Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL 4th down situasjon, hva ville du gjort?

NYTT TEMA
Alan_Ball
Alan_BallInnlegg: 27
23.04.12 02:09

Hei!

Har fulgt NFL en 10-12 års tid, blei hekta når jeg bodde i Danmark og de viste det på TV2 Zulu hver søndag. Fantastisk underholdende idrett! Er utrolig nok blitt Detroit Lions fan av en merkelig grunn, men med Stafford og Calvin Johnson ser det mye bedre ut enn noen gang :)

Det jeg egentlig lurer på er hva dere ville gjort i følgende situasjon;

4th & 5 sent i 3. quarter inne på 38 yard linjen på motstanderens halvdel. Havnet i heftig diskusjon med min bror om hva man ville gjort i NFL her. Punt? Syykt langt fieldgoal, eller go for it??

Takker for meninger og så håper jeg å se noen av dere i London i oktober!

fuuma
fuumaInnlegg: 51
23.04.12 05:25

Hvis jeg har f.eks Sebastian Janikowski så ville jeg tatt field goal, 55 yards er ikke sååå langt, men hvis jeg har en kicker som det er veldig på grensen med så ville jeg uten tvil gått for det. Når det er såpass nært så blir det ofte touchback uansett og da er det bare 18 yard forskjell så hvorfor ikke. Hvis du har en god punter som kan kontinuerlig putte den innenfor 5 yard linjen på den avstanden så er det absolutt en tryggere løsning, men det er ikke mange lag som har en så god punter.

Mayock
MayockInnlegg: 1105
23.04.12 12:36

Kommer ann på score og lag selvsagt, men på generell basis så går folk for det aaaaaalt for sjeldent. Rimelig skummelt å tenke på egentlig, at noe som kan regnes rimelig enkelt matematisk og gir helt sykt +WP (winning percentage) ikke er tilsynelatende mer optimalisert blant NFL lagene...

I denne situasjonen bør man go for it (hvis man regner med at man er gj.snittlig på situasjonen), men varierer mtp score.

JeBe
JeBeInnlegg: 2260
23.04.12 13:43

Dersom man bommer på en FG i NFL tar motstanderlaget over fra der ballen ble sparket, ikke fra der den ble satt i gang.

Som er det er nevnt så er det jo ekstremt mange variabler som spiller inn. Det mest åpenbare er selvfølgelig kampsituasjon, men også spillere. Lagene med de beste QBene vil være mer åpne for å gå for en ny 1st down, lag med gode puntere og/eller forsvar vil kanskje heller punte.

Dersom laget leder hadde jeg hatt små problemer med en punt.

Wavy
WavyInnlegg: 11089
23.04.12 14:04

Kommer veldig an på kampen, men i utgangspunktet hadde jeg puntet med mindre kampen gikk på Mile High eller man har en kicker som har det med å naile 56 yd FGs (de aller færreste).

Litt av forutsetningen er også at jeg har en punter som enten har bra hang time eller er god på å treffe innenfor 5 yd linja.

SalSomer
SalSomerInnlegg: 1020
23.04.12 14:04
Mayock: Kommer ann på score og lag selvsagt, men på generell basis så går folk for det aaaaaalt for sjeldent.

Jeg tror det har kan ha noe å gjøre med at de vet at de personlig får mer tyn for å feile enn de får cred for å klare det. Ta Mike Smith som et eksempel, han ble ganske latterliggjort i playoffkampen mot Giants i år for å velge å gå for den på tre (?) 4th and 1-situasjoner. Matematikken har vel vist at han gjorde rett valg, men siden han var fryktelig uheldig med utfallet samtlige tre ganger ble han nermest halshugd av enkelte fans og i media. Hadde de klart å konvertere på 4th down hadde det nok kommet noen kommentarer om at det var god playcalling av Smith, men de positive tilbakemeldingene hadde nok ikke vært like store i omfang som de negative var.

Jeg er ikke sikker, men jeg ser for meg at det kanskje er vanskeligere for trenere å calle et kontroversielt play, selv om de har statsene på sin side, fordi de vet at omdømmestraffen for å feile er sterkere enn eventuelle positive ringvirkninger av å klare det. Eller er jeg helt på jordet her?

jofl
joflInnlegg: 6397
23.04.12 16:30

Som en ekte sabermetrican så ville jeg gått for det i de aller fleste 4th down-situasjoner, potensiell belønning er større risken.

MMyhre_22
MMyhre_22Innlegg: 4072
23.04.12 19:02

Give it to D-Wade.

Iucky
IuckyInnlegg: 8646
23.04.12 19:27

Jeg ser din video og høyner med denne!

Hadde vært artig å prøve i en avgjørende situasjon :) 

(Innlegget ble redigert 23.04.12 19:28)

BlackenedJustice
BlackenedJusticeInnlegg: 12788
23.04.12 21:59
Alan_Ball: 4th & 5 sent i 3. quarter inne på 38 yard linjen på motstanderens halvdel. Havnet i heftig diskusjon med min bror om hva man ville gjort i NFL her. Punt? Syykt langt fieldgoal, eller go for it??

Det kommer ann på hvilket lag som spiller, hvilken QB du evt. har, hvilken kicker du evt. har, og værforhold (hvor man spiller)

Sebastian Janikowski kan klare et slikt spark med medvind, eller i en dome.  Vice versa med en heit QB og et godt angrep. 

MMyhre_22
MMyhre_22Innlegg: 4072
23.04.12 23:23
Iucky: Jeg ser din video og høyner med denne!
Hadde vært artig å prøve i en avgjørende situasjon :)

Jævla kult play, så først ikke hva som skjedde :p

sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 12950
29.05.12 11:02

Jeg hadde gått for det

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg