Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Går det an å se satelitter?

NYTT TEMA
totaltypo
totaltypoInnlegg: 2067
28.01.06 12:30

Kjærsten min påstår at hun stadig ser dem. Det er blinkende lys som farer veldig fort avgårde. Visstnok
Så tenker jeg at: Hvis det er noe poeng i å montere blinkende lys på utsiden av en satelitt, ville det være mulig for oss å se dem? Tanken virker helt sinnsvak når man tenker på størrelsen på sattelitten kontra avstanden til jorda..

Noen som vet?
Larry
LarryInnlegg: 8029
28.01.06 12:43
Har du aldri sett satelitter mener du? Det er et daglidags syn, hvis man kikker litt på natthimmelen.
Jeg tror neppe man finner mange satelitter med blinkende lys, men satelittene er som regel laget av materialer som er veldig reflekterende.
Dermed så reflekterer noe av sollyset ned her på jorda, slik at det kan se litt ut som de blinker.
Kårefix
KårefixInnlegg: 3339
28.01.06 12:46
Den internasjonale romstasjonen skal visst være ganske godt synlig. Bortsett fra den så skal det litt til for å se KUNSTIGE satelitter.
Larry
28.01.06 12:52
Det er ikke noe problem å se kunstige satelitter hvis sollyset reflekteres på dem. Det gjelder også andre kunstige satelitter enn ISS.

Jeg er faktisk overrasket over at det finnes to stykker i Norge som aldri har sett en satelitt på himmelen.
-Vanaheim-
-Vanaheim-Innlegg: 16133
28.01.06 12:53
Jaså, du må sjekke dette flere plasser, totaltypo?
varjen
varjenInnlegg: 15092
28.01.06 13:12
Larry skrev:
"Jeg er faktisk overrasket over at det finnes to stykker i Norge som aldri har sett en satelitt på himmelen."

Skal ikke akkurat si at jeg er overrasket over det, da man jo faktisk må tille seg og se opp i himmelen for å oppdage dem. Det er dessverre mange som ikke gidder å se på vår fantastiske stjernehimmel.

Det er selvsagt helt korrekt som du sier. En hvilken som helst klar natt er det ingen problemer å oppdage hvertfall 3-4 satelitter samtidig. Dog har jeg aldrig sett at de blinker noe særlig. I så fall er det nok heller snakk om fly.
-----------------------------------------------------------------

- Forøvrig er det min mening at Karthago bør ødelegges.

Cato d.e.
Larry
28.01.06 13:20
Nei, de blinker vel ikke spesielt mye. Det var mer et forsøk på å komme argumentene til trådstarters kjæreste litt i møte.:)
KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4374
28.01.06 14:00
Det er lettest å se dem litt tidlig på kvelden når solen er under horisonten, men slik at den lyser på satelittene.
Jeg har inntrykk av at det er lettest å se dem på høsten (ca sept.-des.), sånn i 9-tiden på kvelden. Kanskje at solen da står i gunstig posisjon.(?)
HazZLer
HazZLerInnlegg: 607
28.01.06 17:32
totaltypo skrev:

Kjærsten min påstår at hun stadig ser dem. Det er blinkende lys som farer veldig fort avgårde. Visstnok
Så tenker jeg at: Hvis det er noe poeng i å montere blinkende lys på utsiden av en satelitt, ville det være mulig for oss å se dem? Tanken virker helt sinnsvak når man tenker på størrelsen på sattelitten kontra avstanden til jorda..

Noen som vet?

------

Kunstige satelitter kan du se hele tiden. De trenger ikke være store for at du skal kunne se at sollyset reflekteres i dem (nei, man monterer _ikke_ blinkende lys på utsiden). Hvis man ser stjerneskudd, er størrelsen på disse ca på størrelse med en knyttet neve.

-------

JKF, som...
XtraGal3
XtraGal3Innlegg: 75441
28.01.06 19:28
Kårefix skrev:
Den internasjonale romstasjonen skal visst være ganske godt synlig. Bortsett fra den så skal det litt til for å se KUNSTIGE satelitter.

Xtragal3:
Jeg ser romstasjoner stadig
men de er ikke akkurat ISS :)
pushback
pushbackInnlegg: 4276
28.01.06 20:04
Hvordan klarer dere å skille satelitter fra stjerner når dere ser?
Larry
28.01.06 20:07
Satelitter beveger seg relativt fort over himmelen. Stjerner står relativt stille.
pushback
28.01.06 21:16
Ok, så man ser at de beveger seg?
Larry
28.01.06 21:30
Absolutt, de beveger seg relativt raskt over himmelen. De er jo langt høyere oppe enn et fly, men de har desto høyere hastighet. Derfor kan man nok sammenlikne inntrykket man har av farten til en satelitt med intrykket av farten til et fly.

Som regel vil nok en satelitt synes å bevege seg enda fortere enn et fly i marsjhøyde.
pushback
28.01.06 22:45
Da kan det være vanskelig å skille et fly fra en satelitt om natten/kvelden?
Larry
28.01.06 23:17
Det er mulig at min kommentar om at satelitter kan synes som de blinker litt, kan forvirre deg.

Lyset fra en satelitt ser ikke ut som et blinkende lys fra et fly. Men refleksjonen av sollyset varierer selvsagt av vinkelen på satelitten, sett i fra ditt synspunkt.
Derfor kan intensiteten av lyset variere noe, men ikke så mye at det bør forveksles med blinkende lys på et fly.

Vanligvis har en satelitt omtrent samme lysintensitet som en middels stjerne.
Ister
IsterInnlegg: 409
29.01.06 04:32
Ta med deg kjæresten på en romanisk tur en klar vinterkveld. Kjør avgårde til et sted dere ikke får så mye lysforurensning , og helst ved nymåne. Kle dere godt, og med varm god kakao på termosen, tror jeg dere vil oppleve å se både en og flere satelitter, - og i tillegg en nydelig stjernehimmel.

God tur !

PS Venter dere lenge nok, får dere kanskje se den samme sattelitten 2 ganger, da omløpstiden for mange er på 90 minutter. ( Her må noen korrigere meg om jeg husker feil ) DS
XtraGal3
XtraGal3Innlegg: 75441
30.01.06 01:09
Les dette:
http://insights2.org/nesara/Armada.html

Sitat:
We have an urgent message. This message pertains to the benevolent arrival of many fleets of spacecraft from far and wide, from many galaxies and planets - including Pleiades, Sirius, Venus and Mars - appearing as bright lights in your skies, which will not be stars, and moving with great speed.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4374
30.01.06 14:57
pushback skrev:
Da kan det være vanskelig å skille et fly fra en satelitt om natten/kvelden?

De pleier å gå i øst/vest retning over himmelen. For oss som bor nær kysten, slik at havet er mot vest, så drar flyene som regel bare i nord/sør retning over himmelen der vi bor. Da har man et godt hint å se etter!

Fly blinker markert. Satelitter blinker ikke, men endrer heller lysintensitet noe (kanskje pga vinkelen til sola og jorden og sollyset mot detaljene på satelitten (?)).
Zpiff
ZpiffInnlegg: 17482
30.01.06 17:25
Ister skrev:
Ta med deg kjæresten på en romanisk tur en klar vinterkveld. Kjør avgårde til et sted dere ikke får så mye lysforurensning , og helst ved nymåne. Kle dere godt, og med varm god kakao på termosen, tror jeg dere vil oppleve å se både en og flere satelitter, - og i tillegg en nydelig stjernehimmel.

Zpiff:
Å event. ta med seg briller/kikkert om man kanskje ikke har et så godt syn, kan kanskje også være et godt råd, ihvertfall om poenget da igjen er å se etter satelitter (noe det kanskje ikke er/blir.. :·).

bulle_79
bulle_79Innlegg: 1272
03.02.06 13:12
Hvis en kikker opp på himmelen når det enda er lyst, og kun et par "stjerner" som har dukket opp, er disse ofte veldig kraftige. Dette er som oftest satelitter som gjenspeiler sollyset... ja, de er et stykke unna, men de er lagd i metaller, så de reflekterer lyset meget godt
Kigroena
KigroenaInnlegg: 15
04.09.16 17:27

det holder lenge med å ikke være blind eller svaksynt.

på høstkveldene og utover, er det meget enkelt å se satellittene som går i bane. Solen reflekterer lyset, slik at det er mulig for oss å se de fra bakken.

Grammofon
GrammofonInnlegg: 1641
06.09.16 12:43
HazZLer: Hvis man ser stjerneskudd, er størrelsen på disse ca på størrelse med en knyttet neve.

Knyttnevestørrelse vil som oftest gi en ildkule. Meteorider på størrelse med sandkorn er vanligst, og de kan også gi godt synlige meteorer (populært kalt stjerneskudd).

Wikipedia:

«En meteor er den synlige banen til en meteoroide som trer inn i en planets atmosfære. På populærspråk blir meteorer ofte kalt stjerneskudd. Hvis de er svært kraftige kalles de gjerne ildkuler. En meteroide består oftest av små partikler på størrelse med sandkorn, som reiser gjennom rommet med hastigheter opptil 72 km/s.»

(Innlegget ble redigert 06.09.16 12:53)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg