Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VGD Fantasy 2014

NYTT TEMA
SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 3414
05.06.14 18:20

Åpner en ny fantasytråd for 2014-sesongen sånn at vi allerede nå kan begynne å fylle opp gruppene og begynne skitkastinga.

For øyeblikket fra VGD har vi Norsk-Fotball-Liga som er en standardliga styrt av osloblade med 12 aktive medlemmer, den ble vunnet av DB9 Chiefs med StarvinMarvins Gotham Green på 2. plass og faBBeh på 3.plass.

Vi har også en annen standardliga med navnet VGD Fantasy 2014, med 14 VGD medlemmer, vunnet i 2013 av Smith Happens med Mackey's Allstars på 2.plass og AtlantaFalcons på 3.plass. På tide å få Chiefsfolka ned fra tronen i 2014 med andre ord.

VGD Auction 2014 er en annen liga vi hadde i fjor, med bare 10 medlemmer så er det aboslutt mulig å øke til 12 om folket ønsker det. Her er det draften som er annerledes, her drafter man ikke spillere etter tur, men man byr på spillere man vil ha på sitt lag med utdelte penger. FLYEAGLESFLY dro i land seieren, FinstadChargers ble nummer 2 og DetroitDistribution nummer 3.

VGD folket har en eldre liga fra før min tid og, som jeg ikke vet hva heter, men som har sin egen tråd, etter hva jeg kan se var det TomBrady12 som vant den.

I tillegg til ligaene over ble det laget en liga med navnet Norsk Auctionliga 14 i fjor, i den ligaen er det bare Mayock og meg selv fra VGD, resten er mennesker fra Amerikansk Fotball-gruppa på Facebook og tilfeldige folk som ble kasta inn sekunder før draften. Her er det mulighet for å fjerne en haug av folk (minst 4 som er inactive) og å utvide gruppa om det er interesse for det, for å få med VGD folk. Mayock vant denne gruppa i fjor.

Finnes det flere grupper der ute?

De regjerende mesterne er for øyeblikket: 

Norsk-Fotball-Liga: DimitarBerbatov9
VGD Fantasy 2013(2014 i år): SalSomer
VGD Auction 2013(2014 i år): Jazzeron
VGD-fantasy 2013: TomBrady12
Norsk Auctionliga 13(2014): Mayock

Det er selvfølgelig mulig å forandre på ting, jeg er åpen for det meste i forhold til sluttspill/grupper og posisjonsforandringer. Vi kan ta diskusjonen i tråden her, i tillegg må vi bli enige om når vi skal live-drafte, men det er langt frem i tid. I de gruppene jeg styrer kommer jeg til å sette opp nye "fixtures", det står for øyeblikket ikke på random så man møter den samme i 1 til 14(?) runde i år som i fjor, det er bare dumt, så det blir full random på matchupene. Samme gjelder hvis det er ønskelig med en keeper league. Det er flertallet som får bestemme!

Personlig er jeg interessert i en liga med en eller flere defensive spillere, så det kan hende en slik liga dukker opp etterhvert hvis flere er med på noe sånt.

Topp 5 Fantasyspillere i 2013:

1) QB Peyton Manning - 409.98
2) QB Drew Brees - 327.68
3) RB Jamaal Charles - 308.00
4) QB Cam Newton - 297.66
5) QB Andrew Luck - 292.58

Topp 3 RB:

1) Jamaal Charles - 308.00
2) LeSean McCoy - 278.60
3) Matt Forte - 263.30

Topp 3 WR:

1) Josh Gordon - 227.40
2) Demaryius Thomas 227.00
3) Calvin Johnson 219.20

Topp 3 TE:

1) Jimmy Graham - 217.50
2) Vernon Davis - 161.00
3) Julius Thomas - 150.80

Topp 3 K:

1) Stephen Gostkowski - 168.00 
2) Matt Prater - 162.00
3) Justin Tucker - 152.00

Topp 3 DEF:

1) Kansas City Chiefs - 204.00
2) Seattle Seahawks - 195.00
3) Carolina Panthers - 193.00

For 2014 er detta auctionverdien for topp 10 preseason (fra nfl.com):

1) Adrian Peterson - 54
2) LeSean McCoy - 52
3) Jamaal Charles - 52
4) Matt Forte - 49
5) Peyton Manning - 43
6) Eddie Lacy - 45
7) Marshawn Lynch - 45
8) Jimmy Graham - 38
9) Calvin Johnson - 41
10) Arian Foster - 41

For min egen del har jeg slutta å samle på 4.plasser nå ila våren. Har slitt i mange år med en psykisk sykdom som har tiltrukket meg sterkt til 4.plassen, men legen min sier at jeg er frisk og mener at jeg er klar for å "gräve guld i USA". Derfor velger jeg å utfordre osloblade i Norsk-Fotball-Liga og Jazzeron i VGD Auction 2014: En iskald sekser med AASS på at jeg kommer over dere ved sesongslutt. Eventuelt en annen valgfri variant :-)

Ha en fin sommer og et nytt godt fantasy-år!

(Innlegget ble redigert 05.06.14 18:21)

osloblade
oslobladeInnlegg: 3767
05.06.14 20:07

Hehe, en herlig start på fantasy-sesongen dette innlegget her! :-)

Jeg er klar for en iskald sekser med Aass jeg. Du kan slå meg i VGD Fantasy 2014, og knuse meg i VGD Auction 2014, men i Norsk-Fotball-Liga skal jeg knuse deg og alle de andre. Den ligaen er min!!!

Og apropos, Norsk-Fotball-Liga, der er det i hvert fall en ledig plass, da en deltager ikke var aktiv etter den første måneden. Her er det bare å by! ;-)

SalSomer
SalSomerInnlegg: 5828
05.06.14 20:35

Jeg har to ting jeg gjerne skulle forsøkt meg på. IDP og dynasty. Og dermed også auction draft, siden det er det eneste logiske for å starte en dynasty-liga. Så langt har min fantasy-erfaring utelukkende vært med redraft-ligaer hvor man har snakedraft. Har også aldri spilt med IDP.

Er det noen på VGD som spiller i noen slike ligaer og har erfaring med det? Eventuelt er det noen som er interessert i å starte opp noe sånt? Det er dynasty, så det krever jo folk som er interessert i å være med i en del år fremover. Kjipt om det byttes ut eiere hele tiden. 

Mayock
MayockInnlegg: 1661
06.06.14 12:31

Syntes alle ligaene bør bli PPR. Det er det som er på vei til å bli standarden og det gjør at gapet i verdi mellom RB og WR/TE blir minimalisert.

IDP og/eller dynasty hadde vært kult. Som SalSomer sier bør man sikre seg eiere som vil være aktive over flere år. Det er kjedelig om noen får et svakt lag og blir inaktiv av den grunn.

Iucky
IuckyInnlegg: 11573
06.06.14 12:55

Er nykommer når det kommer til NFL-fantasy, men vil gjerne være med i år. Kan love å være aktiv, men kun med et lag og over en sesong (foreløpig).

Er tidligere bare kjent med FPL, hvor du har en gitt sum penger og hver spiller har en pris og du velger laget ut ifra det, men live-draft høres jo forsåvidt mye morsommere ut.

Vil dog som sagt kun forplikte meg til ett lag, så hvilken liga passer best for meg? Kan jeg booke en plass?

SuperChargers
06.06.14 14:39
Iucky: Er nykommer når det kommer til NFL-fantasy, men vil gjerne være med i år. Kan love å være aktiv, men kun med et lag og over en sesong (foreløpig). Er tidligere bare kjent med FPL, hvor du har en gitt sum penger og hver spiller har en pris og du velger laget ut ifra det, men live-draft høres jo forsåvidt mye morsommere ut. Vil dog som sagt kun forplikte meg til ett lag, så hvilken liga passer best for meg? Kan jeg booke en plass?

For deg er nok det enkleste å gå for standard oppsett på det meste, altså ingen IDP liga. Dvs. i vanlige ligaer drafter man og stiller med ett defense type Seattle Seahawks, i IDP (Induvidual Defensive Players) plukker man spesifikke defensive spillere f.eks som D-line JJ Watt eller en linebacker som Luke Kuechly. Jeg har aldri spilt med det før selv, så for meg blir det første gang i år. I utgangspunktet antar jeg at det for deg er enklere å være med i en liga med færre medlemmer, type 10/12 enn med 14+. (Flere medlemmer = flere som drafter og spillerne tynnes ut og laget ditt blir svakere. Dette vet du best selv og hvor god kunnskap du har når det kommer til å drafte 2. string RB og 3. string WR.)

Andre alternativer enn antall medlemmer i en gruppe går på hvor mange posisjoner man drafter i.

Standard tror jeg er noe slikt:

QB - RB - RB - WR - WR - WR/RB(flex) - TE - DEF - K + 6 mann på benk. Med andre ord varierer dette litt, jeg er medlem av grupper med type 3 x WR, 2 x QB eller WR/TE som flex. Det gjør jo igjen at det tynnes ut. Kjører man på med dette i tillegg til 14+ medlemmer så begynner det å bli virkelig tynt på benkene rundt omkring og man må følge godt med og være aktiv for å få "gode" spillere i med de seinere pickene. 

Det du må velge mellom er om du vil være i en liga hvor du ønsker å drafte i det som normalt kalles snakedraft og er standard eller auctiondraft. Snake: Hvis du er med i en gruppe med 9 andre, vil det på draftdagen bli random hvor du velger spillere. Picker du som nummer 1 i første runde vil du picke som nummer 10 i 2.runde og nummer 1 igjen i 3.runde osv.

F.eks slik: 1-20-21-40 med pick 1 eller 10-11-30-31 med pick 10.

Auctiondraft er mer lignende det du kjenner til. Her begynner man med 200 penger og kan kjøpe spillere. Spillere blir lagt ut på salg og man byr på dem. Du kan kjøpe de tre beste spillerne hvis du vil, f.eks Adrian Peterson 60, Peyton Manning 50, Calvin Johnson 50, og da bare ha 40 igjen, noe som vil si at det tar enormt langt tid før du kan by igjen for du må fylle opp laget ditt, eller du kan spre pengene utover og kjøpe litt av hvert. Forhåpentligvis er alle i ligaen online og byr som gale som forskjellige spillere. Er litt som FPL bare at ingen kan ha samme spilleren. Det betyr at noen går til drøy overpris mens andre går svært billig.

Etter draften er det masse spillere som er på "free transfer", eller waiveren som vi kaller det, og her funker det sånn at etter 1. Runde i NFL, så vil alltid en stjerne eller to bli skada, en ukjent rookie leverer noe syke saker eller lignende. Og mange vil ha disse spillerene. Da er det det laget som ligger sist etter første runde som får velge spiller først fra waiveren, som en demokratisk greie. Herlige saker!

SuperChargers
06.06.14 14:48
SalSomer: Jeg har to ting jeg gjerne skulle forsøkt meg på. IDP og dynasty. Og dermed også auction draft, siden det er det eneste logiske for å starte en dynasty-liga. Så langt har min fantasy-erfaring utelukkende vært med redraft-ligaer hvor man har snakedraft. Har også aldri spilt med IDP. Er det noen på VGD som spiller i noen slike ligaer og har erfaring med det? Eventuelt er det noen som er interessert i å starte opp noe sånt? Det er dynasty, så det krever jo folk som er interessert i å være med i en del år fremover. Kjipt om det byttes ut eiere hele tiden.

Dynasty, er det det samme som keeper? Eller er det noe andre greier?

Men da må vi få til en IDP liga, spiller man IDP med bare IDP eller både offensive og defensive spillere? Går jo muligens ann å lage en sånn dynasty/keeper league med full offence + defense (6-7-8 spillere) Jeg er iallefall klar!

"Syntes alle ligaene bør bli PPR. Det er det som er på vei til å bli standarden og det gjør at gapet i verdi mellom RB og WR/TE blir minimalisert.

IDP og/eller dynasty hadde vært kult. Som SalSomer sier bør man sikre seg eiere som vil være aktive over flere år. Det er kjedelig om noen får et svakt lag og blir inaktiv av den grunn."

Har aldri spilt i en PPR liga tror jeg, men det er jo bare en enkel avstemning for å finne ut om folk vil det så kan vi jo fikse det? 

Mayock
06.06.14 15:08

I dynasty beholder man hele laget til neste sesong (draften blir dermed kun rookies + FAs). Keeper er en slags hybrid av redraft og dynasty hvor man kan beholde x antall spillere, og ofte er det slik at man gir opp et pick i draften for denne spilleren. F.eks. om man draftet Eddie Lacy i 3.runde i 2013 så kan man beholde Lacy i 2014 mot å gi opp sitt valg i 3.runde.

Det vanlige i IDP er at man har både offensive spillere og IDP-spillere.

PPR står for points-per-reception og det gjør at det istedenfor å bli draftet 10 RBs i førsterunde kanskje blir 5 RBs og 5 WRs. PPR brukes i de store turneringene for å jevne ut forskjellen mellom RB og WR.

SalSomer
06.06.14 15:26

Jeg er veldig klar for å starte en liga med følgende:

Dynasty
PPR
IDP (eks: 1 QB, 2 RB, 2 WR, 1 FLEX, 1 K, 2 DL, 3 LB, 3 DB)
Auction Draft første året (rookie drafts i påfølgende år hvor man drafter inverse av standings er vel logisk?)

Det er avansert, og det krever en tidsinvestering, så vil da helst ha med folk med erfaring og vilje til å holde på i flere år fremover. Noen som syns det høres ut som noe det er verdt å satse på?

SuperChargers
06.06.14 17:36
SalSomer: Det er avansert, og det krever en tidsinvestering, så vil da helst ha med folk med erfaring og vilje til å holde på i flere år fremover. Noen som syns det høres ut som noe det er verdt å satse på?

Hvor mange medlemmer tenker du? 12? Færre? 8?

Jeg er veldig klar for det og liker oppsettet ditt, men er redd for at flere kan falle ut hvis det blir stor forskjell på lagene så færre lag er kanskje veien å gå? Hvor mye fantasypoeng skaffer en IDP spiller? Rundt TE/K/DEF?

LB = QB
CB = RB
DL = WR

Sånn ca?

Får Richard Sherman mye poeng fordi han tillater lite yards og TDs og sjeldent blir kasta mot eller lite poeng fordi han da får lite tackles og passes defended? Patrick Peterson returner en TD, hvem får poengene da? Ingen, siden vi ikke har med DEF?

Mayock, jeg visste hva PPR var, men har aldri spilt det i noen liga. Danny Woodhead og Pierre Thomas blir litt høyere verdsatt i PPR har skjønt ;-)

Fant denne etter litt leiting: IDP-NFL-Rating

Iucky
06.06.14 17:45
SuperChargers: Herlige saker!

Takk for innføringen.

Er det noen av de eksisterende VGD-ligaene med ledig plass som kjører snake-draft? Kan jeg isåfall melde meg på der?

Tror jeg kan tilpasse meg ift. antall deltagere og posisjoner som draftes, er bare morsomt med litt dybde.

SalSomer
07.06.14 00:33
SuperChargers: Hvor mange medlemmer tenker du? 12? Færre? 8? Jeg er veldig klar for det og liker oppsettet ditt, men er redd for at flere kan falle ut hvis det blir stor forskjell på lagene så færre lag er kanskje veien å gå? Hvor mye fantasypoeng skaffer en IDP spiller? Rundt TE/K/DEF?

Jeg er glad i ligaer med flere lag enn færre. Men jeg ser problemet med å ha for mange om de faller ut. Kanskje 10 er et fint mellom-tall å ligge på.

Jeg har som nevnt aldri spilt IDP, så jeg vet ærlig talt ikke hvordan de ligger an, men ut fra det jeg forstår er forsvarsspillere ikke like gode poengprodusenter som angrepsspillere. LBer er visstnok rimelig gode, fordi de samler opp så mange taklinger.

Richard Sherman får visstnok dårlig med poeng ettersom han ikke kastes så mye mot, og det er visst noe folk kritiserer IDP for. Det er enkelte DBs som tydeligvis er fantasy-studs fordi de samler opp store mengder med taklinger.

Fantasy blir nok aldri perfekt. Med mindre man går hen og gjør noe som det her. Og, greit, det ligaoppsettet der ser utstyrtelig morsomt ut å prøve seg på, men det involverer nok også sykt mye jobb for commishen, så det er kanskje like greit å la være.

Jeg ser også at svenna99 har starta opp en tråd om å lage en dynasty-liga, så det slår meg at det kanskje hadde vært en idé å høre med ham om hva han tenker om IDP og muligheten for å slå de to dynasty-ideene sammen.

Mayock
07.06.14 01:17
Iucky: Er det noen av de eksisterende VGD-ligaene med ledig plass som kjører snake-draft?

De fleste pleier vel å starte med utlysning av åpne plasser ikke så lenge før draften, så du får sikkert plass i en liga etterhvert iallfall. Men kanskje en av de som driver en av ligaene kan gi beskjed hvis de vet at det er en ledig plass? :)

Mayock
07.06.14 01:23
SalSomer: Jeg er glad i ligaer med flere lag enn færre.

Word. Jeg syntes det burde være min 12 lag, jeg da :) Hvis det blir for få lag sitter alle med blue-chip spillere og det er ikke like artig, imo.

toonarmy
toonarmyInnlegg: 3730
07.06.14 05:22

Melder meg herved med på alt som er ledig. I år har jeg ikke ferie i august som tidligere år, så er faktisk i nærheten av en pc på dager med draft

HenkeHenkesen
HenkeHenkesenInnlegg: 963
08.06.14 20:45

Var ikke med på vgdfantasy i fjor, bare en random nfl-managed, men er supergira på å være med i en standardliga i år, så dere som styrer det må gjerne si ifra om det er ledig plass et sted :)

osloblade
08.06.14 21:03
Iucky: Vil dog som sagt kun forplikte meg til ett lag, så hvilken liga passer best for meg? Kan jeg booke en plass?

Vi følger førstemann til mølla prinsippet, så velkommen til Norsk-Fotball-Liga! :-) Har du en mailadresse?

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 12637
09.06.14 10:02

Jeg er med på ALT! og seff det pimp ass OG opplegget Salsomer foreslår! :D

Iucky
09.06.14 14:28
osloblade: Vi følger førstemann til mølla prinsippet, så velkommen til Norsk-Fotball-Liga! :-) Har du en mailadresse?

Thanks, buddy!

Iucky1@yandex.com (NB! Stor i, ikke liten L først)

jofl
joflInnlegg: 8179
09.06.14 15:18
SalSomer: Jeg er veldig klar for å starte en liga med følgende: Dynasty
PPR
Auction Draft første året (rookie drafts i påfølgende år hvor man drafter inverse av standings er vel logisk?)

Er med om det blir noe av dette.

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2019
09.06.14 16:07
SuperChargers: VGD Fantasy 2013(2014 i år): SalSomer

Vi teller Playoff ikke sant? Her føler jeg meg snytt.

SuperChargers
09.06.14 20:41
TomBrady_12: Vi teller Playoff ikke sant? Her føler jeg meg snytt.

Nå henger jeg ikke helt med her, SalSomer vant finalen i akkurat denne spesifikke nfl.com ligaen. Du er nevnt to linjer under, det er nok så enkelt som at det er 2 grupper som heter det samme. ;-)

SuperChargers
09.06.14 20:45
jofl: Er med om det blir noe av dette.

Er definitivt med selv, skal jeg bli med i en dynastyliga vil jeg ha med IDP. Tror det kan bli bra!

toonarmy
toonarmyInnlegg: 3730
09.06.14 21:00
SalSomer: Dynasty
PPR

Melder meg til tjeneste her. 

osloblade
09.06.14 22:13
Iucky: Thanks, buddy!

Da er invitasjon sendt. Velkommen!

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2019
09.06.14 22:13
SuperChargers: Nå henger jeg ikke helt med her, SalSomer vant finalen i akkurat denne spesifikke nfl.com ligaen. Du er nevnt to linjer under, det er nok så enkelt som at det er 2 grupper som heter det samme. ;-)

My bad :)

djs86
djs86Innlegg: 1384
26.06.14 11:30

Er det noen plasser ledig i disse VGD-ligaene? I så fall hadde jeg vært interessert i en som ikke har live-pick.

Mengo
MengoInnlegg: 38
29.06.14 12:41
osloblade: Vi følger førstemann til mølla prinsippet, så velkommen til Norsk-Fotball-Liga! :-) Har du en mailadresse?

Osloblade, er det noen ledig plass i Norsk-Fotball-Liga ? Er keen på å få vært med i en fantasyliga med andre norske. Så hvis det er fullt stiller jeg meg gjerne på venteliste hvis noen hopper av

Mengo
MengoInnlegg: 38
29.06.14 13:48
Mengo: Osloblade, er det noen ledig plass i Norsk-Fotball-Liga ? Er keen på å få vært med i en fantasyliga med andre norske. Så hvis det er fullt stiller jeg meg gjerne på venteliste hvis noen hopper av

Så først etter å ha skrevet dette at også andre har etterspurt å bli med, så regner med at det da er fullt i ligaen. Hvis noen vurderer å starte en ny liga melder jeg meg i hvert fall interessert i den

osloblade
29.06.14 19:00
Mengo: Osloblade, er det noen ledig plass i Norsk-Fotball-Liga ?

Enn så lenge virker det som det er fullt, men det kan jo endre seg nærmere sesongstart. Det er ikke alle som har bekreftet sin deltagelse ennå.

Uansett virker det som det er mer enn stor nok interesse for en vgd-liga til eller to. Er det ingen som føler seg kallet til å sette opp en? ;-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg