Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nicknames

NYTT TEMA
BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 2691
09.04.10 09:31

Jeg skrev for ca 9 år siden et innlegg på "Sport generelt", men siden denne gruppen har dukket opp etter den tid tar jeg det her.

Innlagget var som så:

"Føler dere at dere blir nedverdiget

Av at det finnes et amerikansk fotballag som kaller seg Vikings??

Minnesotas lag i NFL ble kalt dette for å hedre sin skaninaviske "heritige", pga at det er så mange nordiske som bor i midtvesten.

Nå er det imidlertid mye diskusjoner i USA om dette med nicknames, og hvorvidt dette er en fornærmelse eller en ære at man kaller lag på denne måten. Spessielt gjelder det nicknames som går på indianske tradisjoner.
Man har lag som Washington Redskins, Atlanta Braves, Florida Seminoles osv.

Nå ønsker ishockeycollegelaget St. Cloud at motstanderen UND Fighting Sioux lar nicknamet og logoen være igjen hjemme når de møtes snart, fordi de mener det nedverdiger amerikanere av indianer slekt.

Latterlig mener jeg. Det må da være en ære at noen vil kalle seg opp etter sine forfedre, og dermed høre GO Sioux, evt Go Redskins osv

Elaang
-som dermed er stolt av at Vikings heter Vikings...

BennyKanin
09.04.10 09:33

Nå skjer det ting.

Mitt collegelag North Dakota Fighting Sioux er nødt til å skifte sitt nickname.

Latterlig mener jeg fortsatt, men da er det vel bare å vente på at Redskins, Chiefs, Braves, Indians, Seminoles osv forsvinner fra amerikanske idretter...

BK

Fygaren
FygarenInnlegg: 46496
09.04.10 10:07

Jeg ville forstått det om Redskins hadde måtte skifte navn i dagens samfunn. I motsetning til de andre navnene er det jo regelrett rasistisk og nedverdigende. At man derimot må ta bort faktiske stammenavn ser jeg på som helt unødvendig.

Jerome_Bettis
Jerome_BettisInnlegg: 2188
09.04.10 18:54

Navnet er jo ikke unødvendig, de heter jo det! Hva skal de ellers hete? 

Jeg mener at navn er hellige og bør ikke byttes, et latterlig eksempel er møkkaskolen Utah Utes som har beholdt navnet men byttet ut indianermaskoten med en fugl som ikke har noe med saken, skolen eller staten å gjøre. Selvfølgelig ikke en ulempe at det gjør de enda mer underdanige BYU, men en uting at de må selge identiteta si fordi en meget marginal gruppe blir støtt

Finnes sikkert noen ikke-religiøse/fundamentalister som blir støtt av at Saints kaller seg det. EVNT. dverger/høye folk som ikke liker Giants

Fygaren
FygarenInnlegg: 46496
10.04.10 02:01
Jerome_Bettis: Navnet er jo ikke unødvendig, de heter jo det!

Om dette var et svar til meg, jeg sier ikke at navnet er unødvendig, jeg sier at det å ta bort navnet er unødvendig.

AvalancheSioux
AvalancheSiouxInnlegg: 6784
10.04.10 02:06

Skjønner ikke hvordan latterlige NCAA klarer å fatte en slik beslutning! Har rett og slett ikke ord....

Edit: Vurderte å bytte til en Avs-avatar i forbindelse med playoffs, men nå blir Sioux-avataren værende i all overskuelig fremtid!

(Innlegget ble redigert 10.04.10 02:08)

svenna99
svenna99Innlegg: 5905
10.04.10 04:46

Er så enkelt som at en av stammene her oppe nekter dem (oss) å bruke navnet... og da blir det visst sånn.

BennyKanin
03.09.10 14:06

Har det skjedd noe mer med tanke på nytt nickname, Svenna?

svenna99
svenna99Innlegg: 5905
03.09.10 20:17
BennyKanin: Har det skjedd noe mer med tanke på nytt nickname, Svenna?

Det har vel blitt bestemt at de må bytte, men akkurat når vet jeg faktisk ikke. Football-laget spilte ihvertfall som Fighting Sioux igår. Ang. nytt navn tror jeg ikke det har blitt bestemt ennå.

AvalancheSioux
03.09.10 21:07

Var det ikke slik at beslutningen av North Dakota Board of Higher Education (eller noe i den duren) ble tatt før begge stammene hadde hatt avstemming? Den ene stammen hadde stemt for å beholde Sioux-navnet, mens den andre ikke hadde stemt ennå.... I beste fall en hårreisende beslutning...

Det eneste laget/navnet som burde fått tyn, er Redskins, men da er det ikke en bestemt stamme som klager, så ingen bryr seg... Så jævlig irriterende hele saken.

(Innlegget ble redigert 03.09.10 21:09)

BennyKanin
30.08.11 12:52

http://www.msnbc.msn.com/id/44316928/ns/local_news-fargo_nd/

Her har det skjedd ting. Først skal navnet fjernes innen slutten av 2010-11 sesongen, deretter skal politikerne i ND ha fattet en lov som gjør at navnet IKKE skal endres. Men så skal NCAA ha fått skolen til å fortsette med navneendringsjobben.... Her er man med andre ord ikke i boks...

AvalancheSioux
30.08.11 16:01
BennyKanin: Her har det skjedd ting. Først skal navnet fjernes innen slutten av 2010-11 sesongen, deretter skal politikerne i ND ha fattet en lov som gjør at navnet IKKE skal endres. Men så skal NCAA ha fått skolen til å fortsette med navneendringsjobben.... Her er man med andre ord ikke i boks...

Så kom dette. Er redd det er for sent uansett, dessverre. Conferencen Big Sky vil heller ikke gjøre UND til medlem før Sioux-navnet er bort.

sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 13810
20.02.12 13:50

North Dakota Sneaking Blankets

Aveirinha
AveirinhaInnlegg: 27857
20.02.12 18:52

Jeg synes det er teit at New York Giants tok navnet sitt etter en vits fra Madagaskar-filmen. Den originale som kom under andre verdenskrig(svarthvitt med en ung Charlie Chaplin), ikke den tøvete animasjonsdriten.

BennyKanin
Follow
FollowInnlegg: 4374
27.03.12 10:05
BennyKanin: Nå ønsker ishockeycollegelaget St. Cloud at motstanderen UND Fighting Sioux lar nicknamet og logoen være igjen hjemme når de møtes snart, fordi de mener det nedverdiger amerikanere av indianer slekt.

Høres ut som en fin måte å få sin motstander ut av fokus før kampen ;-) Og en megafjær i hatten til tilhengerene om de må gå til det skritt å fjerne det også, grunnet støtende for ulike folkegrupper ol ha ha

SalSomer
SalSomerInnlegg: 2231
27.03.13 23:57

Det kan nærme seg kroken på døra for Redskins-navnet. Den amerikanske kongressen vil innføre en lov som hindrer lag fra å kunne trademarke navn som Redskins, hvilket vil føre til store økonomiske tap da Redskins-organisasjonen ikke kan beskytte seg mot folk som selger kopier og forfalskninger av supporterutstyr.

Loven må selvsagt gjennom kongressen og senatet først, dog.

PacNW
PacNWInnlegg: 234
29.03.13 12:28
SalSomer: Det kan nærme seg kroken på døra for Redskins-navnet.

Håper virkelig ikke dette går gjennom. Latterlig om et lag med så mye historie skulle måtte skifte navn. Jeg skjønner at det kan provosere, men somethings are best left untouched. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg