Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL - Småsnakk

NYTT TEMA
Mmathisen
MmathisenInnlegg: 3212
22.09.10 00:40

Så ingen lignende tråd, og tenkte det kunne vært greit med en tråd man kan stille enkle spørsmål som nødvendigvis ikke trenger en egen tråd.

Så til mitt spørsmål. Hvis man ønsker å få tak i en amerikansk fotball(gjerne med et lite "stativ"), hvor er det rimeligst å få tak i en?

svenna99
svenna99Innlegg: 10086
22.09.10 08:00

Hva mener du egentlig med stativ? Skal du ha den til pynt, eller tenker du på en tee (som brukes til avspark)?

Ebay har en masse fotballer med og uten tees, ellers mener jeg det ble nevnt her inne en gang at XXL selger amerikanske fotballer, fant denne på hjemmesidene deres.

Mmathisen
MmathisenInnlegg: 3212
22.09.10 12:45
svenna99: Skal du ha den til pynt

Stemmer

svenna99
22.09.10 19:53
Mmathisen: Stemmer

Da ville jeg tittet på de på Ebay, der har de alle slags mulige baller, både til bruk og til pynt. Har du lyst til å legge noen kroner i det er det sikkert ikke så forferdelig dyrt å finne en med en signatur eller noe sånt, om du har et lag/en spiller du liker spesielt godt.

AbleTunda
AbleTundaInnlegg: 210
22.09.10 20:37

I USA kan du få signerte baller med tee for rundt 100$

Blir jo litt dyrere når du må kjøpe over nett, men vil du ha så er det verdt det :)

SundanceWolf
SundanceWolfInnlegg: 9063
22.09.10 20:53

Jeg er noe fersk til denne sporten her. Og har kun fått med meg de to sendte NRK-kampene samt litt spilling på Madden 11 på playstation (Som jeg forøvrig anbefaler).

Et spørsmål:

Har sett at når et lag, etter å ha scoret TD, IKKE prøver seg på en 1 poenger, men forsetter der de startet før de scoret TD og kom igjennom forsvaret igjen og fikk en topoenger. Hva kalles dette og skjer dette til vanlig? 

svenna99
22.09.10 21:22
SundanceWolf: Har sett at når et lag, etter å ha scoret TD, IKKE prøver seg på en 1 poenger, men forsetter der de startet før de scoret TD og kom igjennom forsvaret igjen og fikk en topoenger. Hva kalles dette og skjer dette til vanlig? 

Det kalles en two point conversion, og er slettes ikke uvanlig. Angripende lag får ett forsøk fra 2 yard line.

Two point conversions brukes for eksempel om man ligger 8 poeng bak mot slutten av en kamp, og scorer en TD. Om man ligger 1 eller 2 poeng bak har ingenting å si, så da prøver man heller å utlikne. Et annet scenario kan være om man ligger 5 poeng bak og scorer en TD. Da betyr det lite om man leder med 1 eller 2 poeng (da et field goal fra det andre laget uansett sender dem i ledelsen), så man kan like gjerne prøve på en conversion.

BIueDream
BIueDreamInnlegg: 1369
22.09.10 21:23
SundanceWolf: Har sett at når et lag, etter å ha scoret TD, IKKE prøver seg på en 1 poenger, men forsetter der de startet før de scoret TD og kom igjennom forsvaret igjen og fikk en topoenger. Hva kalles dette og skjer dette til vanlig? 

Dette kalles en two-point conversion, og ballen blir spottet der Point After Touchdown (PAT) vanligvis blir sparket fra, 2-yardlinjen. En two-point conversion kan skje både når laget som har scort leder,samt når de ligger under. Dette kan være for å øke ledelsen slik at motstanderen må score FG/TD for å utlikne. Og selvfølgelig når man ligger under å må ta igjen en ledelsen. Derfor skjer det ofte sent i kampen.

edit svenna svarte visst først

(Innlegget ble redigert 22.09.10 21:24)

SundanceWolf
22.09.10 21:25

Ja ok. Hva skjer om two point conversion ikke går? Snus spillet eller blir det avspark (punt?)

Er ikke heelt trygg på alle disse utrykkene enda.

BIueDream
22.09.10 21:27

Om det ikke går må laget som scorte ta avspark på vanlig måte/onside kick.

Man får altså bare 6 poeng fra touchdownen laget scorte.

(Innlegget ble redigert 22.09.10 21:29)

lolzannnn
lolzannnnInnlegg: 242
22.09.10 21:31

Føler dette spørsmålet kan passe inn her:

Tenkte jeg skulle til London for å titte på NFL kampen som går der, og bestiller gjennom ticketmaster. Er dette den offisielle siden? 

Og viktigst, hvilke plasser vil dere anbefale? Ikke de dyreste, men ikke de billigste heller. :) Takker for svar

SundanceWolf
22.09.10 21:39

Den er brun!

En annen ting. Du nevner onside kick. Innbiller meg at ballen sparkes veldig kort. Hvorfor er dette klokt? Og finnes det andre strategier i et utspark? 

lolzannnn
22.09.10 21:46

Onsidekick brukes når et lag ligger under på slutten av kampen. Man må da sparke ballen MINST 10 yards ELLER berøring av motstanderlaget. De gjør dette for å ha en sjanse til å få en siste "drive"istedefor at motstanderen kan "Kneele(D.v.s. sette kneet i bakken slik at tiden fortsetter å gå?).

EDIT: Squib kick er også et alternativ, det utføres slik at kickeren sparker et kort spark som skal gjøre det vanskelig for motstanderen å få satt i gang de kjappeste på laget til å løpe med ballen. Off, ikke enkel den der. Noen bedre?

(Innlegget ble redigert 22.09.10 21:48)

SundanceWolf
22.09.10 21:54
lolzannnn: EDIT: Squib kick er også et alternativ, det utføres slik at kickeren sparker et kort spark som skal gjøre det vanskelig for motstanderen å få satt i gang de kjappeste på laget til å løpe med ballen. Off, ikke enkel den der. Noen bedre?

Vil ikke ballen (høyst sannsynlig) havne nærmere endzone enn ved vanlig utspark. Dette gir vel ingen fordel utenom at man slipper "kneeling" som tidligere nevnt?

lolzannnn
22.09.10 21:57

Hva om eget lag tar imot ballen da?

Når man ligger under vil har man ingenting å tape, og tar derfor den sjansen :)

Jerome_Bettis
Jerome_BettisInnlegg: 2188
22.09.10 21:59

Squib-kick er kortere så den ender ofte opp hos blokkerne istedenfor return-folka. Så istedenfor en lynkjapp punt-returner får en FB eller TE ballen, noe som sjeldent eller aldri skal ende i en TD imot.

lolzannnn
22.09.10 22:01

http://www.ticketmaster.co.uk/event/22004432F679757A?artistid=806015&majorcatid=10004&minorcatid=102

Her legger jeg ved link til ticketmaster med påfølgende seteplassering. Lower side line, er det noe særlig til 100 pund? :)

magnus85
magnus85Innlegg: 3241
26.09.10 16:27
lolzannnn: http://www.ticketmaster.co.uk/event/22004432F679757A?artistid=806015&majorcatid=10004&minorcatid=102

Her legger jeg ved link til ticketmaster med påfølgende seteplassering. Lower side line, er det noe særlig til 100 pund? :)

Satt på upper sideline i fjor (midt på banen) og det var i hvert fall bra. Lower sideline burde jo være enda bedre.

lolzannnn
27.09.10 12:04

Takk, når fikk du billettene i forhold til kampdatoene? :)

lolzannnn
29.09.10 11:03

En ting som irriterer meg:
Er det noen her som vet hva den forbanna fengende sangen før kick-off på Madden 11 heter? 

BIueDream
29.09.10 20:53

Jeg har ikke Madden 11, men du skal sannsynligvis finne full track-list på Settings på hovedmenyen.

lolzannnn
29.09.10 22:41

Men tviler litt på at den går under track-list. Er liksom spilt på "stadionanlegget". :p

sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14358
30.09.10 02:21

Et annet poeng ved squibkick er vel at klokka begynner å gå når ballen treffer bakken. Om man leder lite og det er noen sekunder igjen er dette en måte å få i gang klokka raskere på. Vanligvis starter den når returneren mottar ballen.

Wavy
WavyInnlegg: 11594
30.09.10 15:21
sirsirsir: Et annet poeng ved squibkick er vel at klokka begynner å gå når ballen treffer bakken. Om man leder lite og det er noen sekunder igjen er dette en måte å få i gang klokka raskere på. Vanligvis starter den når returneren mottar ballen.

Hmmm...interessant. Har jeg faktisk aldri tenkt på før.

svenna99
30.09.10 19:25
sirsirsir: Et annet poeng ved squibkick er vel at klokka begynner å gå når ballen treffer bakken. Om man leder lite og det er noen sekunder igjen er dette en måte å få i gang klokka raskere på. Vanligvis starter den når returneren mottar ballen.

Ja den skal det? En kamerat av meg sa det samme, men da Chicago gjorde det nå sist mot Packers tok det lang tid mellom ballen traff bakken og klokka begynte å gå...

Wavy
WavyInnlegg: 11594
30.09.10 20:20
svenna99: Ja den skal det? En kamerat av meg sa det samme, men da Chicago gjorde det nå sist mot Packers tok det lang tid mellom ballen traff bakken og klokka begynte å gå...

Den TV-klokka er bare veiledende og ikke offisiell...har lagt merke til flere ganger hvor den ikke er helt koordinert med spillet.

sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14358
04.10.10 13:11

Jeg ble usikker selv nå, men mener det er slik. Det skjer i Madden, og de pleier å være gode på slike detaljer.

daoooo
daooooInnlegg: 24839
05.10.10 19:16

Som sikkert hos flere andre har denne sporten fanget min interesse den siste tiden. Dog er det mye info som skal inn på en gang.

Noen som vet om noen sider der det forklares hvordan sessongene fungerer? For meg er det nå kun ligakamper av noe slag som til slutt ender opp i finalen på et vis:) Skulle også gjerne sett noen sider som forklarer dette med drafting av spillere og evn bytte. For det er vel slik at det ikke går ann å selge/kjøpe spillere så vidt jeg har fått med meg.

For øvrig, er svoren Kongen av Queens fan, måtte derfor bli Jets for min del:) Sliter litt med å gjøre opp en mening om hvor gode de er. Har hørt at det ble rangert som nr 1 best defense i fjor. Har laget litt å gå før de kan vinne Superbowl?

Takker for svar! Blir mye info på en gang, det er ikke som fotball som kom inn i morsmelka.

(Innlegget ble redigert 05.10.10 19:21)

svenna99
05.10.10 19:45
daoooo: Som sikkert hos flere andre har denne sporten fanget min interesse den siste tiden. Dog er det mye info som skal inn på en gang. Noen som vet om noen sider der det forklares hvordan sessongene fungerer? For meg er det nå kun ligakamper av noe slag som til slutt ender opp i finalen på et vis:) Skulle også gjerne sett noen sider som forklarer dette med drafting av spillere og evn bytte. For det er vel slik at det ikke går ann å selge/kjøpe spillere så vidt jeg har fått med meg. For øvrig, er svoren Kongen av Queens fan, måtte derfor bli Jets for min del:) Sliter litt med å gjøre opp en mening om hvor gode de er. Har hørt at det ble rangert som nr 1 best defense i fjor. Har laget litt å gå før de kan vinne Superbowl? Takker for svar! Blir mye info på en gang, det er ikke som fotball som kom inn i morsmelka.

Kan prøve å fortelle kort hvordan sesongen fungerer.

Det er 32 lag, som er delt inn i 2 conferences (AFC, NFC), som igjen er delt opp i 8 divisions (NFC east, AFC west, osv.)

Hvert lag spiller 16 kamper i en regular season. Hvem de spiller mot endres for hver sesong, det eneste som er sikkert er at alle spiller 6 kamper mot lagene i sin division (2 mot hver, hjemme/borte). Det er et system som bestemmer hvem som spiller mot hvem, hvor meningen er at alle skal spille like maknge kamper mot alle (unntatt innad i division) eller noe slikt, dette systemet er jeg sikker på at du kan finne på wikipedia f.eks.

Etter regular season blir de 4 divisjonsvinnerne fra hver conference, i tillegg til de to neste lagene rangert etter seire i forhold til tap (wild cards) satt opp mot hverandre i et cupsystem der laget med den beste recorden i regular season til enhver tid har hjemmebanefordel og møter det lavest rangerte laget. Til slutt møtes vinneren av AFC og NFC i finalen, SuperBowl.

Drafting er et system der lagene etter tur velger nye spillere, hovedsaklig folk fra college, foran hver sesong. Med visse unntak er det så enkelt som at det dårligste laget fra forrige sesong (færrest seire) velger først, det nest dårligste velger nest først, osv. SuperBowl-vinneren velger naturlig nok sist.

Du har rett i at man ikke kan kjøpe/selge spillere, men man kan bytte. Man kan også bytte bort spillere mot fremtidige draft picks. For eksempel, om et lag får en alvorlig skade på en viktig spiller, kan de gi bort et draft pick for å styrke laget med en spiller fra et annet lag. Er en trade deadline mot slutten av sesongen, som virker på meg ihvertfall er der mest for at lag som ikke lenger har mulighet til å rekke playoffs skal trade bort spillere til lag som fortsatt kan klare det.

Ang. Jets hadde de jo et bra run ifjor, pluss at Patriots ikke er hva de engang var. Du har rett i at de har et fantastisk defense, men de har slitt med skader så langt iår. De har også en veldig ung QB og en rookie RB (pluss LT), så de har nok mye å gå på men ser utvilsomt lyst ut for årene fremover.

daoooo
daooooInnlegg: 24839
05.10.10 21:49

Mange takk for et godt svar!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg