Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

ESPN's 30 for 30

NYTT TEMA
BennyKanin
BennyKaninInnlegg: 3315
13.01.12 09:47

De som har ESPN America har kanskje fått med seg denne dokumentarserien som fokuserer på 30 historier fra ESPN's 30 første år?

Jeg skjønte dessverre for sent hva dette var, men heldigvis ligger en del av episodene ut på youtube.

Er det noen andre som har sett noe av dette? I går så jeg episoden "Once Brother", som omhandler Vlade Divac og Drazen Petrovic, fra perioden som unge stjerner i Jugoslavia, til NBA, krigen på Balkan og hvordan denne splittet dem opp til Petrovic's død. Veldig bra.
Episoden ligger på youtube i 6 deler.

Oversikt over episodene er her, og jeg ser at dette er gull for en sportshistoriefreak som meg :-). Legg også merke til episodene som står omhandlet etter de opprinnelige 30. Her finner vi bl.a. "Cathing Hell" som fortsatt vises tidvis på ESPN America, "The Dotted Line" som går kommende helg, og "The Marinovic Project" som jeg også mener å ha sett kommer.

BK

LeBron
LeBronInnlegg: 10803
13.01.12 09:56

Sett endel av dem, veldig mye bra. Som basket fan likte jeg nok Len Bias dokumentaren best så langt. Men høy kvalitet på de fleste eg har sett.

Fygaren
FygarenInnlegg: 56420
13.01.12 11:32

Mener at det ligger en torrent-pakke av dette på Pirate Bay som er vel verd nedlastingen. Selv ble jeg veldig fascinert av episoden de lagde om Fantasy Baseball. Og flyttingen til Baltimore Colts/marching-bandet i Baltimore. Litt småfestlig å se faren til Jim Irsay drive på i pressekonferanser. Den om Jimmy The Greek var også veldig bra. Rett og slett gull verd å se på.

Catching Hell er helt fantastisk. Samtidig som den er veldig deprimerende.  

Genco
GencoInnlegg: 3614
13.01.12 12:14
BennyKanin: Er det noen andre som har sett noe av dette? I går så jeg episoden "Once Brother", som omhandler Vlade Divac og Drazen Petrovic, fra perioden som unge stjerner i Jugoslavia, til NBA, krigen på Balkan og hvordan denne splittet dem opp til Petrovic's død. Veldig bra.

Jeg så den for noen måneder siden.Flott historie om basket pionerer som åpnet NBA for spillere fra Europa.De var hovedgrunnen at USA sendte Dream Team.Petrovic,Divac,Radja og kronprinsen Toni Kukoc.For noen spillere og for et lag de var.

smush
smushInnlegg: 8884
13.01.12 13:20

Har sett både Len Bias og Fab Five, veldig bra begge to. 

BlackenedJustice
BlackenedJusticeInnlegg: 19433
13.01.12 16:40

Du finner de i bedre kvalitet ute på intrawebben. Bukta f.eks.

Ellers en ganske fantastisk doku-serie. Noen av filmene holder høy kvalitet, mens andre etter min mening ikke er verdt en titt. (Gretzky-dokuen skuffet meg stort f.eks) 

Mine favoritter er uansett Fab Five, Pony Excess (Handler om SMU, "The U before the U" og deres NCAA death penalty), Straight Outta L.A, Fernando Nation og ikke minst Four Days in October (Den legendariske ALCS mellom Red Sox og Yankees i 04) 

(Innlegget ble redigert 13.01.12 16:40)

BennyKanin
19.01.12 22:37

Artig å se gjennom "the Brady 6" og se at Leif'ern ble valgt 5 pick før Brady. Noe å skryte av det :)

sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14357
19.01.12 22:39

Gikk litt forskjellige veier etter det...

jesman2
jesman2Innlegg: 17071
21.01.12 19:24

Har sett Four Days in October, Once Brothers og Catching Hell, hvor basket-storyen om Vlade Divac står som den beste for min egen del.

joahel88
joahel88Innlegg: 3990
22.01.12 12:28

Har nå sett både the Brady 6, og den om Tebow. Synes begge to var veldig spennende. Den om Tebow handler forøvrig om når han gikk på High school, og hvilket universitet han skulle velge.

TomBrady12
TomBrady12Innlegg: 1865
22.01.12 13:10
joahel88: Den om Tebow handler forøvrig om når han gikk på High school, og hvilket universitet han skulle velge.

Hvilken er dette?

joahel88
22.01.12 21:48
TomBrady12: Hvilken er dette?

http://www.youtube.com/watch?v=aLUXfCA98XM

BennyKanin
10.04.12 13:16
Fygaren: Selv ble jeg veldig fascinert av episoden de lagde om Fantasy Baseball. Og flyttingen til Baltimore Colts/marching-bandet i Baltimore

Påsken har vært snill i år og fylt opp Pvr-boksen hjemme, og mer kommer.

Fantasy Baseball "Silly Litle Game" episoden går i dag kl 18 på ESPN Classic, og i morgen går "Run Ricky Run".

Baltimore episoden er veldig interessant om man liker det historiske. Spesielt å se hvordan flyttebilene jobbet for å komme seg av gårde før det ble morgen, og nesten ingen visste hvor de faktisk var på vei.

Ellers syntes jeg USFL episoden "Small Potatoes" var bra. Om ligaen ikke overlevde gjorde den iallefall endringer for NFL. Om Donald Trump virker som en dust...

BennyKanin
10.04.12 13:19

Det ser forresten ut til at det går en ny episode på ESPN Classic hver dag kl 18 iallefall denne uka.

Orishas
OrishasInnlegg: 40143
10.04.12 13:22

Ingen har nevnt den om de to Escobarene, Andrés og Pablo. Strålende!

Fygaren
14.04.12 11:05
BennyKanin: Baltimore episoden er veldig interessant om man liker det historiske. Spesielt å se hvordan flyttebilene jobbet for å komme seg av gårde før det ble morgen, og nesten ingen visste hvor de faktisk var på vei.

Også veldig spesielt å se oppførselen til Irsay. Eksentrisk type. Og sønnen er ikke helt normal han heller...

joahel88
14.04.12 15:03
Orishas: Ingen har nevnt den om de to Escobarene, Andrés og Pablo. Strålende!

Den er veldig bra, men den handler jo strengt tatt om fotball, og det har ikke så mye med amerikanske idretter å gjøre. Men den er veldig spennende.

Orishas
OrishasInnlegg: 40143
14.04.12 15:43

Oida, jeg la ikke merke til hvilket delforum keg befant meg på.

BaseballErMoro
BaseballErMoroInnlegg: 1370
16.04.12 15:07

Jeg har kun sett Kings Ransom (om Wayne Gretzky og overgangen til LA Kings) og Four days in october (om tidenes comeback i et MLB-sluttspill av Red Sox)

likte begge og tror jeg skal bestille hele sulamitten på blu-ray

JeBe
JeBeInnlegg: 2517
17.04.12 00:04

Jeg så nettopp "Small Potatoes: Who Killed the USFL?" nå. Veldig godt laget. 

Interessant innhold. Donald Trump blir portrettert som den store skurken og årsaken til at USFL knakk sammen.

Som det har blitt nevnt tidligere i tråden ligger hele pakken ute på f.eks. Pirate Bay.

(Innlegget ble redigert 17.04.12 00:05)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49140
17.04.12 22:10
BennyKanin: Er det noen andre som har sett noe av dette? I går så jeg episoden "Once Brother", som omhandler Vlade Divac og Drazen Petrovic, fra perioden som unge stjerner i Jugoslavia, til NBA, krigen på Balkan og hvordan denne splittet dem opp til Petrovic's død. Veldig bra.

Så denne, veldig bra. 

JeBe
17.04.12 23:46
Fygaren: Den om Jimmy The Greek var også veldig bra. Rett og slett gull verd å se på.

Så den i kveld. Godt laget, og en interessant historie.

JeBe
30.04.12 21:58

Så "The Best That Never Was" om Marcus Dupree. Sterk historie. Noen av klippene fra da Dupree spiller HS-football er rimelig ekstreme.

JeBe
01.05.12 21:27

Har sett "Straigt Outta LA". Forholdet mellom rap- og Raiders-kulturen i Los Angeles på åtti- og nittitallet. Ice Cube som regissør. 

Ganske interessant.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 12637
01.05.12 21:33
JeBe: Har sett "Straigt Outta LA". Forholdet mellom rap- og Raiders-kulturen i Los Angeles på åtti- og nittitallet. Ice Cube som regissør. Ganske interessant.

Jasså? Må jeg få med meg. Har kun sett Once Brothers og The Two Escobars, men de var jævlig bra.

JeBe
01.05.12 21:58

Har nå sett seks-sju episoder (de som omhandler football). Flere svært gode. Beste er nok den om Marcus Dupree.

BennyKanin
02.05.12 10:18
JeBe: Har nå sett seks-sju episoder (de som omhandler football).

Vel verdt å få med seg de som ikke handler om football også, sånn just for the record.

Det var ny premiere på ESPN America i går.
"The Announcement"
The events and aftermath of former Los Angeles Lakers player Magic Johnson announcing he tested positive for HIV to the world. 

Opptak er satt til neste visning, idet jeg ikke fikk det med meg i går.

BennyKanin
20.06.12 10:33

I alle dager, til og med Norge er en del av ESPN Films verden nå.

Foreløpig siste episode er;
Right to play. The story of Norwegian speed-skating gold medalist Johann Olav Koss, who founded the non-profit organization,

BennyKanin
20.06.12 10:33

Right to Play, which brings sports children in third-world and war-torn countries. 

(Innlegget ble redigert 20.06.12 10:34)

Fygaren
21.06.12 08:32
BennyKanin: Vel verdt å få med seg de som ikke handler om football også, sånn just for the record.

Definitivt.

"Catching hell" er så til de grader en av disse. Baseball-episodene generelt sett er veldig gode. 4 days in october er drøy, den om fantasyl er som tidligere nevnt bra osv.

Nei, Bill Simmons skal ha for dette konseptet.

Trump virker forøvrig som en førsteklasses kødd i USFL-episoden. So what else is new?

(Innlegget ble redigert 21.06.12 08:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen