Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL-regler Q&A

NYTT TEMA
Wavy
WavyInnlegg: 11554
15.11.06 15:04
"THERE`S A FLAG ON THE PLAY!!!"

Jeg tenkte det kunne være praktisk å ha en egen regeltråd, hvis det er noe man lurer på.
Amerikansk fotball-regler ligger jo ikke akkurat i blodet på oss nordmenn, men til og med amerikanere kan ha problemer med å ha en fullstendig oversikt over hva som er lov og hva som ikke er lov.
Gridiron-regelboka er jo ikke akkurat tynn, men det meste er ganske logisk og lar seg forstå etterhvert.

Vi har jo dommere her, så det er mulig de kan gi et litt bedre svar enn de av oss som ikke er det (jeg vil vel egentlig tro det..:-) ), men enkle ting er det vel flere av oss som kan svare på.

Her er et diagram over de mest brukte flag-callene :

http://www.4nflpicks.com/NFL%20Officials%20Signals.html

Personlig skulle jeg likt å lest en litt bedre forklaring på når en en spiller regnes som ball-carrier og når han er receiver. Hvis han har ballen under kontroll er han vel ball-carrier, og spillet startes fra der han ble taklet, mens en receiver ikke regnes som ball-carrier før han har ballen under kontroll.
Men grensen mellom fumble og incomplete pass kan være litt uklar av og til, synes jeg.

Ellers har jeg akkurat lært hva intentional grounding er for noe. Jeg har hørt uttrykket tusen ganger, men aldri reflektert over hva det betyr, og fikk nesten litt sjokk da jeg leste at QBen ikke har lov å kaste vekk ballen hvis han fortsatt står bak OL (for å slippe å bli sacka). Det forklarer vel hvorfor jeg ofte har lurt på hvor trege de er til å kaste vekk ballen til tross for at de ser at det kommmer en forsvarer.
Chris_90
Chris_90Innlegg: 2035
15.11.06 15:39
God idè med en slik tråd.
Noe jeg har lurt på lenge er hva regelboka sier om å kaste ballen frem og tilbake til hverandre, slik som Jets gjorde i sluttsekundene i kampen mot Colts, hvis dere husker det.
Visste ikke at det var lov å kaste ballen flere ganger. Jeg så nemlig en QB kastet ballen så den traff en D-Line og spratt tilbake i hendene hans og han prøvde å kaste den enda en gang, noe som ikke var lov og endte i penalty.
Forklaring?
Olsen74
Olsen74Innlegg: 6064
15.11.06 15:42
Det der med intentional grounding er ikke så strengt som du tror, tror jeg i alle fall, kan bare collegereglene. I college er det i hvert fall sånn at det ikke er intentional grounding hvis det er en mottaker i området som kunne tatt i mot ballen, QB er fem yards eller mer mot en sidelinja fra der ballen ble snappet eller ballen krysser den nøytrale sone. Det er college som sagt, men rart om NFL er SÅ mye strengere.
Olsen74
15.11.06 15:45
Chris_90 skrev:
God idè med en slik tråd.
Noe jeg har lurt på lenge er hva regelboka sier om å kaste ballen frem og tilbake til hverandre, slik som Jets gjorde i sluttsekundene i kampen mot Colts, hvis dere husker det.

Det er kun lov med en foroverpasning per spill, og det er ikke lov så snart ballen er berørt forbi den nøytrale sone. Er heller ikke lov med foroverpasning på sparkespill eller etter en turnover. Det som er lov til en hver tid er bakoverpasninger/laterals (altså, sidelengs, som regnes som bakover siden ballen ikke går fremover). Jets gjorde en mengde bakoverpasninger mot Colts, derfor var den grei.

Chris_90 skrev:
Visste ikke at det var lov å kaste ballen flere ganger. Jeg så nemlig en QB kastet ballen så den traff en D-Line og spratt tilbake i hendene hans og han prøvde å kaste den enda en gang, noe som ikke var lov og endte i penalty.
Forklaring?

QB'en hadde allerede kastet en foroverpasning, og har derfor ikke lov til å kaste en ny.

Wavy
15.11.06 16:07
Laterale pasninger (bakover pasninger) er lov uansett, men det er en særdeles dårlig idè, med mindre du har en plan for hva du driver med.
Du har jo en del fakespill hvor RBen kaster ballen tilbake til QBen så han kan passe.

Ellers kan du bare passe forover hvis de som står innenfor de to ytterste som står på line of scrimmage ikke har passert line of scrimmage, ellers kan du bli blåst for Illegal man downfield. Det er grunnen til at WRen ofte står litt bak line of scrimmage, så TEen også skal være eligible receiver. Det er også regler for et minimumsantall av spiller som skal stå på line of scrimmage (6,7eller 8 tror jeg).

Uff, ble litt rotete det her. Når det gjelder hva som skjer hvis ballen spretter tilbake er jeg ikke sikker, men det er jo tydeligvis ulovlig..:)
Wavy
15.11.06 16:13
Olsen74 skrev:
Det der med intentional grounding er ikke så strengt som du tror, tror jeg i alle fall, kan bare collegereglene. I college er det i hvert fall sånn at det ikke er intentional grounding hvis det er en mottaker i området som kunne tatt i mot ballen, QB er fem yards eller mer mot en sidelinja fra der ballen ble snappet eller ballen krysser den nøytrale sone. Det er college som sagt, men rart om NFL er SÅ mye strengere.

-----------------

Nei, det er vel kanskje ikke så strengt, men det var Dolphins som fikk en intentional grounding mot seg mot Bears.
Når kommentatoren sa "but he was still in the pocket" når Joey Harrington kasta ballen rett inn i ingenmannsland skjønte jeg fint lite. Man lærer så lenge man lever...;)
Wavy
15.11.06 16:18
Olsen74 skrev:
Er heller ikke lov med foroverpasning på sparkespill eller etter en turnover.

----------------------

Men hva er det som teknisk gjør det til et sparkespil? Man kan jo fake både FG og punt? Da er det jo et vanlig spill. Etter at han har sparket ballen krysser jo ballen line of scrimmage uansett.
Eller er regelen ment for de 0.001 promille gangene kickeren eller punteren har så lite kraft i beina at han ikke når fram til line of scrimmage, sånn at det ikke er lov å plukke den opp og passe?
Olsen74
15.11.06 16:43
Må ha sju mann på line of scrimmage ved snappen ja. Interior linemen (de feite gutta på linja, altså ikke den ytterste linjemann på hver side) har ikke lov til å krysse nøytrale sone under et pasningsspill nei, det gjelder frem til pasningen er kastet. Men det de har lov til er at hvis de oppnår kontakt med en motstander innen en yard forbi den nøytrale sone har de lov til å drive motstanderen inntil tre yards forbi den nøytrale sone uten at det er illegal man downfield.

Når det gjelder sparkespill tenkte jeg mest på returløpetdelen jeg da, og sikkert de som skrev reglene tenkte først og fremst på det. At returnman ikke har lov til å kaste en foroverpasning til en lagkamerat osv. Fake FG og fake punt regnes i de aller fleste tilfeller ikke som sparkespill, det er kun en regel som gjelder blokk som angår fake sparkespill og vanlige sparkespill.
Wavy
15.11.06 18:13
Jøss, jeg har selv spilt tackle og visste ikke at jeg hadde lov å dytte DL-spillerne bakover over neutral zone i det hele tatt.
Det var faktisk et flag på en illegal man downfield i helgens NFL-runde. Husker ikke helt hvilken kamp det var, men tipper det var Bears-Giants kampen.

Forresten syns jeg det var kult at du ville bidra i denn tråden. Greit å få ting fra ekte official...:-)
Proam
ProamInnlegg: 5580
15.11.06 18:26
Ja, er du sikker på denne regelen? I alle mine år som center og guard har jeg aldri hørt at jeg har lov til å drive en spiller 3 yds. nedover på banen på pass-spill-og "kontakt" med en motspiller som du sier oppnår man jo alltid..
Wavy
15.11.06 21:08
På chicagosports.com får tidligere NFL-dommer dette spørsmålet:

On the illegal man down field penalty, how far down the field is a lineman allowed to go while the quarterback is behind the line of scrimmage? Is there anything else affecting this call? --Max Salk, Northbrook, Ill.

Under NFL rules, it is a foul when an ineligible offensive player, including a T-formation quarterback, prior to a legal forward pass advances beyond the line of scrimmage after losing contact with an opponent at the line of scrimmage. The guidline for officials to use is the offending player must be more than one yard beyond the line of scrimmage prior to the pass.
Olsen74
15.11.06 21:48
Har sjekket opp regelen nå, men det var pdf-fil, så får ikke kopiert det inn her. Men det er i alle fall sånn i college ja. Virker som det er sånn i NFL også, i og med at han sier det ikke er lov "after losing contact with an opponent at the line of scrimmage".

Må bare si at alle svar jeg gir er ut fra college-regler, for det er de eneste jeg kan. Og det må være en del forskjeller, for på det første dommerkurset jeg var på skrev de "NFL" på tavla og tegnet så et stort kryss over det.

Regelen angående illegal man downfield er forresten 7-3-10 hvis noen er interessert. College altså.
Wavy
15.11.06 22:14
Olsen74 skrev:
Og det må være en del forskjeller, for på det første dommerkurset jeg var på skrev de "NFL" på tavla og tegnet så et stort kryss over det.

-------------------

Hehe, jeg kjenner igjen den holdningen fra jeg selv spilte også. Veldig mye "Glem NFL!! Det er en annen sport!!"

Det kunne jo vært interessant å hørt litt om de store forskjellene mellom NFL og...ikke NFL. Jeg er ikke sikker på om europeiske ligaer stort sett følger NFL, college eller egne regler, men strengt tatt har jeg ikke inntrykk av at det er så voldsomme forskjeller, sånn regelmessig og hva grunnformasjonene i spillet angår. Det er vel mest på størrelsen på playbooken og spillerne, pluss selvfølgelig nivået som er de store forskjellene, i tillegg til coaching-opplegget, med agenter og taktikkere med telefon, propp i øret og det greiene der.

Coach`s challenge er jo også veldig NFL.
Olsen74
15.11.06 22:24
Eneste forskjellen jeg kan komme på i farten er at i college blir ikke ballen død om forsvaret får kontroll på ballen under ekstrapoengsforsøket og at horsecollar-taklinger er lov i college. Men det finnes sikkert mange flere.
Amplus-Rex
Amplus-RexInnlegg: 485
15.11.06 22:43
og i NFL er man out of bounds hvis ikke begge beina er i bakken før man går over sidelinja, i College trenger man bare ett bein innafor.
Proximus
ProximusInnlegg: 1678
16.11.06 10:47
Olsen74 skrev:
Det der med intentional grounding er ikke så strengt som du tror, tror jeg i alle fall, kan bare collegereglene. I college er det i hvert fall sånn at det ikke er intentional grounding hvis det er en mottaker i området som kunne tatt i mot ballen, QB er fem yards eller mer mot en sidelinja fra der ballen ble snappet eller ballen krysser den nøytrale sone.

---------

Det er slik jeg har forstått denne regelen også! Det må se ut som ballen er ment for en reciever og ikke bare er kastet i et helt tomt område! Dette er det jeg har oppfattte utifra NFL kamper - så jeg regner med reglene er like her!
Wavy
16.11.06 16:57
En ting jeg egentlig lurer på er hva som skal til for at det skal bli TD på sånne situasjoner hvor ballcarrier blir stoppet akkurat på mållinja.
Må hele ballen være bak den hvite streken i luftlinje?
Hvis han blir taklet ut av endzone i det han tar i mot en pass mens beina er inne, men ballen bare er halvveis innenfor er det da TD?

Jeg kan egentlig komme på en del andre situasjoner også, men tipper at de lar seg forklare med en enkelt forklaring.
Amplus-Rex
16.11.06 17:08
Trur det er sånn at man bare trenger possesion i endzone eller på linja-- Men dommerne her kan vel utdype/avkrefte..
Wavy
16.11.06 20:50
Jo, men når regnes det som innenfor?
Amplus-Rex
16.11.06 20:52
Fikk ikke Burger godkjent en TD i forrige SB når han holdt ballen i lufta over linja, selv om han landa utenfor linja..
Amrika
AmrikaInnlegg: 1980
17.11.06 00:01
Amplus-Rex skrev:
Fikk ikke Burger godkjent en TD i forrige SB når han holdt ballen i lufta over linja, selv om han landa utenfor linja..

DET VAR FAEN MEG INGEN TD!!!!!!!!!!!!!!!!
Dommeren var ikke helt frisk der!
Som Holmgren sa "I thought we were gonna play the Steelers, not the officials"
Proximus
ProximusInnlegg: 1678
17.11.06 11:28
En regel som forundrer / irriterer meg er at om en dommer fysisk forstyrrer spillet - så blir spillet stående.

Et eksempel var under (jeg tror det var cowboys v giants) da TO løper inn i endzone for å ta imot ballen og kolliderer med en dommer. Begge faller overende og ballen blir selvfølgelig ikke tatt imot. Pastningen blir dømt som "incomplete pass" og spillet går videre som om ingenting har skjedd.

Dommeren ser jo både pastningen og spilleren i god tid, så det er jo lov å tenke 2 sekunder frem i tid og flytte litt på bena da, istedenfor å stå som med bena plantet i betong som Drew Bledsoe på en dårlig dag!
BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3316
17.11.06 12:01
Wavy skrev:
Jo, men når regnes det som innenfor?

Ballen er inne når tuppen av ballen toucher linja. Sammenlig det gjerne må når de måler om man har klart en 1st down. Hele ballen må således ikke være inne.

BK
Wavy
17.11.06 12:23
BennyKanin skrev:
Ballen er inne når tuppen av ballen toucher linja. Sammenlig det gjerne må når de måler om man har klart en 1st down. Hele ballen må således ikke være inne.

------------------------------------

Ok, da vet jeg det.

Men en annen konflikt i sakens anledning er når begge lagene står og stanger mot hverandre på linja mellom endzone og ...inches.
Da hender det jo at dommerne blåser av spillet selv om RBen ikke har gått i bakken. Fins det en tidsgrense på hvor lenge man kan prøve å presse seg frem, eller har man rett til a breake en tackle helt til man drevet bakover?
Denne problemstillingen er jo også aktuell ved 3rd and inches.

Ellers mener jeg å huske at det ikke er lov å dytte RBen i ryggen for å hjelpe å presse han fram.
Olsen74
17.11.06 14:40
Når man skal blåse av spillet når man står og stanger er en skjønnsvurdering, men så snart du ser at spillerens progresjon er stoppet og at han enten ikke forsøker å komme seg løs eller ikke har mulighet til det, skal man blåse av. Når fremoverprogresjonen er stoppet så er ballen død, selv uten at man har kneet i bakken.

Har ikke lov til å dytte ballbærer i ryggen nei (såkalt assisting the runner).

Forøvrig er det som BennyKanin sier, det holder at ballen bryter mållinja i en spillers besittelse(i luftlinje, trenger ikke berøre den oppmalte linja). Hvis det skjer før en spiller berører noe utenfor sidelinja/sluttlinja er det TD, selvom spilleren går utenfor banen. Det er vel også TD hvis ballen berører pylons.
Amrika
17.11.06 16:18
Er det ikke sånn at assisting the runner ikke er lov i college bare?

Tror det er lov i NFL
Olsen74
17.11.06 16:45
Kan godt være. Som nevnt tidligere, kan bare collegereglene. Håpløst at nfls regelbok ikke ligger på nfl.com. Noen som vet hvor man kan finne den?
Amrika
17.11.06 17:28
Regner med litt googling så er man der
MrFreeze81
MrFreeze81Innlegg: 3548
17.11.06 19:26
BennyKanin skrev:

BK
---------
For meg blir det ikke helt riktig å si at når ballen toucher linja. Men heller, når en del/tuppen av ballen bryter linja = TD.

Fordi ballen kan komme helt inntil, uten å bryte den imaginere vertikale linja. F.eks. du rører et vindu med fingertuppen. Du har ikke brutt grensen (fordi om i dette eksemplet kan man ikke gjøre det).

Bare flisespikkeri fra min side. Men tror det er mer korrekt å bruke bryte fremfor toucher :D

Touchdown: When any part of the ball, legally in possession of a player inbounds, breaks the plane of the opponent’s goal line, provided it is not a touchback. (nfl.com)
Olsen74
17.11.06 20:07
Det er jo det samme som jeg sier noen innlegg lenger opp. Men for all del, en god ting kan ikke sies for mange ganger osv.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg