Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Atlantis

NYTT TEMA
IoReal
IoRealInnlegg: 1206
21.11.04 16:12
Vet ikke om dette er riktig forum, men tror dere Atlantis er funnet, elle noen gang har eksistert`?
Asmodean
AsmodeanInnlegg: 13015
21.11.04 16:19
Eksistert?
Muligens

Eksistert slik det blir fremstilt i mytene, med avansert teknologi o.l.?
Mer tvilsomt.

Jeg har sett et par dokumentarer om dette, og det er vel noen forskere som mener at det er godt mulig at det kan ha vært en by på en øy som sank i havet eller noe sånt. Navnet Santorini (Som ligger et sted i middelhavet, om jeg ikke tar helt feil) har vært nevnt.

I see the fnords!
IoReal
21.11.04 16:24
Ja, men det har jo nå blitt funnet en by, nedi der... Og en vegg... Tidligere er det også funnet en lang vei, trapper og gjenstander som mange påstår kommer fra Atlantis...
Asmodean
AsmodeanInnlegg: 13015
21.11.04 16:27
Var det ikke det jeg nettopp skrev, da? :p
Det jeg mente, var at jeg tviler ikke på at Atlantis har eksistert, men jeg tviler på at det var et høyteknologisk samfunn.

I see the fnords!
IoReal
21.11.04 17:02
ja, det tviler jeg og litt sterkt på! hehehe =D
oeyvind641
oeyvind641Innlegg: 3115
21.11.04 17:11
Det er riktignok funnet en by i havdypet et stykke øst for Kypros, men Atlantis forblir nok en myte.
alberts
albertsInnlegg: 16975
21.11.04 18:07
Om Atlantis....
Det er helt utrolig at myten om Atlantis har bibragt en slik enorm mengde sagn, diktverk, eventyr og historier; tross alt er vårt eneste kildeskrift et par fragmentariske anekdoter, med opprinnelse visstnok hos det eldre dynastis presteskap i Egypt, hvor den greske vismannen Solon fikk høre det og bragte historien med seg til hellenske kulturområdet. Om jeg ikke husker helt feil, er den eldste nedskrevne versjonen fra Herodot, fortsatt i sin fragmentariske form.

Men ifølge disse eldste kjente overleveringene, kan IKKE Atlantis ha befunnet seg i Middelhavet, slik det nylig og en rekke ganger tidligere er blitt lansert teorier om(sist ble havbunnen utenfor Kypros lansert, tidligere er Santorini-området o.fl.a.utpekt).

Atlantis lå, utifra det lille vi har fått overlevert, UTENFOR Gibraltar(Herakles støtter); faktisk er Atlanteren oppkalt etter Atlantis!

Gamle Rudbeck mente Atlantis måtte ha vært på svensk landområde; at det gamle kongeriket hadde "gått under", mente han like gjerne kunne dreie seg om kulturell og religiøs oppløsning, like vel som at landområdet rent fysisk hadde sunket i havet.

Det må også nevnes at en ved oljeleting i Nordsjøen, har kommet over en rekke boplasser og spor av menneskelig virke, helt ned mot 300 m dybde!

Spire Elias
erab
erabInnlegg: 614
21.11.04 18:48
Hvis det finnes, så er det vel langt mot Nord, AtlantIS. Mener og har hørt at det har noe med samene og gjøre...
varjen
varjenInnlegg: 15092
21.11.04 22:02
Det finnes eksempler på byer i det östlige middelhav som helt eller delvis har raset ut i havet som fölge av jodskjelv og vulkanutbrudd.

Jeg ville ikke bli overrasket hvis Atlantis-myten bygger på en slik hendelse. At mytene sier at Atlantis lå utenfor gibraltar er ganske irrelvevant i sammenhengen, da myten er urgammel, og man vanskelig kan sette sin lit til detaljene.
-----------------------------------------------------------------

varjen - forövrig er det min mening at Karthago bör ödelegges.

Cato d.e.
mito
mitoInnlegg: 23088
21.11.04 23:00
Atlantis har eksistert ett sted.

Let opp graven til Platon. Plukk opp hodeskallen hans. Se inn i sentrum av den.

Der, og bare der, lå Atlantis.
Script
ScriptInnlegg: 3008
04.01.17 02:36

Den svenske stormannsgalskapen har dype røtter, jeg ser  nå at Olof Rudbeck ikke var alene, naturforskeren  Andreas Kempe (1622 - 1689) mente at Gud snakket svensk til Adam i Paradiset, Adam snakket dansk til dyrene, og slangen snakket til Eva på fransk.

Busus
BususInnlegg: 568
04.01.17 23:17

Store områder av verden som nå er dekket av hav var tidligere land fordi mye av vannet var bundet opp i is under istidene.

Der er eksempler på at det kan ha fantes teknologi som vi ikke kjenner i dag. Det er bare å studere utskjæringer i stein som finnes rundt omkring. Hvis vi snakker om f.eks. 20-100 tusen år tilbake i tid så er det bare steinformasjoner som er bevart.

Så hvorfor skulle der ikke kunne ha fantes et Atlantis som har sunket i havet, akkurat som sagnet sier?

(Innlegget ble redigert 04.01.17 23:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg