksempel?
Ulike raser vil som regel si ulike religioner, og i slike tilfeller er det også religionene som er årsak til at forsoning ofte ikke er mulig.
NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 11525
13.03.03 14:13
"Fysikere, kjemiker, biologer og genetikere skulle kanskje vært skutt, ikke vetjeg.
Men, det er en tanke."

Joda, vi burde stoppe all transport, kutte ut all elektrisitet, ta avstand fra medisiner og gå tilbake til middelalderen.
Så kunne vi ri på hest og bli helbredet med bønn og igler. Dessuten er talglys mye mer romantisk enn lyspærer...
Klobb
KlobbInnlegg: 1178
13.03.03 14:19
Det fins tre ulike menneskeraser her i verden, kaukasoide (?), mongolske og negroide. Det er som du sier sant nok at vi finner de ulike religionene avgrenset innenfor de ulike rasene, men det betyr likevel ikke at alt av kriger skyldes religion.
2. verdenskrig for eksempel var et resultat av Hitlers raseteorier. Riktignok gikk det hardest ut over jødene, men det var likevel rase som var utgangspunktet.

Ellers fins det vel også eksempler på kriger som verken har rase eller religion som utgangspunkt, der rett og slett erobring av landområder var målet. F.eks Napoleonskrigen? Hva var utgangspunktet der? Egentlig har jeg ikke særlig peiling angående den krigen, men etter hva jeg har forstått var ikke han spesielt opptatt av verken rase eller religion. Men det kan godt hende jeg tråkker i salaten med akkurat det eksemplet. Det er sikkert andre her på forumet som har bedre eksempler å komme med.
ruber
13.03.03 16:11
Er det ikke noen som har lyst å bli en Gallileo Galilei, eller noe sånt da ?
Pint og plaget av "forstokkede mørkemenn", for så å gå over i historien som en lysende folkehelt.
er det ikke noen som føler seg kallet ?
fremskritette lar sewg sikkert ikke stoppe, og ervervet kunnskap lar seg nok ladri helt glemmes, hvis genteknologi også blir genterapi, er det ikke noe det og ???, og folk blir friske og øyner håp for ditt og datt, ja folk vil nå leve lenge, være friske,--
det er viktigere for de fleste enn systemet de lever under ser det ut til.
Man fant jo opp litt i middelalderen og,..vel ?
Hva er genterapi, feks ? Kan man lage seg nye ører, osv ?
Hvis noen kan dyrke seg et nytt øre, eller en ny hånd, el finger om de skulle miste en, så driter de plutselig i om Hitler styrer,, og har inndelt mennesker etter gener, etc,...
er det helt umulig at rase og klassetorier, ikke r i ferd med å få en ny rennesanse pga alt dette genmaset, ..det ligger noe under, mye ab det en kan høre og lese.
Kommer "skallemålerne" igjen i ny forpakning, og mottas med stående applaus?
Nye forskningresultater klre til å misbrukes av poltikk og byråkrati, som maktgrunnlag, og ideologi for undretrykkelse?

burgermag
burgermagInnlegg: 8205
18.03.03 22:40
ruber skrev:
problemet med atombomben er at alle, kan bli drept i løpet av få minutter, timer.
Og da hjelper det litwe med antibiotika, og BCG vaksine, og alle andre fresmkritt

***Tull. Det du vet om atombomber og effekten av dem, har du tydeligvis lært av mennesker som misliker atomovåpen, men som slett ikke har greie på dem.

Og hva med desom tar patent på korn, som ikke spirer året etter, om man skulle foreta den gedigne frekkhet å lure unna noen frø, til året etter, dvs den ikke helt ukjente tradisjonen med såkorn.

***Nå snakker du om markedskrefter, ikke vitenskap.

Når jeg ikke visste om mobiltelefonen, savbnet jeg den heller ikke.

***Sånn var det med huleboere også. Men er det et ideale? Og hvorfor det.? Hvis det ikke er et ideale, hvor langt tilbake skal vi gå for å si at "nå er det nok viktenskap"

Og hav i helvete skal vio egentlig på Mars?

***Hva i hav og helvete skal vi på museet for samtidskunst? Eller på Everest for den saks skyld. Kan vi ikke bare sitte å se inn i leirbålet alle sammen. Tulling.

ruber
18.03.03 23:37
jja,bare reis til Mars for min del, men hva skal vi der, egentlig ?

ruber
19.03.03 00:59
tjavel, da,..så er vel vitenskapen i seg selv verken god eller ond, eller kunnskapen, men vi kan bruke den til gode eller onde ting.
som feks å bore etter flaskevann på Mars....
..ondt å skyte vitenskapsmenn,..???...
det man først har funnet er vel funnet ut.
Zpiff
ZpiffInnlegg: 15211
19.03.03 10:49
ruber skrev:
jja,bare reis til Mars for min del, men hva skal vi der, egentlig ?

Zpiff:
Å dra til kirken istedet, er mer "vittig" mener du?, så kan du der få ytterligere "informasjon" om de "forlystelses stedene" de presenterer (i.e. himmel og helvete)?

Aner du hvor mye 'menigmann' anvender av artikler i hverdagen som stammer fra f.eks. romfartsteknologien, og kan du tenke deg om disse artiklene hadde vært tilgjengelige, om mennesket ikke hadde forsøkt seg på noe nytt (f.eks. romfart)?
Så kan man si at nye muligheter alltid har hatt en tendens til å gi nye muligheter igjen.

Zpiff
ZpiffInnlegg: 15211
19.03.03 11:03
ruber skrev:
Er ikke de største forbrytelser basert på vitenskap. Som får inkvisasjonen til å blekne.
Vi trenger ikke fremskrittet om det ikke kommer folk til gode.

Zpiff:
De største forbrytelser blir gjort av idioter som mener at deres meninger er de eneste som bør gjelde (som f.eks. DIN subjektive oppfatn. av HVA som kommer folk til "gode").
Ta f.eks. folket og ledere i land som dømmer kapitalisme, vitenskap... nord og ned (og kaller det djevelens redskap, el. materialisme...). Paradokset er bare at de samme samfunnene mer enn gjerne anvender seg av disse "materialistiske midler", for å skaffe seg mer makt.

Så, om ditt "ideal samfunn" hadde vært uten teknologi (utvidet, el mer avansert material anvendelse) -tror du da at folk ville vært "snillere" mot hverandre, eller nó?

Som en eller annen idiot kunne sagt det; "jeg er villig til å gjøre ALT for fred.., om jeg så må drepe og ødelegge alle sammen...".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg