Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NCAA College Football

NYTT TEMA
Stoneback90
Stoneback90Innlegg: 171
03.05.10 12:54

Er som noen av dere vet fan av Amerikansk fotball og NFL, men har aldri satt meg ordentlig inn i College football i USA. Følger med draften hvert år og vet om de beste lagene i NCAA osv.

Men kan noen fortelle meg om hvordan alt er satt opp.  Har merket at Eurosport sender Big Ten Conference.

Er det flere ligaer?

Er det flere divisjoner?

Hvordan rangeres lagene?

Er noen ligaer/divisjoner rangert annerledes? (som feks. UFL og NFL.)

Blir spillere valgt ut til draft, eller velger de selv når de skal forlate college og delta i draften?

Er den en slags "draft" i college football, hvor skolene velger spillere fra High School?

Hvor mange år er spillere på College før de flytter seg videre til NFL?

Har College Football en slags form for "Super Bowl?"

Takk på forhånd for svar! :)

Olsen74
Olsen74Innlegg: 6064
06.05.10 23:41

For meg fremstår college fotball som et salig rot, så vet ikke svaret på alle spørsmålene dine. Men; nei, de har ingen direkte form for "Super Bowl", de har isteden en haug av andre bowler. Men det er ikke et cup-spill, hvem som får spille de forskjellige bowlene reguleres av sesongen og av en myriade av regler.

Spillerne kan, så vidt jeg vet, velge hvor mange år de er på college. Noen velger å gå inn i NFL-draften etter bare tre år, mens andre er sine fulle fire. Har ikke hørt om noen som bare går to, men kan vel alltids være.

Det er mange conferences, men tror alle er organisert under NCAA.

Er ikke noen draft til college nei, skolene har speidere og tilbyr spillerne stipend etc. I alle fall alltid sånn de gjør det på film:-)

Stoneback90
07.05.10 00:34

Ja, må si meg eni at det er ganske rotete. Har prøvd å tilegne meg litt info, men det er vanskelig.

Takk for svaret uansett :)

Wavy
WavyInnlegg: 11554
07.05.10 16:07
Stoneback90: Er det flere ligaer? Er det flere divisjoner? Hvordan rangeres lagene? Er noen ligaer/divisjoner rangert annerledes? (som feks. UFL og NFL.) Blir spillere valgt ut til draft, eller velger de selv når de skal forlate college og delta i draften? Er den en slags "draft" i college football, hvor skolene velger spillere fra High School? Hvor mange år er spillere på College før de flytter seg videre til NFL? Har College Football en slags form for "Super Bowl?"

Jeg er ikke noen ekspert på college football selv, men jeg kan prøve å besvare noen av spørsmålene dine.

Det er vanlig å snakke om 11 conferencer i FBS (Football Bowl Subdivision) Div I football. Av disse er det 6 Bowl eligibles og 5 non-bowl eligibles. Med Bowl-eligible betyr det at man delta på de fire store: Sugar Bowl, Orange Bowl, Rose Bowl og Fiesta Bowl i tillegg til BCS National Championship Game som regnes som en slags Super Bowl da det er de to høyest rankede lagene i Bowl eligible Conferences som møtes her (sånn ca har jeg forstått det i alle fall).

I tillegg har man Div I FCS som ligger under der igjen. Må innrømme jeg ikke er helt stødig på akkurat hvordan denne oppdelingen funker, men under der igjen har man Div II ja. 

De 6 store conferencene er:

South Eastern Conference (SEC)

Big 12 Conference

Atlantic Coast Conference (ACC)

Big Ten Conference

Pacific-10 Conference (Pac-10)

Big East Conference

De 5 små division I FBS conferencene er:

Mid American Conference (MAC)

Conference USA

Sun Belt Conference

Mountain West Conference

Western Athletic Conference (WAC)

I tilleg har du fire independents (dette er lag): Army, Navy, Notre Dame og Western Kentucky.

Når det gjelder draft eligibility må man ha gått på college/university i tre år før man kan gå inn i NFL. En som slutter på skole etter tre år kalles junior, mens en spiller som tar fulle fire år heter senior. I tillegg snakkes det av og til om redshirted sophomore. Dette er i praksis en junior som ikke har spilt fotball et år (pga diverse årsaker) og derfor kun har to år på college football nivå.

Når det gjelder overgangen fra high school til college heter dette recruiting. Dette kan jeg egentlig fryktelig lite om, så da kan du heller kikke på linken.

Ellers vet jeg det er deltakere her som kan mye mer om dette enn meg, så de fyller nok på etterhvert...;)

(Innlegget ble redigert 07.05.10 16:09)

Stoneback90
07.05.10 17:10

takk takk, begynner å få en sånn høvelig oversikt over hvordan det fungerer. Men de independents lagene; Army, Navy, Notre Dame og Western Kentucky, spiller de kun mot hverandre? da kan det ikke bli mange kamper iløpet av en sesong

Olsen74
Olsen74Innlegg: 6064
07.05.10 20:24

Neida, de spiller også mot andre lag. Lurer på om de spiller mot Big Ten, synes i alle fall å huske at det var kamper med de lagene på Eurosport 2 i fjor.

Stoneback90
07.05.10 23:32
Olsen74: Neida, de spiller også mot andre lag. Lurer på om de spiller mot Big Ten, synes i alle fall å huske at det var kamper med de lagene på Eurosport 2 i fjor.

ok ja, siden det vises i år også.... sees vel på som den beste divisjonen

AvalancheSioux
AvalancheSiouxInnlegg: 6963
08.05.10 00:20
Stoneback90: sees vel på som den beste divisjonen

Big Ten har mange store, tradisjonsrike skoler, men har blitt forbigått av Big 12 og SEC i kvalitet. Big 12 har hatt mange høytscorende lag de siste åra, mens SEC er kjent for å ha lag med veldig gode defenses.

Big 12 top teams: Texas, Oklahoma. To av de største skolene i NCAA. Får stort sett alltid tak i rekruttene de vil ha.

SEC top teams: Florida, Alabama, Georgia, LSU, Tennessee. Samtlige har snitt på over 90 000, Tennessee over 100 000. Tennessee har vært pissdårlig de siste åra, men får støtte fra alumni og veldig gode rekrutter hvert år uansett.

Big Ten-skolene Michigan, Ohio State og Penn State er forøvrig de andre skolene som alltid snitter over 100 000. Regner med flere ville gjort det med stadioner med en slik kapasitet. Og i Big Ten er det 11 skoler, ses også på logoen: http://psufootball.com/roar/wp-content/uploads/2009/12/BigTenLogo.jpg ;-)

Grunnen til at Notre Dame ofte er å se mot Big Ten-skoler tror jeg er pga geografi og rivaler. De er lokalisert i South Bend, Indiana, altså midt i Big Ten-land og har kanskje det mest tradisjonsrike rivaleriet i NCAA uansett sport med Michigan.

Topp College Football-skoler de siste åra, off the top of my head: USC, Ohio State, Penn State, Texas, Oklahoma, Florida, Alabama, Georgia, LSU, Virginia Tech, Miami. Mange nevnt, flere glemt... Fra de seks mindre conferencene har skoler som Boise State, Utah, BYU (kun mormonere) og TCU vært meget gode de siste åra og laga litt mayhem i de såkalte BCS-standings (altså tabellen på godt norsk).

I tillegg har skoler som Michigan, Notre Dame, Tennessee, Nebraska og Florida State alltid tilgang på gode talenter og mye penger fra alumni.

(Innlegget ble redigert 08.05.10 00:27)

Stoneback90
08.05.10 01:55

Takk for svar, blir klokere og klokere, ser uansett frem til å følge med Topten conference på Eurosport til høsten.

Kom gjerne med flere innlegg, vil vite mest mulig:)

Jerome_Bettis
Jerome_BettisInnlegg: 2188
08.05.10 11:24

De matchene er ikke live, så om du vil se live-action må du skru på NASN, da får du også se raske, bra SEC/Big12-matcher og ikke treige hvite Big10 jævler. SEC og Big12 er fylt av spillere som Pryor 

(Innlegget ble redigert 08.05.10 11:24)

Jerome_Bettis
08.05.10 11:27

Western Ketucky er ikke indpendent lenger, de var det bare i en overgangfase til de kunne joine den møkkdunken av en division Sun Belt er

Jerome_Bettis
08.05.10 11:45
Wavy: Det er vanlig å snakke om 11 conferencer i FBS (Football Bowl Subdivision) Div I football. Av disse er det 6 Bowl eligibles og 5 non-bowl eligibles. Med Bowl-eligible betyr det at man delta på de fire store: Sugar Bowl, Orange Bowl, Rose Bowl og Fiesta Bowl i tillegg til BCS National Championship Game som regnes som en slags Super Bowl da det er de to høyest rankede lagene i Bowl eligible Conferences som møtes her (sånn ca har jeg forstått det i alle fall).

De er delt opp i BCS-conferences (de 6 "store") og Non-BCS-conferences/mid majors (de 5 "små). Ifra de seks store så får vinnerne av hver conference plass i en av de fem BCS-matchene, de fire andre plassene blir som regel tildelt de resterende lagene med best ranking enten de er BCS, independent eller mid-major. Noen år er det 10 BCS-lag i disse kampene mens det ytterst sjeldent, som ifjor, var 2 mid-majors med. De eneste matchene som er bestemt før sesongen er Rose Bowl hvor vinneren av Big10 møter vinneren av PAC-10, og National Championship hvor #1 møter #2.

Wavy
08.05.10 12:16
Jerome_Bettis: De matchene er ikke live, så om du vil se live-action må du skru på NASN, da får du også se raske, bra SEC/Big12-matcher og ikke treige hvite Big10 jævler. SEC og Big12 er fylt av spillere som Pryor 

Det har jo kommet en del bra spillere fra Big Ten også da...Tom Brady og Drew Brees for å nevne et par.

Jerome_Bettis
08.05.10 12:28

For all del, og da spesielt O-line/D-line. Big10 er ikke dårlig for all del, men er ikke helt der oppe heller.

SEC

BIG12

PAC-10

BIG10

MWC/ACC/BIG12

Men ser ikke bort ifra at BIG10 og iallefall PAC10 kan klatre oppover i år da BIG12 og SEC er svakere på proven talent enn på veldig lenge, mens det er motsatt for PAC10 og til dels BIG10

Wavy
10.05.10 13:53
Jerome_Bettis: Men ser ikke bort ifra at BIG10 og iallefall PAC10 kan klatre oppover i år da BIG12 og SEC er svakere på proven talent enn på veldig lenge, mens det er motsatt for PAC10 og til dels BIG10

Ikke at jeg følger så mye med på NCAA, men når jeg ser på potensielle navn til neste års draft skjønner jeg at et lag å følge med på blir North Carolina. De har jo spillere på omtrent alle posisjoner som kan gå i første runde: Robert Quinn (DE), Marvin Austin(DT), Quan Sturdivant(LB), Bruce Carter(LB), Deunta Williams(S) og Kenrick Burney(CB). De må jo være en superkandidat til å gå så langt det er mulig for et ACC-lag...(husker i farta hverken hvilken Bowl de kan komme til eller om de kan gå til BCS Championship).

Jerome_Bettis
10.05.10 14:46

Absolutt, NC har vært på vei oppover lenge nå, men de får tøff motstand av både Georgia Tech som har fått inn 3-4 guru Al Groh som DC og Virginia Tech. Som et ACC-lag kan de ende opp alle BCS-bowls unntatt Rose Bowl. Mest sannsynlige om de skulle vinne ACC er Orange Bowl pga nærheten til Miami, men ikke noe i veien for at det skulle bli Sugar eller Fiesta, eller til og med Nat- Championship om de skulle overgå all forventning.

Ser at de åpner sesongen med matcher mot LSU og G-Tech, så mye blir nok avgjort der. Ifjor var jo Olè Miss ett lag folk trodde skulle gjøre det bra pga antall høye draft-picks, men de falt jo helt igjennom og som et resultat så datt de aller fleste langt i draften, med unntak av Dexter Mccluster som virkelig herja

Stoneback90
10.05.10 21:18

Hva tror dere om Big Ten da? Hvilke lag er verdt å følge med og hvilke spillere burde vi ha et godt øye til?

Wavy
11.05.10 08:22
Jerome_Bettis: Ser at de åpner sesongen med matcher mot LSU og G-Tech, så mye blir nok avgjort der. Ifjor var jo Olè Miss ett lag folk trodde skulle gjøre det bra pga antall høye draft-picks, men de falt jo helt igjennom og som et resultat så datt de aller fleste langt i draften, med unntak av Dexter Mccluster som virkelig herja

Ja uff...stakkars Jevan Snead gikk jo undrafta. Han ble jo av noen sett på som en potensiell 1-2 rounder. Litt samme situasjon som Cullen Harper året før.

Wavy
11.05.10 09:26
Stoneback90: Hva tror dere om Big Ten da? Hvilke lag er verdt å følge med og hvilke spillere burde vi ha et godt øye til?

Sånn umiddelbart er vel de spillerne som er ranket høyest mtp på draft per i dag:

QB:

Terrelle Pryor, Ohio State

Scott Tolzien, Wisconsin

Ricky Stanzi, Iowa

RB:

Evan Roster. Penn State

Brandon Saine, Ohio State

WR:

DeVier Posey, Ohio State

TE:

Lance Kendricks, Wisconsin

Charlie Gantt, Michigan State

OL:

Gabe Carimi, Wisconsin

Stefen Wisniewski, Penn State

John Moffitt, Wisconsin

DE:

Cameron Heyward, Ohio State

Jack Crawford, Penn State

Adrian Clayborn, Iowa

Ryan Kerrigan, Purdue

DT:

Jerel Worthy, Michigan State

LB:

Ross Homan, Ohio State

DB:

Ingen foreløpig

En del av disse er juniors, og følgelig vanskelig å vite om de blir med i 2011, men det vet vi uansett ikke før i januar.

(Innlegget ble redigert 11.05.10 09:28)

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 7955
24.05.10 20:07

Heisann, noen av dere som vet noe om Jeffery Demps som spiller på Florida Gators, fyren har 10.01 på 100m men satser (etter hva jeg har skjønt) vel så mye på amerikansk fotball. Har han tatt den endelige valget?

Jerome_Bettis
24.05.10 20:32

Han hadde ett stort år ifjor og med Gators sine omlegginger så ligger det an til å bli enda bedre i år, så om han har tatt noe annet valg enn å satse 150% på Football så bør han få en psykologisk undersøkelse

Tiki-Taka
Tiki-TakaInnlegg: 7955
26.05.10 19:21
Jerome_Bettis: Han hadde ett stort år ifjor og med Gators sine omlegginger så ligger det an til å bli enda bedre i år, så om han har tatt noe annet valg enn å satse 150% på Football så bør han få en psykologisk undersøkelse

Takk for svar, for min del så håper eg at han satser på friidrett :D Rått at han har så stort talent i to så store idretter.

AvalancheSioux
10.06.10 17:01

Satt og så på College Football live på ESPN her om dagen hvor de brukte nesten hele sendinga på BIG 12 og hva som skjer med den. Er det mulig for en conference å bli så jævlig rævkjørt? Hva inni heiteste granskauen er det dem driver med som styrer den organisasjonen? Så bra som laga der har gjort det i forhold til BIG TEN og PAC-10 de siste åra og med alle de store skolene, så klarer de allikevel å bøye seg fram og bare ta i mot det som kommer fra nordøst og vest? Fire av skolene er fra Texas, jo. TEXAS!

Noen som har en formening om når Nebraska bestemmer seg for å være med i BIG TEN eller fortsette i BIG 12? Såvidt jeg forsto var det bare Nebraska i første omgang, mens Missouri også tenker på saken, siden det var en garanti fra disse to skolene som BIG 12 forlangte.

Blir jo et rabalder uten like hvis Nebraska drar. Da følger sikkert Missouri etter om en stund. PAC-10 vil invitere Texas, Texas A&M, Texas Tech, Oklahoma, OK State og Colorado. Det er allerede reagert på høyeste politisk hold i Texas, siden Baylor ikke er ryktet å få invitasjon. De vil ha Baylor istedet for Colorado. PAC-10 kan også 'nøye' seg med Colorado og Utah. Samtidig gjør all denne usikkerheten at Boise State ikke joiner MWC med det første. Fryktelig synd mener jeg. Med Boise St, TCU, BYU og Utah ville de fått mer kred på BCS standings. Oppi alt dette virrvarret så nevnte de vel at BIG 12 ville ha TCU med på laget. Også ett lag til da, slik at de får to divisjoner med syv lag? Hvilket? Og hva skjer med Kansas-skolene og Iowa State? Blir det en ny mellom-conference med TCU, Utah, BYU, Boise St, Iowa St, Kansas, Kansas St og Baylor/Colorado og et par lag til? I så fall hvem?

Noen som vet når en beslutning blir fatta i Lincoln, så jeg forhåpentligvis får litt klarhet i ting og unngår at skallen imploderer? 

På forhånd, hjertelig takk! 

(Innlegget ble redigert 10.06.10 17:16)

Jerome_Bettis
10.06.10 17:22

BIG12 har gitt Nebraska frist til fredag med å si ja eller nei til å bli med videre, om de sier nei er det forventa at de joiner Big-Ten! Trenger nødvendigvis ikke implodere videre om de forlater stallen, Nebraska kan for eksempel erstattes av BYU, Utah eller TCU. Eller det kan resultere i totalt mayhem, men for å beskytte skallen min prøver jeg å ikke tenke på det!

Jerome_Bettis
10.06.10 18:57

PAC-10 adder offisielt Colorado fra Big12, om ikke Big12 finner en erstatter må de droppe championship-matchen sin! Dette er spennende, men må innrømme at jeg frykter PAC16-ideen, er ikke heldig å samle så mange stormakter i en division.

Om Texas, Oklahom med rask skal stikke til PAC er jo BIG 12 i realiteten død, og da sitter vi bare igjen med 2 meget bra conferences og en medium en i Big10. Håper virkelig ikke at Big12 blir herpa av dette, beste løsningen per nå er at alle lagene blir der de er, og at Big12 adder BYU mens MWC henter inn Boise for å erstatte oss.

Jerome_Bettis
10.06.10 19:00

Når det kommer til MWC og Boise så var hovedgrunnen til at de sa nei de forventede conference-utskiftningene nå, MWC ville holde mulighetene åpne i tilfelle BIG12 skulle kollapse og Kansas/Kansas State blir åpne, skal heller ikke se bort ifra at skoler som BYU, Utah og TCU var lunkne fordi de ser at det kommer muligheter for å joine andre conferences utover.

AvalancheSioux
11.06.10 16:45

Takker, Jerome_Bettis!!

Det fortsetter! Ingen vet hvor Texas drar, OM Nebraska sier ja til BIG TEN, noe de mest sannsynlig gjør. De vil tjene mest på å dra til BIG TEN, men SEC er også en mulighet. A&M vil ikke til PAC-10, men drar gjerne til SEC, eller BIG TEN. BIG TEN kan da adde Nebraska og Texas. I tillegg muligens Notre Dame. Da vil Michigan, Notre Dame, Ohio State, Penn State, Texas og Nebraska være i samme liga.... Mo money, mo money, mo money!! Det siste punktet er det alt handler om. NCAA skal liksom være amatørenes plass. My ass. Spillerne tjener ingenting i NCAA, men i college football handler alt om penger for skolene jmf bowlene og denne flyttingen pga TV-avtaler. Anyways, håper ting blir avgjort ganske snart. Hjernen min takler ikke alt dette...

(Innlegget ble redigert 11.06.10 16:46)

Jerome_Bettis
17.07.10 18:37

Da sitter vi på en foreløpig fasit!

Nebraska BIG12 -----> Big 10

Colorado BIG 12 -----> PAC 10

Utah       MWC -------> PAC 10

Boise State WAC ------> MWC

Disse endringene tar plass etter årets sesong og vil ikke påvirke førstkommende basket eller football-sesong!

PAC 10 (soon to be PAC-12) har sagt at de stadig leter etter flere lag, BIG12 har sagt at de ikke leter etter flere lag per nå, det samme gjelder MWC mens WAC sikkert vil adde noen uten at noen kan eller vil komme til de.

Ikke det fyrverkeriet det kunne bli, men lite tvil om at det vil komme flere endringer i årene som kommer.

Koion
KoionInnlegg: 2656
26.07.10 13:12

Lagene rangeres basert på en formel som kombinerer stemmer fra USA Today Board of Coaches (Coaches' Poll), stemmer fra sportsskribenter gjennom hele USA (AP Poll) og Computer Average, som tar i bruk 6 ulike rangeringssystemer laget av forskjellige personer.

Sjokovann
SjokovannInnlegg: 770
18.08.10 22:48

For meg virker det som hele systemet i College football er strukturert ved hjelp av å legge navnet på en bunke lag og conferences i en blender, mixet sammen med en hyssingrull som bestemmer schedule.

Har aldri fulgt med på College Football eller orket å sette meg inn i det. Ser at jeg i år muligens har 2 kanaler som sender det, så jeg skal få sett litt i år.

Da skal jeg komme med noob-spørsmål som "Hvorfor ser det tilsynelatende ut som Arizona Cardinals spiller College-Football, når man ser på drafteprospekter sine highlights-klipp?" ;)

Klikk for å gå tilbake til toppen