Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NFL Uke 5

NYTT TEMA
SalSomer
SalSomerInnlegg: 6219
03.10.16 23:53

Uke 5 - Vi går inn i sesongens andre kvartal

Uke 5 sparkes denne gang i gang i Santa Clara, der Cardinals og 49ers møtes til TNF. Begge lag er 1-3 når kampen settes i gang. For 49ers er vel det omtrent som forventet (eller kanskje til og med bedre enn forventet), for Cardinals er det ganske krise. Nå er det usikkert hvorvidt Carson Palmer vil være klar for kampen, og hvis et allerede vaklende Cardinals-angrep må ledes av Drew Stanton vil  det fort være fare for at rødfuglene i ørkenen ligger sist i NFC West etter fem kamper.

Kl. 19 søndag har vi 7 kamper å velge mellom:
 - Texans reiser til Minneapolis for å spille mot Vikings. Texans ligger godt an i AFC South og har allerede opparbeidet seg en luke på 2 kamper til de andre lagene i divisjonen, men må klare seg uten JJ Watt for resten av sesongen. Vikings har bygget et forsvar det virkelig står respekt av og begynner å se ut som veldig tidlige favoritter i NFC (men, det er bare oktober). Kan Texans sikre seg en overraskende seier i Minnesota?
 - Bears mot Colts. Bears fikk sin første seier da de slo Lions i forrige uke, men det er fortsatt ingenting som ser særlig rosenrødt ut i Chicago. Colts fortsetter å pøse inn poeng (spesielt i kampens siste perioder). Men det hjelper lite at Luck og co produserer stort i fjerde kvarter når det porøse forsvaret har sluppet inn alt for mange poeng i de tre første. Mot et Bears-angrep som i snitt scorer 15,5 poeng per kamp bør det være muligheter, dog. Samtidig er det nok fort fare for at Colts må spille med litt jet-lag etter at laget var i London forrige helg.
 - Jets reiser til Pittsburgh for å spille mot Steelers. I fjor snappet Steelers den siste wild card-plassen foran nesa på Jets. I år ser sluttspillet fryktelig langt unna ut for New Yorkerne, som står på 1-3 etter to sure tap hvor det har vært mer Fitztragic enn Fitzmagic. Nå møter Jets altså laget som nettopp ydmyket laget som runden før ydmyket Jets. Konvensjonell NFL-logikk sier at transitive relasjoner ikke fungerer i fotball, så da ender det vel med at Jets nå ydmyker Steelers?
 - Titans spiller mot Dolphins. Antakeligvis vil en del Titans- og Dolphins-fans se på kampen.
 - Eagles reiser til Detroit for å se Lions. "Dak to the Future" har hoppet forbi "Carson Wins" på lista over antall pasninger uten en interception for en rookie, litt fordi sistnevnte hadde en bye week i Uke 5. Uansett kan dette fort bli en interessant greie å følge med på fremover. Vil Wentz og Eagles fortsette storspillet mot Lions? Detroit har produsert én fattig interception så langt i år, så det er vel logisk å anta at han vil gjøre det.
 - Patriots og Browns møtes i Cleveland. Bill Belichick er tilbake i byen hvor han var coach for litt over 20 år siden. Ting har gått i litt forskjellig retning for Belihick og Cleveland siden den gang. Tom Brady er tilbake fra suspensjon og klar for å lede et angrep som nok ikke er kjempefornøyd med hvordan ting gikk i forrige uke mot Bills. 
 - Redskins mot Ravens i Baltimore. The Battle of the Beltways. Da disse møttes for fire år siden var RG3 det heteste navnet i NFL, men mot slutten av kampen måtte han ut med skade med få minutter igjen og Ravens i ledelsen 28-21. Inn kom backupen Kirk Cousins som fikset en touchdown og overtidsspill der Redskins til slutt vant. Denne gangen vil Cousins være med fra starten av, men skal man gå ut fra hvordan Ravens har gjort det de siste årene vil det nok kunne tenkes å fortsatt bli et jevnt oppgjør.

I 22-slotten har man fire spennende oppgjør:
 - Falcons mot Broncos i Denver. Matt Ryan vant nylig NFC Offensive Player of the Month og er en tidlig MVP-kandidat. Julio Jones ble nettopp den sjette spilleren i historien med 600+ rec yards i en kamp. Atlantas angrep ser svingodt ut. Dessverre for dem er ikke akkurat MVP-QBs fra NFC South ukjent territorium for Broncos. I møtet mellom gode angrep og gode forsvar ender som oftest forsvaret på topp. Skulle dog Falcons finne nøkkelen til hvordan man slår Broncos vil nok hypen rundt Ryan vokse enda kraftigere.
 - Bengals mot Cowboys i Dallas. Bengals reiser til Dallas med ekstra mye forberedelsestid etter å ha spilt TNF i Uke 4. Er det nok til å gi dem fordelen over Cowboys? Et oppgjør å følge med på her er AJ Green mot Mo Claiborne. Claiborne har litt i det stille begynt på det som kan se ut som en Pro Bowl-sesong. Er det endelig tid for redemption for cornerbacken som har slitt med å leve opp til forventningene som følger med å være et førsterundevalg? En god kamp mot Green vil nok virkelig bygge opp hypen.
 - Chargers mot Raiders i Oakland. Et klassisk rivaloppgjør mellom de to midlertidige taperne i LA-konkurransen. Raiders viste stor mental styrke da de klarte å komme tilbake på slutten mot Ravens i forrige uke. Chargers på sin side vil nok helst bare glemme hele starten på denne sesongen. I utgangspunktet er selvsagt Raiders favoritter, men alle divisjonsoppgjør lever sine egne liv.
 - Bills mot Rams i LA. Kanskje de to lagene som scorer høyest på "Are they for real?"-mentometeret for tiden. Det tapende laget her vil nok fort avskrives som bare et blaff, mens seierherren kan glede seg over enda en uke med "Ja, men ..."-forklaringer på suksessen.

SNF er Giants mot Packers i Green Bay. Giants i primetime mot NFC North for andre uke på rad. Det glamorøse storbylaget mot midtvestens største helter. Eli og OBJ mot Aaron og Jordy. Det kan jo bli en spennende kamp, faktisk.

MNF står mellom Bucs og Panthers. Enkelte ville ha det til at Bucs skulle kunne utfordre om sluttspill i år, men da må de få skikk på forsvaret. Enkelte andre ville ha det til at Panthers skulle kunne utfordre om tittelen i år, men da må de få skikk på forsvaret. På grunn av Panthers' suksess i fjor glemte man kanskje litt at NFC South faktisk egentlig er en ganske svak divisjon, og i år er det spesielt forsvaret som har vært akilleshælen for samtlige lag gjennom fire uker. En ting er nok ganske sikkert, taperen her spiller ikke sluttspillfotball i år.

Chiefs, Jaguars, Saints og Seahawks har hvileuke.

Tabeller Stats | Kampoppsett
Game Pass | Viaplay | NFL på Facebook

NFL for nybegynnere | Lagene i NFL

Nyheter:
FOX | ESPN | NFL | CBS

ESPNs divisjonsblogger:
AFC: West East North South
NFC: West East North South 

Fantasy:
NFL | ESPN | Yahoo

Power rankings:
FOX | ESPN 

Podcasts:
Viasat NFL Podcast | Ross Tucker Football Podcast Around The NFL | Rich Eisen | Grantland NFL Podcast

Twitter:
Adam Schefter | Bill Barnwell | Jason La Canfora | Adam Caplan | NorNFL | NotJayCutler | Peter King | Chris Mortensen | Mike Pereira

Fullstendig oppsett for den femte NFL-uken:

Fredag kl. 02.25 norsk tid:
Arizona @ San Francisco

Søndag kl. 19.00 norsk tid:
Houston @ Minnesota
Chicago @ Indianapolis
NY Jets @ Pittsburgh
Tennessee @ Miami
Philadelphia @ Detroit
New England @ Cleveland
Washington @ Baltimore

Søndag kl. 22.05 norsk tid:
Atlanta @ Denver

Søndag kl. 22.25 norsk tid:
Cincinnati @ Dallas
San Diego @ Oakland
Buffalo @ Los Angeles

Mandag kl. 02.30 norsk tid:
NY Giants @ Green Bay

Tirsdag kl. 02.30 norsk tid:
Tampa Bay @ Carolina

TomBrady_12
TomBrady_12Innlegg: 2141
04.10.16 08:22

BRADY BRADY BRADY!

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 3658
04.10.16 08:38

Her har dere litt gøyal stats som jeg har stjelt fra Chargersforumet.

Colts run defense at that time last week: 28th

Saints run defense: 32nd

Melvin Gordon

Versus Colts: 35 yards

Versus Saints: 36 yards

Win probabilities heading into the 4th quarter:

Week 1 against KC: 99.4% (L)

Week 3 against IND: 80.4% (L)

Week 4 against NO: 98.5% (L)

kobebryant92
kobebryant92Innlegg: 1983
04.10.16 10:17

Colts er vel første laget som ikkje har hatt bye etter å vært i London.

Jazzeron
JazzeronInnlegg: 12764
04.10.16 10:21

Har Colts seriøst ikke bye etter Londonkamp? Uhyre spesielt må jeg si. Ellers blir det digg å få Eagles tilbake, bør ha muligheter her, men tar ingenting for gitt.

kobebryant92
kobebryant92Innlegg: 1983
04.10.16 11:50
Jazzeron: Har Colts seriøst ikke bye etter Londonkamp? Uhyre spesielt må jeg si. Ellers blir det digg å få Eagles tilbake, bør ha muligheter her, men tar ingenting for gitt.

Heimekamp mot Bears neste søndag.

unitedkid1902
unitedkid1902Innlegg: 38270
04.10.16 21:15

Cowboys, Bears, Panthers og 9ers er forøvrig de eneste lagene (utenom Bengals) som Dalton ikke har slått. Får muligheten til å slå Cowboys denne uka. Sjelden uavgjort sist vi møtte Panthers og McCarron var qb da vi slo 9ers forrige sesong.

Izcila
IzcilaInnlegg: 21095
04.10.16 21:33

Tanker fra/om US Bank Stadium og Vikings: 

gratulerer, dere må ha ligaens desidert flotteste anlegg! Makan. Når du går utenfor stadionen, så er det nesten som om du mister pusten. Alt er veldig gjennomtenkt overalt. Å se skylinen til Minneapolis reflektere i glassfasaden var nydelig. Å gå der dagen før kamp i 23 grader og steikende sol, og slå av en prat både med Vikings og Giants fan var flott. Football is family, pleier NFL å legge ut bilder om; og virkelig føles det sånn. Det var selvsagt mindre hyggelige fans å treffe på også, som slengte kommentarer i øst og vest til meg, men det går selvsagt greit. 

Flott opplegg utenfor stadion på kampdag. Møtte opp ca 4 timer før kampstart, og gikk bare og vandret rundt med en øl i hånda. Gikk innom tailgaiting-området litt, og der rulla det opp en svær Ford F350 pickup med det som sikker var Vikings største blodfan over alle blodfans. Garantert heftig berusa allerede, og spurte om vi to hadde et problem, siden jeg hadde Giants-drakta på meg. Han var vanskelig å komme bort i fra. Skummel type, haha. Ellers litt skuffa over tailgaitingen må jeg si. Kanskje litt vanskelig i og med at det ikke er noen svære parkeringsplasser rett rundt stadionen. 

Begynte heldigvis å komme en del andre Gisntsfans etter hvert, og det ble en mengde high fives og diverse skålinger. Fant en god tone med disse. Han ene hadde jeg truffet kvelden tidligere på en bar nær hotellet, hvor vi satt å så 49ers - Cowboys. Bodde i Iowa, og hadde vært her i Minneapolis de siste årene når de hadde spilt mot Giants. Han hadde et stort håp om at dette kanskje kunne være dagen der han skulle få oppleve en seier. Den gang ei. 

Kampen gikk som jeg trodde, men samtidig er det alltid forbanna kjipt når det faktisk skjer óg, selv om det var det jeg forventa. Tannløst. DC Spags må gå, var en tanke jeg satt med gjennom kampen. Wade er dårlig ja, men det er nok brikker til å klare å skaffe en turnover på 4 kamper. Ufattelig dårlig av Offense også. det førte dog til en ekstrem stemning på kampen, helt ubeskrivelig. I hvert fall når Randy Moss blåste i hornet... Det var ikke noe gøy å måtte gå helt fra seksjon 313 og helt ned til ground level... Det verste var når småunger kom og slengte kommentarer, for de tør jeg ikke gjøre mye med akkurat når farens bicepser er større enn lårene mine..... Flesteparten av Vikingsfasnen var dog veldig hyggelige. De syns det stod til at vi hadde reist helt fra Norge kun for kampens skyld. Jeg har definitivt lyst å reise tilbake til denne stadionen. 

Skal sies at Vikings ikke er det verste laget for meg å tape for heller. 

Ble visst langt, forventer selvsagt ikke at alle skal lese :P

Ellers er jeg 1-3 på live Giants-kamper nå :P 

ser nå st det ble i feil tråd egentlig. Jaja.

(Innlegget ble redigert 04.10.16 21:34)

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 15174
04.10.16 21:50

Ingen leser forrige ukes tråd, så det er helt greit.

SalSomer
04.10.16 21:58
HuiBuorre: Ingen leser forrige ukes tråd, så det er helt greit.

Jeg setter nå opp favorittemaer sånn at jeg alltid har oversikt over om noe blir sagt i trådene, og jeg gidder ikke fjerne gamle ukestråder før etter at sesongen er over.

HuiBuorre
04.10.16 21:58

Jeg klarer ikke helt å ta Rams på alvor, selv om de slo oss, som de pleier. Inntil videre anser jeg Cardinals som våre hovekonkurrenter i NFC West, og det er mildest talt uventet at de ligget to kamper bak etter fire runder. Satser på at de blir tre kamper bak etter denne runden.

osloblade
oslobladeInnlegg: 3883
04.10.16 22:09
SalSomer: Konvensjonell NFL-logikk sier at transitive relasjoner ikke fungerer i fotball, så da ender det vel med at Jets nå ydmyker Steelers?

Rett og slett, en slipper aldri unna logikken. Er bare å glede seg til søndagen!

osloblade
oslobladeInnlegg: 3883
04.10.16 22:11
Jazzeron: Har Colts seriøst ikke bye etter Londonkamp? Uhyre spesielt må jeg si.

Jepp. Leste om det i helgen da jeg var i London. Var neste skritt i å forberede til etableringen av eget lag i London, å teste ut hvordan det funker å spille der og i USA helgen etter.

Mc_lovin
Mc_lovinInnlegg: 6678
04.10.16 23:21

Wow Colts, bare wow.

Nå har den fantastiske duoen GM Grigson og HC Pagano frigjort ILB Moore(en spiller vi tradet til oss fra Raiders et år tilbake). Det spesielle her er at vi valgte å ikke fornye ILB Freeman sin kontrakt før sesongen fordi vi mente at vi hadde erstattere klare i ILB Irving(tidligere Bronco) og ILB Moore. Så kom ikke Irving med på 53 man-roosteren fordi man mente at ILB Moore var nok dekning. Nå frigjøres Moore - den spilleren hos oss som har hatt flest taklinger hittil i sesonge. Ledelsen er så udugelige at jeg ikke har ord.

Mirage
MirageInnlegg: 19707
04.10.16 23:26
SalSomer: Mandag kl. 02.30 norsk tid:
NY Giants @ Green Bay

Var da voldsomt med de sene kampene nå da. Får prøve å se den her, Vikes-kampen fikk jeg ikke sett. Lukter uansett nytt tap, dessverre.

Mirage
04.10.16 23:36
Mc_lovin: frigjort ILB Moore
Mc_lovin
04.10.16 23:46
Mirage: ???

Waive*. Siden jeg holder på å skrive noter til Managerial Economics prøvde hjernen tydeligvis å fornorske et engelsk uttrykk.

Mirage
04.10.16 23:55
Mc_lovin: Waive*. Siden jeg holder på å skrive noter til Managerial Economics prøvde hjernen tydeligvis å fornorske et engelsk uttrykk.

Var en link, ikke ment som et spørsmål. ;)

Mc_lovin
05.10.16 00:03

Haha da så. Ja, helt vanvittig. Her velger man faktisk å waive en starter, for så å hente opp OLB Bates fra Practice Squad - en spiller som knapt har spilt ILB-posisjonen før. Fungerer ikke han så er heller ikke alternativene "på gaten" så mye bedre. 

Skulle ønske både Pagano og Grigson ble igjen i London. Helt vanvittig hvordan de kaster bort Luck sine beste år på tull. Absolutt null fremgang på fem år.

svenna99
svenna99Innlegg: 10080
05.10.16 02:12
Izcila: ser nå st det ble i feil tråd egentlig. Jaja.

Da skal jeg jaggu legge noe i feil tråd selv :P

Blander dere Giants-folk litt, men er/var du som har prøvd å snike gjennom under-spill på inactives?

Mirage
05.10.16 02:31
svenna99: Blander dere Giants-folk litt

Vi er da bare tre stykker eller noe.

Riktignok blander jeg deg, Jazzeron og toonarmy til tider. Spesielt i forhold til hvem av dere jeg møter i Fantasy.

(Innlegget ble redigert 05.10.16 02:32)

HuiBuorre
05.10.16 02:42

SalSomer: Alle har vel en liste med favoritttråder, men min overstiger aldri ti. Når det gjelder NFL-kamptråder, sletter jeg dem etter en uke, slik at jeg bare har denne ukas og forrige ukes tråder i favoritter. Tipper du er nokså alene om å ha 16 kamptråder der når sesongen er over.

svenna99
svenna99Innlegg: 10080
05.10.16 02:49
HuiBuorre: slik at jeg bare har denne ukas og forrige ukes tråder i favoritter

"Ingen leser forrige ukes tråd, så det er helt greit."

Makes sense :P

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 16703
05.10.16 02:55

Noen av dere som spiller Madden Mobile eller? Rimelig hekta her iallefall.

unitedkid1902
05.10.16 03:04
SalSomer: Jeg setter nå opp favorittemaer sånn at jeg alltid har oversikt over om noe blir sagt i trådene, og jeg gidder ikke fjerne gamle ukestråder før etter at sesongen er over.

Har alltid 3-4, så når det ble week 1 så fjerna jeg wild card, og fjerna nå week 1 for denne.

unitedkid1902
05.10.16 03:05
svenna99: Blander dere Giants-folk litt, men er/var du som har prøvd å snike gjennom under-spill på inactives?

Izcila er han som sa han skulle urinere på seg selv om Steelers eller Broncos slo Patriots i conference i fjor.

SalSomer
05.10.16 07:43
HuiBuorre: Alle har vel en liste med favoritttråder, men min overstiger aldri ti. Når det gjelder NFL-kamptråder, sletter jeg dem etter en uke, slik at jeg bare har denne ukas og forrige ukes tråder i favoritter. Tipper du er nokså alene om å ha 16 kamptråder der når sesongen er over.

Det er nok mange måter man kan gjøre ting på. For meg tenker jeg at det er en hassle å skulle gå inn og slette ukestråder hver uke i stedet for å bare gjøre en sveip når sesongen er over. Trådene med aktivitet dytter seg jo uansett til toppen av lista så gamle ukestråder er aldri i veien. 

Jeg bruker jo også ikke VGD til annet enn å diskutere amerikanske idretter. Jeg skjønner jo at folk som bruker flere andre underfora kan få litt vel mange tråder på listen om de skal følge den stilen.

Uansett er nå fortsatt poenget der, dersom du skulle behøve å poste i en gammel ukestråd vil nok en del folk få det med seg. :)

SuperChargers
SuperChargersInnlegg: 3658
05.10.16 08:08

Jeg bruker samme system som Sal, så helt alene er han ikke altså. Nå har jeg riktignok fjorårets playofftråder der også samt deflategatetråden og en tråd om Claus Lundekvam sine sparader. "Oppryddingen tar vi neste år" tenker jeg, identisk Chargers sitt motto.

SalSomer
05.10.16 08:11

Kanskje det er en AFC West-ting? :P

Hedly2
Hedly2Innlegg: 18575
05.10.16 10:09
SalSomer: West

Har det også slikt, så godt mulig!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg